Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32644
    Marcus_petersson
    Deltagare

      Tjena.

      Tänkte dela med mig lite av vad jag har för projekt i garaget 🙂 Igentligen är jag riktigt dålig på att hålla igång en tråd så här men ska göra mitt bästa.

      För ca 1år sedan sålde jag mina subaru bilar och skulle lägga av med bilarna hade jag tänkt. Tog hoj kort och trodde att det skulle vara tillräckligt. Men när hösten och regnet kom och alla tillbehör var monterade så började klia i fingrarna igen. En billig rostfri type-r skulle inhandlas, helst med motorras.

      10 månader senare lyckas jag få tag i denna 🙂 Dåliga bakskärmar och totalt rensad invändigt. Påbörjad konvertering till vänsterstyrd, styrväxel samt hålet för rattaxeln i torpeden upptaget. Sen tog lusten slut för föregående ägare 😛 Bilen höll på att bli rally bil men han hittade en färdig bil istället så denna blev ståendes.

      Allt var bara inslängt i bilen men allt skulle finnas 😛 Det som är specifikt för type-r och v-limited finns iaf. Men sen saknades det massor för att kunna plocka ihop den igen.
      Gjorde en lista med som stora sakerna som behövdes och kollade upp hos div skrotar. Ta betalt det kan dom iaf.

      Efter till eftersökning så hittades denna i ett garage någon mil hemifrån 🙂 Ett lik i mina ögon. dåliga skärmar bak, och dåliga trösklar. Och ett litet växellådsras på det. Perfekt donator för mig 🙂 Till i princip samma pengar som delarna på skrotarna 🙂

      Planerna är att få ihop type-r,en igen men som vänsterstyrd. Ska försöka få den i körbart skick innan vintern iaf 🙂 För att se hur drivlina och motor känns.

      Målet är att ha en vänsterstyrd type-r v-limited i ruskigt bra skick.
      Invändigt ska det vara full inredning ev halvbur. Ac och allt sådant ska vara kvar 🙂
      Utvändigt har jag inte bestämt mig. 22b kit vore tufft men det är en senare fråga.
      Motormässigt blir det fmic, annan turbo osv med en effekt runt 400-450 driftsäkra hk. Motorn renoverades för ca 600mil sedan med smidda prylar så det ska funka 🙂

      Projektet får ta den tid det tar. Kan vara fint att vara klar lagom till pension 😛

      MVH // Marcus Petersson

      #271173
      Igge
      Deltagare

        Fränt! 🙂

        #271177
        Gloremir
        Deltagare

          Får se vart detta slutar då =) lycka till!

          #271176
          zanoii
          Deltagare

            Ambitiöst och kul projekt!

            Gjorde en lista med som stora sakerna som behövdes och kollade upp hos div skrotar. Ta betalt det kan dom iaf.

            Tips inför framtiden: Om frakttid inte är en issue finns det många bildemonteringar på eBay med bättre priser än de svenska. Jag köpte tex mätarhus i kanonskick från en bilskrot i Israel för 300 spänn inkl frakt, de flesta andra jag sett kostar från 1500 kr.

            #271154
            Marcus_petersson
            Deltagare

              Får se vart detta slutar då =) lycka till!

              Tack så mycket 🙂 Har ett spegelglas på min reservdels gt om du fortfarande behöver det 🙂

              MVH // Marcus Petersson

              #271155
              Marcus_petersson
              Deltagare

                Ska bli riktigt kul faktiskt.

                Bra tips 🙂 Har köpt lite beg delar via ebay och det har funkat mycket bra. Men nu behövdes det så pass mycket att det lönade sig att köpa en hel bil. Perfekt att mäta efter osv 🙂

                MVH Marcus Petersson

                Ambitiöst och kul projekt!

                Tips inför framtiden: Om frakttid inte är en issue finns det många bildemonteringar på eBay med bättre priser än de svenska. Jag köpte tex mätarhus i kanonskick från en bilskrot i Israel för 300 spänn inkl frakt, de flesta andra jag sett kostar från 1500 kr.

                #271178
                Gloremir
                Deltagare

                  Tack så mycket 🙂 Har ett spegelglas på min reservdels gt om du fortfarande behöver det 🙂

                  MVH // Marcus Petersson

                  mjo är fortfarande ute efter ett glas. Vad vill du ha för det?

                  #271156
                  Marcus_petersson
                  Deltagare

                    Ge ett bud 🙂

                    #271157
                    Marcus_petersson
                    Deltagare

                      Lite status uppdatering då 🙂

                      Har plockat ur type-r:en och sorterat upp alla delar på hyllor. Sen har den mesta tiden jag har haft över gått till att demontera delar från gt:n och sälja 🙂
                      Startade motorn på gt:n för första gången i min ägo och den lät och gick perfekt, till salu om någon är sugen 😉

                      Ska försöka ta tag i elen i veckan på type-r:en och lägga i kabelhärvan i bilen igen samt flytta över intrumentpanel 🙂

                      Bilder och bättre uppdateringar kommer 😉 Jag är inte så särskilt effektiv när jag kommer hem från jobbet just nu 😉 30-35 grader i en vindstilla verkstad i 8timmar gör en ganska så matt 😉

                      MVH // Marcus Petersson

                      #271158
                      Marcus_petersson
                      Deltagare

                        Tjena.

                        Sakta men säkert går det framåt i garaget 🙂

                        Har sålt av det mesta ifrån donatorbilen vilket har tagit upp det mesta av min hobby tid :/ Men nu har jag äntligen fått börja med type-r:en på riktigt 🙂

                        Var tvungen att torrköra lite med ratten på vänster sida 😉

                        Planerna för dom närmaste veckorna är att plocka ur vindrutorna från bilen och donatorbil för att kunna föra över det mesta av torpedplåten 🙂

                        Mvh Marcus Petersson

                        #271179
                        Gloremir
                        Deltagare

                          Ser att det går framåt. bara hårdköra så är du klar om några veckor 😛

                          #271159
                          Marcus_petersson
                          Deltagare

                            Tjenare!

                            Tänkte göra en liten uppdatering om vad som händer. Min plan om att få den körbar iår är körd tyvärr :/ Tanken var att utan några större ekonomiska medel plocka ihop det jag har och köra på det sålänge. Men ju mer jag håller på desto mer inser jag att det är “all in” eller ingenting som gäller. Anledningen är rost… Och jag känner att om det ska göras så ska det göras till 110%

                            Så nu prioriteras tiden till att plocka allt jag behöver från donatorbilen så karossen kan skrotas, sambon uppskattar inte riktigt att den står på tomten 😛 Sen ska type-r karossen bli så rostfri som det bara går. Sen får jag se vilken riktning projektet tar. Börjar tänka mer och mer åt trackday hållet.

                            MVH // Marcus Petersson

                            #271160
                            Marcus_petersson
                            Deltagare

                              Tjenare.

                              Nu har jag iaf gjort något på imprezan.

                              Ställt den på pallbockar

                              #271153
                              Marcus_petersson
                              Deltagare

                                Tjena!

                                Tänkte göra en liten uppdatering.

                                Står väldigt still med imprezan just nu. Beställer ett 22b breddnings kit i dagarna iaf. Så när det är hemma blir det att kapa bort rostiga skärmar och börja bygga nya innerskärmar osv. Ska bli intressant att se hur illa rosten har tagit det som inte syns 😛

                                Sen har det mesta sålts i från donatorbilen.

                                MVH // Marcus Petersson

                                #271180
                                Gloremir
                                Deltagare

                                  ska bli intressant o se hur denna blir.
                                  Rätt kul att du köpte tillbaka den

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.