Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 63 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #261251
    EmmE
    Deltagare

      Här kommer en lite större update då! =)

      Tog och åkte ner en bit i sverige och hämtade en Sti TypeR med rasad motor

      Bilen är tokfräsch och har endast gått ca 4000 mil =)=)
      fick med Rdäck på fälg och lite smått å gott!
      Sitter D2 track coilovers på, märkes cat-back system, hundben från white-nånting, å lite annat lull lull =)

      Inställd i garaget och färdig att börja rivas ner

      här kommer lite rivningsbilder:



      sjukt smidigt att lyfta spisen med lådan och allt kvar i bilen

      Muttrade bort tråget för inspektion och hittar då detta…

      miljoner lagerdelar från 1:ans stake, så blir lagerbyte, både vev och ram!

      nån som vet om de är samma vev i ej205 som ej207? för har en extra motor till GT:n, om nu inte veven mirakulöst skulle ha klarat sig.

      Gt:n fick smaka på lite snö också, gäller att passapå när de väl ligger lite vitt guld ute

      tycker grenrören ser lite tråkiga ut så kanske blir att köpa nya på ebay =)

      och insuget ska bli rött och fint igen!

      när jag lämnade garaget så såg de ut såhär

      Nu är de bara till att googla hur man ska bära sig åt när man ska i och ur med kolvar/stakar ur en boxermotor som har 2delat block, ska bli spännande och lärorikt!

      de var allt för denna gång =)

      #261229
      peter.s
      Deltagare

        kolla in den här filmen på hur du monterar ihop spisen mycket sevärd 🙂

        http://www.youtube.com/watch?v=-gmtEQ1GpmA

        #261252
        EmmE
        Deltagare

          Nästan isär nu, stötte på patrull när jag skulle ut med kolvarna, behövs tydligen nått spec verktyg till kolvbulten..
          Men jag löser de nog med lång mejsel 😉
          Så imorrn kommer nog svaret och hur illa mitt ras är!!

          #261216
          Fladric
          Deltagare

            Går alldeles utmärkt att använda en lång mejsel för att knacka ut kolvbultarna 🙂

            #261226
            Gyver
            Deltagare

              Det är samma vevaxel i ej205 my99-00 som ej207, och ett tips såvida du inte ska över mer än 400-450 hästar i framtiden är att du portar originalgrenröret och beställer en Harvey-smith up-pipe av AS-Performance. Bättre spool än så kommer att vara svårt att finna med eftermarknadsgrenrör för originalplacering av turbon. Förutsatt att du vill fortsätta köra single-scroll såklart 🙂 Ser ut att vara en schysst type-r du har gått och skaffat digd—0.o—b Lycka till!

              Ps, glöm inte att köpa en ny värmeväxlare i samband med renoveringen.

              #261253
              EmmE
              Deltagare

                Nu är spisen helt isär, och de såg ut såhär

                lagret

                staken

                Vevtap 1

                Lämnade in hela vevpartit till min motorrenoverare (Engson Motor AB) de hade slitits ner 3tusendelar, och de finns lager till 5tusendelars slipning, så han skulle ge sig på ett försök att slipa tillde, borde funka fint om nu inte veven har slagit sig. en ny stake hade han antagligen liggandes med! Winn 😀

                så väntar på svar från honom, hoppas på de bästa!

                Vart hittar jag bäst en ny värmeväxlare?
                Hur anser ni kunniga på att motera en oljekyladapter mellan filtret och värmeväxlaren?, känns som de kan vara en ide att ordna dit en oljekylare 😉

                Topparna såg fina och friska ut, även kolvarna

                Vad tror ni om Org Mls packning, och topp/botten bultar, går de att änvända igen utan problem? detta är första gången motorn rivs isär(har ju gått ca4k mil bara)

                Och En till fråga, Nån som har nått smart tipps på hur man får till detta rätt igen på smidigaste sättet?
                (såklart är motorn nollad när allt märktes upp innan jag rev)

                (de vita är inte mina markeringar..för dom stämde inte alls)

                Bonus, Min GT gillar detta väder!

                Satan var kul de är att sladda 4wd, de bara driver på 😀 😀
                Man måste ju hålla igen när man driftar på led med alla rwd åkare 😀 😀

                Juste, vart hittar man bäst nya kolvringar och lager? stor skillnad på att handla på meko, eller over-seas? Skiljer de typ nån röding handlar jag hellre på mekonomen!

                Så lite respons nu Subbor 😀

                #261239
                EmmE
                Deltagare

                  Juste de här med single/twin scroll, nån som har lust att förklara? 😀

                  #261224
                  Marcus_petersson
                  Deltagare

                    Tja.

                    Jag har en uppsättning std kolvringar liggandes som du kan få köpa 🙂 Subaru orginal del.

                    MVH // Marcus Petersson

                    #261254
                    EmmE
                    Deltagare

                      Marcus, till ej207? Pm om pris å så!

                      #261213
                      Christian S
                      Deltagare

                        Juste de här med single/twin scroll, nån som har lust att förklara? 😀

                        även kallat single/twin entry alltså om det är i 1 eller 2 hål som avgaserna går in i turbon.

                        delar köper du med fördel på http://importcarparts.co.uk

                        som jag skrev tidigare så innan du kan beställa nya vevlager måste du först ta reda på om du ska ha 48 eller 53mm.

                        #261210
                        kamikaze
                        Deltagare

                          Ang topplockspackning så köp nytt då det är en liten summa jämfört med ett ras senare p,g,a den gamla packningen inte höll.

                          Topplocksbultar har jag hört både ja och nej om att det kan återanvändas men varför chansa.

                          Sen skulle jag nog köpt ett kamremskit också om jag inte vore säker på att det som sitter sen gammalt är fräscht d,v,s att man själv har bytt alldeles nyligen

                          http://www.ludicrous-speed.com/automotive/impreza/fsm/

                          Där finns massa matnyttig info

                          #261227
                          Gyver
                          Deltagare

                            Det är sträckbultar original, jag skulle inte montera tillbaka dem. Men du kan ju kolla i manualen och se vad tolleransen är för att kunna mäta upp dem och se ifall dem har blivit för långa.
                            Bästa köpet är nog arp 11mm från ebay. Pallar med tills ditt odb-block ger upp.

                            #261268
                            zacke
                            Deltagare

                              snygg STI
                              får man fråga vad det är fälgar som sitter på ?
                              sugen på vita till min GT o tyckte de såg grymt snygga ut ihop med blåa färgen 🙂

                              lycka till

                              #261255
                              EmmE
                              Deltagare

                                Ingen aning vad de är för fälgar 😛 inte hittat nån märkning, men snygga är dom ja 😀

                                #261256
                                EmmE
                                Deltagare

                                  Gt:n blev inlöst av försäkringsbolaget idag :/
                                  Bilder kommer, höger fram är de inte så mycket kvar av 🙁
                                  Synd på så fin bil!

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 63 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.