- Detta ämne har 80 svar, 42,251 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 8 månader sedan av Nikke McRae.
-
FörfattareInlägg
-
20 juli, 2013 kl. 18:25 #227639Sjögren RacingDeltagare
Vad har du för laddtryck?
Vi har problem att få upp VF37an över 1,3bar20 juli, 2013 kl. 19:59 #227597Nikke McRaeDeltagare1,45 bar ligger den på utan problem. Mappad med Link G4 med 4 bars mapsensor.
Kan ladda upp bild på boost-mappen om den är till hjälp?
Har dock hört att Kleinis hade problem med wastegaten på sin, höll inte tätt på höga varv.20 juli, 2013 kl. 20:15 #227628TomKDeltagareOm ni undrar över varför den har så vass tomgång så är det för att jag aktiverat cyclic idle för racemappen. Den används egentligen ihop med Anti-lag, då den sänker motor och avgastempen väldigt snabbt.
Ja jag hörde det på videon!
Fick mitt och lira med IAC också. Har dock inte använt det än då det var så kallt senast.20 juli, 2013 kl. 20:41 #227640Sjögren RacingDeltagare1,45 bar ligger den på utan problem. Mappad med Link G4 med 4 bars mapsensor.
Kan ladda upp bild på boost-mappen om den är till hjälp?
Har dock hört att Kleinis hade problem med wastegaten på sin, höll inte tätt på höga varv.Vi kör ommappat standardsprut med 4bars mapsensor.
Vi kan inte få det över 19PSI (1,31bar) även med ryckt WG slang.
Jag ska riva ner och se hur WGn mår och om jag hittar något fel.Då vet jag iaf att WGn ska klara mer än 1,3 så bara det svaret på att du kör på 1,45 va till stor hjälp d—0.o—b
28 juli, 2013 kl. 11:47 #227598Nikke McRaeDeltagareDå har man avklarat ett litet mål med semestern. Har målat om insuget, då det har saknats lite färg här och var sedan jag köpte motorn.
Före:
Efter 20 timmar:
Fuskade lite och målade det på plats. 🙂
Demonterade lite detaljer runt och målade sedan ett par lager med VHT Wrinkle Plus Red.
Enligt instruktion varmkördes sedan motorn, med lite anti-lag, för att få lite värme så att färgen skulle härda (istället för att härda i ugn).28 juli, 2013 kl. 13:36 #227629TomKDeltagareDå har man avklarat ett litet mål med semestern. Har målat om insuget, då det har saknats lite färg här och var sedan jag köpte motorn.
Före:
Efter 20 timmar:
Fuskade lite och målade det på plats. 🙂
Demonterade lite detaljer runt och målade sedan ett par lager med VHT Wrinkle Plus Red.
Enligt instruktion varmkördes sedan motorn, med lite anti-lag, för att få lite värme så att färgen skulle härda (istället för att härda i ugn).Snyggt! Vilken uppfräschning.
ALS är bra till att torka färg! 😀28 juli, 2013 kl. 19:20 #227636GyverDeltagareSnyggt! Vart köpte du färgen? 🙂
28 juli, 2013 kl. 20:03 #227599Nikke McRaeDeltagareSnyggt! Vart köpte du färgen? 🙂
Från Tyskland via Ebay
31 augusti, 2013 kl. 20:22 #227600Nikke McRaeDeltagareDags för nya fälgar igen. Ville ha något lite bredare för gatdäcken.
Klurigt att hitta snygga, lagom breda med låg ET så att det fyller ut mina hjulhus.
Valet föll på italienska Evocorse som gör rallyfälgar till Evo och Subaru.
Storlek: 8×17 ET 42. Däck: Pirelli P-Zero 235×45Här kommer även en liten film på hur bilen låter med lite mild anti-lag aktiverad:
http://www.youtube.com/watch?v=G3fT9tpbkvQNågon som är sugen på mina gamla fälgar? Antingen mina guld sommarfälgar eller mina vita Team Dynamics vinterfälgar.
Funderar på att flytta över vinterdäcken till gamla guldfälgarna.31 augusti, 2013 kl. 20:48 #227637IggeDeltagareRedigt snyggt! 🙂
Lite sugen på nya fälgar men ekonomin vill inte riktigt det än 😛18 april, 2014 kl. 14:52 #227601Nikke McRaeDeltagareByte ut mina gamla speglar som börjat se taskiga ut. Var ju inga riktiga kolfiber speglar. 😛
Hittade ett par fina, wrc-look på Ebay, för vänsterstyrt. Passade oförskämt bra för den lilla peng som betalades för dessa.
De är lite större än de gamla, man ser bättre. Dock är de inte elstyrda som de gamla var, men har nog knappt aldrig behövt och ställa dem, eftersom det i princip bara jag som kör.Före:
Efter:
Nöjd! 🙂
Nu blir det byte till sommarolja Motul 15W50 samt ny bromsvätska. 4:e Maj blir det Mantorpkörning.
Har lite mer grejer på väg hem som jag hoppas hinna montera innan Mantorp också.14 september, 2014 kl. 14:10 #227602Nikke McRaeDeltagareÄr ett tag sedan man uppdaterade här nu. Här är vad som hänt under säsongen.
På Mantorp blev det svartflagg för ljudnivå, så avgassystemet sågs under sommaren över. Fixade lite läckor och monterade en extra, mindre ljuddämpare för att få ner ljudnivån något. Blev helt ok.
Sedan inför säsongen bytes lite bussningar som inte blivit av att byta.
Motorkuddar, växellådsfästen, bussningar till bakdiffen och styrväxeln.
Rekommenderar er att byta styrväxelbussningarna. Ännu bättre styrrespons, dödläget kring mitten försvinner.
Kände även att det var dags att prova en högre prisklass på coilovers. Det ger bättre komfort till vardagskörning och ännu bättre perfomance på banan.
Blev rekommenderad AST och en uppsättning 5100 beställdes.
Dock har de strulat en del med lååång leveranstid och när jag väl skulle montera dem så tog de i drivaxeldamasken fram. *utredning pågår fortfarande
Har monterat tejp som ska reflektera värmen, för att IC’n ska kunna hänga med även med lite högre effekt. Lite skillnad gör det nog.
Sedan har det blivit av att byta insugsslangen.
Många tycker att det är onödigt och bara besvärligt att byta denna. Håller inte med där. Det blev större skillnad i respons, ljud och spool än vad jag kunde tänka mig. Perrin ska ha förstärkt sin så att den inte drar ihop sig vid höga laddtryck.
Ett knep för att enkelt få bort den gamla, utan att lyfta av insuget är att bryta bort de anslutningar som är ivägen, då man ändå ska kasta den gamla.
Den nya är lite bökig att få in, eftersom den är tillverkad för att vara så stor som möjligt. Men det gick hyfsat enkelt ändå. På med lite WD40 på inloppet på turbon så gled den enkelt på och sitter mycket bättre än OEM.
Allt på plats igen. Även slang mellan luftfilter och insugsslangen.
Eftersom jag har en JDM motor, så fick jag plugga en anslutning som inte används.
Tog även bort LMM och ersattes med en platta från Grimmspeed, då LMM inte används ihop med Link styrsystemet.Till nästa säsong lockar det att byta till en lite större turbo, ID1000 spridare och Sparco skalstolar.
6 oktober, 2014 kl. 12:17 #227631FladricDeltagareLöste det sig med fjäderbenen? 🙂
Min styrväxel håller på att ge upp, har du styrväxeln från newage eller från GT:n?
Är sugen på att byta till servopump och styrväxel från en newage och är lite nyfiken på vad som måste modifieras 🙂6 oktober, 2014 kl. 15:40 #227603Nikke McRaeDeltagareFortfarande inte fått till AST benen.
Åker fortfarande med GT’ns styrväxel, då min är modifierad till quickrack.
Så jag ändrade bara mina ledningar.
Högtrycksslangen fick göras ny bara för den gamla var för kort.Känns ju annars som att STI racket borde passa och då kan man ta med sig slangarna också. Du får googla bland alla “swapped” imprezor i USA.
Hydroscand hjälpte mig att modifiera mina befintliga styrservoledningar, för att passa styrservopumpen på nya motorn. Nu passar de på båda motorerna. STI har ju extern reservoar, det har ju inte GT’n, så ett fäste byggdes på ABS enheten.30 april, 2015 kl. 21:04 #227604Nikke McRaeDeltagareDet har kliat lite i trimfingrarna på sista tiden. 🙂
Walbro 255an har byts ut mot en nyare Walbro 450.
Godkänd och levererar massor av sprit, tyst är den också.
Uppdaterade även bränsleflödet till motorn. Spridarbryggor, BTR och bränsleslangskit från Roger Clark Motorsport. Parallellmatat så klart.
Syns inte mycket av installationen när man är färdig. Byggde om utan att lyfta insuget.
Envisas fortfarande med TMIC, så bränsletrycksregulatorn får kika fram lite strax under. Mätaren på BTR’en byttes ut mot en givare, så att bränsletrycket kan mätas inne i sprutet. Så om något händer så hejdas bilen innan det är försent.
Även original VF37 twinscrollturbon har byts ut mot en något större.
Steamspeed STX67 som är hybrid av TD05 hus med en Garett GTX2867R kompressor. Inuti är det Kamak STS billet prylar.
Var lite inne på SC eller Blouch snurrorna först, men blev sugen på att prova Kamak/Kinugawa grejerna. Spoolar precis som original, men mer mos.
Laddtrycksstyrningen har byts ut mot en Cobb 3-ports elektronisk.
Spridarna har byts ut till ID 1000.
Sedan blev det besök hos AGs i Norrköping, på deras tuffa Mustang bänk som visar låga, ärliga siffror. Tony är super duktig, vi hade problem med att få turbon att ladda ordentligt först, men det löste sig med hårdare fjäder i wastegaten. Märkte även av lite svaj på laddtrycket efter mappningen, men det fixade Tony bara genom att se en logg.
Film från en av bromsningarna:
Var hos Tony för bara några veckor sedan. Med lite marginal på spridarna och 1,45 bar laddtryck (dvs samma som med VF37) så landar vi på 350whp/400wnm på hjulen, vilket blir 400+ hp/500+ nm i motorn.
Tony fick till väldigt trevlig karaktär. Grymt stark från botten och stadigt mos hela vägen. Väldigt trevlig på gatan, längtar nu ut på banan. 🙂Det ända som stör lite nu är att AST benen ligger hos Curtis i England. Han har lovat att fixa till dem så att de inte tar i drivaxlarna, så att jag kan montera dem. Men även det drar ut på tiden. 😛
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.