Visar 15 inlägg - 1,126 till 1,140 (av 1,187 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #217751
    Igge
    Deltagare

      Surt att missa första tävlingen. Men förståeligt under rådande situation så att säga

      #217534
      TomK
      Deltagare

        Dags för en uppdatering!

        Motorn sitter äntligen i bilen!……… Nej vänta nu…..

        Jag mitt klantarsle hade köpt fel kammar! Eller rättare sagt rätt kammar för topparna men fel till mitt motorstyr och kabelhärva då det tydligen finns två olika trigger typer. Så bara att bita i det sura äpplet beställa en uppsättning till och ta ur motorn och plocks isär den igen. 🙁

        Sedan så är det inte så enkelt att allt bara ska passa så klart.
        EJ257 topparna har hålen för kam sensorerna lite annorlunda då det är en annan trigger till skillnad för EJ207 så man får fräsa lite i topparna så de flyttas några mm åt ena sidan och göra hålen lite större.


        Fick även fräsa lite i topparna så insugs kammarnas lober går fritt då det är mycket lyft på dessa Kelford kammar.

        Man börjar kunna ventilbågen vid det här laget.

        Nu är båda topparna modifierade ventiljusterade och klara, bara att dra allt igen och hänga tillbaka motorn.

        Fortsättning följer……

        #217752
        Igge
        Deltagare

          Segt med trasslet men kul att det ändå går framåt 🙂

          #216798
          Koffe
          Keymaster

            Hittade du nya kammar i Sverige? Känns som det bara var här om dagen du beställde? 🙂
            Snabbt jobbat iaf!

            #217535
            TomK
            Deltagare

              Hittade du nya kammar i Sverige? Känns som det bara var här om dagen du beställde? 🙂
              Snabbt jobbat iaf!

              Det var Japtuning som tog hem på en dag! d—0.o—b

              #217753
              Igge
              Deltagare

                Bra med kontakter 😛

                Är mappning bokat förresten?

                #216748
                Kvarnis
                Deltagare

                  Det var Japtuning som tog hem på en dag! d—0.o—b

                  Det var imponerande måste jag säga 🙂

                  Skönt att du har allt för bygga i hop det hela.

                  DU köpte alltså 2l kammar i slutändan de ser alla fall ut som så?

                  När Subaru började med avcs blev allt lite struligt det finns rätt mycke olika vaianter på wrx/sti, olika år, motorvolym singel/dual avcs osv …:D

                  #217536
                  TomK
                  Deltagare

                    Det var imponerande måste jag säga 🙂

                    Skönt att du har allt för bygga i hop det hela.

                    DU köpte alltså 2l kammar i slutändan de ser alla fall ut som så?

                    När Subaru började med avcs blev allt lite struligt det finns rätt mycke olika vaianter på wrx/sti, olika år, motorvolym singel/dual avcs osv …:D

                    Ja jag köpte jdm 2l singel AVCS kammar och stoppade i EJ257 toppar.

                    #217537
                    TomK
                    Deltagare

                      Bra med kontakter 😛

                      Är mappning bokat förresten?

                      Ja Stefan är guld han kan verkligen fixa fram ALLT och snabbt går det.
                      Nej ingen mappning bokad än.

                      #217754
                      Igge
                      Deltagare

                        Ja Stefan är guld han kan verkligen fixa fram ALLT och snabbt går det.
                        Nej ingen mappning bokad än.

                        Gött 🙂

                        För tidigt för att våga boka?
                        Tänker att det brukar vara lite kötid

                        #217538
                        TomK
                        Deltagare

                          Gött 🙂

                          För tidigt för att våga boka?
                          Tänker att det brukar vara lite kötid

                          Ja jag vet inte exakt när det är dags så blir svårt att boka.
                          Så fort jag har vridit om nyckeln och vet att det fungerar så kan jag boka. 🙂

                          #216749
                          Kvarnis
                          Deltagare

                            Ja jag köpte jdm 2l singel AVCS kammar och stoppade i EJ257 toppar.

                            Det blev väl enklast så, spelar ju igentligen ingen roll.
                            Men tråkigt att köpa nya kammar dock 🙁

                            Vi får hoppas att det är slut på strul nu, fel tid på året för din del gissar jag på.

                            Minns inte hur du gjort, men det är bra om du leder tillbaka olja från catch tank till oljetråget.
                            Gissar på att det kommer röra sig en del olja ur topparn i år på din bil 😀

                            #217539
                            TomK
                            Deltagare

                              Det blev väl enklast så, spelar ju igentligen ingen roll.
                              Men tråkigt att köpa nya kammar dock 🙁

                              Vi får hoppas att det är slut på strul nu, fel tid på året för din del gissar jag på.

                              Minns inte hur du gjort, men det är bra om du leder tillbaka olja från catch tank till oljetråget.
                              Gissar på att det kommer röra sig en del olja ur topparn i år på din bil 😀

                              Jag har en rätt stor tank, men i dagsläget så leder jag ej tillbaka oljan till tråget. Tycker det bildas mycket kondens blandat med olja samt stark spritlukt i burken så känns bättre att tömma den än att få det ner i tråget.

                              Ja det är definitivt fel tid på året!

                              #217540
                              TomK
                              Deltagare

                                Nu är motorn tillbaka i bilen och har kunnat börja modifiera mitt grenrör så jag dels kan ha turbon roterad och ha twinscroll med T4 fläns.

                                Klart och färdigt! Tog dock hela gårdagen då det är så väldigt mycket mätande och kapande.
                                Men nu är det monterat och klart. måste dock köpa mer bandage.

                                Här är tanken att dra tryckröret under insuget och ner innanför höger framskärm.
                                Den var inte lätt att få EFR turbon att passa då den är väldigt lång.

                                En jämförelse med en garrett turbo.
                                Nu är min twinscroll och den blir ytterligare lite längre då wg porten är större.

                                #217755
                                Igge
                                Deltagare

                                  Snitsigt! Kommer bli riktigt läckert 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1,126 till 1,140 (av 1,187 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.