- Detta ämne har 77 svar, 12,796 deltagare, och uppdaterades senast för 4 år, 8 månader sedan av TommyToad.
-
FörfattareInlägg
-
28 januari, 2019 kl. 19:20 #287949TommyToadDeltagare
https://thefactoryfiveforum.com/showthread.php?23281-818-Mercedes-Benz-windshield-mono-wiper
Här har du lite nyttiga bilder, länkar och idéer 🙂
30 januari, 2019 kl. 19:14 #287974DuvanDeltagareDär har jag inte varit tidigare kollade vindrutetorkare och mycket annat, väldigt intressant.
I första anblicken så verkade Mercedes centralt placerad enkelarm väldigt attraktivt men när jag tittade närmare på den så är hela aggregatet ganska stor. Pga storleken så övergav jag Mercedes systemet.
Jag har valt och beställt ett system från CBS då kan jag placera kuggsegment och motor på valfri plats.
17 februari, 2019 kl. 17:37 #287950TommyToadDeltagareNu börjar det bli färdigt med mekanik, motor och dylikt. Hade tänkt starta den nu i helgen men upptäckte att jag totalt missförstått hur spridarna skulle hålla tätt i fuelrailsen. Hade svårt att hitta rails för sidomatade spridare men hittade ett par som såg vettiga ut för ett bra tag sedan. Dom passade inte riktigt på insuget men med lite modifikation så fick jag dit dom. Har nu beställt ett nytt par som skall vara för MY00 (V5-V6), hoppas dessa fungerar bättre med mina spridare.
Blev lite okonventionell lösning på avgas, då jag vill/måste ha katalysator. Hoppas inte knorren stoppar upp allt för mycket. Hoppas även ljuddämparen räcker för besiktning.
Fick skaffa en gängtapp som är 3/8″, för att gänga in lufttempgivaren här i intercoolern. Ville inte hålla på och gänga i insuget så den fick placeras här.
Råkade såklart träffa lamellerna där inne, men ingen stor skada skedd 😀
Nu fattas egentligen bara att dra slang och montera pump så är AWIC-systemet klart, och egentligen resten också.18 februari, 2019 kl. 09:18 #287923FladricDeltagareSpännande! 🙂 Kul att se detta bygge!
27 april, 2019 kl. 19:18 #287951TommyToadDeltagareKommer bli lite bildfattigt inser jag nu, men känns som det är dags för en uppdatering.
Jag blev halvt galen på megasquirts triggerelktronik, fick massa tips om vad man kunde och inte kunde göra men tröttnade och skaffade mig ett MaxxEcu-sprut istället. Blev en Mini, en rätt ny produkt i deras lineup, men stötte på patrull.
Jag har hela tiden trott att motorn jag använder har ett 36-2-2-2 triggerhjul, och därmed bara behöver en vevaxelgivare för att köra “wasted spark”. Men efter att ha loggat triggern nogrannare med nya sprutet så såg det inte så kul längre, motorn har det gamla triggersystemet monterat som kräver både vevaxel och kamaxelgivare inkopplade. Och problemet är att båda givarna är VR-givare, MaxxECU mini har bara stöd för en VR-givare, och ett gäng Hall (digitala) givare. Finns kretsar som tar en VR-signal (analog) och gör om till en digital “sågtand”, men det kändes som en nödlösning. Beställde en MaxxECU Street istället, ett steg upp över Mini men ändå inte overkill. En fördel är att jag nu kan köra helt sekventiellt bränsleinsprut, inte batch som innan.Efter ett antal timmars arbete med att göra om mycket av kabeldragningen så blev bilen provstartad. Vilken skön känsla att äntligen få höra motorn! Vågade inte köra så länge, kylsystemet var inte klart ännu.
Har sedan fortsatt med hundratals små och stora grejer.
Bytt spjället till ett från någon nyare impreza (eller legacy kanske) med motor istället för vajer
Fick sätta en alubit som passbit mellan spjäll och insug, och borra upp hålen på spjället lite.
Pedalen var inga problem, känns tusen gånger bättre än vajern.
Gjort om kylarrören, förut var det massa skarvar mellan silikonslang, rör och någon typ plåtslang FFR skickade med. Nu blev det alupexrör hela vägen, förutom övergångarna mellan kylare/rör och motor/rör.
Med på bilden syns även en av anslutningarna till “intercooler”.¨
Flyttat bältesrullarna, satte dom först ute på sidan, men det blev inte så bra. Detta blev bättre. Blir fyrpunkt monterat i kombination med dessa. Kräver trepunkt för besiktning.Lite grejer kvar att göra nu (listan mest för min egna skull):
Slutför montering av stolar och bälten (fattas lite bult och krimskrams).
Snygga till all kabeldragning (uppfästning och buntning).
Koppla in VSS i växellåda.
Värmeskydda kablar/ledningar.
Rita om elschemat (ändrats ungefär 200 gånger sedan start).
Skicka in papper till TS (Ursprung och dispans etc).
Dra färdigt rör till AWIC och pump.
“Testkör”.2 maj, 2019 kl. 14:00 #287905KvarnisDeltagareNice, Trevligt med E-Gas. Bara det finns tillräckligt med in/utgångar är det nog inget problem.
2 maj, 2019 kl. 15:27 #287952TommyToadDeltagareNice, Trevligt med E-Gas. Bara det finns tillräckligt med in/utgångar är det nog inget problem.
😀
6 maj, 2019 kl. 13:44 #287906KvarnisDeltagareAh så kan ju även lösa det 😀
7 juni, 2019 kl. 18:41 #287953TommyToadDeltagareVar ett tag sedan jag uppdaterade (börjar bli en liten trend känns det som), lite har ju iaf hänt sedan sist:
Fick äntligen igång motorn, med E-gas, Elspjäll, Större spridare, E85 osv. Vilken skön känsla! Tomgången var dock på tok för hög, och kylningen verkade krångla. I mina desperata försök att få ur en luftbubbla eller dylikt (tror jag?) så lyckades jag överhetta motorn lite. Designen på detta bygge är inte helt optimalt när man ska fylla vatten första gången. Jag har läst om flera som tipsat om att borra och gänga för en avluftning på ovansidan av “kylröret” som går i blocket, men mest tänkt att det låter som överkurs. Nu vet jag vad dom menar, det blir världens luftblåsa i halva motorn.
Detta slutade hur som helst med att kylaren började läcka (det klassiska att gaveln spricker, tror jag, orkade inte kolla så noggrant). Den var rätt gammal och risig så jag beställde en ny i aluminium istället.
Det var dock inte det stora problemet, utan detta var mycket sämre:
Ena “pintle cappen” har försvunnit, kanske pågrund av överhettning, och ena spridaren läckte igenom och fyllde hela insuget (igen). Jag vet inte varför jag har så jävla svårt med att få detta sidomatade skit att fungera, jag skulle nog ha behållt originalrailsen.
Designade egna “hattar”, dom jag beställt har fortfarande inte dykt upp.
Gjorde dessa mycket tightare än dom vita är/var och monterade, men fick det inte att fungera 100%. Känns som att jag fått tag i fel O-ringar nu istället. Jag är ärligt talat trött som satan på dessa nu så jag har beställt kit ifrån radium för att toppmatarkonvertera istället. Hittar inga seriösa rails för sidomatade spridare som inte är ifrån kina/taiwan och sidomatade spridare växer inte på träd heller.I efterhand såhär så borde jag inte låtit motorn gå så varm, hoppas nu bara inte något annat gått åt helvete (topplockspackning någon?). Det blev lite stressigt när det plötsligt började ösregna, får skylla på det.
Har fått göra om kylsystemet lite så nu borde det inte vara några problem att lufta ur när(om) jag får igång maskin igen.
Något som gått “framåt” är iaf att jag skickat in alla handlingar som jag tror behövs för ursprungskontroll hos transportstyrelsen! Får hålla tummarna nu för att dom är nöjda med det jag skickat.
7 juni, 2019 kl. 19:11 #287927IggeDeltagareSegt med bekymmer :/
Angående att gå varm så har min EJ20G gått varm ett par gånger i samband med sprucken kylare och senare luft i systemet och topparna lever än.
En tacksam detalj är ju att Subaru har korta toppar jämfört med t.ex. BMW som lättare blir lite krokiga om de kokar.
Vi får hålla tummarna 🙂17 juni, 2019 kl. 19:01 #287954TommyToadDeltagareTvå positiva grejer,
Den går!
Ursprungskontroll är klar och godkänd av TS!
30 augusti, 2019 kl. 21:51 #287975DuvanDeltagareHar du fått generatorn att ladda ? Hur kopplade du den ?
Jag satte en ny generator men det verkar inte som den laddar, laddlampan slocknar men spänningen i batteriet sjunker. Jag kopplade L och S fel då kanske generatorn gick åt h….9 september, 2019 kl. 10:25 #287964ThornblomDeltagareJädrans kul att läsa om ditt bygge. Gratulerar till godkännandet av TS.
När jag i framtiden har garage för två bilar skulle jag också vilja dra igång ett sådant här projekt. Vad tror du och ni andra man borde ha för budget för att bygga en 818C i grundutförande (med lack), förutsatt att man börjar enkelt och kör en WRX motor/härva/drivlina rakt igenom?25 oktober, 2019 kl. 20:09 #287955TommyToadDeltagareHög tid för en uppdatering, om det är någon som läser här fortfarande 😀
Det verkar som att jag slutade med mina problem med spridare och fuelrails jag hade. Det problemet blev till slut löst efter mycket stök.
Investerade i ett Radium fuelrail med 4 st Bosch 980cc-spridare. Medans jag höll på och krånglade med detta så ville jag få en ventilkåpsläcka tätad en gång för alltid. Slutade med en avdragen bult på kåpan.
När bränslesystemet äntligen fungerade så märkte jag istället att kylsystemet inte alls fungerade istället. Hade stora problem med att få ur all luft, ingenting som brukar fungera ville fungera. Har läst en del på FFR-forumet om att folk har hittat på diverse lösningar med luftnippel gängad i “hundbenet” (röret som går ovanpå/i blocket). Jag gjorde en egen lösning med ett T-rör i silikon där vattnet lämnar motorn och går framåt. Det verkade göra susen. Fick också sätta dit ett till expansionskärl fast öppet. Gamla bilen/donatorn hade ju två, ett plastkärl utan tryck dit det trycksatta kärlet lämnar ifrån sig vatten om det behöver. Det kan även suga tillbaka vatten därifrån.
Jag tänkte att allt detta kändes overkill men tji fick jag igen, Subarus japanska ingenjörer kanske visste vad dom gjorde trots allt…När detta var fixat så kunde bilen startas och i princip köras (men inte så safe att sitta på golvet och ratta).
Började med karosseriet i våras. Detta är inte min starka sida alls, och det är rätt petigt har jag märkt. Baklamporna är temporära, alla lampor och armaturer som skickas med är helt värdelösa för oss i Sverige tyvärr. Ingenting är E-märkt, allt är DOT SAE-godkänt bara. Dessa baklampor med blinkers är klassiska biltema-produkter bland bilbyggare verkar det som. Dom är godkända och billiga och får sitta där så länge. Funderar på att iaf fälla in dom mera och se om jag blir nöjd så, eller om jag antingen hittar bättre lampor som är godkända senare eller sätter dit dom amerikanska efter allt är klart.
Sidorna och baken halvt ditsatta.
Igen.
Detta är halv/hel-ljus-hållarna. Dom skickar med två stycken rätt trevliga Hella-ljuskällor med hel/halvljus. Tyvärr är dom såklart inte godkända här i Sverige, även om dom har en exakt likadan produkt med E-märkning som är godkända. Inte hela världen, bara beställa två nya.
Vad som däremot är ett större problem är att hel/halv-ljusen kommer hamna för lågt mot vad transportstyrelsen tycker är okej. Det diffar på något så larvligt som 5cm eller något. Funderade på om jag kunde höja upp hela nosen/bilen till besiktning men det kommer fucka med styrvinklar och annat istället gissar jag. Får fundera på detta ett tag till.Påbörjat instrumentbrädan. Här har jag inte mycket fantasi men jag har lyckats montera en 14″ IPS-panel i hålet där den vanliga instrumenteringen från WRX skall sitta.
Sätter lite “vanliga” indikeringslampor utöver skärmen, mest för att jag trodde det skulle bli lite tomt utan något alls. Nu såhär i efterhand vet jag inte men får se när det är klart. Det är blinkers, helljus, motorlampa och en varningslampa (tänkte ha till bromsoljenivån). Blinkers och helljus är obligatoriska.
Silent coat i hela cockpit. Halvtjock svart matta ovanpå där det syns.
Fått dit det mesta i fronten, huven ligger lös ännu. Detta var ett rent helvete att få allt att “passa”, eller snarare att “inte passa” lika mycket på alla sidor… Jag är inte helt nöjd med hur detta är ännu. Får se om jag orkar fixa med det mera.
Även taket och “ruthållaren” är monterat.
Svårt att få allt passa bra återigen. Mycket sätta dit-plocka bort-mäta-sätta dit-plocka bort, OSV. (Ytskiktet på karoseen skulle gå att använda i princip utan lack påstod FFR någon gång, men som alla ser så kommer det krävas någon form av lack/folie).
Har nu börjat montera dit dörrarna. Även här är det mycket lirkande. Mycket som ska stämma med låskistor, hakar, dörr-ramen och dörr-ytterpanelen/karossbiten.Detta område kommer kräva mycket jobb. Här möts fyra karossdelar (Huven, framskärmen, takstolpe och dörr). Här på bilden är inget egentligen ditsatt ordentligt, förutom skärmen.
Och såhär långt är väl ugenfär där jag är idag. Fortsätter med karoseen och hoppas att allt skall vara “klart” till i vår/sommar. Även om det känns som att allt aldrig kommer bli helt klart, men det är väl en del av charmen med ett sådant här fordon.
Frågor och dylikt besvaras gärna om ni har några d—0.o—b
25 oktober, 2019 kl. 20:49 #287976DuvanDeltagareDet blir en hel del pyssel med glasfiber. Jag hoppas att du har tålamodet å fixar alla glasfiberpaneler.
Jag köpte en del glasfiber grejor men jag fick modifiera det mesta pga ändringar jag gjorde på ramen. Det är ett skitigt och tidsödande att jobba med glasfiber men mycket viktigt för slutresultatet.Kämpa kämpa
Göran
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.