- Detta ämne har 394 svar, 30,388 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 10 månader sedan av STIred.
-
FörfattareInlägg
-
25 februari, 2007 kl. 19:08 #193859STIredDeltagare
Lite uppdatering:
Väntar just nu på toppar, kammar, bränslepump(blev en weldon till slut), surgetank, bränsletrycksregulator och en kallare termostat.
För de som gillar tekniska specar här är de till pumpen: weldon D2035-A
Fördelen med weldon pumpen är som kvarnis sa de blir inte alls lika varm som o köra med två walbro + att de tydligen drar relativt lite ström, nackdelen- om man nu vill se det som en nackdel 😉 – är att de låter så in i helvete… får väl se vart det blir bäst o placera den och surgetanken.
Amerikaner kan vara riktigt sega ibland, betalde toppar/kammar för ett tag sen men de har fotfarande inte fått tummen ur och skickat. Hoppas som fan på nästa vecka, riktigt sugen nu o känna på prylarna lite….
Har varit i kontakt med Rigoli och det blir deras insug(plenum) anpassat för 8 spridare. Väntar på levernans 🙂
Och för o göra Mats glad 😉 så kommer insuget(plenumet) o monteras i roterad position. Måste ändå dra om rören till ICn eftersom turbon kommer hamna i vägen plus att det större plenumet kommer göra att throttlebodyn flyttas bakåt en bit. Då kan man lika gärna montera roterat så blir det mycket kortare rör….
Prata med JoCCe och Jimmy på JRM och vi bestämde att bilen kommer mappas både på gatan och på rullar(då jag tror båda metoderna har sina fördelar) för o få det bästa av båda världar. JRM fixar såklart båda mappningarna 🙂
28 februari, 2007 kl. 02:01 #193860STIredDeltagareJaa då har äntligen amerikanerna fått tummen ur och skickat lite paket. När de väl skicka iväg grejerna så gick det riktigt fort. Självklart var det lite felleverans, men det hade förvånat mig om allt hade stämt till 100%. Inget som inte går att åtgärda dock, har inte direkt nån panik. Detta får ta den tid det tar. Topparna och kammarna kom enligt beställningen. Så nu har man iaf nåt springa runt banan med på storträffen i maj. Hoppas Jerry fixar tändstiften bara och doktor K spriten 😉 😀
Som jag har skrivit tidigare i tråden kommer toppar/kammar från Cosworth.
“>http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Cosworth_001.thumb.jpg]
De verkar ha tänkt på allt, i paketet fanns med instruktioner på hur lyftarna mäts in samt exakt vilka verktyg man behöver till det. Nu är det bara se om man lyckas följa instruktionerna.
KamSpec:
Peak Cam Lift: Intake 10.9mm, Exhaust 10.28mm
Peak Valve Lift: Intake 10.71mm, Exhaust 10.03mm
Degrees: Intake 278, Exahust 274
AVCS function finns“>http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Cosworth_009.thumb.jpg] “>http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Cosworth_010.thumb.jpg] “>http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Cosworth_009.thumb.jpg]
“>http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Cosworth_012.thumb.jpg]TopparSpec:
CNC Ported
max 10500 rpm
Intake +14% mer flöde i snitt än orig 2.5L toppar och 22% mer i maxflöde
Exhaust +30.56% mer än original(snitt), 41% mer max
+1mm rostfritt insugsventiler(1800deg max)
+1mm Inconel avgasventiler (2400deg max)
Hårdare ventilfjädrar
Titanium retainers
Flödeschart för topparna med lite jämförelse finns längre bak i tråden“>http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Cosworth_002.thumb.jpg] “>http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Cosworth_003.thumb.jpg] “>http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Cosworth_004.thumb.jpg]
“>http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Cosworth_005.thumb.jpg] “>http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Cosworth_006.thumb.jpg] “>http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Cosworth_007.thumb.jpg]
“>http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/Cosworth_008.thumb.jpg]Grejerna ser grymt fina ut. Det lilla skräpet som ligger i avgasporten på näst sista bilden är bara lite kartongbitar från förpackningen såg inte det förän jag hade lagt in bilden i datorn och orka inte ta om.
Nu finns iaf topparna och bottendelen(ligger hos Kvarnisdoktorn i garaget) Bara resten kvar 😉 Bilder på bottendelen kommer komma med om några veckor och spec på den, måste bara komma hem först 😉
28 februari, 2007 kl. 06:22 #193807MatsDeltagareOoohhhh va de spänner i byxan. :7 :9
Riktigt skoj att du är såhär öppen med vad du sätter i bilen o vilken spec de e på grejerna.
Alltid lika roligt när man ser att det skett en uppdatering i tråden.Se nu bara till o få klart grejerna till Mantorp och SAD! 😉
Mats GBG/räknar med en provåkning när allt är klart…
Regionsansvarig Göteborg28 februari, 2007 kl. 10:46 #194033StaffeDeltagareSATAN!!! Va häftigt, grymt projekt ska bli kul att följa detta Raul!!
STORT Lycka till!!!!Haklapp är ett måste 😉
—————————————
Blekinge som INTE hör till Skåne!!!
BugEye STI-0228 februari, 2007 kl. 11:36 #193861STIredDeltagareMats: All teknisk spec och andra tekniska detaljer/lösningar kommer beskrivas i minsta detalj, iaf så gott det går med bilder och allt. Skulle jag missa nåt som nån har funderingar över så är det bara o fråga. Väntar på fler delar snart så fler roliga bilder borde komma inom kort 🙂 Provtur inbokad 😉 Hmm… undrar hur många har jag lovat det till nu. Men no problems… bara jag hinner köra lite själv med 😀
Staffe: Tack. Hoppas det kommer bli grymt när det är klart 🙂
7 mars, 2007 kl. 23:13 #193862STIredDeltagareBehöver lite hjälp med bränsletrycksregulatorn. Kollar runt lite och ska beställa en men frågan är om det funkar med en som har arbetsområdet mellan 2 och 8 bar? Nån som har en kvalificerad gissning? Detta med tanke på att det blir 8st 740cc spridare, etanol, och runt 600hk. Annars får jag väl ta fram papper o penna o räkna lite….
12 mars, 2007 kl. 13:10 #193746KvarnisDeltagaredu lär köra med ett soppa tryck på mellan 3-3.4bar 3.2bar brukar vara bäst för dom flesta spridarna.
Om du då inte laddar över 4.6-4.8bar så klara den ju det utan problem 🙂
Sen så räcker 1480cc’s till ~800Bhp med etanol i tanken, alt +1000Bhp på vanlig soppa
12 mars, 2007 kl. 21:58 #193863STIredDeltagareDå har vi noterat detta kvarnkokardoktorn. 4 bar ladd lär det ju iaf inte bli… Brad fixar nog regulatorn 🙂 Som jag sa imorse skönt att du är tillbaka började fan få kokardelssanck abstinens, 3 veckor är nog exakt vad jag klarar max utan prata bildelar 😉 😀
14 mars, 2007 kl. 07:34 #193747KvarnisDeltagareLOL, jag håller på att komma tillbaka til rätt tid igen…
Sen blir det skruva av i garaget 😀14 mars, 2007 kl. 12:09 #193864STIredDeltagareFöresten det ligger lite grejer till dig hemma på balkongen, bara ringa Jennie sen när du vill hämta dem, antar att du kommer kanske behöva dem sen 😉 De skicka upp dem, behövde inte ens betala frakt 🙂
15 mars, 2007 kl. 19:20 #193748KvarnisDeltagareOk, roger 😀
18 mars, 2007 kl. 20:40 #194028PontusDeltagaresåg din röding hos JRM när jag var där, väldigt vacker
18 mars, 2007 kl. 21:00 #193865STIredDeltagareTack för det, visst är den fin, she’s a beauty :7 …saknar den så…. ;(
19 mars, 2007 kl. 02:22 #194029PontusDeltagareoja tyckte om hur du hade satt mätarna <3 fast det sa rickard att det kunde bli problem hos besiktningen, ungefär som att jag inte har nån kat. nu helt plötsligt :p
26 mars, 2007 kl. 13:21 #194016specializedDeltagareVad händer här då snyggo ? 😉 :7
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉 -
FörfattareInlägg
- Ämnet ”Projekt röda STIn goes CDB” är stängt för nya svar.