• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 164 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22508
    Turbovin
    Deltagare

      Tjena,

      Ja jag tänkte väl att det kanske kan va av intresse för någon att se vad jag pillar med i garaget 🙂 Mest lite lättare uppdatering och tillfräschning bara.

      Köpte bilen hösten 2008 och körde ett tag innan hjullagret skar ihop totalt och då var det ändå dags att ställa av (hatar rost, bättre och plåga BMW under vintern ;)).

      Såg ut så här då Var för låg bak enligt mitt tycke så höjde upp den ett par cm under vintern.

      Specen då var väl ungefär:
      D2 coilovers
      Brembo 305mm bromsar fram
      “22B” Vinge med justerbart blad i kolfiber
      “22B” luftintag
      Kolfiberspeglar
      Invidia avgassystem utan katt
      Maxim Works equal length grenrör
      Walbro 255
      Ecutekmappning till 331hk 454 Nm

      Under vintern fixade jag hjullagret (fick byta drivaxel å spindel då det skurit rejält).
      * Monterade sedan en Hybrid FMIC
      * byggde om fuelrailarna till parallellmatning och monterade en Fuelab BTR.
      *Skaffade AEM Dryflow filter som är oljefritt istället för det KN som satt där sen innan och ett inloppsrör i silikon till turbon
      *Åkte även på att svetsa grenröret här å var då det hade spruckit.
      *Svetsade även dit en 100 cells Redback racekatt från Biltema 😀
      *Pulverlackade insuget då originalfärgen på GC8 STI är helt värdelös och flagnar loss i stora bitar

      Efter detta såg motorrummet ut ungefär så här
      Var tyvärr dum och sålde mitt original fjäderbensstag i kolfiber då jag tänkte köra med TMIC från en nyare STI och då fick det inte plats.

      Eftersom jag blev rädd av att läsa att motorn skulle skära ihop av att fått en FMIC monterad åkte jag givetvis till Per på Autotech för en smärre justering 😛

      Men det fanns inget som behövde justeras, bränsleblandningen låg helt perfekt. Fick dock ut ngt mer effekt än tidigare, 348 hk medan vridmomentet låg på 446 Nm. Skillnaden i vrid kanske beror på skillnaden mellan rullar och rototesten

      #196579
      Turbovin
      Deltagare

        Utseendemässigt satte jag dit en P1-läpp från HT Autos och monterade gul film från Lamin-x på strålkastarna.

        #196580
        Turbovin
        Deltagare

          Vad händer nu i vinter då?

          Renovering av bakdiffen, fick beställa nya lameller från Japanparts.com då förspänningen bara låg på 70Nm och en lamell var tända nerslitna på

          Den vänstra ska se ut som den nedre

          Var även del grader inuti diffhuset som jag fått slipa ner

          Här har jag klämt dit lite tjockare lameller. Fick upp förspänningen till 130 Nm istället vilket är lagom enligt David på Api Engines. Kommer skutta en del till en början men sliter in sig

          #196581
          Turbovin
          Deltagare

            En annan sak jag gjort är att göra en ny tryckrörsdragning från turbon. Hatar tanken på att ha ett öppet filter sittandes i ett varmt motorrum så ett större AEM-filter ska placeras i innerskärmen. Tyvärr var utrymmet där ganska begränsat p.g.a. original innerskärm så jag gjorde en egen främre del i tjock gummiduk.

            Tryckrörsdragningen innefattade att ta upp en hål i karossen där IC-sprayflaskan tidigare satt (skaffar kanske en behållare från STI Spec C till bagaget men lite onödigt när man har FMIC ändå)

            Har även passat på att byta alla fula blå slangar mot svarta. Luftslangen skall bytas ut mot silikonslang när DO88 får in svarta 25-graders böjar. Som ni kanske förstår kommer jag fimpa LMM och köra med nytt sprut, lutar åt Simtek om det blir nån bra deal på det framöver

            På bilden ovan syns det kanske också att jag lämnat in lite konsoler och fläktkåpor på pulverlack.

            Köpte lätta remhjul från CDF Racing då originalen var lite rostiga. Även droplinks och Anti-lift kit beställdes därifrån.

            För att vidare uppgradera väghållningen skall Whiteline krängningshämmare införskaffas. Passade på att skaffa krängningshämmarfästen från Perrin då originalen bak är ganska veka.

            Idag kom även mitt nya avgassystem, sålde mitt Invidia catback med två dämpare då jag tyckte långresor var rätt jobbigt eftersom den varvar 3000 varv redan i 95. Beställde därför ett trackday friendly exhaust från Cobra Exhausts i UK. Har tre st dämpare som ni ser, varav en riktig ljuddämpare bak istället för japsdämp.

            Det jag väntar på nu är min uppgraderade diffkåpa från Perrin, allt för att hålla oljetempen lite lägre i fortsättningen. Den rymmer även 30% mer olja. Även AEM bredbandslambda på G.

            #196582
            Turbovin
            Deltagare

              Nu blev det väldigt ihopgrötat med sånt som jag har hållt på med över en längre tid. Så framtida uppdateringar kanske tar lite tid, menmen ska göra så gott jag kan 🙂

              #196551
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Nytt avgas med en hel del ändrat flöde kräver allt en liten koll på mappningen på den bilen. 🙂 Bättre att kolla innan något tråkigt händer.

                Blockens gamla räser antar jag?

                #196677
                Snofi
                Deltagare

                  Ser sjukt fint ut =) Kul att du har börjat ett projekt tråd.

                  Mvh Stoffe

                  #196583
                  Turbovin
                  Deltagare

                    Nytt avgas med en hel del ändrat flöde kräver allt en liten koll på mappningen på den bilen. 🙂 Bättre att kolla innan något tråkigt händer.Blockens gamla räser antar jag?

                    Jo det stämmer, Blockens gamle bil 🙂 Ja jag ska inte köra bilen med den mappningen som är nu ändå. LMM kommer sättas dit tillfälligt för att kunna köras till det ställe där sprutet nu kommer att installeras. Kommer förvisso att köra med bredbandslambda men lite svårt att veta hur mottrycket påverkats. Tror inte catbacket påverkar lika mycket som när jag svetsade dit racekatten dock.

                    Men det visar sig framöver 🙂

                    #196584
                    Turbovin
                    Deltagare

                      Ser sjukt fint ut =) Kul att du har börjat ett projekt tråd.Mvh Stoffe

                      Tackar 🙂 Blir kul att se ditt åk när det blir klart också 🙂

                      #196678
                      Snofi
                      Deltagare

                        Dock när jag satt och räknade på utgifter idag så kommer den inte komma ut till sommaren då vi har precis köpt nytt boende och så ska det prioriteras nya möbler. Måste mappa bilen och göra hjulinställning + lite saker till.

                        Så just nu ser det mycket mörkt ut inför sommaren.

                        #196668
                        Mumin
                        Deltagare

                          Dock när jag satt och räknade på utgifter idag så kommer den inte komma ut till sommaren då vi har precis köpt nytt boende och så ska det prioriteras nya möbler. Måste mappa bilen och göra hjulinställning + lite saker till.Så just nu ser det mycket mörkt ut inför sommaren.

                          jag säger det igen.. slakta hästen mappa bettan. lite ot men va fan.

                          turbovin jag gillar din stil, skicka blåa slangarna dit med svarta 😛 najs är det får se vad den går för i sommar 😛

                          snofi… jag sätter en lunch på att jag kommer dra dig 😛

                          #196585
                          Turbovin
                          Deltagare

                            Har nu mätt upp kuggflankspelet mellan kronhjulet och pinjongen och det låg inom tolerans på ca 0,15-0,17 mm. Toleransen ligger på 0,10-0,20 mm.

                            Har inga roliga bilder att bjuda på men så här ser diffpaketet ut med kronhjulet på iaf

                            Har satt dit nya Magnecor 8,5 mm tändkablar också. Passade på att byta till nya PFR7B, de gamla hade bara suttit där i en säsong och typ 700 mil men tyckte det var lika bra att byta när man ändå hade allt lätt åtkomligt. När jag åkte hårdtrimmad Saab turbo bytte jag nog stift 3-4 ggr per säsong 😉

                            Har lackat diffklumpen bak så väntar på att den skall torka och väntar även på att diffkåpan ska komma hem + schims till lagerhållarna på sidorna som styr hur långt in diffen hamnar.

                            #196664
                            Klasagasa
                            Deltagare

                              F*n, den är rätt hård den där…
                              Det är nästan så jag saknar’t lite, men bara lite ; )

                              //Klas

                              #196586
                              Turbovin
                              Deltagare

                                Ja Type R och RA is the #### 😉

                                #196587
                                Turbovin
                                Deltagare

                                  Har vart i Finland några dagar så har inte blivit så mycket gjort det senaste, men kom hem igår och hämtade ut lite grejjer.

                                  Provmonterade min bredbandslambda, verkade slippa moms/tull på den, mycket tacksamt 🙂

                                  Bild på mina övriga mätare, satte dock dit dem förra våren

                                  Hade även fått hem min Perrinkåpa till diffen. Var lite orolig för att den inte skulle passa en GC8:as balk men det var inga bekymmer

                                  Provmonterade även på diffhuset

                                  Drog även dit filtret. Min främre delen av innerskärmen i tjock gummiduk från Biltema syns på bilden, vinner väl inget skönhetspris men fyller nog sin funktion. Flikarna på sidan är för vattenavrinning. Den blir planare efter att fronten kommit på 😉

                                  Ser ut som fan i garaget, men jag hittar allt jag behöver fortfarande 😛

                                  Bara en liten update. Måste fixa loctite till helgen så jag kan sätta ihop diffklumpen och få upp den i bilen. Sen ska även Whitelinekrängarna monteras men måste få Perrinbussningarna uppborrade från 22 till 24mm.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 164 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.