• Detta ämne har 95 svar, 9,363 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år sedan av jraberg.
Visar 6 inlägg - 91 till 96 (av 96 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #193365
    syke
    Deltagare

      Skulle tro att det blir värre… Jag skulle inte själv vilja ha fullbur och köra utan hjälm ;)/Claes

      Det har du nog rätt i. Vågar man fråga vad bur + montering kostade? PMa gärna om du inte vill skriva i tråden 🙂

      #193432
      jraberg
      Deltagare

        nu vill jag veta mer. Ringde du besiktningen och sa att du skulle boka tid för omreg. eller Hur gjorde du?

        Har strulat fram och tillbaka med omreg som ombyggt fordon men det känns inte som det spelar ngn roll då effekten ändå är begränsad.
        Berätta mer..

        -johan

        #193412
        Strat
        Deltagare

          Larsa, bilder finns på första sidan, olackat dock. Strävorna framåt är inte godkända på en halvbur (läs: dom låg i skuffen idag…)

          Syke, bur runt 3′ från trendab (omp), montering gav jag runt 6′, och lack en tusing.

          Råberg, det enda jag reggat om är för just skyddsbåge, och för att det skulle godkännas togs platserna bak bort. Monterar man dragkrok på bilen måste man också regbesikta. Samma sak 🙂 Allt annat som sitter på bilen är lika “lagligt” som förut :+

          /Claes

          #193448
          STIred
          Deltagare

            nu vill jag veta mer. Ringde du besiktningen och sa att du skulle boka tid för omreg. eller Hur gjorde du?Har strulat fram och tillbaka med omreg som ombyggt fordon men det känns inte som det spelar ngn roll då effekten ändå är begränsad.Berätta mer..-johan

            Ombyggt fordon måste man gå via SFRO. Sen finns även modifierat fordon, då är det bilprovningen direkt man måste kontakt med. För amatörbyggt är det SFRO man får prata med först också

            En ide med att besikta som ombyggt kan ju vara att det är svårare för både besiktningsmän och polis ifall man blir stoppad veta vad som egentligen är godkänt på bilen och vad inte. Skulle gissa att det är lättare komma undan med en bil som brötar, inte ser helt original ut i motorn om den har blivit omreggad som ombyggt för massor med andra modifikationer, jämfört med om man kör runt med samma bil fast den är fortfarande helbilsgodkänd i papprena.

            Forfarande inte helt lagligt att åka trimmat om den är omreggad till ombyggd men antagligen mycket mindre risk att man råkar ut för problem.

            Sen går det eventuellt även försäkra bilen för vissa av modifikationerna vilket ju inte är helt fel heller. Fast det får man nog ta med försäkringsbolaget och se om det går hitta nån lösning.

            Sorry för OT Clas.

            /r

            #193414
            LegacyLarsa
            Keymaster

              ibland är man inte med..
              men,men det ser ju bra ut, då vet man iallafall att det går att få igenom en halvbur, även om helst av allt velat ha en full..

              /Lars

              #193433
              jraberg
              Deltagare

                Tack Claes och Raul. Jag blev konfunderad då jag vid kontakt med sfro sist fick indikationer om att med helbilsgodkänt är det skitjobbigt.
                Bäst var att få bort det och gå därifrån. Så det här är helt klart Glada nyheter för mig som inte orkat rodda vidare.

                Nackdel för min del är bara att sätet bak blir helt oanvändbart(läs lagligt), kan vara bra att få med sonen Och barnpassning 😉 samtidigt. blir ju två bilar då som gäller och då kan man ju likabra köra trailerqueen modellen(vilket det ju blir med ombyggt fordon med iofs).

                Grattis glömde jag säga Claes. 🙂

                -johan
                vill spara kakan och äta samtidigt

              Visar 6 inlägg - 91 till 96 (av 96 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.