Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 81 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #227590
    Nikke McRae
    Deltagare

      Fjädringen fungerade riktigt bra på Sviestad-banan! Inget blev sämre utav de lite mjukare fjädrarna, bilen blev än mer lättstyrd och bromsarna kändes bättre. Hjulen stannar kvar i backen.

      Den klassiska rostsjukan har under senaste året dykt upp på mina bakskärmar, så under Augusti överlät jag bilen i en duktig bilplåtslagares händer. Vi slog två flugor i en smäll och monterade skärmbreddare också.
      Inte så extrema som Abw’s fetaste, utan lite mer snälla som följer bak och framläppens stuk.
      Det är Trial’s breddare som jag hittade på Ebay. Verkar vara ovanliga. Riktigt överaskande bra kvalite i riktig plast och följer karossens form och går till och med in i linjen (urgröpningen) som går längs med sidan på hela bilen. 🙂
      Breddar 50mm fram och 45 bak.


      Vi tog bort rost och byte lite plåt, sedan falsades kanten på skärmen in och valsades senare ut för att möta skärmbreddaren. Det kitades för att hålla fukten borta. Hundbenet blockades bort och hål lades igen. Balken under kjolarna kollades också.
      Sedan maskerades det och lackerades. Skärmbreddarna limades sedan med rutlim, plus lite kitt även på översidan.
      Kittet målades sedan för att smälta in.
      Ungefär samma procedur fram. Nu har jag bara kvar att modifiera innerskärmarna så att de passar igen.


      Bilen hemma igen och de nya XXR 527 17×8.25 med Toyo R888 235/40 monterades.
      Et25 gör att vi fyller ut ordentligt. Finns lite plats innåt om man skulle vilja gå upp ännu en storlek eller två.


      Helnöjd!

      #227641
      BlåMes
      Deltagare

        Jääääklarns vad snyggt! 😀 Riktig rally känsla på den nu! Breddarna gjorde susen! Skönt att bilen används 🙂 Fortsätt så!

        #227624
        goffemannen
        Deltagare

          Nice! Skulle vilja sätta dit breddare på min också.

          #227627
          TomK
          Deltagare

            Fränt!

            #227617
            Mumin
            Deltagare

              Riktigt Nice !!!

              #227619
              Gilarski
              Deltagare

                Mycket tjusigt!

                Helt klart intressant skärmbreddare, blir nog av 2014 på min 🙂

                #227638
                Sjögren Racing
                Deltagare

                  Riktigt snyggt!

                  #227591
                  Nikke McRae
                  Deltagare

                    Tackar! Kul att ni också tycker att det blev bra.

                    #227614
                    Koffe
                    Keymaster

                      Kan intyga att den blev riktigt fet. Var lite respektingivande att se den i backspegeln 🙂

                      #227564
                      Kvarnis
                      Deltagare

                        Det där funkar det med.

                        Klart bättre på en bil som inte vill ha tok bredda däck 🙂

                        #227592
                        Nikke McRae
                        Deltagare

                          Här är en liten film från körningen på Sviestad:

                          Ser att jag bitvis bara sitter och styr med en hand. Bilen går alltså mycket stadigt och mycket grepp, får ta i mer nästa gång. 😀

                          #227593
                          Nikke McRae
                          Deltagare

                            Som jag trodde då. Men du vänjer dig. 🙂

                            Tror vi bestämde att de skulle skruva i stötfångarna och sedan kitta.
                            Kittet går ju att skära bort och göra om, i så fall. Men jag har inte kollat så noga på hur allt sitter ihop ännu. Resten är rutlimmat, men även det går ju att ta bort och göra om, även fast det är lite jobbigt. De är iallfall gjorda av ordentlig plast istället för glasfiberskräp, så det ska förhoppningsvis tåla lite mer och hålla ett bra tag.

                            Det finaste hade ju varit att ha 22B-breddningen, men man har ju två dörrar för mycket, samt att det inte är så lätt att ordna fram några i plåt eller bättre plast.
                            Så nu när rosten började komma såg jag detta som ett bra sätt att slå två flugor i en smäll.

                            #227594
                            Nikke McRae
                            Deltagare

                              Idag har jag bytt hubbarna och drivaxlarna fram till STI 2004. Kände att det var dags att byta ut tändstickorna till drivaxlar, samt att ett hjullager börjat låta igen.
                              Så nu är hela drivlinan STI!


                              Enda problem var pga fetare drivknutar så tog damasken i mina coilovers. Detta var inget problem bak vad jag minns.
                              Så jag fick ta till sågen och modifiera dem lite. Rostskyddade dem sedan.
                              Det är nog det som är skillnaden mellan GC8 och STI 01-04 fjäderben.

                              #227595
                              Nikke McRae
                              Deltagare

                                Här kommer ombord film från Mantorp-körningen. Snabbaste varvet för dagen hittar ni efter 6:50.

                                Annars händer inte så mycket med bilen, nu ska den bara användas!
                                Ska försöka få tummen ur och göra regbesiktningen snart också.

                                #227596
                                Nikke McRae
                                Deltagare

                                  Årets andra bankörning avklarad. Blev ett par varv på Gelleråsen i Karlskoga.

                                  Blev lugn körning och rätt tidig hemfärd, då man skulle ut på semester dagen efter. Denna gång med tidtagning från Racechrono med extern gps-puck från Qstarz. Racerender klippte ihop filmen sedan.

                                  Om ni undrar över varför den har så vass tomgång så är det för att jag aktiverat cyclic idle för racemappen. Den används egentligen ihop med Anti-lag, då den sänker motor och avgastempen väldigt snabbt.

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 81 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.