- Detta ämne har 1,186 svar, 172,810 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 8 månader sedan av TomK.
-
FörfattareInlägg
-
17 maj, 2016 kl. 07:24 #217751IggeDeltagare
Surt att missa första tävlingen. Men förståeligt under rådande situation så att säga
30 maj, 2016 kl. 20:52 #217534TomKDeltagareDags för en uppdatering!
Motorn sitter äntligen i bilen!……… Nej vänta nu…..
Jag mitt klantarsle hade köpt fel kammar! Eller rättare sagt rätt kammar för topparna men fel till mitt motorstyr och kabelhärva då det tydligen finns två olika trigger typer. Så bara att bita i det sura äpplet beställa en uppsättning till och ta ur motorn och plocks isär den igen. 🙁
Sedan så är det inte så enkelt att allt bara ska passa så klart.
EJ257 topparna har hålen för kam sensorerna lite annorlunda då det är en annan trigger till skillnad för EJ207 så man får fräsa lite i topparna så de flyttas några mm åt ena sidan och göra hålen lite större.Fick även fräsa lite i topparna så insugs kammarnas lober går fritt då det är mycket lyft på dessa Kelford kammar.
Man börjar kunna ventilbågen vid det här laget.
Nu är båda topparna modifierade ventiljusterade och klara, bara att dra allt igen och hänga tillbaka motorn.
Fortsättning följer……
30 maj, 2016 kl. 21:04 #217752IggeDeltagareSegt med trasslet men kul att det ändå går framåt 🙂
30 maj, 2016 kl. 21:33 #216798KoffeKeymasterHittade du nya kammar i Sverige? Känns som det bara var här om dagen du beställde? 🙂
Snabbt jobbat iaf!31 maj, 2016 kl. 05:13 #217535TomKDeltagareHittade du nya kammar i Sverige? Känns som det bara var här om dagen du beställde? 🙂
Snabbt jobbat iaf!Det var Japtuning som tog hem på en dag! d—0.o—b
31 maj, 2016 kl. 05:39 #217753IggeDeltagareBra med kontakter 😛
Är mappning bokat förresten?
31 maj, 2016 kl. 06:23 #216748KvarnisDeltagareDet var Japtuning som tog hem på en dag! d—0.o—b
Det var imponerande måste jag säga 🙂
Skönt att du har allt för bygga i hop det hela.
DU köpte alltså 2l kammar i slutändan de ser alla fall ut som så?
När Subaru började med avcs blev allt lite struligt det finns rätt mycke olika vaianter på wrx/sti, olika år, motorvolym singel/dual avcs osv …:D
31 maj, 2016 kl. 07:11 #217536TomKDeltagareDet var imponerande måste jag säga 🙂
Skönt att du har allt för bygga i hop det hela.
DU köpte alltså 2l kammar i slutändan de ser alla fall ut som så?
När Subaru började med avcs blev allt lite struligt det finns rätt mycke olika vaianter på wrx/sti, olika år, motorvolym singel/dual avcs osv …:D
Ja jag köpte jdm 2l singel AVCS kammar och stoppade i EJ257 toppar.
31 maj, 2016 kl. 07:50 #217537TomKDeltagareBra med kontakter 😛
Är mappning bokat förresten?
Ja Stefan är guld han kan verkligen fixa fram ALLT och snabbt går det.
Nej ingen mappning bokad än.31 maj, 2016 kl. 08:47 #217754IggeDeltagareJa Stefan är guld han kan verkligen fixa fram ALLT och snabbt går det.
Nej ingen mappning bokad än.Gött 🙂
För tidigt för att våga boka?
Tänker att det brukar vara lite kötid31 maj, 2016 kl. 09:19 #217538TomKDeltagareGött 🙂
För tidigt för att våga boka?
Tänker att det brukar vara lite kötidJa jag vet inte exakt när det är dags så blir svårt att boka.
Så fort jag har vridit om nyckeln och vet att det fungerar så kan jag boka. 🙂31 maj, 2016 kl. 10:17 #216749KvarnisDeltagareJa jag köpte jdm 2l singel AVCS kammar och stoppade i EJ257 toppar.
Det blev väl enklast så, spelar ju igentligen ingen roll.
Men tråkigt att köpa nya kammar dock 🙁Vi får hoppas att det är slut på strul nu, fel tid på året för din del gissar jag på.
Minns inte hur du gjort, men det är bra om du leder tillbaka olja från catch tank till oljetråget.
Gissar på att det kommer röra sig en del olja ur topparn i år på din bil 😀31 maj, 2016 kl. 11:35 #217539TomKDeltagareDet blev väl enklast så, spelar ju igentligen ingen roll.
Men tråkigt att köpa nya kammar dock 🙁Vi får hoppas att det är slut på strul nu, fel tid på året för din del gissar jag på.
Minns inte hur du gjort, men det är bra om du leder tillbaka olja från catch tank till oljetråget.
Gissar på att det kommer röra sig en del olja ur topparn i år på din bil 😀Jag har en rätt stor tank, men i dagsläget så leder jag ej tillbaka oljan till tråget. Tycker det bildas mycket kondens blandat med olja samt stark spritlukt i burken så känns bättre att tömma den än att få det ner i tråget.
Ja det är definitivt fel tid på året!
6 juni, 2016 kl. 08:11 #217540TomKDeltagareNu är motorn tillbaka i bilen och har kunnat börja modifiera mitt grenrör så jag dels kan ha turbon roterad och ha twinscroll med T4 fläns.
Klart och färdigt! Tog dock hela gårdagen då det är så väldigt mycket mätande och kapande.
Men nu är det monterat och klart. måste dock köpa mer bandage.Här är tanken att dra tryckröret under insuget och ner innanför höger framskärm.
Den var inte lätt att få EFR turbon att passa då den är väldigt lång.En jämförelse med en garrett turbo.
Nu är min twinscroll och den blir ytterligare lite längre då wg porten är större.6 juni, 2016 kl. 15:16 #217755IggeDeltagareSnitsigt! Kommer bli riktigt läckert 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.