Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 193 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30453
    emilboylarsson
    Deltagare

      Hallå!

      Tänkte prova på att göra en projekttråd med min Subaru. Jag vet inte hur pass aktiv jag kommer att vara men jag ger det ett försök.

      Kan börja med att presentera mig själv lite snabbt; Emil heter jag, 20 år gammal grabb från Eskilstuna som alltid haft ett stort bilintresse. Främst då för de japanska rallyjärnen. Har bland annat haft en Skyline R32, Mitsunishi EVO 8 och såklart Subarun som jag har nu.
      Pluggar till ekonom vid Mälardalens högskola för tillfället samtidigt som jag nyligen dragit igång ett eget företag med min mor.
      Men men, det här ska ju inte handla om mig.

      Böt bort min Evo mot en ganska speciell Impreza i slutet av november förra året. Tyvärr stod bilen hela vintern i förvaring och jag kom inte in i garage förrän den i mitten av maj. Motorn var totalrasad men bilen var fullsmetad med godbitar. Kommer i första hand att knåpa ihop en ny motor och sedan börja med det kosmetiska. Bromsades till 708 omräknade motorhästar på E85 enligt tidigare ägare förra sommaren innan motorn totalrasade som troligtvis orsakades av en slarvigt utförd mappning.

      Mål:

      450-500whp
      Köra ifrån Eskilstunas alla Porschar som hittat hit på senare år.
      Få ihop en schysst bil som inte behöver skämmas vare sig på banan eller gatan. Har alltid i åtanke att bygga den så bananpassad som möjligt. Lite mer funktion före finish.
      SFRO regga som ombyggt fordon.
      Ha jävligt kul med den och använda den!

      Motor, växellåda och avgassystem

      Motor setup 2014:

      Nybyggd 2.1ltr stroker botten från WMS motorsport

      E85 konverterad
      Precision 62/62 turbo kullagrad med anti surge
      EJ207 scd block
      RCM 12/14mm topplocksbultar
      Nitrithärdad vev med 79mm slag
      Williams I-profil stakar med ARP 2000 bultar
      ACL race lager i hela motor
      Nya packningar i hela motorn
      Cometic MLS topplockspackningar
      Mahle 2618 kolvar
      11mm oljepump
      Precision 1200cc spridare
      EMS 8860 styrsystem
      MoW tändmodul
      Innovate MTX-L bredbandslamda
      Bosch 044 bränslepumpar x2 från tank, 040 x1 från catchtank
      Nybyggt soppasytem i skuffen
      Aeroguip soppaledningar i hela bilen
      Malpasi BTR med klocka
      44mm TIAL wastegate
      Specialslipade kammar
      Hårdare ventilfjädrar

      Setrab 19-raders oljekylare med filterflytt
      PWR Aluminiumkylare med dubbla fläktar
      FMIC, modell stor, 17-raders med tryckrör i rostfritt från FERRITA
      Samco siliconslang till det mesta
      Collector grenrör (lindat med bandage) med special uppipe från FERRITA
      Hela avgassystemet från FERRITA

      6-växlad STI låda ombyggd av Sellholm med elektroniskt ställbar 2/4WD
      STI drivaxlar
      STI bakaxel
      Helix 5-pucks, 6-fjädrad sinterlamell

      Chassi:

      Eibach coilovers
      Powerflex i hela chassit

      Fälgar, däck och bromsar:

      Federal 595 RS-R 255/35-18
      XXR 527 9.75″ Chromium black
      D1 spec hjulbultar
      K-Sport 8-kolvsok fram med 330mm slitsade och ventilerade skivor
      K-Sport 4-kolvsok bak med 330mm slitsade och ventilerade skivor
      Stålomspunnen slang i hela bromssystemet

      Interiör / Inredning:

      Ombyggt mätarhus med; avgastemp, varvräknare, oljetryck, turbotryck, hastighetsmätare
      Sparco 320mm ratt
      Snap off nav med spacernav
      Sabelt stolar med skenor och Sabelt 6P-bälten
      Bakflyttat batteri till skuffen.
      Tonade rutor
      Optima YellowTop batteri
      Fönsterknackare, brandsläckare och sånt “bra att ha”.
      Borttagen inredning bakom stolar med brandvägg

      #256914
      Fladric
      Deltagare

        Tuff bil, blir kul att se hur det går för dig! 🙂
        Är det en WRX i grunden eller?

        #256885
        Turbovin
        Deltagare

          Kul projekt, får man fråga vad motorn från Williams Motorsport går på? Har kollat på deras annonser på Ebay.co.uk då jag kanske borde ta tag i min bil under vintern då den redan nu stått i två år 😛 Skicka gärna pm om det är en hemlis, annars får jag väl maila Williams själv 🙂

          Är motorn uppborrad för 14mm topplocksbultar eller kör du standarddimension? Edit: läste slarvigt, såg nu att du kör 11mm 🙂

          #256948
          emilboylarsson
          Deltagare

            Tuff bil, blir kul att se hur det går för dig! 🙂
            Är det en WRX i grunden eller?

            Stämmer, wrx i papperna! Lite sleeper 😉 tänkte behålla wrx fronten av den anledningen. Sen är den bra ventilerad.

            #256949
            emilboylarsson
            Deltagare

              Kul projekt, får man fråga vad motorn från Williams Motorsport går på? Har kollat på deras annonser på Ebay.co.uk då jag kanske borde ta tag i min bil under vintern då den redan nu stått i två år 😛 Skicka gärna pm om det är en hemlis, annars får jag väl maila Williams själv 🙂

              Är motorn uppborrad för 14mm topplocksbultar eller kör du standarddimension? Edit: läste slarvigt, såg nu att du kör 11mm 🙂

              Det kommer bli väldigt kul tror jag! Det blev ett väldigt förmånligt pris jämfört med vad det hade kostat här i Sverige.

              Jag som skrivit fel! Det blir RCM 12/14mm toppbultar istället!

              #256950
              emilboylarsson
              Deltagare

                Har hunnit få hem en uppsättning ABW breddare från England, kommer bli grymt med urkapade skärmkanter och breda fälgar. Har tänkt mig en uppsättning xxr 535 chromium black, ET20 och 10.25″ breda! Någon som kört med så pass breda hjul? Dessa fälgar får några schyssta r-däck. Speedline fälgarna får användas till rwd lek.

                Har även fått hem en ny setrab oljekylare, nya tändstift, och lite annat smått.
                Har även hunnit lacka insatserna i strålkastarna svarta, insug och allt därtill, högglanspolerat alla tryckrör å dump mm. Slitit ur all ljudkabel i bilen och skrapat lite asfaltsmatta.

                Åkte även på å byta hjullager vb som var rasat. Märkte det när jag flyttade bilden till nya garaget.
                Håller på å drar nytt soppasytem i skuffen där alla pumpar får separata relän och kommer hamna på en rostfri plåt.

                Blir också nytt tråg. Funderar på ett bafflat ståltråg från Moroso. Någon sommar erfarenhet av dessa?

                Jag håller mig sysselsatt i alla fall!

                #256938
                essti
                Deltagare

                  Grymt projekt! är det bilen som bänkades till 560WHP ?

                  #256946
                  emilboylarsson
                  Deltagare

                    Yes! Vad vet du om bilen? Känner du någon tidigare ägare?

                    #257061
                    paultim374
                    Deltagare

                      tänkte behålla wrx fronten av den anledningen. Sen är den bra ventilerad. får man fråga vad motorn från Williams Motorsport går på? Har kollat på deras annonser på Ebay.co.uk då jag kanske borde ta tag i min bil under vintern då den redan nu stått i två år Det kommer bli väldigt kul tror jag! Det blev ett väldigt förmånligt pris jämfört med vad det hade kostat här i Sverige…???

                      #256951
                      emilboylarsson
                      Deltagare

                        tänkte behålla wrx fronten av den anledningen. Sen är den bra ventilerad. får man fråga vad motorn från Williams Motorsport går på? Har kollat på deras annonser på Ebay.co.uk då jag kanske borde ta tag i min bil under vintern då den redan nu stått i två år Det kommer bli väldigt kul tror jag! Det blev ett väldigt förmånligt pris jämfört med vad det hade kostat här i Sverige…???

                        Har du haft bilen tidigare?

                        Ja, helt klart bra pris gentemot att köpa motor här i Sverige. Håller på å dra dit andra toppar nu men sen har det inte hänt så mycket. Har inte hunnit vara i garaget. Fått hem nya hjul, xxr 527 9.75″ chromium black samt nya däck. Tänkte prova federal Rs-r 265/35/18.

                        #256884
                        FeA
                        Deltagare

                          Skulle absolut inte rekomendera Federal.

                          Jääättevanligt med slitbana som separerar.

                          #256952
                          emilboylarsson
                          Deltagare

                            Aya, de är redan beställda. Får prova och se hur de funkar. Får väl sätta slicks på Speedline fälgarna isf.

                            #256953
                            emilboylarsson
                            Deltagare

                              Har inte vart speciellt duktig på att uppdatera men motorn är i och det mesta är i stort sett färdigt för uppstart. Hinner skruva väldigt sällan så det går inte fort framåt.

                              Uploaded with ImageShack.us" />

                              #256911
                              Jocke.T
                              Deltagare

                                Du får slänga upp lite mer bilder! 😉
                                Jag gillar hur turbon sitter d—0.o—b

                                #256919
                                Igge
                                Deltagare

                                  Jo det fångade mitt öga med, gillar’t!

                                  Fler bilder och uppdateringar tack 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 193 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.