- Detta ämne har 94 svar, 22,717 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 6 månader sedan av Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
29 januari, 2016 kl. 10:06 #34429FladricDeltagare
Hej alla!
Tänkte jag skulle göra en projekttråd för min nya bruksbil, en Outback 3.0R från 2006 med 16400 mil på mätaren!
Köpte bilen i slutet av december 2015 bara några mil från Umeå, efter en lång tids letande efter en 3.0R.
Var i grunden ute efter en Spec B men beslutade att en Outback var mer lämplig som brukis samt mindre risk att spåra ur gällande modifikationer…
Kul skämt! En vecka efter inköp införskaffades extraktorgrenrör från Raptor i Australien…
Fick sedan nys om en kille som heter Edward i Barbados som driver företaget Xtreme Racing Tuning. Välkänd i 3.0R-kretsar i USA för att få till bra mappningar och karaktär på både motor och låda! Blev ett givet val, och kul att testa en E-tuner 🙂
I länken nedan kan ni följa utvecklingen av ROM:en:
http://www.xtremeracingtuning.com/forum/viewtopic.php?f=40&t=611
Känns redan grym skillnad efter version 1 av ROM (i priset ingår livstids uppdatering på ROM:en tills kunden är nöjd samt anpassning vid modifikationer, exkluderat om jag stoppar på t.ex. en kompressor eller liknande större modifikation), betydligt bättre respons både på lådan samt på motorn! Klockade 0-100 km/h på 6.7 sekunder med en bil som vägde in på 1740 kg enligt polisens kontrollstation, kul 🙂
Men största skillnaden är ändå körbarheten och känslan i gaspedalen samt hur växellådan beter sig! Underbart 🙂Planen är att montera extraktorgrenrören samt ett sportsystem från Simons i framtiden, Raptor-rören finns uppmätta effektökningar på mellan 20-30 hk samt ett bredare register så ska bli spännande! 😀
29 januari, 2016 kl. 12:51 #280766tendencyDeltagareHur funkar det egentligen med en E-tuner? Jag har noll koll. Hur går det till rent praktiskt?
Så du går inte i tankarna om att sänka bilen och slänga på feta hjul? Den har ju redan stuket med skärmbreddarna! 😀
Skämtosido. Du Måste slänga upp video sedan när du har monterat prylarna, så att man får höra 6an mullra. 🙂
29 januari, 2016 kl. 14:41 #280778FladricDeltagareDet funkar jättesmidigt! Han skickar en uppdaterad ROM till mig som jag flashar in, kör försiktigt ett tag så bilen lär sig ändringarna, sedan gör jag några pulls på 2:an och skickar loggar till honom 🙂 han tittar och gör ändringar och skickar en ny ROM och så samma sak igen!
30 januari, 2016 kl. 01:45 #280767tendencyDeltagareDet funkar jättesmidigt! Han skickar en uppdaterad ROM till mig som jag flashar in, kör försiktigt ett tag så bilen lär sig ändringarna, sedan gör jag några pulls på 2:an och skickar loggar till honom 🙂 han tittar och gör ändringar och skickar en ny ROM och så samma sak igen!
Låter smidigt. 🙂
30 januari, 2016 kl. 08:03 #280779FladricDeltagareSå du går inte i tankarna om att sänka bilen och slänga på feta hjul? Den har ju redan stuket med skärmbreddarna! 😀
Skämtosido. Du Måste slänga upp video sedan när du har monterat prylarna, så att man får höra 6an mullra. 🙂
Haha jo, har ju haft det tankarna 😉 men ska försöka låta bli då jag ska ha dem som bruksbil!
Absolut, än så länge är den original så låter inte så mycket 🙂 men när avgassystem monterats så kommer filmer 😀
30 januari, 2016 kl. 19:58 #280768tendencyDeltagareSkulle nog bli rätt ensam i Sverige om att stuka en 3.0R med feta hjul. 🙂
Låter bra det!
31 januari, 2016 kl. 10:16 #280764Adam KDeltagareVad kostade grenrören med frakt?
Och vad behöver man för hårdvara för att flasha och logga ecun?31 januari, 2016 kl. 11:16 #280780FladricDeltagareVad kostade grenrören med frakt?
Och vad behöver man för hårdvara för att flasha och logga ecun?Grenrören köpte jag från chargertech.nl för att det var enkelt och man slipper bök med tull. Där kostade dem ca 430 euro med frakt om jag inte missminner mig! Annars kan man beställa direkt från Raptor i Australien och har man tur slipper man tull. Med tull blir det nästan billigare från chargertech då frakten är billigare så därför valde jag det 🙂
En bärbar dator med hyfsat batteritid samt en Tactrix-kabel 🙂 sen är det bara att köra igång!
1 februari, 2016 kl. 16:17 #280765Adam KDeltagareTack!
Grenrören köpte jag från chargertech.nl för att det var enkelt och man slipper bök med tull. Där kostade dem ca 430 euro med frakt om jag inte missminner mig! Annars kan man beställa direkt från Raptor i Australien och har man tur slipper man tull. Med tull blir det nästan billigare från chargertech då frakten är billigare så därför valde jag det 🙂
En bärbar dator med hyfsat batteritid samt en Tactrix-kabel 🙂 sen är det bara att köra igång!
3 februari, 2016 kl. 10:45 #280781FladricDeltagareKan verkligen rekommendera Ed om ni vill mappa om er 3.0! Väldigt kunnig och hjälpsam, har lokaliserat ett eventuellt avgasläckage vid mitt vänstra grenrör. Samt att han rekommenderade mig att byta olja och luftfilter, något han kunde se från loggarna! Märks att han har hållit på med dessa lådor och motorer ett tag 🙂
Har t.ex. haft problem att växellådan inte velat växla upp från 3:an till 4:an när den är kall nu några dagar, något som inte var problem innan ommappningen. Hörde av mig till Ed samt lyckades få en log på det som hände som jag skickade med.
Fick nu en ny ROM som jag ska flasha i eftermiddag och se om problemet är borta. Annars är det nog läge för ett växellådsoljebyte 🙂
7 februari, 2016 kl. 08:23 #280782FladricDeltagareVäxellådsproblemet diagnostiserat, beror mest troligt på gammal olja i lådan samt att den aggressiva sättningen på lådan inte blir optimal när den är kall! Får dra ner den närmare original under 3k rpm, vilket inte bör påverka känslan så mycket 🙂
Har även insett att jag har problem med motorns oljetemp när bilen pressas lite! Körde 1.5 varv på en 7 km lång isbana igår och oljetempen klättrade upp till 102 grader och ville fortsätta stiga. Väl högt tycker jag med tanke på belastning samt att det var -1 grad ute :p undra om alla 3.0R har detta problem?
Är på version 5a av ROM:en nu och effekten levereras mjukt och snyggt över hela registret! Blir nog inte så mycket bättre på en original-bil 😀
Kommer köra på steg 2 ROM för växellådan också, stor skillnad från original till steg 1 men känner att jag vill ha mer kontroll över lådan 🙂
10 februari, 2016 kl. 12:52 #280832FiddeFulingKeymasterSkulle nog bli rätt ensam i Sverige om att stuka en 3.0R med feta hjul. 🙂
Låter bra det!
HEHE
Hehe kan inte hjälpa det, men lite tufft tycker jag nog att det är endå :p
10 februari, 2016 kl. 13:09 #280833FiddeFulingKeymasterDetta var ju till o med smakfullt 🙂
10 februari, 2016 kl. 14:37 #280783FladricDeltagareDe går att få riktigt snygga! 🙂 Har också en förkärlek till sänkta Outbacks men ska försöka hålla mig ifrån det 😉
Blir iaf några roligare fälgar till sommaren hoppas jag på! Då kan jag köra 17″ originalfälgarna som vinterhjul 🙂
11 februari, 2016 kl. 22:35 #280850SmilesPerHourDeltagareVäxellådsproblemet diagnostiserat, beror mest troligt på gammal olja i lådan samt att den aggressiva sättningen på lådan inte blir optimal när den är kall! Får dra ner den närmare original under 3k rpm, vilket inte bör påverka känslan så mycket 🙂
Växellådan måste köras ett tag innan den växlar som den borde på högre varv. Att trampa gasen i botten på kall bil fungerar inte. Det bör sitta ett varningsklistermärke om detta på insida förardörr.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.