Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 81 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #227618
    Gilarski
    Deltagare

      Riktigt kul bygge, bra jobbat! Hur gick det med reggningen?

      #227582
      Nikke McRae
      Deltagare

        Väntar fortfarande på att min närmaste SFRO-kille ska få tid att besikta den. Har väntat ett bra tag nu, men ska bli närsom helst nu.
        Har satt ihop en rejäl pärm med dokumentation på det mesta. Bättre för mycket än för lite.

        Har monterat en LC1 bredbandslamda från Innovate för att kunna köra closed-loop lambda, för att få så bra avgasvärden som möjligt.

        Och eftersom jag åker med stora brembo-bromsar nu, så måste jag ha nya vinterdäck och fälgar. Blev ett par sådana, på väg från England i detta nu.
        Vinterdäck blir nog dubbade Michelin eller Continental 215-45/17.

        #227634
        Gyver
        Deltagare

          Schyssta vinterfälgar!:)

          #227625
          fjar
          Deltagare

            nice vart har du köpt fälgarna ifrån och ev pris ??

            #227583
            Nikke McRae
            Deltagare

              Köpte dem härifrån: http://www.performancealloys.com/

              Riktigt bra och trevlig firma i England. Stort utbud, det mesta i lager. Team Dynamics tillverkar dock sina fälgar på beställning.
              Blev ca 1775 per fälg inkl frakt.

              #227609
              555_STI
              Deltagare

                Riktigt bra bygge! det är så tråkigt att behöva vänta för tid att regbesikta.

                Kör du med hela 05:ans drivlinje? Den borde verkligen vara en superb bil med kombination av JDM motorn och GC8 kaross!

                #227584
                Nikke McRae
                Deltagare

                  Riktigt bra bygge! det är så tråkigt att behöva vänta för tid att regbesikta.

                  Kör du med hela 05:ans drivlinje? Den borde verkligen vara en superb bil med kombination av JDM motorn och GC8 kaross!

                  Japp, det är en riktigt bra kombination. Hela drivlinan är med, det ända som är kvar från GT’n är främre drivaxlarna och hubbar.

                  #227610
                  555_STI
                  Deltagare

                    Kör du olika bultmönster fram och bak då?

                    Efter regbesiktning så är det bara att lägga till en billet turbo och krama ut några hästar till 😉

                    #227585
                    Nikke McRae
                    Deltagare

                      Kör du olika bultmönster fram och bak då?

                      Efter regbesiktning så är det bara att lägga till en billet turbo och krama ut några hästar till 😉

                      Nepp, 5×100. Hubbarna bak kommer från STI V8 MY2004.

                      #227586
                      Nikke McRae
                      Deltagare

                        Vinterdäck på:


                        Michelin X-Ice North XIN2 215/45 på Team Dynamics Pro Race 1.2 white 17×7.

                        Har nu besiktat bilen hos SFRO, som i stort sett var mycket nöjd med bilen.
                        Det ända att klaga på var att bilen var något för hård fram, bak var ok.
                        Samt att jag bör väga bilen i förväg för att verkligen veta att den väger rätt, och ta med mig totalvikten för en STI MY05 (utskrift från trafikverket).
                        Någon som har tips var man kan väga bilen? Har hört om trafikkontrollplatsen vid Ingelsta Norrköping, men när jag varit där så är persiennerna nere, så vågen verkar inte vara på?

                        Det sitter som sagt STD R5 coilovers på med 8kg’s fjädrar fram och 6 kg bak.
                        STD säljer mjukare fjädrar 6kg fram & 5kg bak, men de varnar och säger att den kommer bli väldigt mjuk! Vad ska jag göra?
                        Gillar bilen som den är, men som sagt på en skröplig väg så sväljer den inte guppen så bra.
                        Hur blir det om man monterar hjälp/assist-fjädrar? Vilket fjäderkonstant ska man isåfall ha till mina fjädrar?

                        #227613
                        Turbovin
                        Deltagare

                          Vad kostar lösa fjädrar då? Kan du inte överväga att köpa dem bara för besiktningens skull?

                          #227587
                          Nikke McRae
                          Deltagare

                            Ja tror de ville ha 2000:- inkl frakt. Kanske är bäst att göra, bara för besiktningen.
                            Hjälpfjädrar är ju egentligen bara för att få fjädringen att behålla vägkontakten snabbare, men Swift har något som heter assistfjädrar som ger lite mer fjädringsväg och progressivitet innan den normala fjädringen går in.

                            #227588
                            Nikke McRae
                            Deltagare

                              Äntligen har vi provat bilen på Mantorp. Kul att man nu med nya JDM lådan kommer en bit över 200 på rakan.

                              Här kommer min incar från Mantorp. Ihopklippt från flera pass.

                              Hade en ny HD kamera inne i bilen som var väldigt mycket mer känslig mot vibrationer, så det fick bli go-pro och incar bilden inklippt i hörnet.
                              Finns dock ett varv med i slutet som är ett helt varv inne i bilen.

                              Däcken (205/40/17) från 2008 visade sig ha gjort sitt. Bilen ormade sig något under inbromsningarna och saknade grepp.
                              Nu ska vi försöka hitta på något så vi får på lite bredare grejer. 😉

                              I övrigt så är det snart dags att göra klart besiktningen av ombyggt fordon.
                              Ska montera Swift-fjädrar på bilen nästa helg. Det är lättare och mer linjära, som kommer göra körningen mer komfortabel och mer skillnad på stötdämparinställningarna. Mer info kommer.

                              #227589
                              Nikke McRae
                              Deltagare

                                Förra helgen gjordes en liten uppdatering av mina coilovers som sitter på bilen: STD R5.
                                Fjädrarna byttes ut mot fjädrar från Swift med samma hårdhet, som ska ha fantastisk prestanda. De är mer linjära, dvs konsekventa.
                                De gamla fjädrarna var hyffsade bak, men fram gick det inte att trycka ner framänden och man kände inte mycket skillnad mellan stötdämparinställningarna.
                                Dessa bytes dels för att bilen brukskörs och för att de ska sitta på vid mitt försök till regbesiktning som ombyggt fordon.


                                Samma längd och hårdhet, men de är att ett annat material och karaktär.
                                Lätt att byta ut dem fram, genom att lossa toppmonteringen.
                                Längd: 180mm 65mm innerdiameter


                                Bak måste man dock lossa hela, fast lätt att skruva ditt igen då man bara ställer på max camber.
                                Längd: 200mm 65mm innerdiameter


                                På plats igen. Nu känns fjädringen precis som jag ville haft den från början. Prestandan finns fortfarande där, men det sväljer ojämnheter mycket bättre. Bilen blev till och med lite högre än förut, så mer fjädringsväg har det blivit.
                                Har inte pressat så hårt ännu, men chassit känns mycket följsammare och bromsarna blir effektivare. Känns som den håller ner hjulen bättre, snabbare respons.

                                Läs mer om Swiftfjädrar här: http://www.swiftsprings.com/faq01.html

                                #227635
                                Gyver
                                Deltagare

                                  Intressant!d—0.o—b

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 81 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.