› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › lagerhaveri :S :(?
- Detta ämne har 64 svar, 6,044 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 5 månader sedan av
kaakaa.
-
FörfattareInlägg
-
22 augusti, 2008 kl. 22:29 #45448
b20mannen
DeltagareSkulle inte förvånna mig ett dug att det är där ditt problem ligger varför den spikat sönder lager.
Spikat sönder lager? Då lär stakarna se ut som bananer och kolvarna förvandlas till konfetti långt innan lagren börjar känna av spikning.
Lagren går snarare ner sig på grund av höga varv i kombination med dålig oljetillförsel. Eller skitig billig olja som aldrig byts.
23 augusti, 2008 kl. 06:35 #45452Mats
Deltagarehttp://www.jrm-racing.se/
http://www.ray.seMats
Type R ’9923 augusti, 2008 kl. 07:38 #45472kaakaa
Deltagaretack!
någon som vet om avgassystemen från ray är i rostfritt?
23 augusti, 2008 kl. 09:01 #45432Kvarnis
DeltagareSkulle inte förvånna mig ett dug att det är där ditt problem ligger varför den spikat sönder lager.
Spikat sönder lager? Då lär stakarna se ut som bananer och kolvarna förvandlas till konfetti långt innan lagren börjar känna av spikning.Lagren går snarare ner sig på grund av höga varv i kombination med dålig oljetillförsel. Eller skitig billig olja som aldrig byts.
Dom flesta impreser som rasat, har trasiga lager, inte stakar och kolvar.(org.block)
Dom har spikat, har själv åkt med i en bil som sköt motorn på väg ner till Gelleråsen.
Jag hörde spikningarna innan 3 cylinder vevstakslager gav upp,
Bilen hade ny olja(och var väl servad), konfilter trasig lmm.Dock så kördes den på mycket höga varv oxå, men det var inte den ensama orsaken.
Bilar med högre effekt tenderar att göra lite annat med subaru motorerna dock, ex ringlands på standard ej257
23 augusti, 2008 kl. 10:37 #45439lunkan
Deltagare23 augusti, 2008 kl. 13:54 #45473kaakaa
Spikat sönder lager? Då lär stakarna se ut som bananer och kolvarna förvandlas till konfetti långt innan lagren börjar känna av spikning.Lagren går snarare ner sig på grund av höga varv i kombination med dålig oljetillförsel. Eller skitig billig olja som aldrig byts.
Dom flesta impreser som rasat, har trasiga lager, inte stakar och kolvar.(org.block)Dom har spikat, har själv åkt med i en bil som sköt motorn på väg ner till Gelleråsen.Jag hörde spikningarna innan 3 cylinder vevstakslager gav upp,Bilen hade ny olja(och var väl servad), konfilter trasig lmm.Dock så kördes den på mycket höga varv oxå, men det var inte den ensama orsaken.Bilar med högre effekt tenderar att göra lite annat med subaru motorerna dock, ex ringlands på standard ej257
jag hade bytt olja i min ca 2 veckor innan haveriet. men jag vet ju inte hur tidigare ägare har skött oljebyten m.m..
men killen som jag snackade med på frontbage.se trodde att det kunde bero på att man kör fort i svängarna och inte har HELT fullt med olja så kan nått lager bli utan olja någon sekund i samband med att man pressar motorn och oljan trycks mot väggarna.
och jag hade inte riktigt fullt till F markeringen utan ungefär mitt i mellan F och L markeringen på stickan. (aningen högre)
jag tycker att det låter ganska realistiskt..Dom flesta impreser som rasat, har trasiga lager, inte stakar och kolvar.(org.block)Dom har spikat, har själv åkt med i en bil som sköt motorn på väg ner till Gelleråsen.Jag hörde spikningarna innan 3 cylinder vevstakslager gav upp,Bilen hade ny olja(och var väl servad), konfilter trasig lmm.Dock så kördes den på mycket höga varv oxå, men det var inte den ensama orsaken.Bilar med högre effekt tenderar att göra lite annat med subaru motorerna dock, ex ringlands på standard ej257
men spikar den så borde det ju bli märken på kolven??
borde inte motorlampan lysa oxå om lmm är trasig? det gjorde min iaf..
å så har jag för mig att den hamnade i något säkerhetsläge lr nått../oskar, snart faller snön
23 augusti, 2008 kl. 14:04 #45474kaakaa
Deltagare”inte godkända enligt normala gränsvärden vad gäller ljudet”
jag vet inte om jag vill ha något system som låter hur mkt som helst:D
någon som har sånt avgas system? isf låter det bonnigt å rent utsagt förjävligt? 😛/oskar, snart faller snön
23 augusti, 2008 kl. 17:12 #45475kaakaa
Deltagarehaha ja man har maximal otur med bilen… granens barn har råkat cykla in i bilen fick jag veta nyss när jag kom hem från jobbet 😛
ungen klarade sig bra (som tur var) men bilen fick en ganska rejäl kyss 😛
ganska djup buckla i bakskärmen och en lite mindre i bakluckan.. å i bakkjolen blev det sprickor i lacken … men men det löser sig han skulle ta det på sitt barns ”drulle försäkring”
blir bara lite längre tid utan bilen :(…24 augusti, 2008 kl. 08:38 #45433Kvarnis
DeltagareDet är väl utan kat, och låter så klart mer än org. som alla 3″ system gör 😉
När Lmm gåt sönder helt så slänger den utt cell, men om den läser fel så finns inte så funktion mot deta ex pga smuts etc.
Sen varför just din bil gått sönder ar ju svårt att säga…
MEN om man kollar lite historia på bilar som har rasat lager, både i Svergie och i UK kan man kontatera några faktorer som i stort är regel
-Superchip
-kon filter
-Div trim utan mappning, +hög hastighets åkning +220km/h24 augusti, 2008 kl. 14:13 #45449b20mannen
Deltagare…MEN om man kollar lite historia på bilar som har rasat lager, både i Svergie och i UK kan man konstatera…
Har man inga knackningsskador på kolvar och förbränningsrum så är det inte knackning som varit problemet.
Det är snarare hög oljetemperatur, dålig baffling i sumpen, höga varvtal, dålig olja och en från början felkonstruerad oljepump som är orsaken.
…några faktorer som i stort är regel
-Superchip
-kon filter
-Div trim utan mappning, +hög hastighets åkning +220km/hTyvärr är det nog så det ser ut.
Till de som tänker bonn-trimma sin Impreza:
1) Gör det inte.
2) Om du ändå tänker göra det, så se till att bilen går riktigt fett.
Det håller nere tempen i motorn, och framförallt på originalkolvarna som inte riktigt gillar höga temperaturer. Höga temperaturer som uppstår när man leanar ut en motor.25 augusti, 2008 kl. 20:46 #45476kaakaa
Deltagare…MEN om man kollar lite historia på bilar som har rasat lager, både i Svergie och i UK kan man konstatera…
Har man inga knackningsskador på kolvar och förbränningsrum så är det inte knackning som varit problemet.Det är snarare hög oljetemperatur, dålig baffling i sumpen, höga varvtal, dålig olja och en från början felkonstruerad oljepump som är orsaken.
…några faktorer som i stort är regel-Superchip-kon filter-Div trim utan mappning, +hög hastighets åkning +220km/h
Tyvärr är det nog så det ser ut.Till de som tänker bonn-trimma sin Impreza:1) Gör det inte.2) Om du ändå tänker göra det, så se till att bilen går riktigt fett.Det håller nere tempen i motorn, och framförallt på originalkolvarna som inte riktigt gillar höga temperaturer. Höga temperaturer som uppstår när man leanar ut en motor.
jag måste ha öppet filter när jag har fmic… men om man mappar bilen ska det väll vara lungt?
dålig baffling i sumpen ??? det förstod jag inte riktigt..
har för mig att jag läst nånstans att man kan uppgradera orginal oljepumpen? stämmer det?
imorgon ska jag rulla in bilen i garaget och förhoppningsvis börja ta ut motorn:)
25 augusti, 2008 kl. 23:38 #45450b20mannen
Deltagarejag måste ha öppet filter när jag har fmic…
Jag med.
Men eftersom jag har en Autronic SM4 så behöver jag inte luftmassemätaren och det strul den medför.
Så då blev det problemfritt med ett väl filtrerande öppet luftfilter.
Dessutom lätt att mappa in bilen med en SM4.men om man mappar bilen ska det väll vara lungt?
Om du kör med en eller annan mappning som är beroende av luftmassemätaren så är det tyvvär inte helt lugnt.
dålig baffling i sumpen ??? det förstod jag inte riktigt..
Baffling heter det när man har väggar i oljesumpen som ser till att oljan stannar där den ska vara vid hård kurvtagning. Runt oljepickupen alltså, så att oljepumpen inte suger luft. En del oljesumpar är bra bafflade. Andra är det inte.
Luftsmörjning av veven är inte så himla effektivt. :+
(Heter det oljesumpar eller heter det oljesumpor)? 🙂
har för mig att jag läst nånstans att man kan uppgradera orginal oljepumpen? stämmer det?
Jag har stoppat dit en uppgraderad oljepump från RogerClarkMotorsport i min nya motor. Klart rekommenderad uppgradering.
imorgon ska jag rulla in bilen i garaget och förhoppningsvis börja ta ut motorn:)
Mitt tips är att köpa en helt färdig motor. Varför inte från RogerClark?
Imprezamotorn är en rätt svår byggsats. Rekommenderad ålder: Barn som är 40 år eller äldre. 😀26 augusti, 2008 kl. 00:10 #45477kaakaa
Deltagarejag måste ha öppet filter när jag har fmic…
Jag med.Men eftersom jag har en Autronic SM4 så behöver jag inte luftmassemätaren och det strul den medför.Så då blev det problemfritt med ett väl filtrerande öppet luftfilter.Dessutom lätt att mappa in bilen med en SM4.
men om man mappar bilen ska det väll vara lungt?
Om du kör med en eller annan mappning som är beroende av luftmassemätaren så är det tyvvär inte helt lugnt.
okeey.. kollade pris på sm4 det var lite för dyrt för mig (nästan 20k) får nog köra med ecutech mappning på orginal styrenhet och köra lite osäkert ’;(’
’;(’, kanske ta bort fmic så jag kan sätta orginal luftburken om det är så illa..dålig baffling i sumpen ??? det förstod jag inte riktigt..
Baffling heter det när man har väggar i oljesumpen som ser till att oljan stannar där den ska vara vid hård kurvtagning. Runt oljepickupen alltså, så att oljepumpen inte suger luft. En del oljesumpar är bra bafflade. Andra är det inte.Luftsmörjning av veven är inte så himla effektivt. :+(Heter det oljesumpar eller heter det oljesumpor)? 🙂
jag gissar på oljesumpar… men jag brukar själv säga oljetråg ’:+’
[divclass=”dcquote”]Quotehar för mig att jag läst nånstans att man kan uppgradera orginal oljepumpen? stämmer det?
[divclass=”dcquote”]QuoteJag har stoppat dit en uppgraderad oljepump från RogerClarkMotorsport i min nya motor. Klart rekommenderad uppgradering.imorgon ska jag rulla in bilen i garaget och förhoppningsvis börja ta ut motorn:)
Mitt tips är att köpa en helt färdig motor. Varför inte från RogerClark?Imprezamotorn är en rätt svår byggsats. Rekommenderad ålder: Barn som är 40 år eller äldre. 😀
joo jag får ju en helt komplett utbytesmotor från frontbage.se men jag måste ju ta ut den havererade och skicka iväg den först 😛
jag letade efter motorer på rogerclark, för att jämföra priserna med frontbage.se. men jag hittade inte något… jag kanske bara är för trött.
/oskar, snart kommer snön 🙂
26 augusti, 2008 kl. 06:01 #45434Kvarnis
DeltagareRCM, är inte billigare än frontbage om du tror det, dock så är dom en av UK främsta företag som bygger imprezor.
RCM pump har för övrigt en stor skillnad vs org.oljepump, och det är att dom bytt en del som i bland ställer tilll med att pumpen tappar sin funktion, dvs den bygger inget oljetryck 😮
Klart värt det när man behöver ny pump.
Den sitter nog i ca 95% av alla motor byggen i UK26 augusti, 2008 kl. 19:18 #45478kaakaa
Deltagareidag körde jag in bilen i garaget å pallade upp den.. började med att tömma oljan och sila den… såg inga metallbitar alls… betyder det att det inte är ett lager som pajjat eller kan det vara det ändå?
vad skulle det annars kunna vara som knackar å har sig… kan det vara tex en spännrulle till kamremmen lr något sådant? vad mer kan man kolla?
ngt sätt att säkerhetsställa att det är ett lager som pajjat?
idag när jag backade in den i garaget så märkte jag att ljjudet försvan när jag slirade lite på kopplingen å hadde i backväxeln å smög sakta in i garaget… tycker motorn går tungt runt oxå när man vevar igång den men det kan ju vara att batteriet är dåligt oxå..
har ni några ideer lr något man kan kolla.. lr något annat som kan låta?
/oskar, snart kommer snön
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.