Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 95 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34429
    Fladric
    Deltagare

      Hej alla!

      Tänkte jag skulle göra en projekttråd för min nya bruksbil, en Outback 3.0R från 2006 med 16400 mil på mätaren!

      Köpte bilen i slutet av december 2015 bara några mil från Umeå, efter en lång tids letande efter en 3.0R.

      Var i grunden ute efter en Spec B men beslutade att en Outback var mer lämplig som brukis samt mindre risk att spåra ur gällande modifikationer…

      Kul skämt! En vecka efter inköp införskaffades extraktorgrenrör från Raptor i Australien…

      Fick sedan nys om en kille som heter Edward i Barbados som driver företaget Xtreme Racing Tuning. Välkänd i 3.0R-kretsar i USA för att få till bra mappningar och karaktär på både motor och låda! Blev ett givet val, och kul att testa en E-tuner 🙂

      I länken nedan kan ni följa utvecklingen av ROM:en:

      http://www.xtremeracingtuning.com/forum/viewtopic.php?f=40&t=611

      Känns redan grym skillnad efter version 1 av ROM (i priset ingår livstids uppdatering på ROM:en tills kunden är nöjd samt anpassning vid modifikationer, exkluderat om jag stoppar på t.ex. en kompressor eller liknande större modifikation), betydligt bättre respons både på lådan samt på motorn! Klockade 0-100 km/h på 6.7 sekunder med en bil som vägde in på 1740 kg enligt polisens kontrollstation, kul 🙂
      Men största skillnaden är ändå körbarheten och känslan i gaspedalen samt hur växellådan beter sig! Underbart 🙂

      Planen är att montera extraktorgrenrören samt ett sportsystem från Simons i framtiden, Raptor-rören finns uppmätta effektökningar på mellan 20-30 hk samt ett bredare register så ska bli spännande! 😀

      #280766
      tendency
      Deltagare

        Hur funkar det egentligen med en E-tuner? Jag har noll koll. Hur går det till rent praktiskt?

        Så du går inte i tankarna om att sänka bilen och slänga på feta hjul? Den har ju redan stuket med skärmbreddarna! 😀

        Skämtosido. Du Måste slänga upp video sedan när du har monterat prylarna, så att man får höra 6an mullra. 🙂

        #280778
        Fladric
        Deltagare

          Det funkar jättesmidigt! Han skickar en uppdaterad ROM till mig som jag flashar in, kör försiktigt ett tag så bilen lär sig ändringarna, sedan gör jag några pulls på 2:an och skickar loggar till honom 🙂 han tittar och gör ändringar och skickar en ny ROM och så samma sak igen!

          #280767
          tendency
          Deltagare

            Det funkar jättesmidigt! Han skickar en uppdaterad ROM till mig som jag flashar in, kör försiktigt ett tag så bilen lär sig ändringarna, sedan gör jag några pulls på 2:an och skickar loggar till honom 🙂 han tittar och gör ändringar och skickar en ny ROM och så samma sak igen!

            Låter smidigt. 🙂

            #280779
            Fladric
            Deltagare

              Så du går inte i tankarna om att sänka bilen och slänga på feta hjul? Den har ju redan stuket med skärmbreddarna! 😀

              Skämtosido. Du Måste slänga upp video sedan när du har monterat prylarna, så att man får höra 6an mullra. 🙂

              Haha jo, har ju haft det tankarna 😉 men ska försöka låta bli då jag ska ha dem som bruksbil!

              Absolut, än så länge är den original så låter inte så mycket 🙂 men när avgassystem monterats så kommer filmer 😀

              #280768
              tendency
              Deltagare

                Skulle nog bli rätt ensam i Sverige om att stuka en 3.0R med feta hjul. 🙂

                Låter bra det!

                #280764
                Adam K
                Deltagare

                  Vad kostade grenrören med frakt?
                  Och vad behöver man för hårdvara för att flasha och logga ecun?

                  #280780
                  Fladric
                  Deltagare

                    Vad kostade grenrören med frakt?
                    Och vad behöver man för hårdvara för att flasha och logga ecun?

                    Grenrören köpte jag från chargertech.nl för att det var enkelt och man slipper bök med tull. Där kostade dem ca 430 euro med frakt om jag inte missminner mig! Annars kan man beställa direkt från Raptor i Australien och har man tur slipper man tull. Med tull blir det nästan billigare från chargertech då frakten är billigare så därför valde jag det 🙂

                    En bärbar dator med hyfsat batteritid samt en Tactrix-kabel 🙂 sen är det bara att köra igång!

                    #280765
                    Adam K
                    Deltagare

                      Tack!

                      Grenrören köpte jag från chargertech.nl för att det var enkelt och man slipper bök med tull. Där kostade dem ca 430 euro med frakt om jag inte missminner mig! Annars kan man beställa direkt från Raptor i Australien och har man tur slipper man tull. Med tull blir det nästan billigare från chargertech då frakten är billigare så därför valde jag det 🙂

                      En bärbar dator med hyfsat batteritid samt en Tactrix-kabel 🙂 sen är det bara att köra igång!

                      #280781
                      Fladric
                      Deltagare

                        Kan verkligen rekommendera Ed om ni vill mappa om er 3.0! Väldigt kunnig och hjälpsam, har lokaliserat ett eventuellt avgasläckage vid mitt vänstra grenrör. Samt att han rekommenderade mig att byta olja och luftfilter, något han kunde se från loggarna! Märks att han har hållit på med dessa lådor och motorer ett tag 🙂

                        Har t.ex. haft problem att växellådan inte velat växla upp från 3:an till 4:an när den är kall nu några dagar, något som inte var problem innan ommappningen. Hörde av mig till Ed samt lyckades få en log på det som hände som jag skickade med.

                        Fick nu en ny ROM som jag ska flasha i eftermiddag och se om problemet är borta. Annars är det nog läge för ett växellådsoljebyte 🙂

                        #280782
                        Fladric
                        Deltagare

                          Växellådsproblemet diagnostiserat, beror mest troligt på gammal olja i lådan samt att den aggressiva sättningen på lådan inte blir optimal när den är kall! Får dra ner den närmare original under 3k rpm, vilket inte bör påverka känslan så mycket 🙂

                          Har även insett att jag har problem med motorns oljetemp när bilen pressas lite! Körde 1.5 varv på en 7 km lång isbana igår och oljetempen klättrade upp till 102 grader och ville fortsätta stiga. Väl högt tycker jag med tanke på belastning samt att det var -1 grad ute :p undra om alla 3.0R har detta problem?

                          Är på version 5a av ROM:en nu och effekten levereras mjukt och snyggt över hela registret! Blir nog inte så mycket bättre på en original-bil 😀

                          Kommer köra på steg 2 ROM för växellådan också, stor skillnad från original till steg 1 men känner att jag vill ha mer kontroll över lådan 🙂

                          #280832
                          FiddeFuling
                          Keymaster

                            Skulle nog bli rätt ensam i Sverige om att stuka en 3.0R med feta hjul. 🙂

                            Låter bra det!

                            HEHE

                            Hehe kan inte hjälpa det, men lite tufft tycker jag nog att det är endå :p

                            #280833
                            FiddeFuling
                            Keymaster

                              Detta var ju till o med smakfullt 🙂

                              #280783
                              Fladric
                              Deltagare

                                De går att få riktigt snygga! 🙂 Har också en förkärlek till sänkta Outbacks men ska försöka hålla mig ifrån det 😉

                                Blir iaf några roligare fälgar till sommaren hoppas jag på! Då kan jag köra 17″ originalfälgarna som vinterhjul 🙂

                                #280850
                                SmilesPerHour
                                Deltagare

                                  Växellådsproblemet diagnostiserat, beror mest troligt på gammal olja i lådan samt att den aggressiva sättningen på lådan inte blir optimal när den är kall! Får dra ner den närmare original under 3k rpm, vilket inte bör påverka känslan så mycket 🙂

                                  Växellådan måste köras ett tag innan den växlar som den borde på högre varv. Att trampa gasen i botten på kall bil fungerar inte. Det bör sitta ett varningsklistermärke om detta på insida förardörr.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 95 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.