Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 81 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26463
    Nikke McRae
    Deltagare

      En sammanfattande spec på bilen hittar ni här:
      http://www.subaruclub.se/forum/showpost.php?p=695297&postcount=80

      Här fortsätter min strävan efter den ultimata imprezan, för både brukskörning och bankörning, i sann rally anda.
      Min gamla projekttråd finns här: http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=85624

      Istället för att köpa en nyare STI, så valde jag att fortsätta förändra min GT, som redan har bra köregenskaper.
      Lite slantar skickades till JapperformanceParts och tillbaka fick jag delar från en STI 2005.
      Inte vilken STI som helst, utan en JDM WRX STI V9 (MY2005). Det fina med dem är att de är 2 liter, med nitridbehandlad vevaxel och bättre oljekanaler, byggd för att hålla för höga varv på bankörning.
      Grenrör är lika långt och byggt för twinscrollturbon VF37. Just MY05 ska vara i princip samma motor och toppar som spec C, förrutom att Spec C har kullagrad VF36 istället och eventuellt vassare kammar.
      Twinscroll skapar ett bra flöde för avgaserna som gör att turbon spolar otroligt fort och lätt.
      Med i paketet fanns även en komplett drivlina med 6 växlad STI låda med DCCD, kardan, spakställ, bakdiff, drivaxlar och hubbar. Självklart även brembobromsar runt om. JDM STI växellådan har kortare 5e och 6e växel, som passar för bankörning, varvar ju 3000rpm på motorvägen, men det går att leva med. Även kablage till en hel bil inkl ECU medföljde, för att kunna nyttja de variabla kammarna.

      Bilen fick Link G4 Pnp och mappades och bromsades den 4e Augusti. Finns två mappar att köra med, en gatmapp och en racemapp.
      Självklart är det E85 i tanken!
      Racemappen blev 350hk vid 5900rpm och 500nm vid 4000rpm i motorn. Effekten på hjulen är 294hk/466nm.
      Max laddtryck 1.5bar. Var dock 28 grader varmt vid bromsningen, så det fick bli en säker mappning.
      Med frontmonterad IC och ny vattenkylare/termostat går det att ladda på ytterligare.
      Gatmappen landade på 292hk/332nm i motorn med 0.7bar laddtryck, med jämnt vridmoment.
      Twinscrollmaskinen spolar löjligt lätt och bygger laddtryck bara man petar på gasen. Fullt ladd redan strax efter 3000rpm, som håller i långt upp i registret.

      En liten film för att höra det grymma motorljudet:
      http://www.youtube.com/watch?v=DbicTwqz7Gg&hd=1

      Bromspapper finns i denna post.

      Har diskussioner med SFRO om att det ska gå bra att regga denna som ombyggt fordon. Mer info om detta kommer.

      Rätt kul att allt gick bra, för ett par år sedan kunde man knappt byta olja och nu har man bytt i stort sätt halva bilen.
      Learning by doing big time! 🙂

      #227567
      Nikke McRae
      Deltagare

        Nu följer lite bilder på hur arbetet framskridit:


        Exedy koppling införskaffades för den 6 växlade lådan. Den var faktiskt mer lättkörd än Exedy stage 1’an som satt på den gamla 5 växlade.


        Fram: Brembobromsar, DBA4000 och XP8 belägg
        Bak: Brembobromsar, DBA Street och XP8 belägg
        Bettar grymt bra!

        #227568
        Nikke McRae
        Deltagare


          Fick tag i en låda som bara gått nästan 4000mil. Med DCCD blir det skoj!


          Kartboy quickshift är ett måste för att hinna spaka den täta lådan.


          Packboxarna och stubbaxlarna bytes ut för att passa GT’ns drivaxlar
          Bak byttes det till R180 bakdiffen med axlar och hubbar. Fint med större bromsar bak.
          Lådan byttes under en långhelg. Lite bökigt själv i ett trångt garage, men det gick ändå rätt bra.


          Styrning för DCCD’n och Link-funktionerna, samt mätarna i bilen.
          Byggd av PVC-plast och draperad med kolfiberfilm.
          DCCD’n styrs av en fin enhet byggd av DCCD Pro. Är både automatisk och manuell.
          Har monterat dioder för att se hur mycket diffen är låst, likt klustret på instrumentpanelen på en vanlig STI.

          #227569
          Nikke McRae
          Deltagare


            Motorn fick sig en tvätt och genomgång.


            Ny kamrem och rullar monterades. Blev Cosworth prylar från Importcarparts.
            Första gången jag bytte kamrem själv och det gick rätt smidigt, särskilt med motorn ur.

            #227570
            Nikke McRae
            Deltagare


              För att få motorn att fungera och göra det enkelt så plockar jag bara kabelstammen som går mellan motor och ECU och kopplar sedan ihop det med GT’ns kabelstam, dvs det som ECU skickar ut till resten av bilen. Ett 20 tal trådar. Resten är bara en stam som går till motorns 3 kontakter samt lamdorna, laddtrycksstyrning och LMM.
              Det tog sin tid och är inget man vill göra om. Väldigt mycket eltejp som ska skalas bort och mycket trådar att rensa.


              Här ser vi kablaget som behövs.


              Och här är allt som blev över. (Det var ett kablage till en hel bil!)

              #227571
              Nikke McRae
              Deltagare


                Under en vecka på semestern lyftes gamla motorn ur. Motorvärmare och diverse sensorer för mätare flyttades över till nya motorn. Alla gamla kontakter sparas och plastas in för att kunna byta tillbaka till gamla motorn om det skulle behövas.


                Hydroscand hjälpte mig att modifiera mina befintliga styrservoledningar, för att passa styrservopumpen på nya motorn. Nu passar de på båda motorerna. STI har ju extern reservoar, det har ju inte GT’n, så ett fäste byggdes på ABS enheten. Fick en stor luftficka i styrracket, det tog tid och tålamod innan man fick ut allt, men nu fungerar det klockrent.


                Nu har kablaget hittat in i bilen. Skyddande slangar monterades innan de förlades i motorrummet.

                #227572
                Nikke McRae
                Deltagare


                  Nya motorn på väg in. Med rätt vinkel på motorn så gled den på fint på splinesen på axeln från växellådan.


                  Fick med orginal avgassystem för att kunna köra bilen till Racedesign för att bygga en ny downpipe till mitt befintliga Ferrita 3 tums helsystem. Snygg slutpipa, men alldelles för tyst.

                  #227573
                  Nikke McRae
                  Deltagare


                    Nya STIer har en liten styrenhet till soppapumpen. Den monterades i bagaget och kopplades ihop med soppapumpen.


                    Nya orginal ECU monterades och kablaget kopplades ihop med GT’ns. Det blir lite trångt med två kabelstammar.
                    Uppe i vänsterhörnet skymtar DCCD boxen. Nu är bilen klar för start.


                    I med olja till motor och styrservo, samt kylvätska.
                    Bilen startade på första försöket, men dog lika fort. Inga felkoder. En snabb koll på motorn och jag upptäcker att jag glömt ta av skyddsplasten på det öppna Apexi luftfiltret. 😛 Nytt försök och nu spinner motorn fint.
                    Fick kapa och spegelvända fästet för gaswiren för att få den bra.
                    Kolfiberskyddet över generatorn och remmarna hittades på Ebay och skickades från Kakumei i Taiwan. Riktigt fin kvalite!

                    #227574
                    Nikke McRae
                    Deltagare

                      Nu är den värdig ett par STI emblem!

                      #227575
                      Nikke McRae
                      Deltagare


                        Nu påbörjades en roadtripp. Först till Racedesign i Köping för byggnation av nytt framrör på mitt befintliga Ferrita 3 tums system.


                        Några timmar senare var den klar och nu mullar den fint på tomgång. Ylar som en motorcykel på höga varv och fint rallyljud därimellan. Man fick offra lite klassiskt Subarumuller för detta brutala motorljud!


                        Sedan kördes bilen till JRM Racing i Södertälje för montage av Link PNP och spridare för att hantera E85. Röda kurvan racemapp och blåa kurvan gatmapp.
                        De var väldigt nöjda med bilen!

                        Nu är det bara ut och piska banorna! 😀

                        #227620
                        matte555
                        Deltagare

                          helt otroligt du har just byggt min drömbil 😀

                          #227632
                          Erlandsson
                          Deltagare

                            Så grymt! 😮

                            #227626
                            TomK
                            Deltagare

                              Riktigt bra! 🙂

                              #227562
                              Manor
                              Deltagare

                                RESPEKT!!! 🙂
                                Otroligt bra gjort, och stort lycka till med bilen.

                                #227576
                                Nikke McRae
                                Deltagare

                                  Tackar tackar! 🙂
                                  Man undrade ett tag om det var värt allt slit, men nu när det så gott som klart så är det lätt värt det. Lätt! 😀

                                  Ska fixa mer filmer och försöka köra så mycket som möjligt innan r-däckssäsongen är slut.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 81 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.