• Detta ämne har 103 svar, 16,152 deltagare, och uppdaterades senast för 4 år sedan av Kvarnis.
Visar 14 inlägg - 91 till 104 (av 104 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #284989
    Kvarnis
    Deltagare

      Blir ju grymt bra, ABS lampan går ju att lösa på andra sätt om man vill 😀
      Synd ang spridare, sålde mina 1350cc innan jul.

      #285082
      Subaruhooah
      Deltagare

        Blir ju grymt bra, ABS lampan går ju att lösa på andra sätt om man vill 😀
        Synd ang spridare, sålde mina 1350cc innan jul.

        Tack! 🙂 ja det går ju att sätta ett tidsrelä på lampan. Tyvärr så låste besiktningsmannen hjulen på gruset som låg på asfalten så det var så han upptäckte det. Så nog därför jag vill få det att funka till 100% så jag slipper problem och sen bara rycka säkringen när jag själv vill köra utan abs.
        Jasså jaa det var ju lite synd, men jag får hålla utkik efter spridare på marknadend—0.o—b

        #284990
        Kvarnis
        Deltagare

          Va f-n det var ju til att ha otur ang ABS, men får väl fix givare och koppla in.
          Är ju lätt att testa dom om de får puls när man snurrar hjulen, iofs behövs nog oscilloskop eller en pulsräknare.

          #285083
          Subaruhooah
          Deltagare

            Var ett tag sen jag gjorde en uppdatering. Det har hänt en hel del, men kanske inte så viktiga saker egentligen. Utan jag har väl mest snyggat till lite saker bara på senaste tiden.

            Men hjulhusen är klara iaf, Det blev 2 komponents epoxy färg. Det ser lite fräschare ut men smutsen lär nog synas ordentligt sen:)

            Sen fixade jag till en plåt för att täcka hålet där handsfacket satt förut, jag klädde även in det i högtalarmatta efteråt.

            Sen blev IC och resterande klart på motorn. Ska bara snygga till fästena för kylaren och göra klart nya fästen för strålkastarna som jag gjort en mall för på vänstra sidan. Så för denna setup så var jag tvungen att flytta servobehållaren och byta till ett annat soppafilter. Skulle kunnat funka med orginal om man flyttade ner det men jag ville helst slippa borra nya hål i tornet för att fästa filtret. tyvärr så blev luftfiltret lidande när jag flytta servobehållaren om man vill köra med LMM då det helt enkelt inte finns någon plats i det redan trånga motorutrymmet. Men då får man väl köra med cold air intake.

            Sen plockade jag ner hjulupphängningen fram och bak för att göra rent och slipa bort rost och lägga på lite ny färg




            Ganska onödigt egentligen då ingen kommer se det, Men då vet man att det är fräscht och rostfritt där under. Så det som är kvar egentligen är väl att få bort rosten på hubbarna och drivaxlarna bara.

            Så nu är det väl bara fortsätta spara pengar till ABS givare och lambda m.m som krävs för att koppla in sprutet, så till dess så får jag väl fortsätta putsa undertill då jag inte har så mycket kvar att göra:D

            #285033
            Igge
            Deltagare

              Som alltid galet läckert! 😀

              Gillar oljekylarlösningen, var sugen på en sån själv tills jag insåg att jag kanske ska börja med att se om min plutt har problem med tempen (kommer ju själv köra låga effektuttag)

              #285084
              Subaruhooah
              Deltagare

                Som alltid galet läckert! 😀

                Gillar oljekylarlösningen, var sugen på en sån själv tills jag insåg att jag kanske ska börja med att se om min plutt har problem med tempen (kommer ju själv köra låga effektuttag)

                Jaa någon funktion måste ju scoopet ha när det inte sitter någon intercooler där 🙂

                #285085
                Subaruhooah
                Deltagare

                  En liten update på vad som skett under den senaste tiden, både bra och dåliga saker!

                  Jag fick tag i ett orginal spec c stag till skuffen så nu är bilen komplett igend—0.o—b

                  Sen blev sprutet inkopplat med mapsensor + lamdan, Men då dog soppapumpen och strömmen till ecun av någon anledning. Men efter en hel del telefonsamtal och felsökning så visade det sig att AC kabeln jag hade klippt för ALS tydligen var den kabeln som styrde soppa och ecu relät. Sen när vi väl fick kontakt med ecun så ville den ha koden för att låsa upp ecun, men den hade ju JRM självklart inte skickat med så det fick bli att vänta en vecka extra innan jag Kunde starta upp bilen. Men efter mycket om och men så hoppa bilen igång och första mappningen gick bra.

                  Sen ABS problemet fick vi aldrig någon ordning på, jag köpte ett tidsrelä för att sätta på ABS lampan men när vi skulle koppla in den så visade det sig att även med direktström till den lampan så vägrar den lysa, så troligen är det nått skit med kretskortet på instrumentet som är trasigt. Men det löste sig endå på andra sätt så bilen blev besiktad till slutd—0.o—b

                  Så nu var ju allt frid och fröjd, den hade en bra mapp på 1bars laddtryck och mappning med skogsberg och fyrhjulsinställning var bokat. Så nu kunde jag äntligen få åka min bil och SSC storträff blev inbokat som första körningen. Jag hann till och med åka på en bilträff efter 1.5 år:D

                  Sen till dom tråkiga nyheterna. På väg hem från bilträffen så ser bilen nu ut såhär

                  I en rondell så började motorn helt plötsligt knacka och fick bogseras tillbaka, Sen när jag kolla oljan så var den full med spån så det har troligen blivit lagerras. Så nu blir det varken SSC storträff eller någon annan bankörning detta år heller, Så nu får det bli helsmidd maskin och jag får satsa på att kunna köra bilen igen nästa år istället. Men så är väl livet med bilar, när man tror man är färdig så dyker alltid något annat upp istället. Så detta blir väl det sista på ett tag, Motivationen har nu försvunnit helt efter alla dessa timmar i garaget för att ens få ut bilen. Så tanken nu är att kolla upp vad det kostar att renovera denna motor med smidda saker och sen börja spara ihop lite pengar för det, Sen får jag se hur det blir. Visserligen är det väl billigare om jag gör det själv men med tanke på motivationen nu så känns det bättre att ta en liten semester och låta någon annan göra det åt mig istället. Så det kommer väl en ny update när det händer något nytt igen med detta åbäke

                  #284991
                  Kvarnis
                  Deltagare

                    Aj alltid tråkigt med ras 🙁
                    Vet inte vad en ex Joakim Marklund tar för att renovera en motor.

                    Köpa en komplett från UK, kan var ett bra alternativ beroende på vad du vill göra.
                    Det är inte billigt att köpa en motor men kräver man inte en för hög spec behöver det inte dra iväg för mycket. Finns kompletta motorer för ca 40k.
                    Kan säga att bygga min EJ22T gick på ca 36k exkl block och stakar.
                    Dock inkl 14mm bultar, kolvar ny vev. Dyrt eller inte får andra uttala sig om. Den är specad till ~800Bhp

                    Är rätt tråkigt att montera ett block om man inte känner motivation, om det sedan inte blir bra…
                    Färdiga block är en rätt bra lösning då man vet kostnaden

                    #284998
                    Turbovin
                    Deltagare

                      Finns fabriksnya Ej207 block att köpa i England till ganska vettiga pengar, omkring 25k tror jag. Version 7 som har nån slags smidda kolvar original. Kanske inget om man jagar över 450 hk med tanke på originalstakar men fabriksbyggt är alltid fabriksbyggt.

                      https://www.importcarparts.co.uk/parts-info?id=9597&cat=0&sub=0&sec=0&var=0&dc=&gen=&searchKey=Ej207&searchPart=

                      #285086
                      Subaruhooah
                      Deltagare

                        Aj alltid tråkigt med ras 🙁
                        Vet inte vad en ex Joakim Marklund tar för att renovera en motor.

                        Köpa en komplett från UK, kan var ett bra alternativ beroende på vad du vill göra.
                        Det är inte billigt att köpa en motor men kräver man inte en för hög spec behöver det inte dra iväg för mycket. Finns kompletta motorer för ca 40k.
                        Kan säga att bygga min EJ22T gick på ca 36k exkl block och stakar.
                        Dock inkl 14mm bultar, kolvar ny vev. Dyrt eller inte får andra uttala sig om. Den är specad till ~800Bhp

                        Är rätt tråkigt att montera ett block om man inte känner motivation, om det sedan inte blir bra…
                        Färdiga block är en rätt bra lösning då man vet kostnaden

                        Aha ja marklund han kan jag också kolla med vad han kan tänka sig ta.
                        Jag har pratat med Enkrantz och han skulle ha 38.800:- för att renovera min motor. Då ingick arbete, ARP bultar, cooperring toppackning, ny sti vev, lager, 12mm oljepump (dock tror jag att jag redan har det) nya packningar överallt, manley stakar och weisecokolvar. Och då blir den klar på två veckor. Så just nu lutar det åt det om inte denna marklund är billigared—0.o—b

                        Men tanken är att bara ha runt 400hk, det tycker jag räcker gott och väl för mig iaf. Tyvärr upptäckte jag nu att min turbo var helt sopslut i lagret så förutom att renovera motorn så ska jag köpa en kompis GT då han har en 20g turbo och smidd motor i den med ECU master sprut + lite annat godis, så jag plockar det som jag vill ha och säljer iväg resten av bilen. Eventuellt kanske den motorn passar, men det vet jag inte då jag inte kollat upp det. Men oavsett vad så känner jag att jag vill behålla att det är just en spec c och köra med en EJ207. Men jag plockade av ena toppen här om dagen och såg att det satt arp bultar i redan så någon har ju varit här tidigare och pillat så man är ju liten nyfiken på att veta vad som döljer sig lite längre in i motorn. Upptäckte även att det satt en värre koppling i och lättat svänghjul vilket jag inte visste:D

                        #284992
                        Kvarnis
                        Deltagare

                          Annars är som sagt ett helt nytt block inge dum ide som Turbovin tipsade om.

                          Du behöver inte en 12mm oljepump tbh, 11mm räcker mer än väl om du inte har stor oljekylare. En moddad pump är dock en bra idé typ RCM(går att fixa själv med).

                          #285087
                          Subaruhooah
                          Deltagare

                            Semestern har tagit slut och nu är den i stort sett färdigd—0.o—b

                            Motorn hamnade hos Encrantz och han Kunde konstatera att det var vevlagerras. jag var lite inne på att kanske köpa ett Ej207 block som turbovin nämnde endå och sen bygga en ny på sidan av för att lära mig ha isär en motor. Men jag kände att det bästa för mig var nog endå att lämna ivägen den.

                            Så ut med det gamla och in med det nya!




                            Sen när den var hemma så passade jag på att göra rent blocket etc så det ser lite fräschare ut. Jag beställde även lite delar från DDesign som ett whiteline fjäderbenstag bak, olje och tempmätare från innovate och en sandwich från perrin.

                            Sen beställde jag en massa packningar till motorn från England inkl grupp N motorkuddar och ett Fuji racing motorstag

                            Sen hade jag bestämt mig för en TD06-20G turbo från Tomioka racing, men då den verkade vara svår att få hem då den inte kunde skickas till Sverige så det fick bli en kullagrad Kinugawa GTX istället. Sen fick det bli 1200 bosch spridare som låg och skräpade, så jag hoppas att det kommer lira bra sen. och självklart tankades det i E85 också:)

                            Sen dök det upp en bra deal som man sager från en rally kille som ville bli av med lite saker. Så jag införskaffa mig en ny bakvagn, kolfiber dörrsidor och kevlarskydd under bilen. Så självfallet fick det åka på också, förutom dörrsidorna då jag redan har sådana monterade.

                            Jag insåg ganska fort att orginal stagen bak inte skulle funka så det fick bli ett par nya justerbara från Hardrace

                            Jag tror det var allt denna gång. Bilen är igång och allting verkar funka motormässigt iaf så nästa helg så ska jag ut och köra en sväng om nu inte snön hittar tillbaka. Sen därefter blir det en hjulinställning och sedan borde den vara klar för sommaren med en fullständig mappningd—0.o—b

                            #284999
                            Turbovin
                            Deltagare

                              Härligt, ser bra ut 🙂 Vad är det för topplockspackningar Encrantz kör med?

                              #284993
                              Kvarnis
                              Deltagare

                                Nice 😀

                                Ser riktigt bra ut 🙂
                                Kinugawa har generellt bra agg så lär bli bra det 🙂

                              Visar 14 inlägg - 91 till 104 (av 104 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.