SSC Allmänt snack Projekt Forester XT 2.5 2006 Vintersläde

  • Detta ämne har 39 svar, 5,805 deltagare, och uppdaterades senast för 2 år sedan av roadie.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35786
    roadie
    Deltagare

    Köpte en Forester XT av en kompis för några veckor sedan.

    Tänkte jag skulle fixa till den under sommaren och sedan köra den i vinter så får vi se sen.

    Planen är följande:

    Plocka bort “secondary air system” som har felkod.
    STI turbo
    STI intercooler + ombyggnad av luftintaget så att hela icn får kylning.
    Soppapump
    Bygga nytt avgassystem
    Eventuellt tgv-delete
    Service
    Stereo med bluetooth och rattstyrning
    Fixa centrallås förardörr
    Fixa vindrutetorkare bak
    Byta till dimljus i bättre skick
    Installera motorvärmare

    Ett STI-scoop vore också trevligt.

    #288196
    roadie
    Deltagare

    Hittills har jag mest skruvat isär den

    Orginal td04

    Täckplattor till topparna för att ta bort secondary air system

    Felkodskälla nummer ett skulle jag tro

    Försökte montera en STI-03 ic men den passar inte så bra då den är gjord för spjäll med vanlig vajer. Blev istället en från -13 som är bredare men inte lika djup. Behöver böja ac röret lite bara.



    #288192
    Igge
    Deltagare

    Kul projekt!
    Vad händer med td04’an? 🙂

    #288197
    roadie
    Deltagare

    Kul projekt!
    Vad händer med td04’an? 🙂

    Tänkte försöka sälja den

    #288181
    Kvarnis
    Deltagare

    Bar be Patrick att mappa sedan så blir det nog fin fart i kärran, skulle inte rekommedera IC&turbo utan justera mappen.

    #288198
    roadie
    Deltagare

    Bar be Patrick att mappa sedan så blir det nog fin fart i kärran, skulle inte rekommedera IC&turbo utan justera mappen.

    Jag mappar själv d—0.o—b

    Blir ett antal felkoder som måste avaktiveras också

    #288189
    Fladric
    Deltagare

    Kul projekt! Bilen såg ut att vara i hyfsat skick också 🙂

    #288193
    Igge
    Deltagare

    Bar be Patrick att mappa sedan så blir det nog fin fart i kärran, skulle inte rekommedera IC&turbo utan justera mappen.

    Så länge laddtrycket håller sig är det dock oftast inte så illa att gå åt det hållet.
    Leder mest till kallare luft vilket är säkrare 🙂

    Men absolut att det kan vara klokt att se över 🙂

    #288182
    Kvarnis
    Deltagare

    Jag mappar själv d—0.o—b

    Blir ett antal felkoder som måste avaktiveras också

    Helt rätt, huvudsaken är att det blir gjort, och att man har lite koll på vad man gör 🙂

    #288183
    Kvarnis
    Deltagare

    Så länge laddtrycket håller sig är det dock oftast inte så illa att gå åt det hållet.
    Leder mest till kallare luft vilket är säkrare 🙂

    Men absolut att det kan vara klokt att se över 🙂

    Ja det kan absolut fungera men jag rekommenderar aldrig det till någon(om man nu inte har koll på saker och ting).

    Ja åkte länge med annan snurra och tmic men höll koll på knackningar och afr.
    Men det var väldigt tidigt på 2000.

    Men sedan byter man turbo&ic utan att mappa får man inte så mycket av kakan man betalade för 😀

    #288199
    roadie
    Deltagare

    Andra täckplåten för att ta bort “secondary air system” monterad.
    Hade jag inte gjort turbobyte samtidigt så hade det varit smidigare att plugga rören uppe vid ventilerna istället.

    Igår kom även nya turbon, en VF48

    #288184
    Kvarnis
    Deltagare

    Trevligt 🙂

    Blir ju en rätt pigg vinterbil 😀

    #288200
    roadie
    Deltagare

    Trevligt 🙂

    Blir ju en rätt pigg vinterbil 😀

    Ja, ska väl bli lite lagom.

    Köpte även ett grenrör från samma STI som intercoolern. Visade sig att det skiljer lite i dimension samt utformning. STI är lite grövre.

    Forester över och STI -13 under.

    #288201
    roadie
    Deltagare

    Nu är turbon på plats med insugsslang från sti. Tyckte Foresterslangen hade en knepig böj precis innan turbon..

    Sti grenröret från -13 passade inte så det blev orginalgrenrör.

    Motorvärmare är monterad.

    Gjorde även en TGV-delete.

    Blev en japspeed downpipe som ska få en 100cells katalysator. Så nästa jobb blir det att bygga resten av avgassystemet. Bygger i 3″ rostfritt.

    Har även slängt i en ny stereo med bluetooth.

    Sen funderar jag på om jag ska montera växlingspaddlar och en nyare ratt.

    #288185
    Kvarnis
    Deltagare

    Trevligt 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.