- Detta ämne har 77 svar, 12,796 deltagare, och uppdaterades senast för 4 år, 7 månader sedan av TommyToad.
-
FörfattareInlägg
-
18 mars, 2018 kl. 19:49 #35740TommyToadDeltagare
Efter att ha sett tråden som startades här förra året om Factory Five 818-kittet så blev jag rätt så såld. Satt många månader klurandes, räknandes och funderandes. Hade kontakt fram och tillbaka med Hammink Performance i nederländerna (som är FFR:s europapartner) och när dom till slut sade “nu har vi en plats kvar i containern som kommer anlända till NL i början av mars” så slog jag till.
FFR meddelade att det kanske blev lite tight, så nära jul och nyår (detta var i mitten av december någonting) men dom skulle göra sitt bästa.
Det slutade med att dom plockade en 818C från deras nuvarande “kö” som höll på att byggas och tilldelade mig.Kittet är ganska komplett men ska komplementeras med diverse subaru-delar. Motor, växellåda, diverse hjulupphängningsgrejer, styrstång, ratt osv. Min tänkta donator är min gamla GT som har stått dom sista två-tre åren. Impreza GT är inget som existerar i USA som jag förstår det (dom hade istället någon RS utan turbo), så FFR hade inte direkt några bra råd att ge mig hurvida jag skulle lyckas med detta. Dom har tänkt WRX 02-07 som donator. Tycker dock att jag inte borde ha några problem att lyckas, och får ta diverse problem på vägen istället, så det var bara slanta upp 50% av summan och vänta.
Nu har kittet anlänt (efter mycket om och men) och jag har lite smått börjat bygget.
Länksamling:
https://www.factoryfive.com/818/818c/
http://www.hamminkperformance.com/en/18 mars, 2018 kl. 19:54 #287930TommyToadDeltagareSteg ett var att plocka ut motor och växellåda ur donatorn. Motorn blev helt ombyggd innan bilen ställdes för ett par år sedan. Inte många bilder på processen (dom flesta vet nog vad det innebär att lyfta motor/låda) men slutresultat ser ut såhär:
“Bilen” och alla tillbehör anlädde i veckan. Fraktfirman beslutade sig för att dyka upp en dag tidigt (och meddela detta kvällen innan) så någon hjullastare/gaffeltruck fanns inte tillgänglig. Ringde in lite bekanta och med fem mans hjälp så fick vi in grejerna i garaget. Lastbilschauffören stod mest och filmade och skrattade lite åt oss 😀
Detta är ungefär hälften av grejerna bara. I bakgrunden ser ni även donatorn.
18 mars, 2018 kl. 21:34 #287925IggeDeltagareSpännande!
Detta ska följas! 🙂
Vad jag vet är GT/WRX ganska lika varandra drivlinemässigt, vad var det mer specifikt som var i åtanke där? 🙂
18 mars, 2018 kl. 22:15 #287931TommyToadDeltagareSpännande!
Detta ska följas! 🙂
Vad jag vet är GT/WRX ganska lika varandra drivlinemässigt, vad var det mer specifikt som var i åtanke där? 🙂
Drivlinan verkar funka son den är. Möjligt att jag kommer få problem med drivknutarna. I övrigt är det end del gångjärn och sånt jag saknar. Men det är lite svårt art få en bra ö erblick. Tex så letar jag efter kompletta “hjulnav”, son Dom kallar spindles. Sökt på spindle, hub, knuckle,men hittar inte riktigt det jag söker.
19 mars, 2018 kl. 05:37 #287926IggeDeltagarePratar vi spindeln eller navet som jag brukar kalla dom (osäker på om det är rätt…)?
19 mars, 2018 kl. 07:13 #287916FladricDeltagareUnderbart roligt med en projekttråd! 😀
Vad jag förstått så är det som du säger gångjärn, pedalställ och lite sådant som skiljer, mekaniskt är det nog bara drivknutar som du säger som skiljer, annars ska det vara exakt samma 🙂
Spindlarna tänker jag ska vara samma också, är bara andra fästen för bromsarna på dem? Går ju att byta emellan på en GT till en WRX så ser inte varför det inte skulle funka på detta bygge! 🙂Håll oss uppdaterade, är grymt nyfiken!
20 mars, 2018 kl. 07:08 #287929TommyToadDeltagarePratar vi spindeln eller navet som jag brukar kalla dom (osäker på om det är rätt…)?
Tänker som den första där, fast fram. Beställt lite grejer jag tror borde funka. Får köra hårt med stålborste på resten
20 mars, 2018 kl. 15:53 #287932TommyToadDeltagareDessa sköningar jobbar jag på:
En runda med stålborstar:
Får köra ett antal vändor till med dessa.
Fick hem dessa också:
Bärarm har jag beställt nya, i aluminium. Dessa gamla grisar väger så mycket och skulle ta så lång tid att fixa till. Måste iaf ha nya bussningar osv.
20 mars, 2018 kl. 19:03 #287928GloremirDeltagareJa detta ska jag absolut följa. gillar verkligen utseendet på 818c
4 april, 2018 kl. 12:28 #287917FladricDeltagareFår man ställa en oförskämd fråga?
Vad kostade allt, hemma vid dörren? Tänker med tull, moms och frakt 🙂
Vore väldigt intressant att veta!De där bultade naven som du köpt nya passar inte till spindlarna från en GT, är det 5/100 är det till t.ex. en Gen 4 Legacy och är det 5/114.3 är det till en STI från 05 och framåt 🙂
Men du kanske har en annan plan med andra spindlar fram?4 april, 2018 kl. 13:24 #287933TommyToadDeltagareFår man ställa en oförskämd fråga?
Vad kostade allt, hemma vid dörren? Tänker med tull, moms och frakt 🙂
Vore väldigt intressant att veta!De där bultade naven som du köpt nya passar inte till spindlarna från en GT, är det 5/100 är det till t.ex. en Gen 4 Legacy och är det 5/114.3 är det till en STI från 05 och framåt 🙂
Men du kanske har en annan plan med andra spindlar fram?Strax norr om 200K, med leverans och alla avgifter.
Du har så rätt om naven. Det är inte alltid lätt att hitta rätt grejer 😀
Fick beställa rätt grejer.
Plåtarna på undersidan fastnitade och tätade.
Pedalställs-adapter monterad.
Främre brandväggen är klar, tog ingen bra bild på slutresultat.
Tryckluftsdriven nitpistol rekommenderas starkt.5 april, 2018 kl. 06:19 #287918FladricDeltagareStrax norr om 200K, med leverans och alla avgifter.
Du har så rätt om naven. Det är inte alltid lätt att hitta rätt grejer 😀
Fick beställa rätt grejer.
Plåtarna på undersidan fastnitade och tätade.
Pedalställs-adapter monterad.
Främre brandväggen är klar, tog ingen bra bild på slutresultat.
Tryckluftsdriven nitpistol rekommenderas starkt.Tack för svar, misstänkte att det hamnade i det området innan man har det hemma… 🙂
Haha nä, det kan vara en djungel ibland!
Nyfiken fråga, varför valde du att köpa den pulverlackad?
Jag tror jag hade valt den olackerad då jag känner på mig att man vill ändra och lägga till fästen m.m!
Fördelen med att den är lackad är väl att man slipper ytrost på den under transport och under bygget 🙂6 april, 2018 kl. 16:12 #287934TommyToadDeltagareTack för svar, misstänkte att det hamnade i det området innan man har det hemma… 🙂
Haha nä, det kan vara en djungel ibland!
Nyfiken fråga, varför valde du att köpa den pulverlackad?
Jag tror jag hade valt den olackerad då jag känner på mig att man vill ändra och lägga till fästen m.m!
Fördelen med att den är lackad är väl att man slipper ytrost på den under transport och under bygget 🙂Lackering är något jag helst slipper göra själv. Men ska man hålla på och ändra och dona så kanske det är värt att köra den “ren”. Verkar nästan lite standard att beställa med pulverlack. Kostade cirka 4000:- så det var värt det känner jag 🙂
9 april, 2018 kl. 10:04 #287919FladricDeltagareLackering är något jag helst slipper göra själv. Men ska man hålla på och ändra och dona så kanske det är värt att köra den “ren”. Verkar nästan lite standard att beställa med pulverlack. Kostade cirka 4000:- så det var värt det känner jag 🙂
Sant! Jag tänkte inte måla själv i sådana fall heller, lämnar in på pulverlack här i Sverige istället 🙂
Ska bli väldigt intressant att se hur detta slutar!
13 april, 2018 kl. 17:53 #287935TommyToadDeltagarePrecis som Fladric påpekade så köpte jag fel “nav/hubbar”, fick beställa nya.
Monterat framvagnen, minus styrstag.
Mera framvagn.
Skaffat nya skivor och belägg.
Ännu mera framvagn.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.