SSC Allmänt snack Projekt 2005 Legacy Spec-B 3.0R 6MT

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 73 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34688
    Eskills
    Deltagare

    Hejsan
    Har lurkat alldeles för länge på det här forumet än jag vill erkänna
    Men jag kände att det är dags att bidra med något


    ursäkta den kassa kvaliteten på bilderna, är tagen med en gammal smartphone med spräckt lins:(

    lite info:
    införskaffades i början av sommaren 2015
    boxer 6:a med sexpetat låda
    Har skot den med metallicmatta bronsfärgade TSW Nurburgring fälgar
    Rostskyddad
    tagit bort kopplingsdämparen (CDV)
    Installerat en GROM så man kan lyssna på sin egen musik och använda knapparna på ratten.

    Framtidsplaner:
    bygga avgas +headers
    mappning (lutar åt XRT)
    Göra något åt ljudsystemet +plasta en egen baslåda
    fixa någon typ av splitter
    Trunk lip spoiler?
    shortshifter
    STI pink:s sänkfjädrar
    toning av rutor
    fixa en bättre kamera :rolleyes:

    meeer bilder

    Hör gärna vad ni ni tycker om den och/eller vad man borde göra i framtiden

    #282254
    Koffe
    Moderator

    Nice!
    Kul med nåt annat än Impreza 🙂

    Tycker planerna låter lovande (förutom ljudbygget kanske… onödig vikt ;))

    Följer…

    MVH,
    Koffe

    #282281
    Eskills
    Deltagare

    Nice!
    Kul med nåt annat än Impreza 🙂

    Tycker planerna låter lovande (förutom ljudbygget kanske… onödig vikt ;))

    Följer…

    MVH,
    Koffe

    Ville ha något som var lite annorlunda än en Impreza, även fast Spec-b:en är mera eller mindre en WRX STI med en diskretare kaross, sjystare inredning fast med en boxersexa

    Viktfördelning…. båslådan kompenserar ju såklart för sexan :p

    #282282
    Eskills
    Deltagare

    Har vart dålig med att uppdatera då man har mest gjort tråkiga grejer; bytt hjullager bussningar och allt detta pga att man försöker bli av med ett missljud som har funnits sedan man köpte bilen men på senare tid så har det blivit värre efter varje del man har bytt i hopp om att hitta felet :confused:

    Men i fredags kväll så hittade jag äntligen felet :),
    skulle byta spindelleder som förhoppningsvis skulle lösa problemet men jag han bara palla upp bilen innan man började få misstankar…..

    I hjulhuset fanns det något svart sprayat i en linje vid närmare inspektion så var det gummi, tog av hjulet och såg var gummit kom ifrån; det fattades en remsa om ca en centimeter och på den nedre fjäderkoppen så fanns vitnessmärkena 🙁

    Det är så illa att den undre fjäderkoppen har rostat sönder och lossnat från dämparen och fjäderkoppen ligger direkt mot däcket 😮

    Och då det är en Spec-B så har den Bilsteindämpare original vilket kostar multum att köpa nytt 😡

    Men detta har fått en att bestämma sig om man ska köpa STI sänkfjädrar till Bilsteindämparna eller köpa coilisar, så nu ligger det en beställning på en uppsättning KW V2 coilovers :rolleyes:

    #282258
    Fladric
    Deltagare

    Skönt att du hittat felet men tråkigt att det var det… Om jag skulle köpt coils skulle jag satsat på Öhlins Road and Track 🙂 dyra men det är KW också 🙂 men blir nog bra hursomhelst 😀

    Har annars en uppsättning Bilsten-ben från en Spec B liggande som jag kanske vill sälja!

    #282283
    Eskills
    Deltagare

    Skönt att du hittat felet men tråkigt att det var det… Om jag skulle köpt coils skulle jag satsat på Öhlins Road and Track 🙂 dyra men det är KW också 🙂 men blir nog bra hursomhelst 😀

    Har annars en uppsättning Bilsten-ben från en Spec B liggande som jag kanske vill sälja!

    Velade faktiskt mellan road and track och KW coils men det som gjorde att man valde kw över Öhlinsen var att KW ska vara gjorda helt i rostfritt medans öhlins ska vara mestadels aluminium men mera än så står det inte :confused:

    Men tanken är att jag tänker köra med dem året om men sänka när man byter till sommardäck och vice versa på hösten
    Sedan så skadar det ju inte att KW,sen är 8000kr billigare 🙂

    Om planen funkar så behövs det ej en ny framdämpare, men det är mycket bra att veta att det kan gå att få tag i om det skiter sig :).

    #282284
    Eskills
    Deltagare

    Här äntligen fått på coilsen och även justerat till rätt stuk på dem 😀


    Tror det saknas en splitter dock……

    #282259
    Fladric
    Deltagare

    Snyggt! 😀

    Jag har börjat köpa delar för bygge av avgassystem, blir kul 🙂

    #282285
    Eskills
    Deltagare

    Har vart hemskt dålig på att uppdatera denna tråd 🙁
    mestadels pga spenderat de få pengar man fått på annat tråkigt typ renovering badrum och sånt.
    Men nu är det klart och även nytt jobb med lite bättre lön, självklart till bildelar och stuff 😀

    Saker har dock hänt även om långasamt (försöker bara koma på vad :rolleyes:)

    Har mappat bilen genom Ed på XRT och fick reda på att minna avcs solenoider var trasiga, egr ventilen stod konsant öppen och båda diagnossonderna fungerade ej som de skulle. Allt detta utan att märka något 😮

    Nu är allt detta åtgärdat och det är en helt annan bil 😀 Rekomenderar starkt att kontakta XRT oavsätt vilken subaru du har dock så är han känd för att göra underverk med boxersexorna och automatlådorna.

    Sedan så har man köpt lite fräsiga bromskivor och belägg

    schmutsig bil

    Måste hitta på någon bra färg att måla oken nu när skivorna är fina.
    Funderat på guld eller lite mera diskret silver. kul att höra input!

    Nytt sportluftfilter


    mmm tasty….

    Har även lämnat in bilen idag på en riktig hjulinställning då man försöker hypermile:a då man pendlar 12mil om dan :rolleyes:

    Med mappning och hjulinställning så lyckades man få ner förbrukningen från 1.1lL milen till 0,9l –> mera pengar till bil grejer 😎

    Har även skaffat en action cam som man laborerar med
    Test klipp (inget herejösses klipp dock):
    https://youtu.be/Brl3eGHNc60

    #282260
    Fladric
    Deltagare

    Har vart hemskt dålig på att uppdatera denna tråd 🙁
    mestadels pga spenderat de få pengar man fått på annat tråkigt typ renovering badrum och sånt.
    Men nu är det klart och även nytt jobb med lite bättre lön, självklart till bildelar och stuff 😀

    Saker har dock hänt även om långasamt (försöker bara koma på vad :rolleyes:)

    Har mappat bilen genom Ed på XRT och fick reda på att minna avcs solenoider var trasiga, egr ventilen stod konsant öppen och båda diagnossonderna fungerade ej som de skulle. Allt detta utan att märka något 😮

    Nu är allt detta åtgärdat och det är en helt annan bil 😀 Rekomenderar starkt att kontakta XRT oavsätt vilken subaru du har dock så är han känd för att göra underverk med boxersexorna och automatlådorna.

    Sedan så har man köpt lite fräsiga bromskivor och belägg

    schmutsig bil

    Måste hitta på någon bra färg att måla oken nu när skivorna är fina.
    Funderat på guld eller lite mera diskret silver. kul att höra input!

    Nytt sportluftfilter

    mmm tasty….

    Har även lämnat in bilen idag på en riktig hjulinställning då man försöker hypermile:a då man pendlar 12mil om dan :rolleyes:

    Med mappning och hjulinställning så lyckades man få ner förbrukningen från 1.1lL milen till 0,9l –> mera pengar till bil grejer 😎

    Har även skaffat en action cam som man laborerar med
    Test klipp (inget herejösses klipp dock):
    https://youtu.be/Brl3eGHNc60

    Kul att du är nöjd med Ed, tycker han är riktigt kunnig 🙂 Han är dessutom alltid tillgänglig, undrar när karln sover :p

    Är roligt vilken skillnad det blir på bilen, helt annan karaktär! Ska försöka få tummen ur arslet och montera mina Raptor grenrör på Outbacken när rallybilen är klar…

    Var köpte du dina AVCS-solenoider? 🙂 Jag har en som blivit dålig som jag skulle ha bytt… Tänker köpa från Ebay men du kanske har hittat ett bättre ställe?

    Mitt rekord efter mappning är 0.78 enligt datorn :O det var dock med ägg under foten och 90-väg till Hemavan (ca 30 mil)… Men ändå rätt bra 🙂 Mätade mig till under 0.8 när jag tankade upp den fullt igen!

    Hade jag inte redan haft massa projektbilar hade ju en Spec B sedan varit ett väldigt roligt alternativ 😀

    #282286
    Eskills
    Deltagare

    Kul att du är nöjd med Ed, tycker han är riktigt kunnig 🙂 Han är dessutom alltid tillgänglig, undrar när karln sover :p

    Ed’s service är sjukligt bra, hade förväntat att det skulle kunna bli strul med helt olika tidszoner men tror att jag har väntat max en kvart på svar :p

    Är roligt vilken skillnad det blir på bilen, helt annan karaktär! Ska försöka få tummen ur arslet och montera mina Raptor grenrör på Outbacken när rallybilen är klar…

    Också väldigt sugen på att skaffa raptor grenrör men tänker fixa hela avgassystemet samtidigt.

    Var köpte du dina AVCS-solenoider? 🙂 Jag har en som blivit dålig som jag skulle ha bytt… Tänker köpa från Ebay men du kanske har hittat ett bättre ställe?

    Köpte genuina från usa 87usd vilket är bra pris gämnfört att köpa från nån lokal subaru handlare, tror det var 2700kr st :eek:. Däremot så hamnade min frakt på 50usd och så vart man tvungen att betala moms 🙁
    länk: http://www.subarugenuineparts.com/oe-subaru/10921aa050

    Mitt rekord efter mappning är 0.78 enligt datorn :O det var dock med ägg under foten och 90-väg till Hemavan (ca 30 mil)… Men ändå rätt bra 🙂 Mätade mig till under 0.8 när jag tankade upp den fullt igen!

    Har också märkt att bilen drar bra mycket mindre mellan 70-90, intressant att veta hur stor skilnad det är i9 utväxling mellan automaten och 6mt (varvar själv precis 2500rpm vid 110km/h)

    Hade jag inte redan haft massa projektbilar hade ju en Spec B sedan varit ett väldigt roligt alternativ 😀

    Hade tänkt att inte spendera något alls på dagligbrukarn men det höll i knappt en månad och spårat sedan dess :rolleyes:

    #282287
    Eskills
    Deltagare

    Framtidstankarna man har är att etanolkonvertera då man tydligen kan plocka ut bra med effekt även med en sugis.
    Och från det man har läst på forum så ska inte förbrukningen öka så katastrofalt med en bra tune, enbart 15% :confused:, men det får väl bli upp till bevis och om man blir besviken så är det ju inte hela världen att gå tillbaka till bensin.

    Sedan så måste jag göra något åt exteriören så att det blir lite mindre av en gubbräser 😎

    #282276
    zanoii
    Deltagare

    Nu kapar jag tråden för lite halv-OT (min specialitet..)

    Har också märkt att bilen drar bra mycket mindre mellan 70-90, intressant att veta hur stor skilnad det är i9 utväxling mellan automaten och 6mt (varvar själv precis 2500rpm vid 110km/h)

    110 km/h enligt mätaren eller enligt GPS? Jag undrar om inte jag också ligger på 2500 med min Outback 2.5 4EAT men kan inte minnas om det är enligt mätaren eller GPS, det skiljer sig rätt mycket, typ 7 km/h.

    Känner igen mig i att de drar mkt mindre om man ligger i landsvägsfart och håller sig under ca 95 km/h (drygt 100 enligt mätaren) men är förvånad över att era 3.0:or drar mindre än min 2.5:a. Visserligen är min högre och har fyrstegad automat, men ändå. Kanske ska byta upp sig till en 3.0R ändå, jag kör ju nästan ingenting i stadstrafik.

    #282251
    Kvarnis
    Deltagare

    Framtidstankarna man har är att etanolkonvertera då man tydligen kan plocka ut bra med effekt även med en sugis.
    Och från det man har läst på forum så ska inte förbrukningen öka så katastrofalt med en bra tune, enbart 15% :confused:, men det får väl bli upp till bevis och om man blir besviken så är det ju inte hela världen att gå tillbaka till bensin.

    Sedan så måste jag göra något åt exteriören så att det blir lite mindre av en gubbräser 😎

    Nja E85 får du räkna med 30% det är pga 30% lägre energiinehåll, dock så kan man ju ta ut ~10% mer effekt mot max på ex 98. Man kan säkert komma ner till bara 15% om mman inte använder sina nya hästar 😉 😀

    #282261
    Fladric
    Deltagare

    Nu kapar jag tråden för lite halv-OT (min specialitet..)

    110 km/h enligt mätaren eller enligt GPS? Jag undrar om inte jag också ligger på 2500 med min Outback 2.5 4EAT men kan inte minnas om det är enligt mätaren eller GPS, det skiljer sig rätt mycket, typ 7 km/h.

    Känner igen mig i att de drar mkt mindre om man ligger i landsvägsfart och håller sig under ca 95 km/h (drygt 100 enligt mätaren) men är förvånad över att era 3.0:or drar mindre än min 2.5:a. Visserligen är min högre och har fyrstegad automat, men ändå. Kanske ska byta upp sig till en 3.0R ändå, jag kör ju nästan ingenting i stadstrafik.

    När min 3.0 låser TC blir det väldigt låga varv! Kommer inte ihåg vad den har för varv vid 110 km/h enligt mätaren 🙂

    En 3.0 drar lite om man tänker sig för och kör sakta, blir lätt över 1 l/mil om man håller kring 120 km/h och över! 🙂 I stan är jag sällan under 1.1.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 73 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.