SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Skall köpa Impreza igen (STi GC8), behöver tips och råd.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1168
    vskogh
    Deltagare

    Då äntligen fick jag besked att mitt uppdrag på Pininfarina tar slut i Mars, med andra ord slipper jag ligga och åka mellan Uddevalla och Gbg dagarna i ända. Detta innbär även att jag kan avyttra min för endamålet trevliga Saab 9-5 Aero för att istället skaffa mig något roligt som ändå fungerar till vardags.
    Först sneglade jag tillbaka till Impreza GT som jag tidagare ägt. En bil som jag va väldigt nöjd med. Dock insåg jag snabbat att GT:n skulle behövas extrautrustas en hel del för att den skulle falla mig helt i smaken. Så varför inte skaffa en bil som har allt det där redan från början?
    Nu har alltså ett inköp av en Subaru Impreza WRX STi MY97-00. Har även bestämt att det skall bli en tvådörrars, således försvinner väl RA:n från listan eller?
    Kvar står en Type-R. Vill ha ställbar mittdiff.
    Den fullständiga benämmningen på bilen jag söker borde väl då bli förljande:
    Impreza WRX STi Ver.4 Type R eller Impreza WRX STi Ver.5 Type R? Är det korrekt uppfattat?
    Hur stora problem kommer registreringen i sverige vålla mig? Planerar att hämta bilen i England. Bilen skall även vara så original som möjligt. Räcker det med V5 och svenska framlampor?
    Hade tänkt att ta bilen till Trollspeed så fort den når svensk mark för optimering till det svenska bränslet. Är det ECUTEK som gäller, har för mig att det inte fungerar på STi Ver4. Rätt eller fel? Om inte, vad gör man då?

    Detta va de första frågorna som dök upp. Kommer säkert fler.
    Tacksam för svar.

    #42941
    simo
    Deltagare

    EcuTek kom 99 till Imprezan
    Det finns minst 3 st STI Type R i regionen (Gbg), både V4 o V5 så att regga lär inte vara några problem. Trollspeed har varit i två av dem än iaf o de med grymt resultat 🙂 ALS :7
    Vad beträffar vilka papper som behövs tror jag att Mats här kan berätta mer…verkar va lite lotteri

    Lycka till!

    Edit: Var f_n ligger Ggb? 😀

    /U

    #42958
    Mats
    Deltagare

    Gratulerar till ett bra val såhär långt. Finns några riktigt fina exemplar till salu i UK just nu.

    Detdär med reggningen är lite lotteri som simo skriver. Det ska räcka med V5C dokumentet och svenska lampor samt km/h på mätaren. Det har funnits besiktningsgubbar som krävt intyg från IM men det skall gå utan. Om du åker på o fixa intyg så kostar det, 800kr per “grej som skall intygas”. Alltså 800 för tankvolym, 800 för motorvolym osv osv + moms såklart 😉

    Om du ändå skall till Trollspeed så kan du regga i Trollhättan. 2 av de 3 Type R som rullar här nere har reggats där.

    Blir det en V4 eller äldre så är det unichip som gäller, det funkar också på senare modeller men då skulle jag rekommendera Ecutek. Jag kör själv med unichip i min V5.
    Ecutek kan användas från V5 och framåt.
    V3 modellen är den sista som hade slutet block orginal. Så V4 har phase 1,5 motorn och V5 o V6 har pahse 2 motorn.

    Har du mer frågor så fråga på ba!

    Mats GBG
    Regionsansvarig Göteborg

    #42957
    Grusdraparn
    Deltagare

    Du verkar ha rätt bra kläm på grejerna redan från början. 🙂

    Val av sprut är väl egentligen lite beroende på vad du har för framtidsplaner. Ska du fortsätta åka relativt standard (vilket räcker VÄLDIGT långt) dvs ca 330 hk så funkar det fint med ECU-tech (V5) eller unichip (V4), ska det byggas vidare och fler “onödiga” 😉 funktioner såsom ALS önskas så småningom skulle jag redan från början kikat på Autronic, GEMS eller Motec. Men då blir du troligtvis 15-30000 kr fattigare jämfört med unichip & ECU-tech.

    Välkommen till Regionen med stort “R” 😉

    /K

    #42959
    Mats
    Deltagare

    ALS kan väl aldrig anses onödigt??
    Det hjälper ju i alla fall om man har en tråkig dag… Kommer inte ihåg när jag skrattat lika mycket som när ja åkte med i din ALS-Kokare… 😀 :7

    För o svara på vskoghs fråga så är det endast Type R som är tvådörrars. Förutom 22B:n då alltså. Den baseras ju förövrigt på en Type R Ver 4. Du kan ju satsa på att bli först i sverige med en 22B.

    Våga pröva!!

    Mats GBG
    Regionsansvarig Göteborg

    #42935
    syke
    Deltagare

    V3 modellen är den sista som hade slutet block orginal. Så V4 har phase 1,5 motorn och V5 o V6 har pahse 2 motorn.

    Är du säker på detta Mats? Jag har hört att det bara är t.o.m. V2 (MY96) som har CDB?

    #42946
    vskogh
    Deltagare

    Tackar för svaren, kanon!
    Helst vill jag ju ha en Ver.5 STi Type-R. Dock är jag tveksam till vilka pengar det landar på? 10 000 pund verkar de ligga på, rätt eller fel? Nu snackar vi originalbil.
    Vad det gäller ommappning tror jag ECUTEK kommer funka prefekt för mig. Lär nöja mig med det samt ett bra avgassystem vilket verkar lämna runt 330 hk? Det tillsammans med ett par sjyssta däck har man en räcer av rang som även fungerar till vardags.
    DCCD, hur fungerar det? På vilka sätt kan jag ställa diffen? Kan den bli helt RWD och permanent 50/50?
    Växellåda? 5 växlad? Tål den tillsammans med original koppling påfrestningarna?

    #42936
    syke
    Deltagare

    DCCD har 4 eller 5 olika steg. Du ställer detta med en ratt i kupén. Lägena är mellan öppen diff och sedan stegvis till låst (mitt)diff.

    Så som jag har förstått det är drivningen alltid 65/35, men DCCD:n bestämmer hur olika främre och bakre hjulparen får snurra. Vid låst diff måste de snurra exakt lika mycket och du har konstant 65/35 drivning, men med öppen diff får de snurra olika mycket (hur mycket vet jag inte), och det kan verka som drivningen ändras, men det driver lika mycket på framhjulen bara det att det är oberoende av bakhjulen. D.v.s. framhjulen kan spinna medans bakhjulen har grepp och puttar på.

    Detta borde då betyda att om man gör en start där framhjulen spinner så skjuter det bara på med 65% av kraften (d.v.s. bakhjulen)?

    Jag kan vara på god väg att idiotförklara mig själv med den förklaringen, men det är så jag uppfattat att DCCD’n fungerar.

    #42960
    Mats
    Deltagare

    V3 modellen är den sista som hade slutet block orginal. Så V4 har phase 1,5 motorn och V5 o V6 har pahse 2 motorn.

    Är du säker på detta Mats? Jag har hört att det bara är t.o.m. V2 (MY96) som har CDB?

    Hepp. Inte 100 men det är så jag förstått det. Det är dock en jävla djungel med de olika modellerna.

    Enligt denna sida så är V3 av R och RA tillverkade med CDB.
    http://www.northursalia.com/techdocs/history/history.html

    Mats GBG
    Regionsansvarig Göteborg

    #42961
    Mats
    Deltagare

    10k är väl en ganska rimlig budget för inköp. Tänka bara på att det lätt ramlar iväg sen när bilen är hemma. Service, avgas o en mappning landar lätt på 30-35k.

    330 med endast bytt aga kan vara o stressa grejerna lite väl mycket. 315 ligger nog närmare sanningen. Men det är så små skillnader så det spelar nog mindre roll. Se bara till o mappa den direkt när du kommer hem. Min spikade som en gris innan jag mappade den så det var tur att jag inte körde många meter innan jag besökte Trollspeed.

    DCCD:n ja, here goes…
    Den funkar som en diffad bakaxel där du kan bestämma låsningen från 0-100%. Ta en gamal 740 utan diff, det hjulet som spinner lättast dit åker all kraft. Lika med DCCD:n spinner det bak åker all kraft dit eller tvärtom. Diffar du bakaxeln så bromsas ju det hjulet som spinner och därmed skickas mer av kraften till det andra hjulet. Lika med DCCD:n, ställer du upp diffen så bromsar den mellan fram och bakaxeln o tillåter mindre skillnad i hastghet mellan hjulparen.
    DCCD:n har inga fasta lägen. Lamporna på displayen är bara en fingervisning om var du är nånstans. Du kan alltså ställa allt mellan 0 och 100% låsning. Vridet är fördelat 65/35 och den kan man inte ändra på, men iom att 65% går till bakaxeln så kommer den att tappa fästet först och om du då kör med öppen diff så blir bilen i princip RWD.

    Fram sitter det en helt öppen diff och bak har du en R180 LSD diff. Vilket gör att R och RA kan upplevas som ganska “tail happy” som engelsmännen säger, speciellt om det är blött ute.

    Hoppas förklaringen gjorde det hela lite klarare. 😀

    Mats GBG
    Regionsansvarig Göteborg

    #42937
    syke
    Deltagare

    V3 modellen är den sista som hade slutet block orginal. Så V4 har phase 1,5 motorn och V5 o V6 har pahse 2 motorn.

    Är du säker på detta Mats? Jag har hört att det bara är t.o.m. V2 (MY96) som har CDB?

    Hepp. Inte 100 men det är så jag förstått det. Det är dock en jävla djungel med de olika modellerna.Enligt denna sida så är V3 av R och RA tillverkade med CDB.http://www.northursalia.com/techdocs/history/history.htmlMats GBGRegionsansvarig Göteborg

    Verkar vara olika uppgifter, på denna sida står det att innan 97 var det CDB:
    http://www.iwoc.co.uk/jpstir.html#WRXRA

    “The type RA is along similar lines to the type R but is 4 door and goes even further and misses out a few more bits and pieces to make it ready for conversion into the ultimate rally car. No underseal, rear wing, radio-cassette, electric windows, cheaper seats and loss of sound deadening materials from the cabin. Before 1997 the engine was also a lot stronger than the other models due to being closed deck sand cast (i.e. individually cast rather than die cast) and can take much more modification.”

    Edit: Kanske bara gäller RA:n? Äh, jag vet inte. Kan man se det på nån kod på motorn kanske?

    #42969
    STIred
    Deltagare

    Här har du en mycket utförlig beskrivning av hur dccd:n funkar:
    http://wallace.as.arizona.edu/~cgroppi/DCCD_FAQ/DCCD_FAQ.html

    Inte för att det som sas innan inte stämmer men kul o läsa ändå 🙂

    /r

    [font FACE=”Arial” size=-2]———————————————————————————
    I can live with the despair, it’s the hope that kills me
    ————————————————————————————————————————————-
    I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been more specific
    ————————————————————————————————————————————-


    rödSTI

    #42947
    vskogh
    Deltagare

    Läste igenom alla inlägg lite snabbt, skall göra det igen lite senare för att inte få det bakom bakfoten.
    Hur blir körtekniken med denna DCCD? Är det mer som en RWD eller som den hederliga GT:n med 50-50 drivning.
    Anledningen till min fråga är att jag verkligen gillar egenskaperna hos en 50-50 driven bil så kommer jag bli besviken med DCCD?
    Den är 5-växlad eller?

    #42962
    Mats
    Deltagare

    Du kommer absolut inte bli besviken!!
    Du får det bästa från 2 världar. :7 Du kan köra den som en RWD eller som 4WD. Ställ diffen nånsatns i mitten o den uppför sig som GT:n. Lås fullt o du får verkligen jobba med bilen för o få runt den.

    Den är 5 växlad med mycket kortare drevning än GT:n. Skall också vara bgt starkare än GT:ns låda men det är nog marginellt. Beror mest på hur man använder bilen tror jag. 315-330 skall den nog klara med lite medkänsla för bitarna.

    Mats GBG
    Regionsansvarig Göteborg

    #42968
    pannan
    Deltagare

    Läste igenom alla inlägg lite snabbt, skall göra det igen lite senare för att inte få det bakom bakfoten.Hur blir körtekniken med denna DCCD? Är det mer som en RWD eller som den hederliga GT:n med 50-50 drivning.Anledningen till min fråga är att jag verkligen gillar egenskaperna hos en 50-50 driven bil så kommer jag bli besviken med DCCD?Den är 5-växlad eller?

    Du kommer aldrig bli besviken. Efter jag började använda DCCD:n på bilen vill jag aldrig mera köra i Auto läget.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.