Visar 14 inlägg - 61 till 74 (av 74 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #282273
    Fladric
    Deltagare

      Japp, Linux!

      #282314
      Sandström
      Keymaster

        Jag tänker det också, bara man lyckas få till det så det inte är allt för krångligt att hitta åt det varje gång man startar bilen 🙂

        Hur lång tid tar det att starta upp den när man startar bilen?

        Målet är väl att allt ska gå av sig själv så klart. Starta bilen och sen bara åka. Så ska det ploppa ut. Använder en raspberry pi idag. Men den är lite trött så ska byta ut den mot något snabbare.

        #282315
        Sandström
        Keymaster

          Mycket som har hänt sen jag postade något sist,
          men har mästa dels jagat problem.

          har fått hem och klämt på nya bussningar i framvagn överallt och några bak.

          Så nu går hon som en GoCart =)

          Har fått installerat enkal filter fram och byt slangar för det kommer skit i spridarna från dom gamla bensin beläggningar i rören.

          Har även fått bytt lambda och det hjälpte något, men då det inte sitter någon hasplåt och kör på E85 så är avgasrören inte tillräckligt varma så har fått snurra på lite avgasbandage

          Det vart grymt bra. Nu visar den rätt igen. =)

          Har vägen gjort den årliga hjulinställningen och servicen på henne.

          Sen har vi fått installera en provesorisk mätar hållare för att se hur bilen går. Har inte haft tid riktigt att fixa ordning på den displayen

          #282316
          Sandström
          Keymaster

            Nu var det ett tag sen som det kom upp lite bilder.
            Var till storträffen och gnuggade lite =), gick hyfsat fint.
            innan dess så fick jag ihop lite bälte för att sitta fast.

            Sen när vi kom hem så låg det godis på posten. =)


            Skivor och klossar!

            dom är bara målade svarta för att inte rosta. försvann så fort jag snurrade på hjulet 😛 men ska för hoppnings vis ligga kvar på insidan ett litet tag.

            #282317
            Sandström
            Keymaster

              Men dra åt skogen vad länge sen det va jag uppdaterade det här då!

              Hänt en del sen sist, Stag till stötdämpar tornen, mer poly bussningar är väl det som har hänt.

              Lyckat modat mappen så jag får Flat foot shift, launch control, enkel flex fuel och map shiftning, (som sti med intellegens, sport och sport sharp).

              Hade problem med avgasvärdena på besiktningen, men det löste vi genom att åka hårdare dit så kissen vart ordentlig varm.

              #282252
              Kvarnis
              Deltagare

                Nice, det jobbas på 🙂

                #282318
                Sandström
                Keymaster

                  😡

                  Efter förra inlägget så lyckades jag väl krocka med bilen…

                  presonen framför mig var en ganska nybliven trafikant och kom fram till ett korsning där det bara vara väjningsplikt så jag tänkte “vi rullar på fint och försiktigt” men det gjorde inte den nyblivna trafikanten med en dragkrock framför mig. så får in den i fronten och hinner bromsa så han får inte ens en skråma på bilen och min kylare är fortfarande hel, jag kör hem bilen och använder den några dagar. MEN killarna på försäkringsbolaget ville då lösa in bilen.

                  Om man kollar på huven så ser man gapen på båda sidor är olika, hela fronten är då vind.

                  SÅ Åker till Dalarna, köper mig en IDENTISK (nästan, taklucka och anti-sladd skiljer dom åt), och ska då kasta grejer mellan dom för att behålla dom delar som försäkringsbolaget inte tänker betalaför.

                  Detta kort är sista kortet som den nya står orörd av mig. d—0.o—b





                  Men det är i alla fall lite tur att man har lite “subaru idioter” att ropa på om man behöver en snabb swap på så det en hel bils underrede. 😀
                  :D:D:D:D

                  Vissa saker ville tydligen inte följa med över till skrot bilen, Så då får man bygga egna bussningar så det går att få den till skroten.

                  Efter ca 17 timmar senare, så var hela upphägningen och bromsar med vissa slangar bytta på två rostiga bilar. GRYMT jobbat.

                  Nu fattas bara små pillet kvar så går den gamle härken till graven.
                  Men är det någon som letar så kommer det en EZ30 med manuel växellåda till skroten snart. 😀

                  #282275
                  Grovsnus
                  Deltagare

                    Gött att du hittade en “ny” så fort! Blev det den som Larsa hade lite koll på?

                    SSC #1596
                    Oyp_Oyp

                    #282319
                    Sandström
                    Keymaster

                      Gött att du hittade en “ny” så fort! Blev det den som Larsa hade lite koll på?

                      Japp, ganska bra skick på den med, tiden har väl ätit lite på den.

                      #282320
                      Sandström
                      Keymaster

                        Lite har hänt sen vi kom hem från “Operation: rädda legacyn!”

                        Slitit lite med det sista att få ihop avgassystemet så jag törs starta bilen utan att hela planeten hör det. men det sitter ihop nu! d—0.o—bd—0.o—b

                        Har också rivit ut allt på insidan för att få över lite grejer jag ville ha kvar.
                        Nya bilen

                        Skrot bilen

                        Killen som hade bilen före mig hade tryckt ner massor med tid och typ en miljon buntband på att göra en snygg kabel dragning (lyckades också så klart) för att få ner lite ljud i bilen, kom aldig till användning och då jag ändå åker utan musik så tänkte jag plocka ut det.

                        Det här var bara passagerar sidan. typ 100kg kablar. =)

                        Så har jag gjort ett försök med att få min walbro pump att fungera, då den drar lite ström så och då byt till grövre kablar.

                        Satt även en efter monterad dragkrok som åker ur, då jag vill ha den så lätt som möjligt, kan jag inte åka med en järn klump i skuffen =)

                        #282321
                        Sandström
                        Keymaster

                          Hänt lite grejer igen. Våldat ner lite bussningar så jag fick klart upphägningen nu, så ska vi se om vi hinner med mer innan helgen kommer. =)

                          Den gamle har gått på skroten.

                          #282253
                          Kvarnis
                          Deltagare

                            Tråkigt med krocken, men bra jobbat med den nya 🙂

                            #282322
                            Sandström
                            Keymaster

                              Tråkigt med krocken, men bra jobbat med den nya 🙂

                              Tackar, Nu har jag gjort drygt 30mil med den och hittat lite fel.
                              så som ett hjullager haveri och en tomgång som inte riktigt vill som jag tycker den ska göra, hittar inget fel underhuven, och kör med samma mapp som jag hade i den gamle. Men får forska vidare få se vad vi kan hitta på.

                              Kommer väl lite bilder senare på allt pill man har gjort =)

                              #399129
                              Sandström
                              Keymaster

                                Nu har det hänt grejer!, få se om vi får med något av allt 😛 för söndagen den 12 september 2021, så går den blå legacyn in i garaget för egen maskin för sista gången!

                                sista gången

                                Den 29 oktober 2021 så drar vi ut den blåa utan motor eller växellåda, Av den som tillslut på ska bli den nya ban bilen.

                                och några dagar senare går den också in i garaget som diesel bil för sista gången 😀

                                Man börjar demontera och byta delar imellan den blåa som nu står uppställd på pallbockar ute och den gråa och hittar en hel del grejer som gör att den ena blir en Outback och den andra en legacy. Detta är då skruvarna till den främre, bakre stora bussningen (outback har en spacer)

                                Det byts både bromsar och subframes (gråas är lite sunkig)


                                 

                                 

                              Visar 14 inlägg - 61 till 74 (av 74 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.