• Detta ämne har 327 svar, 52,698 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år sedan av Igge.
Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 328 totalt)
  • Författare
    Igge
    Deltagare

Som sagt så råkade det hända en sak…

Fick hem det här:

Före

Efter

Ska höjas lite bak för att få lite jämnare fördelning tror jag. Hur påverkar det väghållningen?
      Var ut en sväng och med 4 klick från full soft så känns den stötig men sväljer ändå gupp finfint (för att vara en impreza bil)
      Kanske ska testa något klick hårdare, tyvärr är det bara så jävla jobbigt med bakre coilovers som har en “hatt” över sig 😛

Imorgon blir det nog att pyssla med lite ljudfix 🙂

edbe
      Deltagare

Som sagt så råkade det hända en sak…

Fick hem det här:

Före

Efter

Ska höjas lite bak för att få lite jämnare fördelning tror jag. Hur påverkar det väghållningen?
        Var ut en sväng och med 4 klick från full soft så känns den stötig men sväljer ändå gupp finfint (för att vara en impreza bil)
        Kanske ska testa något klick hårdare, tyvärr är det bara så jävla jobbigt med bakre coilovers som har en “hatt” över sig 😛

Imorgon blir det nog att pyssla med lite ljudfix 🙂

Ser bra ut! 🙂 hur mycket sänker dom nu?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Igge
        Deltagare

Just nu?

Ca 2 cm fram och 1,5 bak, väldigt slarvigt mätt

Någon som sitter på standardmått centrum till skärmkant?

Koffe
          Keymaster

Snyggt jobbat 🙂

För utseendets skull skulle jag höja den bak. “Inverse rake” är aldrig kul 🙂
            Men det ser ut som du måste ändra förspänningen för att höja/sänka? Osäker på hur det påverkar vägållningen…
            Angående hårdheten så blev jag rekommenderad att köra nåt klick mjukare bak än fram för att förhindra att baken släpper när man provocerar lite.
            Vad menar du förresten med “hatt” över bakdämparna? Täcklocket över topplagringarna? De passar precis lika bra i verktygslådan, där ligger mina 🙂

(Blev grymt med fälgarna förresten!)

//Koffe

Igge
            Deltagare

Snyggt jobbat 🙂

För utseendets skull skulle jag höja den bak. “Inverse rake” är aldrig kul 🙂
              Men det ser ut som du måste ändra förspänningen för att höja/sänka? Osäker på hur det påverkar vägållningen…
              Angående hårdheten så blev jag rekommenderad att köra nåt klick mjukare bak än fram för att förhindra att baken släpper när man provocerar lite.
              Vad menar du förresten med “hatt” över bakdämparna? Täcklocket över topplagringarna? De passar precis lika bra i verktygslådan, där ligger mina 🙂

(Blev grymt med fälgarna förresten!)

//Koffe

Nu har jag nog “positive” rake mätt från original

Mätt från golv till skärmkant med precisionsverktyget tumstock 🙂
              Lite ojämnt, så det får justeras in vid tillfälle
              Men vill nog sänka mer fram ändå, för utseendet.
              Ska försöka mäta skärmkant till hjulcentrum för att jämföra mot fabrikssiffror

Kanske ska köra ett par klick hårdare fram ändå då

Nä behåller nog täckkåpan, tar jag bort den någon gång kanske jag fixa ett hål i den som man kan plugga igen 🙂

Jo det är förspänningen som ändras, men det borde väl inte påverka så länge jag inte kör så det fjädrar ut helt, eller?

Javiisst
              Deltagare

Det ser bra ut igge 🙂

Igge
                Deltagare

Kanske dags att uppdatera lite. Det har inte hänt mycket direkt då det varit tentaperiod, MC-körning och sommarfester.

Mappandet har fortsatt i sakta mak. Lite justeringar, men borde ta någon helg och verkligen sätta mig med det och utgå efter newbie subie tuning guide.

En hjulinställning har blivit gjord. Antar att det blev typ prodrivevinklar
                  Max camber fram, lite mindre bak än fram topplagringarna justerade för en kombination av ökad camber och caster.

Så här blev höjden efter en cornerweight

Bilen är ganska tjock tydligen, 1599kg med full tank, normalt skrot i bilen och förare på 78kg (tror jag han sa att han vägde)
                  58,6% fram och nu fördelat 50% på diagonalerna (som en cornerweight ska vara)

Sedan har jag skaffat fyrpunktsbälte:

Ska installera för passagerarsidan också 🙂

Schroth quick fit. Rätt smidigt. Man monterar 2 extra spännen (ett i baksätesbältets nedre skruv och ett i förarbältets nedre skruv) sedan använder man fram-, resp bakbältets spännen.

Påstås vara “road legal” och ha Anti SubMarining-tjofräs som gör att man inte ska glida under.

Dock är det mest tänkt att det ska användas på bankörning.

Testade även köra lite på flygfältet, coilsen skötte sig även om fältet är lite väl ojämnt (kan ju hoppas att hjulinställningen fortfarande mår bra 😛 ) och kom då fram till att ska jag gasa i 28 graders värme behövs nästa objekt på listan.

Så i tisdags beställde jag dessa:

Framtiden får utvisa om den ryms eller inte, inte fått den än 😛

Lämnade dessutom iväg compomotivefälgarna på lack och har köpt på mig 4 235/40-18 goodyear eagle f1 asm2 🙂

Koffe
                  Keymaster

Trevlig uppdatering som vanligt. Du gör mycket av det jag funderar på men aldrig kommer till skott 🙂
                    Läste manualen på Schroths sida och det där bältet verkar ju rätt vettigt.
                    Har dock hört rätt mycket negativt om 4-p med originalstolar och bil utan bur så jag vågar nog inte… Hur har du resonerat? Läst nåt som jag missat?

MVH
                    Koffe

Igge
                    Deltagare

Största problemet med fyrpunktsbälte är att glida under och det verkar schroth löst genom att bältets två övre remmar får slack så man viker sig runt midjebältet

Men sedan är problemet att man sitter lite väl fast i ett förhållandevis mjukt skal om man rullar, därför bur rekommenderas

Dock sitter dessa bälten lågt monterat bak och får mer slack vid stora krafter (ASM) så man kanske klarar sig bättre än vanligt fyrpunktsbälte som sitter på en harnessbar rätt nära och högt

Så tänkte jag. Rena spekulationer och därför försöker jag låta blir att krocka, än mindre rulla och hålla detta till bandagar eller liknande 🙂

Koffe
                      Keymaster

Låter vettigt 🙂
                        Har även hört att originalstolar har för klen rygg och inte är designade för att ta upp krafterna av en kollision genom hålet i ryggstödet (dvs att hålet är rent kosmetiskt). Är det något du “forskat” i?

/Koffe

TomK
                        Deltagare

Så i tisdags beställde jag dessa:

Framtiden får utvisa om den ryms eller inte, inte fått den än 😛

Kör samma setup själv och kan meddela att det fungerar utmärkt!

Igge
                          Deltagare

Schysst!

Har du bilder på hur du löste monteringen?
                            Försökte söka i din tråd men hittade inget jättetydligt

Igge
                            Deltagare

Koffe : nä inget jag forskat i faktiskt
                              Därför jag tänkte undvika dom där det finns krockrisk och mer använda dom när jag vill sitta stadigt

Men eftersom schroth modellanpassat för impreza kan man hoppas att dom tänkt på det 😛

Bältet finns bara till impreza och någon bmw vad jag vet 🙂

Fricke.w
                              Deltagare

Antar att du redan har olje temp och oljetryks mätare?
                                I sådana fall skulle de vara kul om du tittar hur stort tryck fallet är, utan och med 16raders olje kyl vid Arbets temp, i nyfiket syfte 🙂

Igge
                                Deltagare

Det skulle jag kunna kika på 🙂

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 328 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.