- Detta ämne har 192 svar, 44,999 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 5 månader sedan av Christian S.
-
FörfattareInlägg
-
22 maj, 2013 kl. 05:50 #30453emilboylarssonDeltagare
Hallå!
Tänkte prova på att göra en projekttråd med min Subaru. Jag vet inte hur pass aktiv jag kommer att vara men jag ger det ett försök.
Kan börja med att presentera mig själv lite snabbt; Emil heter jag, 20 år gammal grabb från Eskilstuna som alltid haft ett stort bilintresse. Främst då för de japanska rallyjärnen. Har bland annat haft en Skyline R32, Mitsunishi EVO 8 och såklart Subarun som jag har nu.
Pluggar till ekonom vid Mälardalens högskola för tillfället samtidigt som jag nyligen dragit igång ett eget företag med min mor.
Men men, det här ska ju inte handla om mig.Böt bort min Evo mot en ganska speciell Impreza i slutet av november förra året. Tyvärr stod bilen hela vintern i förvaring och jag kom inte in i garage förrän den i mitten av maj. Motorn var totalrasad men bilen var fullsmetad med godbitar. Kommer i första hand att knåpa ihop en ny motor och sedan börja med det kosmetiska. Bromsades till 708 omräknade motorhästar på E85 enligt tidigare ägare förra sommaren innan motorn totalrasade som troligtvis orsakades av en slarvigt utförd mappning.
Mål:
450-500whp
Köra ifrån Eskilstunas alla Porschar som hittat hit på senare år.
Få ihop en schysst bil som inte behöver skämmas vare sig på banan eller gatan. Har alltid i åtanke att bygga den så bananpassad som möjligt. Lite mer funktion före finish.
SFRO regga som ombyggt fordon.
Ha jävligt kul med den och använda den!Motor, växellåda och avgassystem
Motor setup 2014:
Nybyggd 2.1ltr stroker botten från WMS motorsport
E85 konverterad
Precision 62/62 turbo kullagrad med anti surge
EJ207 scd block
RCM 12/14mm topplocksbultar
Nitrithärdad vev med 79mm slag
Williams I-profil stakar med ARP 2000 bultar
ACL race lager i hela motor
Nya packningar i hela motorn
Cometic MLS topplockspackningar
Mahle 2618 kolvar
11mm oljepump
Precision 1200cc spridare
EMS 8860 styrsystem
MoW tändmodul
Innovate MTX-L bredbandslamda
Bosch 044 bränslepumpar x2 från tank, 040 x1 från catchtank
Nybyggt soppasytem i skuffen
Aeroguip soppaledningar i hela bilen
Malpasi BTR med klocka
44mm TIAL wastegate
Specialslipade kammar
Hårdare ventilfjädrarSetrab 19-raders oljekylare med filterflytt
PWR Aluminiumkylare med dubbla fläktar
FMIC, modell stor, 17-raders med tryckrör i rostfritt från FERRITA
Samco siliconslang till det mesta
Collector grenrör (lindat med bandage) med special uppipe från FERRITA
Hela avgassystemet från FERRITA6-växlad STI låda ombyggd av Sellholm med elektroniskt ställbar 2/4WD
STI drivaxlar
STI bakaxel
Helix 5-pucks, 6-fjädrad sinterlamellChassi:
Eibach coilovers
Powerflex i hela chassitFälgar, däck och bromsar:
Federal 595 RS-R 255/35-18
XXR 527 9.75″ Chromium black
D1 spec hjulbultar
K-Sport 8-kolvsok fram med 330mm slitsade och ventilerade skivor
K-Sport 4-kolvsok bak med 330mm slitsade och ventilerade skivor
Stålomspunnen slang i hela bromssystemetInteriör / Inredning:
Ombyggt mätarhus med; avgastemp, varvräknare, oljetryck, turbotryck, hastighetsmätare
Sparco 320mm ratt
Snap off nav med spacernav
Sabelt stolar med skenor och Sabelt 6P-bälten
Bakflyttat batteri till skuffen.
Tonade rutor
Optima YellowTop batteri
Fönsterknackare, brandsläckare och sånt “bra att ha”.
Borttagen inredning bakom stolar med brandvägg22 maj, 2013 kl. 07:24 #256914FladricDeltagareTuff bil, blir kul att se hur det går för dig! 🙂
Är det en WRX i grunden eller?22 maj, 2013 kl. 10:19 #256885TurbovinDeltagareKul projekt, får man fråga vad motorn från Williams Motorsport går på? Har kollat på deras annonser på Ebay.co.uk då jag kanske borde ta tag i min bil under vintern då den redan nu stått i två år 😛 Skicka gärna pm om det är en hemlis, annars får jag väl maila Williams själv 🙂
Är motorn uppborrad för 14mm topplocksbultar eller kör du standarddimension? Edit: läste slarvigt, såg nu att du kör 11mm 🙂
23 maj, 2013 kl. 20:27 #256948emilboylarssonDeltagareTuff bil, blir kul att se hur det går för dig! 🙂
Är det en WRX i grunden eller?Stämmer, wrx i papperna! Lite sleeper 😉 tänkte behålla wrx fronten av den anledningen. Sen är den bra ventilerad.
23 maj, 2013 kl. 20:42 #256949emilboylarssonDeltagareKul projekt, får man fråga vad motorn från Williams Motorsport går på? Har kollat på deras annonser på Ebay.co.uk då jag kanske borde ta tag i min bil under vintern då den redan nu stått i två år 😛 Skicka gärna pm om det är en hemlis, annars får jag väl maila Williams själv 🙂
Är motorn uppborrad för 14mm topplocksbultar eller kör du standarddimension? Edit: läste slarvigt, såg nu att du kör 11mm 🙂
Det kommer bli väldigt kul tror jag! Det blev ett väldigt förmånligt pris jämfört med vad det hade kostat här i Sverige.
Jag som skrivit fel! Det blir RCM 12/14mm toppbultar istället!
23 maj, 2013 kl. 20:54 #256950emilboylarssonDeltagareHar hunnit få hem en uppsättning ABW breddare från England, kommer bli grymt med urkapade skärmkanter och breda fälgar. Har tänkt mig en uppsättning xxr 535 chromium black, ET20 och 10.25″ breda! Någon som kört med så pass breda hjul? Dessa fälgar får några schyssta r-däck. Speedline fälgarna får användas till rwd lek.
Har även fått hem en ny setrab oljekylare, nya tändstift, och lite annat smått.
Har även hunnit lacka insatserna i strålkastarna svarta, insug och allt därtill, högglanspolerat alla tryckrör å dump mm. Slitit ur all ljudkabel i bilen och skrapat lite asfaltsmatta.Åkte även på å byta hjullager vb som var rasat. Märkte det när jag flyttade bilden till nya garaget.
Håller på å drar nytt soppasytem i skuffen där alla pumpar får separata relän och kommer hamna på en rostfri plåt.Blir också nytt tråg. Funderar på ett bafflat ståltråg från Moroso. Någon sommar erfarenhet av dessa?
Jag håller mig sysselsatt i alla fall!
26 maj, 2013 kl. 17:07 #256938esstiDeltagareGrymt projekt! är det bilen som bänkades till 560WHP ?
27 maj, 2013 kl. 20:06 #256946emilboylarssonDeltagareYes! Vad vet du om bilen? Känner du någon tidigare ägare?
6 juli, 2013 kl. 10:41 #257061paultim374Deltagaretänkte behålla wrx fronten av den anledningen. Sen är den bra ventilerad. får man fråga vad motorn från Williams Motorsport går på? Har kollat på deras annonser på Ebay.co.uk då jag kanske borde ta tag i min bil under vintern då den redan nu stått i två år Det kommer bli väldigt kul tror jag! Det blev ett väldigt förmånligt pris jämfört med vad det hade kostat här i Sverige…???
10 juli, 2013 kl. 05:12 #256951emilboylarssonDeltagaretänkte behålla wrx fronten av den anledningen. Sen är den bra ventilerad. får man fråga vad motorn från Williams Motorsport går på? Har kollat på deras annonser på Ebay.co.uk då jag kanske borde ta tag i min bil under vintern då den redan nu stått i två år Det kommer bli väldigt kul tror jag! Det blev ett väldigt förmånligt pris jämfört med vad det hade kostat här i Sverige…???
Har du haft bilen tidigare?
Ja, helt klart bra pris gentemot att köpa motor här i Sverige. Håller på å dra dit andra toppar nu men sen har det inte hänt så mycket. Har inte hunnit vara i garaget. Fått hem nya hjul, xxr 527 9.75″ chromium black samt nya däck. Tänkte prova federal Rs-r 265/35/18.
10 juli, 2013 kl. 10:19 #256884FeADeltagareSkulle absolut inte rekomendera Federal.
Jääättevanligt med slitbana som separerar.
10 juli, 2013 kl. 10:27 #256952emilboylarssonDeltagareAya, de är redan beställda. Får prova och se hur de funkar. Får väl sätta slicks på Speedline fälgarna isf.
24 september, 2013 kl. 15:56 #256953emilboylarssonDeltagareHar inte vart speciellt duktig på att uppdatera men motorn är i och det mesta är i stort sett färdigt för uppstart. Hinner skruva väldigt sällan så det går inte fort framåt.
Uploaded with ImageShack.us" />
26 september, 2013 kl. 17:57 #256911Jocke.TDeltagareDu får slänga upp lite mer bilder! 😉
Jag gillar hur turbon sitter d—0.o—b26 september, 2013 kl. 18:10 #256919IggeDeltagareJo det fångade mitt öga med, gillar’t!
Fler bilder och uppdateringar tack 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.