- Detta ämne har 62 svar, 10,463 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 4 månader sedan av EmmE.
-
FörfattareInlägg
-
30 december, 2013 kl. 16:23 #261251EmmEDeltagare
Här kommer en lite större update då! =)
Tog och åkte ner en bit i sverige och hämtade en Sti TypeR med rasad motor
Bilen är tokfräsch och har endast gått ca 4000 mil =)=)
fick med Rdäck på fälg och lite smått å gott!
Sitter D2 track coilovers på, märkes cat-back system, hundben från white-nånting, å lite annat lull lull =)Inställd i garaget och färdig att börja rivas ner
här kommer lite rivningsbilder:
sjukt smidigt att lyfta spisen med lådan och allt kvar i bilen
Muttrade bort tråget för inspektion och hittar då detta…
miljoner lagerdelar från 1:ans stake, så blir lagerbyte, både vev och ram!
nån som vet om de är samma vev i ej205 som ej207? för har en extra motor till GT:n, om nu inte veven mirakulöst skulle ha klarat sig.
Gt:n fick smaka på lite snö också, gäller att passapå när de väl ligger lite vitt guld ute
tycker grenrören ser lite tråkiga ut så kanske blir att köpa nya på ebay =)
och insuget ska bli rött och fint igen!
när jag lämnade garaget så såg de ut såhär
Nu är de bara till att googla hur man ska bära sig åt när man ska i och ur med kolvar/stakar ur en boxermotor som har 2delat block, ska bli spännande och lärorikt!
de var allt för denna gång =)
30 december, 2013 kl. 23:50 #261229peter.sDeltagarekolla in den här filmen på hur du monterar ihop spisen mycket sevärd 🙂
2 januari, 2014 kl. 22:32 #261252EmmEDeltagareNästan isär nu, stötte på patrull när jag skulle ut med kolvarna, behövs tydligen nått spec verktyg till kolvbulten..
Men jag löser de nog med lång mejsel 😉
Så imorrn kommer nog svaret och hur illa mitt ras är!!2 januari, 2014 kl. 22:48 #261216FladricDeltagareGår alldeles utmärkt att använda en lång mejsel för att knacka ut kolvbultarna 🙂
3 januari, 2014 kl. 12:14 #261226GyverDeltagareDet är samma vevaxel i ej205 my99-00 som ej207, och ett tips såvida du inte ska över mer än 400-450 hästar i framtiden är att du portar originalgrenröret och beställer en Harvey-smith up-pipe av AS-Performance. Bättre spool än så kommer att vara svårt att finna med eftermarknadsgrenrör för originalplacering av turbon. Förutsatt att du vill fortsätta köra single-scroll såklart 🙂 Ser ut att vara en schysst type-r du har gått och skaffat digd—0.o—b Lycka till!
Ps, glöm inte att köpa en ny värmeväxlare i samband med renoveringen.
15 januari, 2014 kl. 18:33 #261253EmmEDeltagareNu är spisen helt isär, och de såg ut såhär
Lämnade in hela vevpartit till min motorrenoverare (Engson Motor AB) de hade slitits ner 3tusendelar, och de finns lager till 5tusendelars slipning, så han skulle ge sig på ett försök att slipa tillde, borde funka fint om nu inte veven har slagit sig. en ny stake hade han antagligen liggandes med! Winn 😀
så väntar på svar från honom, hoppas på de bästa!
Vart hittar jag bäst en ny värmeväxlare?
Hur anser ni kunniga på att motera en oljekyladapter mellan filtret och värmeväxlaren?, känns som de kan vara en ide att ordna dit en oljekylare 😉Topparna såg fina och friska ut, även kolvarna
Vad tror ni om Org Mls packning, och topp/botten bultar, går de att änvända igen utan problem? detta är första gången motorn rivs isär(har ju gått ca4k mil bara)
Och En till fråga, Nån som har nått smart tipps på hur man får till detta rätt igen på smidigaste sättet?
(såklart är motorn nollad när allt märktes upp innan jag rev)
(de vita är inte mina markeringar..för dom stämde inte alls)Bonus, Min GT gillar detta väder!
Satan var kul de är att sladda 4wd, de bara driver på 😀 😀
Man måste ju hålla igen när man driftar på led med alla rwd åkare 😀 😀Juste, vart hittar man bäst nya kolvringar och lager? stor skillnad på att handla på meko, eller over-seas? Skiljer de typ nån röding handlar jag hellre på mekonomen!
Så lite respons nu Subbor 😀
15 januari, 2014 kl. 18:39 #261239EmmEDeltagareJuste de här med single/twin scroll, nån som har lust att förklara? 😀
15 januari, 2014 kl. 19:46 #261224Marcus_peterssonDeltagareTja.
Jag har en uppsättning std kolvringar liggandes som du kan få köpa 🙂 Subaru orginal del.
MVH // Marcus Petersson
15 januari, 2014 kl. 20:29 #261254EmmEDeltagareMarcus, till ej207? Pm om pris å så!
15 januari, 2014 kl. 21:12 #261213Christian SDeltagareJuste de här med single/twin scroll, nån som har lust att förklara? 😀
även kallat single/twin entry alltså om det är i 1 eller 2 hål som avgaserna går in i turbon.
delar köper du med fördel på http://importcarparts.co.uk
som jag skrev tidigare så innan du kan beställa nya vevlager måste du först ta reda på om du ska ha 48 eller 53mm.
15 januari, 2014 kl. 21:59 #261210kamikazeDeltagareAng topplockspackning så köp nytt då det är en liten summa jämfört med ett ras senare p,g,a den gamla packningen inte höll.
Topplocksbultar har jag hört både ja och nej om att det kan återanvändas men varför chansa.
Sen skulle jag nog köpt ett kamremskit också om jag inte vore säker på att det som sitter sen gammalt är fräscht d,v,s att man själv har bytt alldeles nyligen
http://www.ludicrous-speed.com/automotive/impreza/fsm/
Där finns massa matnyttig info
16 januari, 2014 kl. 15:53 #261227GyverDeltagareDet är sträckbultar original, jag skulle inte montera tillbaka dem. Men du kan ju kolla i manualen och se vad tolleransen är för att kunna mäta upp dem och se ifall dem har blivit för långa.
Bästa köpet är nog arp 11mm från ebay. Pallar med tills ditt odb-block ger upp.17 januari, 2014 kl. 01:04 #261268zackeDeltagaresnygg STI
får man fråga vad det är fälgar som sitter på ?
sugen på vita till min GT o tyckte de såg grymt snygga ut ihop med blåa färgen 🙂lycka till
25 januari, 2014 kl. 10:52 #261255EmmEDeltagareIngen aning vad de är för fälgar 😛 inte hittat nån märkning, men snygga är dom ja 😀
6 februari, 2014 kl. 16:29 #261256EmmEDeltagareGt:n blev inlöst av försäkringsbolaget idag :/
Bilder kommer, höger fram är de inte så mycket kvar av 🙁
Synd på så fin bil! -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.