Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 74 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #282288
    Eskills
    Deltagare

      Nu kapar jag tråden för lite halv-OT (min specialitet..)

      110 km/h enligt mätaren eller enligt GPS? Jag undrar om inte jag också ligger på 2500 med min Outback 2.5 4EAT men kan inte minnas om det är enligt mätaren eller GPS, det skiljer sig rätt mycket, typ 7 km/h.

      Känner igen mig i att de drar mkt mindre om man ligger i landsvägsfart och håller sig under ca 95 km/h (drygt 100 enligt mätaren) men är förvånad över att era 3.0:or drar mindre än min 2.5:a. Visserligen är min högre och har fyrstegad automat, men ändå. Kanske ska byta upp sig till en 3.0R ändå, jag kör ju nästan ingenting i stadstrafik.

      Känner till det där att hastighetsmätaren är lite optimistisk men så är även varvräknaren tex vid 7500rpm enligt Romraider så visar mätaren i bilen 8000rpm så det kanske blir jämt ut endå :p

      Man kanske kan få lägre förbrukning än 2.5:an men som Fladric nämner så tycker 3.0:an att dricka mycket så fort man gör något annat än att fisköra vilket man oftast inte köper den för…….
      Min drar runt 2 liter milen stadskörning 🙁

      #282277
      zanoii
      Deltagare

        Känner till det där att hastighetsmätaren är lite optimistisk men så är även varvräknaren tex vid 7500rpm enligt Romraider så visar mätaren i bilen 8000rpm så det kanske blir jämt ut endå :p

        Man kanske kan få lägre förbrukning än 2.5:an men som Fladric nämner så tycker 3.0:an att dricka mycket så fort man gör något annat än att fisköra vilket man oftast inte köper den för…….
        Min drar runt 2 liter milen stadskörning 🙁

        Samma här, min snittar litern om jag ligger i motorvägsfart. I landsvägsfart med ganska mycket tanke bakom när och hur man accelererar så drar den 0,8. Båda sifforna är snitt på en tank med ca 70% motorväg, 20% landsväg och 10% stadstrafik. Visserligen började jag inte fisköra förrän de nya vinterdäcken kom på (snåål) så den kanske drar ännu mindre om jag fiskör med sommardäck, vad vet jag. 😉

        Anyway, OT som sagt. Inte meningen att kapa tråden. Kanske sparar ihop till en 3.6R medan man funderar.. 😀

        #282289
        Eskills
        Deltagare

          Nja E85 får du räkna med 30% det är pga 30% lägre energiinehåll, dock så kan man ju ta ut ~10% mer effekt mot max på ex 98. Man kan säkert komma ner till bara 15% om mman inte använder sina nya hästar 😉 😀

          Precis, dessutom så ska egr:en fungera bättre pga mera tändning som ökar avgascirkulationen och att det tydligen är enklare att få bra förbränning då det blir mera bränsle i cylindern.
          Allt detta är vad man har läst sig till och att folk hävdar att det funkar i praktiken också :), så hoppas att det stämmer så att man kan göra det näst intill omöjliga att spendera mindre på bränsle och åka snabbare 😎

          #282290
          Eskills
          Deltagare

            Samma här, min snittar litern om jag ligger i motorvägsfart. I landsvägsfart med ganska mycket tanke bakom när och hur man accelererar så drar den 0,8. Båda sifforna är snitt på en tank med ca 70% motorväg, 20% landsväg och 10% stadstrafik. Visserligen började jag inte fisköra förrän de nya vinterdäcken kom på (snåål) så den kanske drar ännu mindre om jag fiskör med sommardäck, vad vet jag. 😉

            Anyway, OT som sagt. Inte meningen att kapa tråden. Kanske sparar ihop till en 3.6R medan man funderar.. 😀

            Det låter som en ganska hög förbrukning för en 2.5:a?, vet att min farsas 2011? 2.5 5eat outback drar 0.86 i snitt med mestadels motorvägskörning över 110 med vinterdäck och sedan ungefär en dec mindre med sommardäck.

            Har inget alls mot spårande OT diskutioner…. då man kan bidra med mindre för att hålla tråden levande :rolleyes:

            #282262
            Fladric
            Deltagare

              Kollade min bil ikväll, varvar ca 2300-2400 vid 110 enligt mätaren när momentomvandlaren har låst 🙂 3.0r med 5eat!

              #282291
              Eskills
              Deltagare

                Är som vanligt dålig att uppdatera.
                Men nu så är E85 konverteringen igång d—0.o—b
                Har köpt soppapump (walbro gst450) och fått tag på 2st STI spridare (genom “Sladden” på forumet).

                Så nu så behövs det bara 4st till spridare till (säg till om man råkar ha några att sälja :))

                #282263
                Fladric
                Deltagare

                  Är som vanligt dålig att uppdatera.
                  Men nu så är E85 konverteringen igång d—0.o—b
                  Har köpt soppapump (walbro gst450) och fått tag på 2st STI spridare (genom “Sladden” på forumet).

                  Så nu så behövs det bara 4st till spridare till (säg till om man råkar ha några att sälja :))

                  Vad spännande! 😀 blir väldigt intressant att se hur den svarar på lite E85 🙂

                  #282255
                  Koffe
                  Keymaster

                    så nu så behövs det bara 4st till spridare till (säg till om man råkar ha några att sälja :))

                    pm 🙂

                    #282292
                    Eskills
                    Deltagare

                      pm 🙂

                      Har inte fått något PM?! :confused:

                      #282256
                      Koffe
                      Keymaster

                        Testade igen nu, men de hamnar inte i min “skickat”-lista ser jag så de kanske aldrig går iväg?
                        Jag har iaf 4 rosa liggandes, med nya packningar/oringar.

                        //Koffe

                        #282293
                        Eskills
                        Deltagare

                          Hämtade ut ett paket från posten idag från Koffe med de resterande spridarna 😀
                          Så då har man all hårdvara införskaffad för e85, ska bara skrapa fram lite pengar till spridar rengöring/renovering och så har det blivit en liten miss i kommunikationen så det ligger 10m^3 ved framför garagedörren som måste flyttas innan man kan mecka 🙁

                          #282264
                          Fladric
                          Deltagare

                            Hämtade ut ett paket från posten idag från Koffe med de resterande spridarna 😀
                            Så då har man all hårdvara införskaffad för e85, ska bara skrapa fram lite pengar till spridar rengöring/renovering och så har det blivit en liten miss i kommunikationen så det ligger 10m^3 ved framför garagedörren som måste flyttas innan man kan mecka 🙁

                            Spännande! Blir kul att se hur det går för dig 🙂 får du bra resultat är jag sugen att göra samma!

                            #282294
                            Eskills
                            Deltagare

                              Liten snabb uppdate:
                              fick tillbaka spridarna från testningen.
                              Kan rekomendera BJP-race pga trevligt bemötande, snabba (skickade till dem tisdag kväll och fick tillbaka dem fredag förmiddag) och så bjöd de även på en o-ring som saknades på en av spridarna 🙂

                              Drog även all kabel och relä till den nya soppapumpen förra helgen utan att bypass:a FPCM:en, vilket gick ganska rakt fram förutom att jag fick dålig jord pga att jag tyckte att det skulle bli enklare att crimpa ihop en alldeles för smal kabel med en alldeles för stor kabel :o.
                              Vilket ledde till att man han backa några meter ur garaget innan bilen dog 😡
                              Fick de-pinna orginalkontakten och löda kabeln direkt på stiftet istället.

                              Planen för helgen är att få dit bränslepumpen och byta vänster fram hjullager, sedan troligtvis få bilen besiktningsfärdig innan man börjar med e85 konverteringen.
                              Kanske lite sommarpjuck med lite sänkning också om man får tid över 😎

                              #282265
                              Fladric
                              Deltagare

                                Liten snabb uppdate:
                                fick tillbaka spridarna från testningen.
                                Kan rekomendera BJP-race pga trevligt bemötande, snabba (skickade till dem tisdag kväll och fick tillbaka dem fredag förmiddag) och så bjöd de även på en o-ring som saknades på en av spridarna 🙂

                                Drog även all kabel och relä till den nya soppapumpen förra helgen utan att bypass:a FPCM:en, vilket gick ganska rakt fram förutom att jag fick dålig jord pga att jag tyckte att det skulle bli enklare att crimpa ihop en alldeles för smal kabel med en alldeles för stor kabel :o.
                                Vilket ledde till att man han backa några meter ur garaget innan bilen dog 😡
                                Fick de-pinna orginalkontakten och löda kabeln direkt på stiftet istället.

                                Planen för helgen är att få dit bränslepumpen och byta vänster fram hjullager, sedan troligtvis få bilen besiktningsfärdig innan man börjar med e85 konverteringen.
                                Kanske lite sommarpjuck med lite sänkning också om man får tid över 😎

                                Ja, BJP är väldigt bra att ha och göra med! 🙂

                                Spännande, följer med stort intresse 🙂

                                #282295
                                Eskills
                                Deltagare

                                  Snabb uppdate:
                                  går inte riktigt som planerat då ett av bromsoken i fram läcker lite (har vetat om att en av kolvarna kärvade men har förträngt detta då det är roligare att spendera på annat :rolleyes:)
                                  Detta har lett till att jag inte har vågat besiktat bilen och börja med etanolen :mad:, har även inte satt på sommarpjucksen då jag inte vill sabba dem med bromsolja :mad::mad:.

                                  Har dock plockat ut ett bromsoksrenoveringskit från posten idag iaf d—0.o—b

                                  Har även lekt lite med min actoncam och har ett litet avgasljudklipp (lyckades dock peaka micen några gånger pga vindbrus :()

                                  https://youtu.be/CVoR7U0KBEY<---Finns det något bra sätt att "bädda in" youtube klipp!?:confused:

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 74 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.