Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 104 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #285074
    Subaruhooah
    Deltagare

      Nu är flytten till nya garaget klart, och attans vad skönt det är att kunna arbeta på riktigt golv istället för asfalt. Större delen av helgen har gått åt att flytta och packa upp allting. Men kunde smygstarta lite på bilen i måndags.
      Monterade 25mm spacers för att se hur det skulle bli, och jag blev helt klart nöjd med det stuket. tillräckligt för att se bra ut men inte för mycket stance. Slängde på lite färg på breddningen med för att kunna se lite tydligare vart jag behöver slipa/lägga på mer spackel.

      Före

      Efter

      Sen blev jag ju tvungen att göra lite större hjulhus nu när spacers åkte på. Lite krångligare nu på bakskärmen då breddningen redan sitter på plats, Men det ska nog inte vara några problem, får nog bara jobba i en liten konstig arbetsställning barad—0.o—b

      Så nu är det bara mosa på och göra så mycket maa hinner på helgerna!

      #285028
      Igge
      Deltagare

        Alltid kul att uppgradera garaget 🙂

        Kämpa på! Blir läckert!

        #285075
        Subaruhooah
        Deltagare

          Nu rullar det på riktigt bra i garaget! har kört 8-12 timmars pass två helger i rad nu och även fast det inte syns att man kommit någonstans så har det endå hänt ganska mycket, men många svordomar och många funderare har man gjort under den tiden men det hör väl till:D

          Har hunnit med att fixa 3 hjulhus så däcken går fria. Detta blev den slutgiltiga lösningen på dom bakre hjulhusen. Jag har limmat ytterskärmen mot breddningen och sen tagit bort innerplåten för att sen svetsa på en ny innerplåt så det blir tätt. Jag kunde inte vika in den mot ytterplåten och sedan svetsa fast den där pga förstärkningen som sitter i mellan. Det hade gått att göra om jag gjort detta innan man smackade på breddningen! Men ibland måste man göra fel för att göra rätt

          Detta är nya utrymmet för däcken

          Och detta är gamla

          Högra sidan, Den är inte klar än! ville ta den sist eftersom tanklocket sitter där. Men här gjorde jag nästan som på den vänstra sidan förutom att jag punktsvetsade uppifrån istället för innefrån vilket gjorde en markant skillnad då den bara ville bränna hål på andra sidan. Överbliven plåt från innerplåten vek jag upp och svetsade så det inte skulle kunna komma in fukt i mellan.

          Sen när jag tröttnade på att svetsa hjulhus så la jag igen hålen för takvingen och radioantenn och hann med att rensa lite asfaltmatta under stolarna.

          Jag gjorde klart mittkonsolen också med att lägga på kolfiber på sidorna för att täcka kablarna lite. Monterade även dit diff styrningen och satt dit damasken

          så nästa helg är planen att göra klart sista hjulhuset och ut och tesköra den för att se så däcken inte skrapar i nånstans, måste bara hitta ett bra ställe att testa på då jag vill att den ska kränga ganska mycket så man inte får punktering när man väl kör på banan sen;)

          #285076
          Subaruhooah
          Deltagare

            En liten uppdatering igen då. Testkörning gick hur bra som helst på allmän väg iaf! jag har inte kört “våldsamt” än så jag vet inte till 100% att det är fritt men jag tror det iaf. Men fy satan vad härligt det var att få känna turbon arbeta igen, och få höra EL grenröret med rakt rör vråla mellan byggnaderna!:D

            Det som hänt sen sist är väl en massa slipande som vanligt. Har tagit kontakt med 3 olika lackerare och den ena är väl mindre seriös än den andra i dom här trakterna. Många som jag pratat med har rekomenderat en kille i kolbäck som ska göra riktigt bra jobb. Men när vi diskuterade priset samtidigt som han kollade på bilen så sa han först 30k, efter lite diskussioner så skakade vi hand på 15k. Men 10 minter senare så ångrade han sig och sa 20k. Men så fort jag slipat det jag ska så skulle han komma igen och så skulle vi bestämma priset då. men det lutar väl åt han endå trots denna lilla disput då många fortfarande rekomenderar han.

            Nu lite bilder:)
            Bilen nere igen för första riktiga testkörningen
            Fick ställa hjulvinkeln fram ganska mycket för att framhjulen inte skulle ta i skärmen. Tyvärr får jag nog skippa komfort på denna och ställa in fjädringen lite hårdare. För någon höjning blir det inte!

            Sen i samma veva som testet så fick jag höra att det var en bilträff bara 100 meter i från garaget, så varför inte åka dit när jag endå är ute? Och lyckades hamna på bild också fast jag bara var där en timmed—0.o—b

            Sen har kolfibret börja hamna på plats också. Båda framdörrarna är snart klara, det enda som saknas är att kapa ur för dörr öppnaren. Dock är det ett “måste bli rätt första gången” scenario då jag egentligen inte vet vart handtaget kommer att ploppa ut! För jag kan inte ha den på insidan samtidigt som dörrsidan sitter på plats och jag tror inte att kolfibret sitter på exakt samma ställe som orginal dörrsida så jag kan nog inte använda den som mall. Så därför har jag dragit mig för att ta tag i det tills jag måste:D

            Även bak har jag fått dit brandvägg samt hatthylla tillfälligt. Ska bara göra ett till fäste för brandväggen och sen skruva dit hatthyllan med två skruvar till

            Mittkonsolen är i stort sätt färdig, ska bara beställa dom mätare jag vill ha till sprutet sen och sätta dit dom där luftreglagen egentligen ska sitta. Så nu är det väl dags att byta ut alla tilfälliga skruvar mot popnitar istället.

            Sen beställde jag två innerskärmare som jag ska modda litegrann för att skydda kabelhärvan samt framskärmarna från stenskott. Men mycket måste tas bort då däcket nog gärna vill vara där och gnaga.

            Sen hade jag ju köpt fyra stycken 17″ speedline fälgar som jag skulle ha som banfälgar. Meeen jag råkade ramla över ett par 18″ fälgar med Kumho Ecsta XS R-däck som hade perfekt ET för min breddning utan sapcers. Så dessa får bli banfälgar istället:D Så om någon är sugen på antingen orginal 17″ sti fälgar eller speedline fälgar så är det bara att hojta


            OBS! jag ska försöka ta bort speedhunters loggand—0.o—b

            Detta var väl allt för denna gång

            #285029
            Igge
            Deltagare

              Som alltid, riktigt läckert!

              #284988
              Kvarnis
              Deltagare

                Kommer blir riktigt grymt när det är färdigt 🙂
                Bra Jobbat!

                #285077
                Subaruhooah
                Deltagare

                  Som alltid, riktigt läckert!

                  Kommer blir riktigt grymt när det är färdigt 🙂
                  Bra Jobbat!

                  Tack så mycket!d—0.o—b

                  #285078
                  Subaruhooah
                  Deltagare

                    Liten update! Har varit lite tumult i garaget under några veckor då vi har varit tvugna att riva en vägg för att få in en till person. så har fått köra ut bilen från min plats när vi hållit på så har inte riktigt kunna göra nånting. Men lagom till min semster blev vi klara så då hade jag som mål att ligga i lite under en vecka för att komma ifatt igen. Så det fick bli pass på 7-8 timmar per dag för att hinna bli klar.
                    Första dagen blev det till att slipa och lacka frontbalken + bashbaren i samma kulör som motorrummet och flytta ner servokylningen ett snäpp för att göra rum för intercooler sen. Jag valde att inte svetsa dit frontbalken när jag såg hur lättåtkomligt allting blev att skruva på motorn utan den. Så köpte mig lite rivets så jag kunde skruva bort den lätt sen när jag väl skulle hiva ur motorn eller göra kamremsbyted—0.o—b

                    Dag 2 gick åt till att slipa på bakluckan och fundera på om jag verkligen ville ha stabiliseringsstag under vingen, vilket det sen fick bli + att jag åkte till skroten för att köpa ett wrx scoop då vm bilen tydligen körde med det. vilket endå var ganska skönt då sti scoopet inte säljs så lätt.


                    Dag 3 och 4 svetsade jag klart hjulhuset på insidan och kletade på lite karosserikitt så vatten eller smuts inte tränger igenom. Jag la även ytterliggare några timmar på fronten med sandpapper och nitade även dit dzus lås så jag lätt kan ta av den sen.

                    Dag 5 gick åt att leta en ny lackerare då jag insåg att den första jag pratat med inte var den jag trodde. Tydligen så hade dom nya bara tagit över företaget och fortfarande behållit samma namn, så alla som rekomenderade denna kille visste inte att det var nya ägare. Och jag kände redan under våran första kontakt att detta inte kändes bra så därför bestämde jag mig för att hitta någon ny. Och efter lite besök här och där så blev jag rekomenderad av mekonomen i hallsta att ringa till ett företag i västerås som höll på mycket med försäkringsjobb och att jobben han gjorde var 100% korrekt utförda. Så jag slog han en signal och redan under samtalet så hörde man att killen var seriös och visste vad han höll på med så jag bokade in en tid på en gång!
                    Så under dag 6 blev det bara att montera ihop bilen igen och få ner den på marken för att sen lasta på den på kärran dag 7 för transport till lackeraren:D

                    Men det är skönt endå att allting skedde så snabbt och att jag kunde lämna den redan några dagar efter att jag pratat med han. Så nu kan jag ta det lungt och inte behöva känna nån stress längre då jag räknat med att det skulle ta månader innan nån kunde ta min bil. Så nu är det bara vänta 3-4 veckor innan jag får tillbaka den igen. Så nästa fundering är väl om jag ska besikta den i samma veva och ta mig till antingen västerås träffen den 22a september eller till barkarby för att sen ställa av den igen och fortsätta bygget inför elmia sen:D

                    #285079
                    Subaruhooah
                    Deltagare

                      Ja vad har hänt sen senast då? Bilen är klar exteriört iaf efter 1,5 år och jag är ganska nöjd över resultatet! Det enda som fattas är att få dit intercoolern i grillen sen är den färdig. Så planen nu är att besikta, åka tillbaka till lackeraren för att fixa en mindre detalj som jag inte blev nöjd med. Sen får jag se om jag kör bilen en månad eller om jag ställer av den på engång igen och fortsätter bygget på insidan och motormässigt.

                      Men vi börjar väl med från där jag avsluta senast! Bilen åkte in på lack och jag fick lite bilder från lackeraren från när han började och när han målat den.


                      Och här är den tillbaka i garaget igen. Upptäckte 3 dagar senare att dom inte klarlackat under takscoopet så det får dom ta och lösa. Sen gjorde jag den färdig i all hast för att kunna ta mig till bilträffen i västerås, tyvärr så var det så kallt och med en icke fungerande fönsterhiss så blev jag inte långvarig

                      Sen var det dags att ta lite kort på den med Pontus Blomqvist innan jag börjar göra den redo för besiktningen. Så här blev resultatet av både bilen och bilderna.







                      Så får tacka allt subaru folk där ute som gjort detta möjligt med att sälja dom flesta delar till mig som annars aldrig hade varit möjligt att få tag på! Ni vet vilka ni är!d—0.o—b Så nu tar jag en välförtjänt paus och njuter av bilen innan jag är tillbaka i vinter igen med fortsatta byggbilder!

                      #285037
                      Fredsson
                      Deltagare

                        Ruskigt fin ! Så man blir sugen på en bugeye 🙂

                        #285030
                        Igge
                        Deltagare

                          Sverige snyggaste bugeye tro? 😀

                          #285080
                          Subaruhooah
                          Deltagare

                            Nu har det gått 2 månader sen senaste uppdateringen och det har väl hänt en del med kärran sen sist. Jag fick köra bilen en månad sen den blev “klar” och det var förjävla skönt. Men nu står den på pallbockar igen.

                            Tyvärr gick den inte igenom besiktningen innan jag ställde av den igen. ABSen var ur funktion, vilket jag även visste. Men under all stress och nojja över alla andra delar så glömde jag av den. Men efter lite grottande så såg jag att ABS lampan inte lyser när man vrider på tändningen så jag åkte till subaru verkstan för att plugga in mig i datorn för att kunna läsa av vad det är som strular. Tyvärr så kom vi inte in i styrboxen överhuvudtaget första gången, andra gången kom vi in på vissa delar men inte ABSen. jag upptäckte även att tidigare ägaren har plockat bort varenda ABS givare på bilen. Så där står jag väl nu i stort sett då jag inte fortsatt felsökandet efter det. Så antingen är ABS enheten stendöd och så har han gjort något för att ABS lampan inte ska lysa på instrumentet och tagit bort alla givare. Men återstår att se när jag köpt nya givare och tar tag i det, Det går inte att regga bort ABS enheten må tro?:rolleyes:

                            Men det som hänt i övrigt är att insidan blev rensad på all asfaltsmassa och en del hål blev igensvetsade och vissa blev övertäckta med aluminium tejp så att damm och dylikt inte tränger in i kupen.

                            Sen blev det samma subarublå som på utsidan, passade även på att fixa insidan av bakluckan och att täta om vingen med ny list så vatten inte tränger in. jag flyttade även batteriet som i vanliga fall låg i baljan. Tänkte att jag skulle satsa på att ha ett reservhjul för engångs skulld—0.o—b


                            Sen var jag in till sellholm och fick mina 5/100 bromsskivor jag hade över sen gamla bilen omborrade till 5/114.3. Tyvärr så var bultarna till oken inte smorda så blev gängpajj på vänster fram och en bult gick av på vardera ok bak. Så i all frustration så köpte jag två begagnade ok bak för att slippa det problemet för tillfället, Sen kan det väl va bra att ha i reserv också:D vänster fram löste jag med helicoil.

                            Sen anlände nog mitt mest spännande köp, en intercooler med bakåtanslutningar så jag får till det riktiga rallystuket med intercoolern i grillen. Tyvärr var det svårt att hitta en med dom mått jag egentligen ville ha men jag tog den som skulle passa bäst, annars hade jag fått pynta 15k för en intercooler, och det kände jag inte var värt:eek: Tyvärr kommer man se gavlarna på denna i grillen, men jag får lösa det på annat sätt sen. Jag har även börjat bygga rör av stål då våran TIG svets inte hade kommit hem än så aluminium rör var inte aktuellt just då. Men nu har den dykt upp så tanken är väl att bygga om det till aluminium lite senare när allting sitter på plats.

                            Och det som är kvar på listan utöver det jag redan nämnt är att
                            * Måla alla hjulhus
                            * Montera oljekylaren vid scoopet på huven
                            * Montera tillbaka stolar m.m
                            * Koppla in G4 sprutet och köra på E85

                            Sen är det en del annat också, men detta är målet fram till April nu;)

                            #285031
                            Igge
                            Deltagare

                              Fränt! Som alltid 🙂

                              #285081
                              Subaruhooah
                              Deltagare

                                Fränt! Som alltid 🙂

                                Tackar! Du har inga spridare liggandes för E85?:)

                                #285032
                                Igge
                                Deltagare

                                  Inte fler än dom jag tänkte ha själv i framtiden.

                                  Och du som har lite stadigare maskin kanske bör satsa på mer än 750cc 🙂

                                Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 104 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.