- Detta ämne har 394 svar, 30,388 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 11 månader sedan av STIred.
-
FörfattareInlägg
-
4 januari, 2007 kl. 07:36 #193718BlockenDeltagare
Nu sitter man ju här smått tårögd vill jag lova. Känns ju som att alla våta drömmar man tidigare har haft blivit förvärkligade dock ej för mig. Hur kan man vara så fräck att lägga ut så pass hård porr som detta är, på endå ett hyffsat städat forum som detta. Så det kommer lite som en shock måste jag säga. Jag är så grönjävligt grön av avundsjuka nu så att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
ASGARV! 😀 😀 😀
/B
…………………..
Thai-Perr4 januari, 2007 kl. 08:27 #193840STIredDeltagareNu sitter man ju här smått tårögd vill jag lova. Känns ju som att alla våta drömmar man tidigare har haft blivit förvärkligade dock ej för mig. Hur kan man vara så fräck att lägga ut så pass hård porr som detta är, på endå ett hyffsat städat forum som detta. Så det kommer lite som en shock måste jag säga. Jag är så grönjävligt grön av avundsjuka nu så att jag inte vet vart jag ska ta vägen.Men måste bara fråga? Du byter ju ut i princip allt. Säljer inte ex cosworth eller liknande kompletta färdigbyggda motorer? med liknande pryttlar eller det kanske bara är nått jag har fått för mig?Hur som önskar all lycka med projektet och känner mig stålt över att du vält en sti impreza att inleda detta monster projekt med!
Tackar tackar 🙂 jag hoppas verkligen det kommer gå vägen.
Och stämmer som du säger Cosworth gör bottendelar med fast de som jag sett iaf är klenare än den jag kommer ha, de är varken slutna eller fodrade, och så kostar de alldeles för mycket relaterat till vad man får för pengarna.
Jag får bättre/hårdare/mer hållbara grejer för ung. samma pengar. 🙂
Cosworths toppar och kammar är jävligt fina grejer dock och priset mera vettigt därför nöjer jag mig bara med de grejerna från cosworth.Finns en hel del andra som gör färdiga motorer, dock är det väldigt få som kan erbjudna motorer som är både slutna och fodrade. Rigoli har en som är sluten(de sluter den själva) och fodrat men den kostar mycket mer också och är ungefär jämförbar i hållbarhet med den jag antagligen kommer stoppa i bilen.
Edit: Nu när ändå forumet är förstört så hoppas jag att vita RA projektet dyker upp snart, det där kommer vara riktigt urflippat och brutalt kan jag lova 😉
/r
[font FACE=”Arial” size=-2]———————————————————————————
I can live with the despair, it’s the hope that kills me
————————————————————————————————————————————-
I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been more specific
————————————————————————————————————————————-4 januari, 2007 kl. 08:42 #193804MatsDeltagareHur kommer du göra med intercooler osv? Ska du köra med Magnus insuget omvänt eller ska du behålla AC o sånt?
Hur kommer du lösa ALS biten? Solenoid eller separat ventil som släpper in luft ala RCM Gobstopper? För utan ALS kan du ju inte åka… 😀 :*
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg4 januari, 2007 kl. 08:49 #193841STIredDeltagareHur kommer du göra med intercooler osv? Ska du köra med Magnus insuget omvänt eller ska du behålla AC o sånt?Hur kommer du lösa ALS biten? Solenoid eller separat ventil som släpper in luft ala RCM Gobstopper? För utan ALS kan du ju inte åka… 😀 :* Mats GBGRegionsansvarig Göteborg
Har haft lite tankar på vända insuget, men tror inte det blir så duger nog med rättvänt, icn som jag har behåller jag, den är ju riktigt stor och passar fint som fan. Sen får man se hur det blir med rören men kör man rättvänt så borde det inte vara några problem.
Visst ska alsen finnas kvar sen om det blir nån speciallösning det får vi se. Det är såna detaljer man får avvakta med lite just nu och anpassa lite mot slutet beroende på hur budgeten ser ut 😉Edit: Gobstopper är ju min våta dröm iaf 😀
/r
[font FACE=”Arial” size=-2]———————————————————————————
I can live with the despair, it’s the hope that kills me
————————————————————————————————————————————-
I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been more specific
————————————————————————————————————————————-4 januari, 2007 kl. 22:26 #193842STIredDeltagareSå här ser flödesdatat ut för cosworth topparna jämfört med standard. Sen ska man inte stirra sig blind på de absoluta värdena, dessa kan variera beroende på hur topparna har testas(olika bänkar kan vara olika kalibrerade, köras under olika tryck, etc, etc). Har även läst nånstans att över 300cfm på insugsporten finns inga omodifierade subaru toppar som klarar(inte ens spec c), sen om det stämmer eller inte det vet jag inte har aldrig testat själv.
Det är därför kanske intressantare att kolla på flödesvärdena relativt till varandra, de borde ju iaf stämma oavsett testmetod/testbänk, mao. om insugsporten på ena toppen flödar 15% mer än den andra så lär den göra det oavsett hur man mäter så länge man är konsekvent iaf.
“>http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/cylheads_flowdata.thumb.jpg]
Här är lite fler värden jag hittat på ett annat ställe(minns inte exakt vilket forum det var, antagligen nasioc), här finns även spec-c toppar med i jämförelsen.
Intake ports:
Cosworth-368 CFMs
05 JDM Sti Spec-C-337 CFMs
USDM sti-316 CFMsExhaust ports:
Cosworth-304 CFMs
05 JDM Sti Spec-c-255 CFMs
USDM Sti-235 CFMsDog leg:
Cosworth-287 CFMs
05 JDM Sti Spec-c-221 CFMs
USDM Sti-210 CFMsSen tror jag iofs att spec-c hade räckt för mig, men det får väl bli lite overkill när det gäller just topparna….
/r
[font FACE=”Arial” size=-2]———————————————————————————
I can live with the despair, it’s the hope that kills me
————————————————————————————————————————————-
I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been more specific
————————————————————————————————————————————-11 januari, 2007 kl. 00:59 #193843STIredDeltagareDå var ett par fina och helt nya cosworth toppar beställda. Sjävklart ihop med kammar från cosworth. Så om det vill sig väl är topparna hemma i sverige i början på februari. Bilder och spec på topparna/kammarna kommer så fort jag har dem hos mig. Blir nog lagom det där.
Snälla kontakter doktor kvarnis har i US, de skulle t.o.m. skicka med ett gäng lyftare helt gratis, så man kan sitta hemma och mäta sen. Bara för att de hade dem liggandes hemma.
Och som lite kuriosa, cosworth tar 650dollar för o montera kammar och lyftare. Har ingen koll på vad andra tar men känns ju dyrt iaf. Blir till o försöka pilla ihop det på egen hand.
/r
[font FACE=”Arial” size=-2]———————————————————————————
I can live with the despair, it’s the hope that kills me
————————————————————————————————————————————-
I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been more specific
————————————————————————————————————————————-
I like work: it fascinates me. I can sit and look at it for hours
——————————————————————————————–11 januari, 2007 kl. 12:43 #193719BlockenDeltagareEn grej som jag glömde nämna i första inlägget är att planen är att säta ihop motorn på egen hand (bottendelen köper jag naturligtvis ihopmonterad), sjävklart med massor av hjälp från mer kunniga folk än jag. Sen blir det JRM-Racing som kommer lyfta in motorn i bilen och mappa. De gjorde ett grymt jobb förra gången bilen trimmades så ingen idé leta efter någon annan 😉 Sen kommer det självklart o bänkas när allt är klart. /r[font FACE=”Arial” size=-2]———————————————————————————I can live with the despair, it’s the hope that kills me————————————————————————————————————————————-I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been more specific————————————————————————————————————————————-I like work: it fascinates me. I can sit and look at it for hours——————————————————————————————–rödSTI
Är du klar snart? Våren är snart här! Jag har 4 vita Compomotive som skulle sitta som fisken i handsken om du ska åka is.
/Black
PS. Vem mappar världens längsta forumsignatur? RaulRallyRacing LR? DS.
…………………..
Thai-Perr11 januari, 2007 kl. 12:52 #193844STIredDeltagareÄr du klar snart? Våren är snart här! Jag har 4 vita Compomotive som skulle sitta som fisken i handsken om du ska åka is./Black PS. Vem mappar världens längsta forumsignatur? RaulRallyRacing LR? DS……………………Thai-Perr
Ge mig ett par dagar till bara 😉 Vita compomotive mmm fina grejer, gillar ju vita fälgar :7
/r
[font FACE=”Arial” size=-2]———————————————————————————
I can live with the despair, it’s the hope that kills me
————————————————————————————————————————————-
I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been more specific
————————————————————————————————————————————-
I like work: it fascinates me. I can sit and look at it for hours
——————————————————————————————–12 januari, 2007 kl. 13:10 #194011STI_driverDeltagare#### vilket bygge!! Ska bli ruskigt kul att se hur bygget fortlöper. Hopaps du kommer använda bilen mycket på diverse banträffar och möten! Kommer du göra jobbet själv eller kommer JRM hjälpa dig igen?
12 januari, 2007 kl. 16:27 #193741KvarnisDeltagareHan gör i ordning motorn själv(med lite hjälp) sen lyfter JRM i den och mappar den 🙂
13 januari, 2007 kl. 00:01 #193845STIredDeltagareJepp stämmer bra som kvarnis säger 🙂 blir nog en hel del hjälp från norrlandsdoktorn till o sätta ihop den. Ska iaf bli kul pilla lite på grejerna.
/r
[font FACE=”Arial” size=-2]———————————————————————————
I can live with the despair, it’s the hope that kills me
————————————————————————————————————————————-
I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been more specific
————————————————————————————————————————————-
I like work: it fascinates me. I can sit and look at it for hours
——————————————————————————————–30 januari, 2007 kl. 20:12 #193708LegacyLarsaKeymasterhttp://www.rallycarsforsale.net/clas/index.php?ct=fsrp&md=details&id=20611
Då kanske detta skulle vara nåt för dig?
/Lars
31 januari, 2007 kl. 01:17 #193846STIredDeltagarehttp://www.rallycarsforsale.net/clas/index.php?ct=fsrp&md=details&id=20611Då kanske detta skulle vara nåt för dig?/Lars
Tack för tippset :-), fanns lite fina grejer på sidan där såg jag…en del dogboxar bl.a. 😉
/r
[font FACE=”Arial”]——————————————————————————–
I can live with the despair, it’s the hope that kills me
————————————————————————————————————————————-
I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been more specific
————————————————————————————————————————————-
I like work: it fascinates me. I can sit and look at it for hours
——————————————————————————————–31 januari, 2007 kl. 07:57 #193678SecretAgentManDeltagareJag är lite skeptisk till specialanpassningar för sekventiell växling på våra “standardlådor”.
Det är verkligen att be om problem – och det är precis därför Sellholm vill använda sin sekventiella låda till audi och subaru med deras längsmonterade lådor.Raul – kör med standardlådan till att börja med, den är krallig nog, blir det problem med utmattning så är det bara att förstärka senare. 🙂
/J
31 januari, 2007 kl. 09:34 #193742KvarnisDeltagareJag har pratat med folk i Rally svängen som använt SQshift till bla golf, och dom tycker det funkar dåligt tyvärr, vet även att Andy F bygge nått liknade till sin Dogbox och det funka inget vidare.
Det enda som jag set som funkar är RCM’s ombyggand av 6-petare med modenna dogbox. Men tydligen så växlades det snabbare innan…
btw så har jag nått i garaget som är ditt, kom i går med DHL 😀
-
FörfattareInlägg
- Ämnet ”Projekt röda STIn goes CDB” är stängt för nya svar.