Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35786
    roadie
    Deltagare

      Köpte en Forester XT av en kompis för några veckor sedan.

      Tänkte jag skulle fixa till den under sommaren och sedan köra den i vinter så får vi se sen.

      Planen är följande:

      Plocka bort “secondary air system” som har felkod.
      STI turbo
      STI intercooler + ombyggnad av luftintaget så att hela icn får kylning.
      Soppapump
      Bygga nytt avgassystem
      Eventuellt tgv-delete
      Service
      Stereo med bluetooth och rattstyrning
      Fixa centrallås förardörr
      Fixa vindrutetorkare bak
      Byta till dimljus i bättre skick
      Installera motorvärmare

      Ett STI-scoop vore också trevligt.

      #288196
      roadie
      Deltagare

        Hittills har jag mest skruvat isär den

        Orginal td04

        Täckplattor till topparna för att ta bort secondary air system

        Felkodskälla nummer ett skulle jag tro

        Försökte montera en STI-03 ic men den passar inte så bra då den är gjord för spjäll med vanlig vajer. Blev istället en från -13 som är bredare men inte lika djup. Behöver böja ac röret lite bara.



        #288192
        Igge
        Deltagare

          Kul projekt!
          Vad händer med td04’an? 🙂

          #288197
          roadie
          Deltagare

            Kul projekt!
            Vad händer med td04’an? 🙂

            Tänkte försöka sälja den

            #288181
            Kvarnis
            Deltagare

              Bar be Patrick att mappa sedan så blir det nog fin fart i kärran, skulle inte rekommedera IC&turbo utan justera mappen.

              #288198
              roadie
              Deltagare

                Bar be Patrick att mappa sedan så blir det nog fin fart i kärran, skulle inte rekommedera IC&turbo utan justera mappen.

                Jag mappar själv d—0.o—b

                Blir ett antal felkoder som måste avaktiveras också

                #288189
                Fladric
                Deltagare

                  Kul projekt! Bilen såg ut att vara i hyfsat skick också 🙂

                  #288193
                  Igge
                  Deltagare

                    Bar be Patrick att mappa sedan så blir det nog fin fart i kärran, skulle inte rekommedera IC&turbo utan justera mappen.

                    Så länge laddtrycket håller sig är det dock oftast inte så illa att gå åt det hållet.
                    Leder mest till kallare luft vilket är säkrare 🙂

                    Men absolut att det kan vara klokt att se över 🙂

                    #288182
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      Jag mappar själv d—0.o—b

                      Blir ett antal felkoder som måste avaktiveras också

                      Helt rätt, huvudsaken är att det blir gjort, och att man har lite koll på vad man gör 🙂

                      #288183
                      Kvarnis
                      Deltagare

                        Så länge laddtrycket håller sig är det dock oftast inte så illa att gå åt det hållet.
                        Leder mest till kallare luft vilket är säkrare 🙂

                        Men absolut att det kan vara klokt att se över 🙂

                        Ja det kan absolut fungera men jag rekommenderar aldrig det till någon(om man nu inte har koll på saker och ting).

                        Ja åkte länge med annan snurra och tmic men höll koll på knackningar och afr.
                        Men det var väldigt tidigt på 2000.

                        Men sedan byter man turbo&ic utan att mappa får man inte så mycket av kakan man betalade för 😀

                        #288199
                        roadie
                        Deltagare

                          Andra täckplåten för att ta bort “secondary air system” monterad.
                          Hade jag inte gjort turbobyte samtidigt så hade det varit smidigare att plugga rören uppe vid ventilerna istället.

                          Igår kom även nya turbon, en VF48

                          #288184
                          Kvarnis
                          Deltagare

                            Trevligt 🙂

                            Blir ju en rätt pigg vinterbil 😀

                            #288200
                            roadie
                            Deltagare

                              Trevligt 🙂

                              Blir ju en rätt pigg vinterbil 😀

                              Ja, ska väl bli lite lagom.

                              Köpte även ett grenrör från samma STI som intercoolern. Visade sig att det skiljer lite i dimension samt utformning. STI är lite grövre.

                              Forester över och STI -13 under.

                              #288201
                              roadie
                              Deltagare

                                Nu är turbon på plats med insugsslang från sti. Tyckte Foresterslangen hade en knepig böj precis innan turbon..

                                Sti grenröret från -13 passade inte så det blev orginalgrenrör.

                                Motorvärmare är monterad.

                                Gjorde även en TGV-delete.

                                Blev en japspeed downpipe som ska få en 100cells katalysator. Så nästa jobb blir det att bygga resten av avgassystemet. Bygger i 3″ rostfritt.

                                Har även slängt i en ny stereo med bluetooth.

                                Sen funderar jag på om jag ska montera växlingspaddlar och en nyare ratt.

                                #288185
                                Kvarnis
                                Deltagare

                                  Trevligt 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.