Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30050
    JuinorSvensken
    Deltagare

      Jag har då förskaffat mig en Subaru Legacy kombi från 1993. Det är super AWD modellen med turbo och 147kw(200hk), har inte riktigt koll på vridet. Fladric här på forumet har tidigare ägt denna bil. Köpte den strax efter årsskiftet(inte av Fladric) i nuvarande skick tillsammans med en likadan reservdels bil efter som skicket inte är perfekt. Detta är min första bil så man ska väl inte förvänta sig att resultatet blir världsklass och tråden kanske inte kommer uppdateras lika fort eller ofta som vissa andra. Å andra sidan går jag fordonslinjen på gymnasiet, så jag kommer nog ta hjälp av lärarna på skolan för vissa delar d—0.o—b

      Så, projekt “Stormtrooper”. Jag har tänkt göra en nästan hel makeover av bilen, framför allt fixa majoriteten av rosten, renovera motorn, lacka om och fixa några feta fälgar. I senare skede kommer jag nog se över ljudanläggningen, interiören och hjulupphängning. Om jag känner för det och/eller har pengar kommer nog drivlinan uppgraderas.
      Har Drygt ett år på mig innan jag måste ha den “up and running”, för då blir det körkort, och inte vill man bli den som står där med körkort och ingen bil 😉


      Bilen som den köptes, silvertejpen på bakluckan döljer i princip bara rost 🙁 Är även ett rosthål under vänster bakdörrs handtag.


      Ser hyffsad ut i interiören, bara ett litet hål i klädseln på förarsätet.

      Efter att jag bytte bakdörren, ett tips: hissa ner rutan innan ni monterar bort dörren, gör det hela mycket lättare :p

      Även bakluckan har blivit bytt.

      Resrvdels bilen under full isärplockning.

      En snabb skiss jag gjorde i photoshop på vilket håll jag vill att projektet ska gå, super profsig :p Har tänkt vit lack och svarta detaljer, där av namnet Stormtrooper.

      Vill ni dela med er om tips och råd så tar jag gärna emot dem efter som att jag är lite noob och fortfarande lär mig 🙂

      #254359
      Gyver
      Deltagare

        Trevligt projekt, kika i Oskar90’s projekttråd så ser du vart ribban ligger för att renovera en legacy 😀 Nedå, men inspiration finner du alltd—0.o—b

        Tyresö gymnasium ser jag, gick teknik där själv:cool:

        Kör hårtd—0.o—b

        #254355
        Fladric
        Deltagare

          Kul att den får nytt liv! 😀
          Angående motorn så var det bytt tätningar och liknande vid ca 36000 mil av ägaren innan mig, tänkte så du vet 🙂
          Han komptestade och kontrollerade oljetryck samtidigt om jag inte minns fel!

          #254364
          JuinorSvensken
          Deltagare

            Kul att den får nytt liv! 😀
            Angående motorn så var det bytt tätningar och liknande vid ca 36000 mil av ägaren innan mig, tänkte så du vet 🙂
            Han komptestade och kontrollerade oljetryck samtidigt om jag inte minns fel!

            Ok, bra o veta, vet du om han bytte något annat? typ ventiler, kolvringar, slipade toppen mm. Hade nog tänkt att göra en ordentlig koll av motorn på skolan innan jag börjar plocka. Tanken var att kopplingen måste fixas(ligger och slirar under stress, vet inte om det är något som behöver bytas, eller om man bara måste justera lite) och då tänkte jag att man lika gärna kunde plocka ut motorn.:)

            #254362
            JuinorSvensken
            Deltagare

              Det här var egentligen menat att vara en efterlängtad(?) och som sagt långdragen uppdatering på projektet. Jag hade tagit massa bilder på bilen och lite prylar och filmat hur den låter och sånt som jag tyckte att jag skulle dela med erd—0.o—b, men, såklart så ska inte allt vara lika enkelt som det borde(nu kommer det lite OT, men skit samma). Jag kopplar in mobilen i datorn för att föra över filmen och bilderna(någon månads värt av material) och ser att jag kan uppdatera till nya Android Jelly bean. Programmet säger till mig att all data kommer sparas vid uppdateringen, men såklart inte:mad:, så nu sitter jag här och gråter på mitt skrivbord och hoppas på att allt bara ska funka dem närmaste veckorna iaf.

              Hursomhelst, reservdelsbilen är skrotad och bilen står i garaget uppallad och redo att börja rivas. har fått erbjudande på att renovera toppar och kammar för 4600kr paketpris, vet inte om det är bra eller inte men fick priset via en av lärarna. Därmed blir väl motorn prio att få ur bilen och få av topparna.
              I måndags fick jag även veta att vår plåtlärare ska sluta och att skolan är för snål för att anställa en ny(i princip har skolan gått i konkurs, vilket är konstigt i sig då det är ett kommunalt gymnasium) och då läggs även plåtinriktningen ner. Vi kommer ha kvar lokalen och så, men vi får se hur det blir. Därför hamnar plåtarbetet mest på mig och jag känner att det här börjar närmar sig rostlagning á la Oskar90 😉

              Jag har väl kommit till nån punkt där bilen ska fungera och ha så lite rost som möjligt för tillfället, utseendet struntar jag helt i just nu, har varken tid eller pengar att lägga ner på allt underarbete för en lackering.

              #254363
              JuinorSvensken
              Deltagare

                Sent igår kväll valde min mobil tydligen att den plötsligt hade kvar alla bilder och filmer på sig. Såg då att de flesta bilderna var på bilen när den bara står i garaget så jag struntar i o ladda upp dem, men jag la upp en video på hur den låter innan arbetet börjar.d—0.o—b

                http://youtu.be/ljoyKjM-u40 (Andra starten efter att den bara stått i en två månader eller så, den första var när jag körde in den i garaget.)

                #254365
                JuinorSvensken
                Deltagare

                  Varit ett tag sen jag uppdaterade senast nu, lite väl långt kanske…:rolleyes: Råkade ju dubbelboka motorlyftet och releasen av GTA 5 😀
                  Hursomhelst, med hjälp av blod, svett och en jävla massa 5-56 är motorn är som sagt ur bilen och står nu på en pall på golvet, halvt isärplockad.

                  Super stabiltd—0.o—b

                  Visade sig även att det jag först trodde var underredsmassa egentligen var smuts, verkar dock ha utfört samma uppgift, såg inte så farligt ut under all smuts.

                  Det lilla jag körde bilen innan jag började kändes kopplingen sliten, den funkade som den skulle under normal körning enligt andra som körde den, men när vi pressade den lite på skolan stank hela gårdsplanen koppling när vi hade parkerat, gick inte heller att få i backen utan att stänga av bilen först:p
                  Iaf, när motorn rök ur bilen fick jag mig en påminnare om det, inte bara lukten utan kopplingens faktiska skick, inge vidare det vill säga:p
                  (tog bilderna med mobilen, den får det att se ut som det är slitet ner till metallen, det är inte fallet, det glänser bara)



                  Fransar 😀

                  Svänghjulet var dock i hyffsat skick(har sett värre iaf), svarvar kanske till det samtidigt som topparna på skolan.

                  Det var även intressant att få se hur restriktivt ett original dp är:eek:

                  När jag plockade i ordning alla verktyg såg jag att jag verkar ha brottats med en väldigt hårt åtsittande 10mm bult:cool:

                  I övrigt ser det ljust ut att få igång den tills i vår, hoppas bara att jag kan få laga trösklarna på skolan, dem verkar vara lite kinkiga med rost.
                  Såg också att Oskar90 verkar ha blivit avstängd och hans tråd om legacyn nedtagen, nån som har info om det? hann titta igenom den några gånger innan, men hade vart nice o ha den kvar.

                  Mvh Jonte

                  #254360
                  Igge
                  Deltagare

                    Ang Oskar så blev han avstängd och bad då mod/admin plocka bort hans projekttrådar

                    Tror de finns upplagda på ett annat forum som jag inte minns namnet på 🙂

                    #254366
                    JuinorSvensken
                    Deltagare

                      Ok, bra o veta. Säg gärna till om du kommer på forumetd—0.o—b

                      #254356
                      Fladric
                      Deltagare

                        Kul att se att det går framåt!
                        Kopplingen såg ju ut att ha sett bättre dagar, dags att byta 😉

                        Original avgassystem är väldigt restriktivt på Legacyn, gör stor skillnad att byta till ett 3″ från turbon! 🙂

                        #254367
                        JuinorSvensken
                        Deltagare

                          Ligger på rejsa.

                          Tackar!

                          Kul att se att det går framåt!
                          Kopplingen såg ju ut att ha sett bättre dagar, dags att byta

                          Original avgassystem är väldigt restriktivt på Legacyn, gör stor skillnad att byta till ett 3″ från turbon!

                          Jo, hade tänkt och byta den ändå, så nu har man ju en bra ursäkt för att uppgradera kopplingen;)

                          Vet i övrigt inte när jag ska byta avgasrör, beror på hur länge nuvarande håller, om det inte är trasigt redan. Har du nåt tips på var man kan hitta 3″ downpipe? eller är det bara att hitta nåt för impreza?

                          Mvh Jonte

                          #254357
                          Fladric
                          Deltagare

                            Haha ja, sant 😉 tips är att bara byta till en uppgradera organisk koppling och inte nån sinter eller liknande! Då skonar man lådan en aning, de är ju inte jättestadiga 🙂

                            Från Impreza passar downpipen rakt på! Resten av avgassystemet behöver förlängas ca 1 dm mitt under bilen men annars passar det perfekt också! 🙂

                            #254361
                            Igge
                            Deltagare

                              Det var streetpower.se jag tänkte på men rejsa kanske har mer 🙂

                              #254368
                              JuinorSvensken
                              Deltagare

                                Det var streetpower.se jag tänkte på men rejsa kanske har mer 🙂

                                Tackar! Var ungefär lika mycket på båda, dock var ingen lika noggrann som den som fanns här:(

                                #254369
                                JuinorSvensken
                                Deltagare

                                  Ja! Efter dryga fyra månader kände jag att det var dags att ta mig i kragen och uppdatera tråden lite, för nu har det faktiskt hänt lite grejer, plus att det här kändes mycket mer motiverat än att göra Svenskaläxan:D. Jag har plockat av och isär ena toppen samt fått den riktplanad. Såg samtidigt att det nog ändå var dags att byta topplockspackningarna då dem i princip föll isär när man tittade på dem. För varje fel man hittar känns det bara mer o mer motiverat att ha tagit ut motorn, så humöret e på “topp”:p så att säga. Den andra toppen väntar jag med att riva tills den första är ihop för att minska risken för att blanda ihop alla småprylar.
                                  Beställt hos Subaru(Torvalla Bil) är det som behövs för topparnas innandömmen, lite packningar och viktiga bultar. Tyvärr så sa han att det är 4 veckors leveranstid eftersom Subaru Sverige inte har alla delar hemma, kommer gå på nätta 6200 riksdalerd—0.o—b. Har även beställt en exedy steg 1 koppling från England, det har dock gått ca 5 veckor sen jag beställde den, vet inte om det är normalt, kanske någon som kan upplysa mig om det? Ska även beställa kamrem med tillhörande rullar och vattenpump plus normala servicedelar. Målet är att ha motorn igång tills vecka 14, då har jag tid att laga rosten på skolan, plus att det vore trevligt att ha den klar inför påsklovet. Kalla mig optimistisk, men det är så jag rullar:cool:.

                                  Mvh Jonte

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.