- Detta ämne har 77 svar, 12,796 deltagare, och uppdaterades senast för 4 år, 7 månader sedan av TommyToad.
-
FörfattareInlägg
-
29 juni, 2018 kl. 22:09 #287968DuvanDeltagare
Dags för en uppdatering ?
1 juli, 2018 kl. 19:36 #287942TommyToadDeltagareHar inte så mycket att uppdatera i nuläget. Har mest förberett så mycket jag kan inför SFRO-1 på onsdag! Bilen står nu på temporära fälgar och däck, har beställt nya men inte fått dom ännu.
Hade svårt att hitta fälgar som fanns i rätt ET och i två olika storlekar (behöver två stycken 17″ och två 18″) men hittade till slut dessa
Jag vet inte om Japan Racing är något skitmärke eller om dom är okej? Tycker designen är rätt snygg iaf.
2 juli, 2018 kl. 05:22 #287921FladricDeltagareVad spännande! 🙂
Japan Racing är hyfsat är min upplevelse, några bekanta har dem på sina driftingbilar och de verkar hålla hyfsat 🙂
2 juli, 2018 kl. 20:26 #287969DuvanDeltagareJag är väldigt nyfiken hur det går för dig på 1:a besiktningen, det kommer säkert gå bra.
Du måste rapportera hur det gick —> Lycka till 🙂3 juli, 2018 kl. 18:47 #287943TommyToadDeltagareIgår blev däck+fälgar klara hos ABS wheels så jag åkte med min snuva och feber och hämtade dem. Varit lite nojig för vad som kommer passa eller inte, eftersom all information kommer ifrån staterna och dom har såklart helt andra fälgar och grejer där borta. Men jag lyckades fan hitta ett gäng som funkar.
18×8.5 bak med 255/35 stövlar och 17×8 fram med 215/40 läder.Upptäckte dock idag att ett av bromsoken kärvar lite 🙁
Imorgon är det bes, uppdaterar självklart med resultat ifrån det.
4 juli, 2018 kl. 18:25 #287944TommyToadDeltagareFörsta byggbesiktning avklarad! Inga problem, lite smågrejer som behöver ordnas men inget massivt eller jobbigt. Skönt att ha denna del klar, nu kan jag koncentrera mig på att bygga.
4 juli, 2018 kl. 21:38 #287970DuvanDeltagareStort grattis, det måste kännas bra
15 augusti, 2018 kl. 08:58 #287922FladricDeltagareVad kul! Hoppas på fler uppdateringar snart 🙂
Har en ide som jag inte kan släppa, EZ30/36 i en 818! Bör kunna bli en rätt trevlig bil bara man kan nöja sig med ca 250-260 hk 🙂14 december, 2018 kl. 20:17 #287945TommyToadDeltagareUppdateringsdags!
Att det redan gått fem månader sedan sista posten är ganska galet! Tiden går fort när man har roligt…
Nåväl, bygget har fortsatt i någon slags takt som kanske inte kan kallas snabb.
Det mesta av elsystemet och motorstyrningen är färdigt. Fattas att sätta lite kontakter till lysen osv, men inget omfattande.
Bränslesystemet är kopplat. Införskaffade nya fuelrails, spridare (1000CC), filter och bränsletrycksregulator. Allt draget med PTFE-slang.
Kylare och slangar/rör är på plats.
Vevhusventilation/PCV är omdraget med AN-slang och catchcan.
Vatten och olja till turbo är omdraget med AN-slang.
Och tusen grejer till jag inte kommer på nu.
Motorn som den är idag. Jag behöver verkligen träna på att använda AN-slang, speciellt PTFE-varianten. Börjat bli bättre på slutet nu. Finns en del slangdragningar jag tänker göra om senare. Men först vill jag se något fungera, sedan utseende.
BTR. Någon aeromotive-kopia (gissar jag, priset var satt därefter). Inte kopplat vakuum/tryck ännu.
Fronten är på plats, med kylare och rör. Valde dra med rör istället för slang. Ska montera ett litet värmepaket till defrost här också.
Mera i fronten.
Köpte nav+ratt av någon på facebook. Skaffade även en ratt till, osäker på vilken som kommer fungera i dagsläget. Stolarna ifrån GT:n passade inte speciellt bra, och var dessutom rätt risiga, så planerar att skaffa nya. Men ratten är för långt ut som det är nu känns det som.
Catchcan för vent, här ser ni ett bra exempel på hur jag lyckas massakera dom stackars slangarna, fick dra lite EL-tejp på så länge. En av ingångarna går till kåporna, den andra till veven och PCV-ventilen. Var lite huvudbry att koppla dessa, hoppas det kommer fungera. Utången ska tillbaka till insuget sedan (man får inte köra öppen vent).
Här är nästa stora del att göra, växellänkaget. Har skaffat allt jag behöver (tror jag) för att montera en växelförare(?) från en Toyota MR2 istället.Fortsättning följer! Sorry för lite dassiga bilder. Får se till att köra med riktig kamera när det blir något mera spännande.
25 december, 2018 kl. 23:14 #287971DuvanDeltagareJag undrar om du har använt dig av original Subaru motorgivare till ditt Megasquit om du har gjort det.
Hur tog du reda på vad stiften på givarna vad till +. – signal etc etc ?29 december, 2018 kl. 20:26 #287946TommyToadDeltagareJag undrar om du har använt dig av original Subaru motorgivare till ditt Megasquit om du har gjort det.
Hur tog du reda på vad stiften på givarna vad till +. – signal etc etc ?Har bara använt mig av vevaxelgivaren, det är bara en “VR-givare” (magnet och spole typ) så den ska funka hur du än kopplar in den.
26 januari, 2019 kl. 21:35 #287947TommyToadDeltagareFFR:s idé på hur man löser växelspak kändes inte helt stabil. Dem flesta som byggt denna verkar vara av samma åsikt, det är inte genomtänkt alls. Det dom skickar med är grejen längst fram här:
taget direkt ifrån en nyare MR2 spyder (tror jag). Själva växelspaksanordningen är stor och klumpig, och eftersom växellådan sitter bakom föraren så behöver man dra vajrar. Deras lösning går ut på att dra två vajrar från växelspaken framåt, lägga 180-gradinga böjar framför förarplatsen, och sedan gå tillbaka till växellådan. Detta gör att vajrarna blir onödigt långa och varje böj på dom adderar mera “slapphet” i vajern.En populär lösning är att använda växelspak ifrån dom äldre MR2-modellerna, som med lite modifiering kan ha vajrarna monterade rakt bakåt (istället för att gå framåt och vända). Detta gör att dom blir mycket kortare och mera direkta på lådan.
Här är växelspaken monterad och klar, vajrarna går inte att se men dom ligger under plåten på tunneln.
Såhär blev lösningen på växellådan, ena vajern drar växelföraren in/ut, den andra ner/upp. Som tur är så har dessa lådor “reverse-lockout” inbyggd i själva lådan, inte som andra växellådor som kan ha ringen man drar upp på växelspaken eller dylikt. Då hade man behövt tre vajrar eller gjort någon annan lösning. Bilderna är lika pissiga som vanligt ser jag, men det går iaf att se vad som pågår.
Monterat vatten-luft-laddkylare (vet inte vad som är ett bra namn på detta :D).
Fick leta reda på två övergångar från UNF-gänga till vanlig “R”-gänga.
Ganska simpel lösning egentligen, men det var lite huvudbry att hitta rätt grejer ändå. Valde att gå med 2.5″ från turbon till kylaren, känns som att det borde räcka? Var inte så jättebra med utrymme mellan insug, spjäll och kylare.
Inväntar en boschpump och värmeväxlaren till fronten. I övrigt sitter det en Tial-kopia på en dumpventil. Öppen men kör inte med MAF så det spelar ingen roll.
I fronten har jag fått dit ett litet värmepaket som ska vara till defrost. Inget märkvärdigt egentligen. Inte dragit sjävla luftslangarna ännu, väntar tills rutan och det är på plats för att se bättre hur det blir.27 januari, 2019 kl. 22:59 #287972DuvanDeltagareDin lösning på växelvajrarna är mycket bättre än fabrikens konstruktion.
Hur hade du tänkt lösa vindrutetorkare eller är det redan fixat i byggsatsen ?
Duvan
28 januari, 2019 kl. 05:38 #287948TommyToadDeltagareVindrutetorkare har jag inte ens börjat titta på om jag ska vara ärlig, mer än att jag sneglat lite på hur andra gjort. Det finns att beställa från FFR men jag skippade det, då deras kit är med två torkare och kräver lite urkapning ur fronten. Sett andra lösa det med antingen Subarus torkarmotor och lite modifikation för att få en enkel torkare i mitten, utan att kapa ur fronten.
28 januari, 2019 kl. 09:02 #287973DuvanDeltagareJaha, då står vi på samma ruta när det gäller vindrutetorkare.
Jag vill också ha ett torkarblad och därför sneglat lite på Subaru Impreza bakrutetorkare.
Är det någon som kan upplysa om hur stort svep det är på bakrutan i antal grader ???
140 grader tror jag skulle va ett minimum -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.