- Detta ämne har 33 svar, 4,389 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 4 månader sedan av Jimmya85.
-
FörfattareInlägg
-
11 september, 2007 kl. 19:56 #22482Jimmya85Deltagare
Hej alla!
Jag hade precis skrivit en bättre tråd, med allt försvann när jag skulle posta den x(Sitter för tillfället och väntar på att SSI admin ska bevilja min medlemsansökan, så jag kan föra in medlemspengarna. Och framöver, kunna hänga med på lite aktiviteter :).
Jag hade två alternativ med bilen, antingen sälja,eller lägga pengar på den.
Jag försökte ett tag att sälja, men pga bilmarknaden är helt värdelös, och jag ville inte slumpa iväg min ögonsten för ett skampris, så valde jag alternativ 2. Så nu har jag bestämt mig att behålla bilen några år till.Bilen är en Wrx Type RA 1996, 281.2 hp orginal på subarupapprerna
Mods som satt på vid inköp:
FMIC
Förstärkt växellåda
Forge Dump
Samco slangar
2,5″ avgas hela vägen decat, 4,5″ utblås
Exedy kopplingSaker som är inköpta efter inköp:
Walbro 255 fuelpump
K/N filter med avskärmning och kalluftslang
Platinum 7or stift
4 st Toya Proxes T1-R däck 215/45 R17Godis som kom i måndags som ej är monterat:
Power Fc + commander :9
Blitz dual boostcontroller
Phase 2 440cc spridare(Med adapter för att den ska passa oldage impreza)
GM 3bars mapsensorDen 22:e har jag bokat en heldag hos Japtuning för mappning.
Japtuning är specialiserade på Power FC, och gjort ett par hundra bilar med detta sprut, däribland några subaru med bra resultat. De har visat sig vara mycket seriösa i vår mailkontakt.
De har också tillgång till Redrums Performance vassa 4WD bänk, som vi hyr ca 4 timmar under mappningen.Mitt mål är ca 320-350 hästar.
Bilen ska också förhoppningsvis bli mer ekonomisk när man ej kör på ladd, så jag kan använda den mer i min vardag.
Jag har också siktet inställt på en låg 12:a på 402 meter, vilket bör bli rätt svårt =)
Jag kommer uppdatera denna tråd med bilder och resultat efter den 22:e, kanske även ett videoklipp från dagen. Ser fram emot att träffa er framöver på aktiviteter
http://img300.imageshack.us/img300/1954/mg1935kw2.jpg
http://img300.imageshack.us/img300/1594/mg1974hk8.jpg
http://img171.imageshack.us/img171/5920/mg1929ln5.jpgMvh Jimmy
11 september, 2007 kl. 20:07 #194580dejpanDeltagareDet här kommer ju bli kanon. grymt fin bil :7
11 september, 2007 kl. 20:45 #194572abdDeltagare“Gjort ett par hundra bilar med Power-FC”
Jag synar med klöver 2 om det är i Sverige som avses..
12 september, 2007 kl. 06:48 #194581Jimmya85Deltagare“Gjort ett par hundra bilar med Power-FC”Jag synar med klöver 2 om det är i Sverige som avses..
Du behöver inte syna för jag har inga alls säkra siffror, de har hållt på nått år med Power FC som jag förstod det. Och det är ju en majoritet skylines som kör med detta, samt Nissan 200. De är så gott som fullbokade framöver (Det betyder ju inte att alla använder detta sprut). Men det är bara mina spekulationer,de verkar ha stenkoll på sina saker. Men,det är ju ingen Andy Forrest vi snackar om :).Vi får ju se efter mappningen hur de skött sig, jag har goda förhoppningar:-) om de visar sig vara så bra som jag hört,vore det ju bara positivt för imprezaklubben,då har ju skånepågar ett nära alternativ
12 september, 2007 kl. 06:49 #194582Jimmya85DeltagareDet här kommer ju bli kanon. grymt fin bil :7
Tack. Kul att du gillar den 😉
13 september, 2007 kl. 07:11 #194579killemannenDeltagareGillar stilen på bilen, skall bli intressant att följa denna tråd 🙂
13 september, 2007 kl. 08:34 #194583Jimmya85DeltagareMappningen börjar närma sig, var på Subaru idag i Helsingborg och kopplade in bilen i Select Monitorn. Visade inga aktuella fel, fanns en varning på luftmassemätaren, men den varningen låg bara i historyn.
Avgasvärderna var ganska usla, mycket oförbränt bränsle(hög HC). Men de trodde det skulle ordna sig efter mappningen. Värderna blir bra vid 2500 varv dock.
Subaru killarna kollade också över motorn lite, lyssnade kände och klämde. De tyckte det lät riktigt bra. Jag bjöd också på en provkörning 🙂
Bromsarna har börjat gå lite på järnet, så det bär av mot Småland i slutet av helgen för montering av nya klossar, Power FC:n,mapsensorn och boostcontrollern samt avmontering av sportkaten och fixa en gänga i grenröret så de kan sätta fast avgastempgivaren vid mappning.
När jag parkerade bilen märkte jag att jag fått med mig en trofè. En liten fågel satt i gallret framför FMIC, tog 15 min med skruvmejsel att peta bort han därifrån.
Middagen var serverad :914 september, 2007 kl. 14:23 #194584Jimmya85DeltagareBil(d)porr
Apexin ligger och väntar
http://img125.imageshack.us/img125/6503/image018px2.jpg
Gm 3bars mapsensorn
http://img70.imageshack.us/img70/5511/image019fn6.jpg
Blitz boostcontrollern
http://img70.imageshack.us/img70/7121/image020jq6.jpgNytt JDL bodykit(framläpp,bakspoiler,vinge,sidokjolar) inhandlat för montering vinter
Bak:
http://img299.imageshack.us/img299/1900/bakso5.jpg
Fram:
http://img457.imageshack.us/img457/1048/framih7.jpg
:9
20 september, 2007 kl. 09:01 #194585Jimmya85DeltagareBlitz boostcontrollern är på plats men inte inkopplad. Är fortfarande lite osäker hur den ska monteras. Vi har läst igenom manualen, men den är lite luddig när det gäller vad man gör med standard prylarna när denna ska monteras in osv. Men det löser vi!
Mapsensorn är monterad, men var tvungen att ta reda på vad de olika ingångarna (A,B,C) på mapsensorn fyllde för funktion. Fick svar snabbt på forum:
A = Ground
B = Signal
C = 5vSå det blir att kolla vilken som är vilken av de 3 kablarna som för tillfället går in i OEM mapsensorn.
Sportkaten är bortplockad, tror jag får planera att köpa in en racingkat i vinter, tänker inte köra utan. Men nu när det är mappningsdags så vill jag inte ha sportkaten monterad (Den är för restriktiv och hanterar bara effekt upp till 300 hp har jag för mig). Märkte faktiskt stor skillnad från att fått bilen decat, till att montera sportkaten, kändes att bilen tappade lite flås.
Sitter och försöker komma på hur vi ska fästa 1/8″ gängan i grenröret för tempmätaren, blir nog att ringa Japtuning ikväll så får han guida oss igenom det.
Phase 2 440cc spridarna kommer monteras i eftermiddag, vi har plockat bort std spridarna och satt i adaptorkitet nu.
Nya bromsklossar är monterade, började skrapa på järnet på vänster sida innan så det blir skönt med nya.
Apexin monteras sist av allt ikväll, jag är glad om bilen ihuvudtaget bara startar :), uppdaterar ikväll med resultat.
Blir tyvärr inga bilder på det som gjorts/kommer göras idag, glömde kameran hemma 10 mil från verkstaden ;(
22 september, 2007 kl. 17:54 #194586Jimmya85DeltagareHemma från en lång dag med mappning.
Bilen känns mkt bra, matar på som ett tåg genom hela registret. Innan var det mer av en ketchup effekt, den small iväg mellan 4200-6000 varv och sen dog den av. Nu kommer 1 bar redan vid 3600varv, och fortsätter mata ännu tyngre till rödsträcket. Bilen går också betydligt snålare, samt jämnare i hela registret. Sjukligt trevliga killar med på Japtuning/Redrum Performance.
Vi kunde inte gå högre upp än 1.2 bars ladd, pga spridare var helt maxade vid den nivån. Undra om det verkligen var 440cc spridare jag fick med posten? x(
Resultat:
275.9 hk/5759 Rpm på hjulen
321.3 hk/5790 Rpm i motorn370,5 Nm/4849 på hjulen
424,4 Nm/4780 Rpm i motornHär ser ni effektkurvan:
http://img66.imageshack.us/img66/6487/dsc00865fy1.jpgBilder + film kommer nångång framöver
23 september, 2007 kl. 16:09 #194587Jimmya85DeltagareSkönt med så många kommentar angående resultaten/effektkurvan/modsen 😮 , känns någolunda meningslöst att uppdatera med nått mer hädanefter
23 september, 2007 kl. 16:14 #194570sykeBlockeradHar inte sett det förrän nu. Intressanta siffror .. man blir helt klart sugen på att bänka bilen så man kan jämföra lite!
Edit:
Orginalspecen som säger 276hk eller vad det nu är, är det i motorn eller på hjulen?23 september, 2007 kl. 16:22 #194588Jimmya85DeltagareMotorn :). Så min spec är nu lika mkt på hjulen som det är orginal i motorn från början. (Samt vridet ca 100Nm högre)
Ja, pallra dig iväg och bänka snart, väntar spänt efter dina resultat 🙂
23 september, 2007 kl. 16:34 #194571SecretAgentManDeltagareSer ut att vara helt ok siffror med tanke på laddtrycket (skumt att spridarna bottnas så lågt, vad kör man för blandningssiffror?).
…men nog saknas det lite, ta mera. 😀 😉
/J
23 september, 2007 kl. 19:35 #194589Jimmya85DeltagareJa det var skumt (Skulle köpt 550cc spridare x( )
Vi stod och diskuterade om det var 380cc spridare jag fått från england, så jag blivit lurad. Men bilen andades så jäkla bra rätt igenom så det är möjligt att 440cc inte kan leverera mer pga detta
Men med tanke hur den går, så är jag nöjd. Tror inte jag hade märkt någon större skillnad på 1.3 bars ladd, eller 340 hk, hade bara låtit bättre framme i baren 🙂
Nu ska jag se över väghållningen, snygga till den ytterligare, sen ska den få känna på båda Superstage och stripp
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.