- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
6 november, 2008 kl. 05:10 #22497b20mannenDeltagare
Det började med att stötdämparna bak började kännas lite tveksamma.
Så eftersom det ändå skulle bytas stötdämpare så inhandlade jag mig ett set JIC coilovers. Bra att skaffa rediga doningar med en gång.http://wroom.dreamhosters.com/ej22/JIC_coilover.jpg
Väghållningen blev ju fenomenal. Stötig men potent. 😛
Dämparna är tvåvägs. Man ställer compress i botten, och rebound i toppen av dämparna. Och det går att skruva höjden på benen 15 cm på den nedre förskruvningen utan att påverka fjäderförspänningen som görs på den övre förskruvningen.
Renovering av bromsarna var också lönsamt. Trots att det är lilla bromsarna så går det att köra bra så hårt innan bromsarna börjar tappa.
Medans jag laborerade med hjulinställningarna så kom jag på att bilen styrde in villigare utan vingen. Så jag provade att åka utan.
Här är en bild knäppt av Ozo i Västerås:
http://wroom.dreamhosters.com/ej22/wingless.jpg
Nöjd med uppgraderingarna var man ett tag.
Och att uppgradera väghållningen var väl egentligen inte att trimma? 😀6 november, 2008 kl. 06:00 #194982b20mannenDeltagareSen började bakre ljuddämparen se lite tveksam ut. Så jag stoppade dit en japsdämpare med 4-tums utblås. Bara för att det skulle se propert ut.
Extas! Vilket motorljud det blev av det lilla. 😛
Så då började det krypa in såna där tankar i huvudet. Som att det kan vara vettigt att ha koll på mappningen, och eftersom jag ändå säljer Autronic till andra, så varför inte? Sagt och gjort så gjorde jag en adapter-loom, och ersatte JECS-styrenheten med en Autronic SM4.
http://wroom.dreamhosters.com/ej22/sm4w.jpg
Så 2007 hade bilen Autronic SM4, och var mappad först till 1 Bar och 7500 rpm. Fortfarande med original avgas och katalysator, förutom slutdämparen då. Senare mappade jag upp till 1,2 Bar och 7800 rpm. Är väl i princip vad originalturbon TD04 klarar av.
Samtidigt så fick bilen en mild respons som gör vad den ska utan att lasta katalysatorn för hårt, och en launch som bygger 0,4 Bar vid 3600 rpm, vilket är klart mindre slitsamt för lådan att starta med än att sitta och varva i starten, som man får göra med originalstyrenheten.
Dessutom så installerade jag en shiftlight som går att ställa olika växlingsvarvtal för varje växel. En högintensiv röd lysdiod som först flashar vid lämpligt växlingsvarvtal, för att sen gå över till fast sken alldeles innan varvstopp.
Dessutom så varnar shiftlighten för hög temperatur på antingen kylvattnet eller laddluften genom att blinka med lägre intensitet.
Rätt praktiskt. Och allt detta bara genom att ansluta en högintensiv lysdiod till Autronicen och programmera lite.
Jag mappade även upp “highway leanout”, som är en bränslebesparande funktion som alla Autronicar har. Styrboxen anpassar adaptivt bränsleblandningen på lättlast till minsta möjliga utan att riskera något. Och resultatet blev 0,78 L/Mil blandad b20man-körning. Ett tapp på 25% av förbrukningen jämfört med utan “highway leanout”!
Jag monterade även en vridpotentiometer med digital skala som på sina tio varv justerar bränsleblandning, tändkurva och laddtryckskurva mellan 100% 98 oktan bensin och 100% E85. Alltefter hur mycket jag väljer att blanda i. Däremot så ger det ju inget effektmässigt att köra på E85 utan att först byta till större spridare, vilket jag ju inte hade gjort.
För att vara på den säkra sidan så monterade jag även en Walbro GSS340 bränslepump. Det är den av Walbropumparna som flödar bäst.
http://wroom.dreamhosters.com/ej22/gss340.jpg
Den passade perfekt!
6 november, 2008 kl. 06:22 #194983b20mannenDeltagareMen mycket vill ha mer. Och original EJ20 med 28000 Mil på nacken kändes inte helt pålitlig. Läckte lite olja här och där, och grenrören var ganska så upprostade, så det pockade på att se över motorn.
Sagt och gjort så letade jag upp en ny spis. Letade mig in på flat4online och såg att han sålde closedeckade motorer. Beställde och förskottsbetalade en sådan då Scott Lawson på flat4online sade sig ha motorn i lager, och kunde leverera inom en vecka. Passade på att köpa ett Autobahn88 FMIC-kit komplett med tryckrör, och ett kinarör – Ett Kakumei tubular header komplett med up-pipe.
Det gick åt helvete. 🙁
Scott Lawson var inget att lita på. Efter en månads väntan så försa han sig, och erkände att han aldrig haft den där motorn i lager, och aldrig hade haft den på gång från en motorbyggare, utan helt enkelt inte kunde få tag på en motor att leverera till mig. Men han kände inte för att lämna tillbaka pengarna han fått av mig. Grrr! x(
Efter tre månader och allt hårdare skruvande på tumskruvarna så kräktes han äntligen upp pengarna. Vadå? Ville han inte bli polisanmäld?
Jag trodde aldrig att jag skulle bli tvungen att citera brysselfördraget för någon, men det tog skruv på denna tveksamma figur i alla fall. }(Så då stod jag där, med en påbörjad urmontering av motor, och utan en ny motor. Men med ett Autobahn88-kit och ett Kakumei tubular header. Så vad göra?
Jag pratade lite med SubaruMicke om vad fasen man skulle ta sig till, och han tyckte att jag skulle ringa och prata med Matt och Ollie på RogerClarkMotorsport. Sagt och gjort! Matt och Ollie är synnerligen trevliga och tjänstvilliga prickar. (Fast jag tror inte dom vill kallas för (engelsk översättning) “nice pricks”. 😀
Matt hade en helt ny EJ22 som han plockat isär och plockat ihop efter eget tycke, och som han tänkt spara till sämre dagar. Men han kunde tänka sig att sälja den till mig. Han kommenterade även hur tragiskt det var med den där Scott Lawson, och förklarade att jag ingalunda var ensam om att ha lånat ut pengar på obestämd tid till honom.
Pengar skickades över till RCM, och tjong pang så hade jag en halvpall hemma med ett synnerligen trevligt “kortblock”. Och en packningssats, samt ARP pinnbultar till topparna. RCM gör själva ett kit med 14 mm pinnbultar. Men eftersom de kräver bearbetning av både block och toppar så nöjde jag mig med ARP, som gott och väl klarar mina mål med denna motor i ett första skede.
Jag passade även på att skaffa en av RCM:s oljepumpar, som lär vara det bästa som finns till Imprezan. Original är tydligen lite tveksamma till sin funktion, och bör helst inte varvas alltför mycket. Oups! 🙁
Så nu var det bara resten kvar.
😀6 november, 2008 kl. 06:39 #194984b20mannenDeltagareAlla som har skruvat Imprezamotorer vet hur mycket jobb det är med alla vattenrör, filtpackningar, kåpor och annat jox. Och att det är mycket grejer som måste inhandlas nya när motorn väl ska ihop.
Och var köper jag lämpligast alla dessa spännrullar, kåpor, vattenpump, diverse småbult, m.m. pryttlar så jag får ihop motorn nu då?
Det självklara valet blev att ringa våran Maria, som då jobbade på Autoexperten i Borås. Och hon plockade fram alla dessa småpryttlar i ett nafs. Blev ju mer än ett telefonsamtal under resans gång och tycke uppstod. :7
En oväntad bonus av att bygga Imprezamotor är väl att hitta kärleken med stort K. I det sista paketet från Autoexperten kom Maria hit till Ljusterö, för att grabba ett stadigt tag om extranyckeln till Imprezan och genast börja jobba på hopmonteringen. Och nu är vi ett team. :*
Dessutom så tog det inte lång tid för Maria att utöka verksamheten i min firma till att importera och sälja trimdelar så väl som originalprylar till Imprezor, EVOs och Skylines m.m. Nånting som jag själv inte hade tillräckligt med tid till bredvid skruvandet och mappandet.
6 november, 2008 kl. 07:07 #194985b20mannenDeltagareSå hur går det då?
Tja!
Ett splitter nytt 2,2 Liters EJ22 closedeckat shortblock som är hopsatt av Matt på RogerClark – En raritet:http://wroom.dreamhosters.com/ej22/EJ22.jpg
Vattenpumpen monterad, och oljepumpen från RogerClark sitter där, så man har stadigt oljetryck, även om man varvar på en del.
Topparna från den gamla EJ20-motorn monterades i stort sett orörda.
Sune Jansson gick igenom topparna så allt var okey, och planade även några tusendelar, så det blir plant och fint mot de 1,1 mm tjocka MLS-packningarna.Maria lindar på lite bandage, så inte kinaröret av märket Kakumei fryser i vinter:
6 november, 2008 kl. 07:22 #194986b20mannenDeltagareVF43 är ingen jätte-turbo direkt.
Men den är mycket större än den TD04L som satt i bilen från början, och den kommer att ge ifrån sig cirka 380 Hk med brett register och hög tillförlitlighet.
Dessutom är den bolt-on.
http://wroom.dreamhosters.com/ej22/vf43.jpg
Bästa lösningen för att hålla locken på plats på en Imprezamotor är de 14 mm pinnbultar som RogerClark tagit fram. Tyvvär så kräver det lite bearbetning både här och där för att få dit. Och för tillfället så är det overkill. Så det bidde ARP pinnbultar i originaldimension i stället. Bättre än sträckbult i crap-stål i alla fall. 😉
http://wroom.dreamhosters.com/ej22/pinnbultat.jpg
En suddig mobilbild som visar kinaröret monterat på motorn:
http://wroom.dreamhosters.com/ej22/longblockEJ22.jpg
Ett boxer-longblock är rätt långt, faktiskt.
…och brett så ini helvete när det ska ner mellan rambalkarna:
http://wroom.dreamhosters.com/ej22/boxer.on.jpg
Lite töntiga och dassiga originalprylar som man behöver: Generator, Servopump, insug, m.m….
Tack till SubaruMicke som donerade ett original ingasrör till turbon, då det gamla var lite trasigt.
http://wroom.dreamhosters.com/ej22/boxer.attiraljer.jpg
Maria har gått loss på fronten, så att Autobahn-intercoolern ska få plats.
Adjö, sketet plastgaller. Adjö, dassig skylthållare. Adjö till mittsektionen av frontbalken. Adjö, undre fästena till dimljusen.http://wroom.dreamhosters.com/ej22/frontjobb.jpg
Nästa steg är att leka kopparslagare i fronten, och ta bort lite plåt som är i vägen för rören till nya intercoolern. Härligt att få svinga lilla hammar’n igen, så lacken flyger. Goddag hammare. Goddag mothåll. Goddag tryckluftsnibblare och bågfil. Goddag karosserikitt, rostskyddsgrund och underredsmassa. 🙂
6 november, 2008 kl. 07:35 #194987b20mannenDeltagareAdjö, frontbalk. Det blir bara de två yttre hornen kvar.
http://wroom.dreamhosters.com/ej22/frontbalk.jpg
Och här var det “Bolt On”. Bara att banka på!
Båda ramändarna behövde moddas för att tryckrören skulle passa.
Rätt skön känsla att få gå loss på plåten lite. Smida lite.http://wroom.dreamhosters.com/ej22/ramben.jpg
På nåt underligt vis så gick det ju att “bulta på” den där Autobahn88-intercoolern. “Lite” plastbeskärning sen bara så blir det finfint! Detta fixar vi lätt, Maria och jag, för vi är ett team. :9
http://wroom.dreamhosters.com/ej22/intercooler1.jpg
Friska fläktar!
Ja, ja. Slitet uttryck. Men faktiskt ganska passande på två SPAL.http://wroom.dreamhosters.com/ej22/spal.jpg
Och vingen är tillbaks på bakluckan igen. Maria gillade inte den vinglösa looken. :+
6 november, 2008 kl. 07:52 #194988b20mannenDeltagareMaria skär vidare i fronten. Provpassning 1, 2, 3…8, 9, 10… Helt plötsligt så passar det!
http://wroom.dreamhosters.com/ej22/frontjobb2.jpg
Schafing är ett fult ord i flygindustrin. Vi jordnära svenskar brukar däremot säga att det skaver. 🙂
Man vill inte att det skaver på sina aluminiumtryckrör, så då gör man en skavskyddslist enkelt genom att dela en slang på längden med ett rakblad.http://wroom.dreamhosters.com/ej22/skavskydd.jpg
Det börjar ta form i motorrummet:
http://wroom.dreamhosters.com/ej22/motorrum.jpg
En klenod! HKS SQV. Nej, inte SSQV som är så vanlig. Detta är ur-dumpen SQV. Detta ger dumpljudet lite själ.
http://wroom.dreamhosters.com/ej22/HKS-SQV.jpg
VF43:an sitter fint där den sitter. Bolt on.
http://wroom.dreamhosters.com/ej22/vf43.2.jpg
Bredbandslambda behövs för att hålla koll sen under uppstarten.
http://wroom.dreamhosters.com/ej22/bredbandslambda.jpg
Och varför inte passa på att mäta avgastemperaturen i kollektorn?
http://wroom.dreamhosters.com/ej22/egt.jpg
Nu börjar det se riktigt klart ut under huven.
http://wroom.dreamhosters.com/ej22/motorrum2.jpg
Och Autobahn88-intercoolern är praktfull.
http://wroom.dreamhosters.com/ej22/full.frontal.nudity.jpg
Och gissa vad – Nu går bilen!
Vrider om nyckeln, och motorn startar på två rotationer och lägger sig genast på lugn tomgång. Oljetrycket kom efter en halvsekunds “crankande”.Efter halvminuten hör man att motorn “lugnar ner sig”. Alla lager är alltså smorda, och ventilsätena är täta. Inget oljeläckage. Inget vattenläckage. Motorn går så underbart lugnt. Men det är en hårdhet i avgaspulserna som skvallrar om att det är en EJ22 på 2,2 Liter, med 4:1 rostfritt grenrör, och ingen mesig EJ20 på bara 2 Liter, och med fånigt siamesrör gjutet i rost och kåda.
Motorn har nu gått in sig två hela timmar utan några som helst problem.
Spalfläktarna är kopplade så att Autronicen vid 88 grader kyltemp först startar den högra fläkten, och efter två sekunder även den vänstra. Sen raskar tempen ner under 86 grader på några sekunder, och då stannar först den vänstra fläkten, och sen den högra.
Oj, oj! VF43:an är en lättspoolad rackare till turbo. Helt enligt plan.
Motorn går lent som en symaskin. Men med ett avgasljud som en apachehelikopter. Underbart!
6 november, 2008 kl. 07:58 #194989b20mannenDeltagareFör den som är nyfiken så har jag lagt upp fyra korta filmer på hur motorn går.
Avgasljud vid normal tomgång: http://wroom.dreamhosters.com/ej22/tickover2.mpg
“Motorrums-teve” på normal tomgång: http://wroom.dreamhosters.com/ej22/tickover1.mpg
Avgasljud vid s.k “rotating cut cooldown idle”: http://wroom.dreamhosters.com/ej22/tickover4.mpg
Från motorrummet vid s.k “rotating cut cooldown idle”: http://wroom.dreamhosters.com/ej22/tickover3.mpg
Och en film till: http://wroom.dreamhosters.com/ej22/wroom.mp4
Musik för mina öron! 😛
Och nu är det, som sagt så många gånger tidigare, bara resten kvar. 😀
6 november, 2008 kl. 08:19 #194990b20mannenDeltagareAbiko? ABIKO?? ABIKO???? aaAAAAH!! Hatar ABIKO! x(
Någon av de föregående ägarna har bytt lyktor, och har inte tänkt på att man kan låta kontaktstycket sitta kvar på kabelstammen. Suck.
Jag har tänkt byta ut dessa länge, men nu blev det av. Och två av totalt sex abiko-skarvar gick av innan jag hann sätta sidavbitaren i kabeln.
http://wroom.dreamhosters.com/ej22/abiko.jpg
I stället blev det en snygg crimp-ansluten kontakt med låsning till varje lykta.
http://wroom.dreamhosters.com/ej22/inteabiko.jpg
En klassiker på rally-Subarus är att flytta upp frontkabelstammen.
Dom kanske vill att den ska komma längre ifrån stenarna i skogen? Eller kanske dom inte vill att den ska fatta eld eftersom den sitter alldeles framför grenröret? Vad vet jag? 🙂
Så nu har jag flyttat upp frontkabelstammen till alldeles under huvlåsbalken. Så den inte brinner upp… Eller tar i nån sten…
http://wroom.dreamhosters.com/ej22/frontkabelstam.jpg
Under tiden så har plast-smeden Maria monterat ett par MR388464 intercoolerspray-munstycken i fronten. Så då kan man enkelt ösa lite isvatten på intercoolern en varm sommardag, och få ett par bonus-ponnysar.
Ja, ni läste rätt. Ett Mitsubishi reservdelsnummer. EVOOOO!!!:D
IC-sprayen kommer att styras av Autronicen, så att man har dels en manuell spolknapp, och dels ett helautomatiskt läge, där intercoolern sprejas i olika intervall beroende på temperaturen på insugsluften.
http://wroom.dreamhosters.com/ej22/icspray.jpg
Det sitter ju ett par ventilationsgaller i huven på GT:n. Dom är av nån outgrundlig anledning täckta med tunga och fula täckplåtar på undersidan.
Varför har dom satt dit gallren, när dom ändå täcker för dom sen?
http://wroom.dreamhosters.com/ej22/cover.jpg
Ena täckplåten tog i ett tryckrör när man stänger huven, så den måste bort.
Jag kan inte se nån anledning att inte ta bort bägge två, så bort åkte dom.Och här har vi ventilation:
http://wroom.dreamhosters.com/ej22/vent.jpg
Det satt ju en stor och tung luftstyrplåt under huvscoopet också. Den är ju till för att styra luften mot den toppmonterade intercoolern.
Eftersom man har en frontmonterad intercooler så känns det lite dumt att ha den täckplåten kvar. Så det kommer att vara gott om kalluft runt turbon och växellådan sen.
http://wroom.dreamhosters.com/ej22/scoop.jpg
Intercoolern fyller upp rätt bra i fronten.
Nedre läppen kommer att göras om sedan, så hela ICn kommer i luftströmmen.http://wroom.dreamhosters.com/ej22/stor-ic.jpg
Fronten på plats.
Vi måste leta upp ett par lämpliga täckplåtar att sätta i stället för dimljusen, som fått vika hädan till förmån för ett par tryckrör.http://wroom.dreamhosters.com/ej22/argare.jpg
Visst ser bilen lite argare ut nu?
6 november, 2008 kl. 10:11 #195023hellebjorkDeltagareKul projekt! Samma färg och årsmodell som min. Dock med en aning maffigare motorljud ;( :7
6 november, 2008 kl. 10:35 #194976StratDeltagareJa jäklar. Så ska en projekttråd se ut! Bravo 🙂
6 november, 2008 kl. 10:54 #195022NickeHDeltagareVart får ni all motivation från?? Kan den också köpas från england. Själv har man inte ens lyckats motivera sig till att montera in defi-mätarna som legat i garaget alldeles för länge.
Tror inte jag är ensam om att vara ordentligt avis på den där 2.2 motorn. Skulle vara kul att se effektkurva och jämföra mot en 2.5 liter motor.
6 november, 2008 kl. 11:21 #195014MariaimprezaGTDeltagareVart får ni all motivation från?? Kan den också köpas från england. Själv har man inte ens lyckats motivera sig till att montera in defi-mätarna som legat i garaget alldeles för länge.Tror inte jag är ensam om att vara ordentligt avis på den där 2.2 motorn. Skulle vara kul att se effektkurva och jämföra mot en 2.5 liter motor.
hmm bra fråga… den tröt lite när vi på två veckor försökte få klart två bilar till två träffar, plus en kundbil, ALLA var mer eller mindre custom, Johans 650 ++ hk evo som skulle med till kinnekulle, denna GT som då dagen innan Superstagen fortfarande hade sin motor på stativ, samt kundimprezan som helst skulle vara klar först… Hur gick de då? Evon var närmast, motor i, grenrör i, downpipe i, fuelrail, spridare, tändstift, luftfilter, turbo, wg, plenum, IC, de mesta som var riktigt viktigt, tom en Autronic pnp handlades in för att kunna lugnt å fint köra in Jun stroker motorn… MEN då visade att de som byggde de custombyggda tryckrören till ic hade gjort en missbedömning så att spjällhuset tog i huvudbromscylindern så mkt att tryckröret inte ens med den största vilja gick å få dit.. Så plenum och spjällhuset åkte till Sune för en lättare modifikation, men då var de redan lördag eftermiddag å träffen var över.. Så all kraft lades då på Imprezorna istället… MEN allt tar tid, å ALLT går inte smärtfritt..Så tyvärr missade vi även superstagen med, visade sig vara väldigt överoptimistiskt att få ihop den på den korta tiden.. Så i 2 veckor i rad jobbade jag först i Täby med rekond, å sen kom jag hem å jobbade i verkstaden till 00-02 på nätterna ihop med Johan som då jobbade i verkstaden från 7-8 till 00-04 ungefär.. Detta slutade med att vi bägge fick en mildare influensa..
Men förra veckan kunde kundbilen levereras, å all kraft kunde läggas på Imprezan, så efter några “dygnet runt jobb”, ja, vi startade bilen första gången kl 06,00 på morgonen efter att ha jobbat ute hela natten, i förrgår kom Johan in vid 05,30, å idag gick han å la sig kl…. 10 på morgonen :O *idiot*
Så hur vi orkar? ptjaa.. att åka en sväng med en bil man har lagt ner sin själ i, gör att alla krafter kommer åter!! Att sitta i en bil, dutta med gasen å OMEDELBART känna motorn jobba är en underbar känsla, att köra å åka bla Imprezor som har tillräckligt mycket kraft för att putta ut rumpan i kurvor är nåt man kan ägna sig åt hela livet 🙂
Nu är de dags för Evon å bli till liv, min Skyline skall.. ses över 😉 å så kundbilar såklart, vi har en evo nu som ska pillas lite med. Givetvis ska Imprezan mappas å köras in :7
Maria
Skylifting is teh #### 😉
6 november, 2008 kl. 12:40 #194975OzODeltagareJa jäklar. Så ska en projekttråd se ut! Bravo 🙂
Håller med till 100% Kul läsning!!! Och man får en liten motivationsspark i baken sin… 🙂
/G
_____
::::: | ~ “…otrevligast, men framför allt bäst å värst…” ~ | ::::: -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.