- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
4 december, 2015 kl. 12:37 #196649TurbovinDeltagare
Jo jag har kvar bilen, tro det eller ej. Dock har den stått i snart 5 år och då jag riskerar att bli av med garaget 2017 så får jag nog försöka få igång den. Under denna tid har det varit roligare att hålla på med BMW av nån anledning och jag har väl inte släppt det än heller då jag köpte en M3 E36 i höstas. Men så idag har jag beställt en halvviktig del av VMS Racing i UK i varje fall. Tog ett bra tag att få tag på några JDM Avcs big port-toppar.
Räkna inte med frekventa uppdateringar då det är rätt mycket dyra prylar som behöver handlas innan man ens är nära uppstart sen, vi får väl se mot sommaren hur det gått 🙂
Ja just det, vänsterstyrt blir det inte. Det var för jobbigt och dyrt. Tanken då var mest för att få mer bruksvärde i bilen men nu får den bara duga till leksak.
4 december, 2015 kl. 12:53 #196706TomKDeltagareHehe ja det var ett tag sen tråden uppdaterades.
Men kul att det rör på sig och trevlig spec på motorn! d—0.o—b4 december, 2015 kl. 12:56 #196713IggeDeltagareBlir säkert jättetråkigt 😛
4 december, 2015 kl. 13:10 #196650TurbovinDeltagareYes blir väl inget riktigt monster men har handlat på mig ett original twinscroll-grenrör från en JDM STI så det blir väl en Blouch twinscroll-turbo av nåt slag.
Ursäkta röran, jag får nog av ordning & reda på jobbet 😛
Sen har jag handlat på mig insugsspacers för att mitt V5-insug ska gå fritt från AVCS-solenioderna samt fuelrailar och adapterkitt för att köra med toppmatade spridare (Carl Davey designade från AS Performance)
Sen fick jag tag på en kombinerad kabelhärva från JTI Innovations för att köra med Newagespolar samt härva från AVCS-topparna till mitt sprut (Simtek som ska uppdateras till Alkatek samt få kretskort för AVCS-styrning).
4 december, 2015 kl. 20:15 #196681Christian SDeltagaresåg att du ligger på första sidan på garaget:)
4 december, 2015 kl. 21:45 #196651TurbovinDeltagareHehe jag märkte det, gjorde väl susen att uppdatera den 😀 Jaja trevligt med lite uppmärksamhet ibland 🙂
5 december, 2015 kl. 21:08 #196571tendencyDeltagareKul att det händer saker! 🙂 Var längesen man läste något om din bil.
5 december, 2015 kl. 21:21 #196652TurbovinDeltagareSå är det, man tappade väl sugen minst sagt men det var aldrig aktuellt att göra sig av med den 🙂
6 december, 2015 kl. 03:48 #196572tendencyDeltagareDet kan hända. Bra att du inte gjorde dig av med den och lät intresset ligga vilande ett tag. 🙂
23 april, 2016 kl. 14:05 #196653TurbovinDeltagareFick hem motorn för snart en månad sen men det har inte hänt så mycket än. Ska köpa mig en motorlyft och andra prylar som behövs snart.
Har bara börjat småplocka lite med nån givare, köpt ny Twinscroll-oljesticka och flyttat över skruvar till kamremskåporna då dem som kom med var ganska rostiga, UK-skit 🙂 Mina från en icke vinterkörd motor var ganska mycket fräschare men det kommer inte bli nån puts på denna motor ändå men man kan ju göra allt man kan.
Eventuellt klantade jag mig lite när jag skulle prova vattenröret från gamla motorn. Har gett mig fan på att byta alla packningar så trodde givetvis det satt en O-ring innanför men den satt ju som berget men gav mig fan på att få det loss ändå. Men det var ju bara presspassning ner i aluröret. Rädd för att jag sabbat passningen så det inte kommer hålla tätt där efter att det blev lite demolerat. Funderar på om jag ska fixa nåt så jag kan läcktesta röret. Sjukt drygt att behöva fixa läckan där efter att man skruvat på allting ovanpå så funderar på om jag helt enkelt ska skaffa ett annat sånt rör.
Ska köra med original newage JDM STI twinscroll-grenrör så har börjat maila lite om turboalternativ. Blir antingen en Blouch 2.5 XTR twinscroll (om de kan bygga en sån istället för 1.5 XTR) eller Litchfield LM480.
Skulle det förresten finnas nån Subaruguru i närheten av Skövde så tar jag gärna emot lite mekhjälp framöver. Var ett tag sen jag skruvade med dessa bilar själv så man har glömt hur vissa saker ska sitta osv men det löser sig bara man tar god tid på sig.
9 juni, 2016 kl. 00:18 #196654TurbovinDeltagareHar hänt alldeles för lite tyvärr men har fått hem en del småplock från Importcarparts samt fått upp motorn i stativ nu iaf.
Har beställt en MD321T+ Billet twin entry turbo 475 bhp (för original JDM STI twinscroll-grenrör) av Lateral Performance, tror den tillverkas av Turbo Dynamics. Blouch bemödade sig inte ens att svara på mina mail så vill de inte sälja turboaggregat är det deras förlust.
Har ID1000 spridare på väg hem samt Killer B oljepickup och baffle. Valde att köra med original twinscroll-tråg då det verkar bli rätt tight med Killer B’s tråg om man ska ha original värmesköldar på grenröret.
Lyckades tyvärr dra gängpaj i blocket för vattenröret så det måste helicoilas innan jag kan gå vidare.
9 juni, 2016 kl. 00:27 #196655TurbovinDeltagareSen funderar jag på hur man löser vevhusventilationen på bästa sätt på en Newage-motor, den har ju ett extra uttag i blocket jämfört med min gamla motor och AVCS-topparna har ju också ett extra uttag vardera. Vill kunna ha det besiktningsbart så måste väl iaf med lätt ombyggnad kunnas fixas till återslutande istället för öppen. Fick inte med några delar till vevhusventilationen så vet inte riktigt hur den ser ut på en JDM STI twin scroll.
Några tips på vad som funkar?
9 juni, 2016 kl. 10:44 #196558KvarnisDeltagareCatchtank tillbaka till sump men ventilation till insug
9 juni, 2016 kl. 16:06 #196656TurbovinDeltagareJa det vore nog det bästa men då måste jag få en anslutning ditsvetsad i nya tråget.
10 juni, 2016 kl. 06:05 #196559KvarnisDeltagareNä du kan köra retur via urtömningspluggen 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.