- Detta ämne har 94 svar, 22,717 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 6 månader sedan av Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
2 november, 2017 kl. 08:25 #280773izualDeltagare
Som jag förstått det driver automaten 60/40 fram/bak?
Min förra Outback 2,5 aut tog sig visserligen fram precis överallt.Men var stört omöjligt att få en liten sladd ut ur en kurva och understyrde mest vid inspirerad körning.
2 november, 2017 kl. 09:39 #280821FladricDeltagareSom jag förstått det driver automaten 60/40 fram/bak?
Min förra Outback 2,5 aut tog sig visserligen fram precis överallt.Men var stört omöjligt att få en liten sladd ut ur en kurva och understyrde mest vid inspirerad körning.
Det tror jag inte min gör, är väldigt lätt att provocera ut i en rondell om man bara svänger lite och gasar till 🙂
Visst understyr den också men jag upplever det inte som några större problem att få ut den som sagt 🙂
15 november, 2017 kl. 11:32 #280822FladricDeltagareÄntligen! 😀
Bygge av avgassystem är påbörjat 🙂
Bilen fick sig en ordentlig tvätt undertill inför arbetet, utvändigt avfettade och spolade jag bara av den då jag hade lite ont om tid.
Körde sedan bilen till min kompis Mattias som ska bygga mellandelen som ska sammanfoga Raptor-grenrören med Simons catbacket d—0.o—b
Catbacket, kommer helsvetsas så det inte blir några läckage i skarvarna. Ska in med 300 cells katalysator efter grenrören gått ihop samt ett flexrör 🙂
Grenrören, ser riktigt bra ut invändigt också 🙂
Nu är det nära 🙂
15 november, 2017 kl. 18:24 #280774izualDeltagareOoooh porr!
Återkom jättesupergärna med recension på både effekt och ljud.19 november, 2017 kl. 19:37 #280847roadieDeltagareBlir spännande att höra resultatet!
20 november, 2017 kl. 07:08 #280823FladricDeltagareOoooh porr!
Återkom jättesupergärna med recension på både effekt och ljud.Det ska jag definitivt göra 😀 Kom hem från 4 dagar i Göteborg igår så återkommer imorgon med läget och när det kan tänkas bli klart 🙂
Blir spännande att höra resultatet!
Ja det tycker jag med! Ska även bli intressant att känna skillnaden, brukar kunna ge kring 20 kW så bör märkas 🙂
21 november, 2017 kl. 07:10 #280824FladricDeltagareHej igen!
Här kommer en liten snabb uppdate 🙂
Mattias (som rent fick vara med på bild!) har hunnit rätt mycket medans jag var borta! Det gamla systemet är nere och grenrören samt catbacket upphängt 🙂 Igår höll han på med y-röret där katalysatorn ska sitta!
Ovan bild på y-röret, blev inte i rostfritt då det inte gick att få tag i till vettiga pengar… Tänker att det kommer hålla tillräckligt länge ändå 🙂
Catbacket provmonterat, kommer hamna närmare kofångaren när det är klart 🙂
Ska förbi ikväll också med lite avgasbandage och annat så kommer förhoppningsvis en uppdatering imorgon också 🙂
24 november, 2017 kl. 11:02 #280825FladricDeltagareHej igen!
Ingen spännande uppdate, på grund av snöoväder har bygget blivit lite försenat då snöskottning stod på agendan! Stod även i bilkö i ca 1 timme så tappade tiden som skulle använts till avgasbygge 🙂
Kan dock meddela att jag har en ny rom (version 12) att flasha in som tar bort de bakre O2-sensorerna så jag slipper felkod nu när katalysatorn är flyttad 🙂
Den innehåller även lite andra ändringar bl.a. så för att lådan ska bete sig bättre nu med högre vrid på låga varv.
Tomgången är t.ex. nedställd en aning för att den inte ska dra iväg så mycket när man lägger in D 🙂Som det ser ut blir den klar lördag/söndag, ska bli grymt spännade! 🙂
24 november, 2017 kl. 16:09 #280842IggeDeltagareKul!
Gillar outbacken faktiskt, men jag personligen skulle nog ha svårt med automatlådan 😛
24 november, 2017 kl. 19:17 #280826FladricDeltagareKul!
Gillar outbacken faktiskt, men jag personligen skulle nog ha svårt med automatlådan 😛
Japp, ska bli kul!
Jag med, optimalt hade varit en Outback Spec B 3.0 😀
Hade tankar att konvertera en Spec B till Outback men hejdade mig 🙂
Är rätt överens med automat nu, är skönt i en brukis! Kör så mycket manuellt växlat annars så den smällen får jag ta för att jag vill ha en högre bil 🙂24 november, 2017 kl. 20:35 #280843IggeDeltagareJapp, ska bli kul!
Jag med, optimalt hade varit en Outback Spec B 3.0 😀
Hade tankar att konvertera en Spec B till Outback men hejdade mig 🙂
Är rätt överens med automat nu, är skönt i en brukis! Kör så mycket manuellt växlat annars så den smällen får jag ta för att jag vill ha en högre bil 🙂Förstår det, kan lätt spåra om man börjar pilla för mycket :p
Automaten kanske blir lite trevligare än de jag kört när du mappat dessutom, men jag har svårt för slirandet när man ska iväg från stillastående 🙂
I övrigt måste det ju vara en rätt bra brukis, om än kanske lite törstig?
29 november, 2017 kl. 10:45 #280827FladricDeltagareFörstår det, kan lätt spåra om man börjar pilla för mycket :p
Automaten kanske blir lite trevligare än de jag kört när du mappat dessutom, men jag har svårt för slirandet när man ska iväg från stillastående 🙂
I övrigt måste det ju vara en rätt bra brukis, om än kanske lite törstig?
Haha ja, det gör ju lätt det :p
Den upplevs betydligt trevligare när den är mappad! Inte alls samma gummibandskänsla när man ska iväg 🙂
Törstig är den ja. Men en 2.5-liters Outback drar inte så mycket mindre så tycker 3.0-motorn är det rimliga valet oavsett 🙂
Har som bäst kört på 0.78 med den, vanligast kring 0.9-1.1 beroende på körning 🙂 Kör man bara stadskörning med mycket kallstarter blir det lätt 1.2, kör man blandad körning så brukar jag hamna kring 1-1.1 så det kunde varit värre 🙂På tal om bränsleförbrukning, den kommer inte gå ner nu när avgassystemet äntligen är monterat 😀
Var förbi Matte i söndags och hjälpte till att hänga upp systemet.
Först skulle han bara svetsa dit lambdamuttrar, kommer från och med nu aldrig köpa sådana från Biltema :p Alla (monterade 4 stycken…) förutom en skar rejält på gängen efter de blivit svetsade på plats 😀
Vi lyckade få lös en till men lät de andra två sitta kvar, de ville jag ha utifall jag vill dit med bredbandslambda men det är nu ett senare problem 🙂Jag passade på att montera en insats till original växellådskudde då den är galet mjuk samt att det inte finns eftermarknads till automatlådan 🙂 Fick tag i insatser från en kille via Ed som mappar bilen! Tyvärr ingen bild på den men den var lila och vacker 😀
Resultatet, blev bra! Ingen delning förutom efter grenrören, ville minimera risken för läckage 🙂 Nackdelen är vikten då det väger sina kilo :p
Monterat på plats 🙂 Blev riktigt snyggt, är nöjd att jag valde Simons då de utblåsen (i min mening) är betydligt snyggare 🙂 Catbacket passade riktigt bra, väldigt nöjd med det än så länge!
Och sen, det utlovade ljudklippet! 😀 Tyvärr i dålig kvalitet då det filmades med min kompis gamla telefon… Ljudet är dock bra så det var det viktiga 🙂
Låter inte överdrivet mycket vilket jag tycker är skönt! Ska ändå bruka bilen dagligen 🙂 Blev ett rätt sofistikerat ljud vid låg belastning, likt nån nyare Audi RS-modell! Grovt och trevligt 🙂 På varv låter den, rätt förklarligt, ytterst likt en Porsche! Jag är nöjd 🙂
Ed har skickat två nya rom-ar som jag flashat, blev en grym skillnad på känslan i bilen! Mer bottenvrid men framför allt en stor skillnad i toppen på registret 🙂 Tar i riktigt bra efter 5k rpm!
Kring 3.5 rpm (när AVCSen kickar in) blir det en väldigt tydlig kick när motorn börjar andas, väldigt underhållande 🙂
Ska jobba oss igenom några till, vill att lådan ska köra lite mindre lockup än den gör nu så man slipper gasa så mycket innan den släpper det 🙂Återkommer med en bättre film utifrån samt en film på mätartavlan vid acceleration tänkte jag 🙂
5 december, 2017 kl. 09:04 #280828FladricDeltagareHar nu kört bilen en stund och är riktigt nöjd med hur den beter sig 🙂
Nu när motorn är starkare i botten lirar den betydligt bättre med lådan, känns riktigt stark och bra 🙂Har en ny rom som jag ska lägga in med mindre lockup i lägre hastigheter, ska bli intressant! Tycker den håller kvar lockup lite väl länge när man kommer ner i hastighet, ibland släpper den inte förrän 1100 rpm vilket är lite lågt kan jag tycka på 5:an 🙂
Ska köra en stund med den efter jag flashat och försöka logga de beteenden jag inte gillar så får vi se om de går att göra nått åt 🙂28 mars, 2018 kl. 12:05 #280829FladricDeltagareHallå!
Har inte hänt så mycket annat än vanligt underhåll, har haft lite strul med frambromsarna så monterade 4-kolvs ok från en WRX för några veckor sedan då originaloken hade rostat ihop helt (trasiga damasker visade sig vara orsaken) 🙂
Nu funkar bromsarna mycket bättre och bränsleförbrukningen ligger äntligen på rimliga nivåer, drar mer bränsle när bromsarna ligger på visade det sig :rolleyes:
Besiktade bilen igår, gick igenom utan anmärkning! 😀
Var lite orolig med avgassystemet men var inga problem alls 🙂Planen är att bara fortsätta köra bilen nu, är rätt nöjd med den som den är!
28 mars, 2018 kl. 17:18 #280775izualDeltagarePassar WRX oken direkt på originalskivor?
Har för mig 3.0 har större skivor än en impreza -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.