- Detta ämne har 327 svar, 52,698 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år sedan av Igge.
-
FörfattareInlägg
-
21 februari, 2015 kl. 14:00 #269489t1heroDeltagare
Funderar på att skaffa ett mindre batteri eller flytta batteriet till bagaget för att få lite mer mekvänligt utrymme och kunna göra en schysstare montering av relän/ballast
Är det värt mödan?
Det tror jag absolut att det är, om man är mindre lat än mig. Jag fulräknade lite på ur otymplig kabeln skulle bli för att orka startmotorampere och lade ned projektet. Jag är osäker på om kabeln får plats i torpedväggs genomföringen vid dp, men det kanske går om man räknar nogrannare eller tar upp större hål.
Litet batteri skulle inte funka med mitt körmönster, men kör man varken vinter eller mest 5km-resor så är det inga problem. Jag skulle behöva el på parkeringen och en underhållsladdare.
21 februari, 2015 kl. 14:15 #269584IggeDeltagareJag kör nästan inget på vintern, inte så ofta 5km vändor heller så därför tror jag att ett mindre batteri skulle funka. Däremot skulle det bara skönt att ha ett ordentligt batteri så man kan sitta och lyssna på musik länge utan att oroa sig och då är det förflyttning som gäller.
Jag har ju redan en kabel dragen till bagaget för baslådan, kanske inte tillräckligt grov iofs. Hur grov bör den vara?
21 februari, 2015 kl. 17:23 #269490t1heroDeltagareKom på tricket som borde funka.
Sätt ett litet fram och koppla in ett stort bak. Om du väljer det lilla rätt så får du ett som ger hög spänning vid stort strömuttag och då kommer det inte ta så mycket ström från det bak (och elda av baslådesladden).
Sedan på bana hakar du ur stora batteriet. Problemen blir om det är olika kemi i batterierna, då blir det pannkaka.Ögonmåttar man med säkerhetsmarginal behöver man grovlek som en startkabel Men en sökning gav att 50mm2 skall räcka.
21 februari, 2015 kl. 18:47 #269585IggeDeltagareTanken har slagit mig, men är lite osäker på hur strömmen går från respektive batteri. Får forska i ämnet 🙂
21 februari, 2015 kl. 19:19 #269730JaviisstDeltagareÖgonmåttar man med säkerhetsmarginal behöver man grovlek som en startkabel Men en sökning gav att 50mm2 skall räcka.
50mm2 stämmer väl
5 mars, 2015 kl. 12:03 #269586IggeDeltagareDå mitt nuvarande batteri verkar ha tackat för sig blir det en snabb lösning med ett vanligt biltemabatteri (underhållsfritt med 3 års garanti) för 600 spänn under huven.
37mm smalare dock och 8mm längreLite lägre kapacitet och startström, men jag räknar med att min bil fortsätter vara lättstartad.
Inte direkt en diesel-V8 som ska stå utomhus i norrland 😛5 mars, 2015 kl. 16:46 #269587IggeDeltagareKan väga det när det kommer hem 🙂
21 mars, 2015 kl. 17:09 #269588IggeDeltagareSkrev det i en annan tråd men kan skriva det här också. Sparade in 3kg på batteriet och fick därmed plats att montera ballast och relän lite snyggare.
Står i valet och kvalet om jag ska ha kvar ledrampen eller inte. Det är gött med ljus när det behövs och LED levererar jävligt snabbt ljus (elak ljustuta, mohahaha) men inte så jätterejsigt att tynga ner bilen ett par kilo 😛
Idag fick jag tummen ur och tog hand om överskottskablarna som legat vid passagerarens fotutrymme, lite buntband så var det fixat 🙂
Och så började jag montera mina högtalaradaptrar bak och insåg att mina elkopplarprylar ligger hos päronen (har pillat på hojen som står där över vintern) vilket gör att det får vänta 🙂
3 april, 2015 kl. 21:08 #269589IggeDeltagareSedan sist har jag slängt in lite ljudisolering (Inte många kg där inte) och sedan kopplade jag in bakhögtalarna och insåg att dom byggde för mycket för att jag skulle få på dörrsidorna utan modifikation.
Ur med dom igen och sedan får det bli att vara utan/köra med originalFick tummen ur arslet och installerade tweetrarna till framsystemet.
Sedan idag då:
Var på elmia och hämtade mina coilovers hos Autoprofil AB
ST XTA, hoppas dom är något att ha.
Har jag tur monteras dom imorgon, sedan får vi se när det kan göras en hjulinställning efter det.Eftersom jag ändå bråkat med ljudet så passade jag på att köpa ett nytt slutsteg och baselement.
Det gamla 2-kanalssteget åker ut i förmån för ett nytt kompakt (och antagligen lite lättare) 4-kanals klass-D ministeg
Och 10″ elementet med låda i skuffen ska ersättas med en 8″ att ha under passagerarstolen, så jag räknar med viktminskning där och ett ljudsystem som kan spela klart och ganska högt 🙂
Mer om fjäderbenen imorgon!
4 april, 2015 kl. 01:38 #269731JaviisstDeltagareSedan sist har jag slängt in lite ljudisolering (Inte många kg där inte) och sedan kopplade jag in bakhögtalarna och insåg att dom byggde för mycket för att jag skulle få på dörrsidorna utan modifikation.
Ur med dom igen och sedan får det bli att vara utan/köra med originalFick tummen ur arslet och installerade tweetrarna till framsystemet.
Sedan idag då:
Var på elmia och hämtade mina coilovers hos Autoprofil AB
ST XTA, hoppas dom är något att ha.
Har jag tur monteras dom imorgon, sedan får vi se när det kan göras en hjulinställning efter det.Eftersom jag ändå bråkat med ljudet så passade jag på att köpa ett nytt slutsteg och baselement.
Det gamla 2-kanalssteget åker ut i förmån för ett nytt kompakt (och antagligen lite lättare) 4-kanals klass-D ministeg
Och 10″ elementet med låda i skuffen ska ersättas med en 8″ att ha under passagerarstolen, så jag räknar med viktminskning där och ett ljudsystem som kan spela klart och ganska högt 🙂
Mer om fjäderbenen imorgon!
vad gick coilisarna på?
funderar själv på ifall man ska göra något med ljusystemet senare… har ganska bra i bmwn men subbans ljud är inte bra :p
4 april, 2015 kl. 06:46 #269590IggeDeltagareStrax över elva om jag minns rätt 🙂
Köpta via autoprofil AB 🙂
4 april, 2015 kl. 09:35 #269732JaviisstDeltagareStrax över elva om jag minns rätt 🙂
Köpta via autoprofil AB 🙂
aha okej, något bra o ha?
4 april, 2015 kl. 09:43 #269591IggeDeltagareHar inte monterat än, så det vet jag inte. Gott rykte från fiesta förare åtminstone 🙂
4 april, 2015 kl. 11:18 #269733JaviisstDeltagarehehe då får du säga vad tycker sen
4 april, 2015 kl. 13:40 #269592IggeDeltagareHåller på att montera nu. Tar tid när man är feg och inte så kunnig. Men egentligen inget svårt ingrepp 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.