Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 49 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31719
    Mitsubaru
    Deltagare

      Hej!
      Har ett litet “projekt”, det blir alltid så, av någon anledning..

      Bilen är en silverfärgad sedan, 3.0R Automat som jag köpte i somras, egentligen var jag bara ute efter en kupé för sommarglid, men hittade ingen fin typ, merca eller nåt annat, så av en ren slump vart det så.
      Den hade bara gått 2700mil…..

      Har alltid gillat denna karossen och H6 motorn, trots att jag aldrig tidigare kört någon.

      Jag har redan en raket hemma, en RalliArt på 350 kusar, så det skulle vara glidare nu, som sagt.
      Inget mål finns, men vill ha bättre respons från stillastående, och lite bättre klös, men inte helst på bekostnad av bulleravgas el dyl.

      Vad jag har hunnit med så här långt är:
      Nya däck och lättare fälgar, kommer mer info, medföljande org fälgar får bära nya dubbdäcken istället.
      Motorn är ordentligt storservad i dubbla omgångar på kort tid.
      STI frontläpp ligger i garaget.
      EcuTek är ilagt, så jag ska logga och tweaka och jag har custom programvara i redan.
      HKS Intake funnel sitter på plats på luftburken, ner i hjulhuset, Cosworth filter sitter i burken.
      SAMCO slang sitter på insuget, så även den insugsljuddämparen togs då bort.
      Fick hem en lättad remskiva i fredags, efter långt lirkande..inte lätt att hitta till sexan.

      M3 läpp till bakluckan har jag liggandes i garaget, lackad i rätt färg, men inte på plats ännu.
      Letar nu ev cat-back, då y-röret är rätt rostigt, så det ger sig nog snart..
      Ja, det vart mycket text, puh, nåja ska följa upp med lite bilder vad det lider.

      Bara för att EZ30 motorn är notoriskt svårtrimmad vart jag lite sporrad, lite det som är drivkraften, jag gillar bilen skarpt annars, mycket skön nu när det vräker ner snö, och man känner sej rent avkopplad bakom ratten..

      Ja, vi får se vart det barkar..

      Bara EcuTeken gjorde bilen betydligt alertare än tidigare, man ligger gärna i fart, och kör på varv, motorn lever verkligen upp på lite varv.
      I hästar mått mätt vart det inga stora språng än, körbarheten vart dock mycket bättre, men framåt så kan det bli mer förståss..:D

      //Mitsubaru

      #264326
      Mitsubaru
      Deltagare

        Ja då har jag fått lite gjort i alla fall:
        -STI frontläppen på plats
        -STI Alu pedaler, (utom fotstödet än så länge)
        -Lackad “M3 typ” läpp på bakluckan
        -Komplett Cat-back byggs om en dryg vecka

        Har tittat lite på STI:s eget fjäderpaket till bilen, sänker 15mm, istället för HR som sänker 35mm.
        35 blir lite för opraktiskt för mej så det lutar åt STI, och det är nästan samma pengar.
        Remskivan ligger i garaget och flinar åt mej när jag går förbi. den har jag inte haft tid för ännu, men jag tänkte ändå köra och logga efter catbacken är på plats sen och se till att få dit skivan i den vevan.

        Tittat lite på Raptors Supercharger kit och det finns även headers till 6an lite här och där i världen.

        Kompressorn är en dyr historia men jäkligt lockande, bäst man backar av lite så det inte spårar ur, som vanligt 😮

        #264320
        zanoii
        Deltagare

          -STI frontläppen på plats

          -Lackad “M3 typ” läpp på bakluckan

          Bilder, bitte!

          #264311
          Janne248
          Deltagare

            Trevligt med ett projekt på någon annan bil än en Impreza!
            Så TUMMEN upp för det!

            Men…… håller med tidigare talare:

            #264327
            Mitsubaru
            Deltagare

              Måste läsa på hur man gör det, står att jag inte får posta bifogade filer, bild kräver en URL, så jag får återkomma.
              Antog att man måste göra x-antal posts innan man kan lägga upp bilder…

              //Mitsubaru

              #264321
              zanoii
              Deltagare

                Måste läsa på hur man gör det, står att jag inte får posta bifogade filer, bild kräver en URL, så jag får återkomma.

                Antog att man måste göra x-antal posts innan man kan lägga upp bilder…

                //Mitsubaru

                Rekommenderar valfri bildhostingtjänst, själv gillar jag photobucket men det finns såklart flera andra som gör samma sak lika bra.

                Där får du färdiga bildtaggar för forumbruk.

                #264328
                Mitsubaru
                Deltagare

                  Just ja, Fjäderbensstag fr Cusco satte jag dit också, Cosworth Kylarlock blev det med så luftfiltret matchades ..
                  Nya mattor invändigt blev det också i somras, jag hatar gummimattor även om det blir mer städa
                  Ska prova nu och lägga upp bilder på utgångsläget till att börja med – efter min storrekond efter inköpet.
                  Spretans sommarfälg o sulor just pålagda – har inte hunnit ta bort smörjet ens än…
                  //Mitsubaru

                  #264329
                  Mitsubaru
                  Deltagare

                    Här gjorde man sej till och lånade hem en riktig kamera över helgen – så la batteriet av, helt makalöst d—0.o—b

                    Nåja, STI fjädrar beställda, samt CUSCO Front Stabilizer Links – skadar nog inte

                    Ska eventuellt titta på lite swaybars fr CUSCO eller Whiteline framöver, men vi har ju ÅF här hemma, så det blir sen, i sånna fall.
                    I nästa vecka blir det ju cat-back bygge, sen får vi se om man kan får på både fjädrar, lättade remskivan och linksen på samma gång kanske veckan därpå..

                    //Mitsubaru

                    #264325
                    emilboylarsson
                    Deltagare

                      Bra puts!

                      #264330
                      Mitsubaru
                      Deltagare

                        Tackar!
                        Brukar dra på CarPro Reload när jag känner att bilen vart riktigt ren – lite latmans variant, men tycker det ger bra resultat.

                        Har just bekräftat ordern på fjädrarna, så då är det på g.

                        //Mitsubaru

                        #264350
                        ogredani
                        Deltagare

                          STI frontläpp ligger i garaget.

                          Var köpte du den och vad fick du ge?

                          #264331
                          Mitsubaru
                          Deltagare

                            Var köpte du den och vad fick du ge?

                            Tjena
                            RHD Japan, den gick på 2500 😮

                            Smårabatter sen förut och frakt på det, det lönar sej att ta mer grejjer i samma veva – nackdelen är att det nästan ofelbart hamnar i tullen med deras pålagor.
                            (Med EMS har jag fått grejjor utan att det lagts på tull iofs)

                            Det gällde att hitta rätt bland dessa, fanns några varianter att välja bland:

                            “STI Under Lip Spoiler – Front Legacy BL/BP:
                            A/B-type: ST9602021000 : (2.0GT spec.B, WR-LTD 2004) ST9602021010 : (2.0i, 2.0R, 2.0GT) ST9602021020 : (3.0R, 30RspecB) D-Type: ST9602021030 : (3.0R specB, 2.0GT specB) ST9602021040 : (2.0i, 2.0R, 2.0GT, SI Cruise 2.0GT) ST9602021050 : (3.0R, SI Cruse 3.0R”

                            Hämtade bilen med nytt cat-back idag, vart en trevlig åktur från Uppsala med leendet från ena örat till det andra, nu lät det ju inte symaskin direkt.. 😀

                            Ska fota och ev ljudfil

                            //Mitsubaru

                            #264351
                            ogredani
                            Deltagare

                              Ok, samma prissituation som för mig alltså. Japp, det är *1020 jag vill ha (+ läppkjol) men det är bra saftigt med tull osv.

                              Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

                              #264332
                              Mitsubaru
                              Deltagare

                                Hoppas på lite uppehållsväder till helgen så man kan ta lite nya bilder.

                                Tänkte nästa hänga på sommardäcken, ska bort några dagar nu, men får se efter det, har det inte ramlat ner nåt mer, så då åker dom på..

                                Lättad remskiva och garageinteriör :rolleyes: läpp på skuffen.

                                //Mitsubaru

                                #264322
                                zanoii
                                Deltagare

                                  d—0.o—b

                                  Tjusigt! Kul med en sedan också, man ser ju nästan bara kombi i sverige.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 49 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.