- Detta ämne har 310 svar, 70,247 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 7 månader sedan av Javiisst.
-
FörfattareInlägg
-
31 maj, 2015 kl. 11:24 #270593JaviisstDeltagare
hade så jäkla kul på Mantorp.
alla bitar satt på plats till kl 11.30
fälgar köpta av Spike, tack ska du ha 😀finns typ ingen däckservice i Mantorp så åkte in till Mjölby o ordnade däck och fälgarna.
var ju första gången för mig på bana och köra med sliks däck, det var verkligen en upplevelse som kommer ske väldigt snart igen 😀17 augusti, 2015 kl. 18:43 #270594JaviisstDeltagareKanske lite update fast inte finns så mycket ändå,
Hållit på med E-tuning från en i USA och det har gått bra o dåligt kan man säga men nu på slutet verkar det lite si o så om jag ska vara ärlig.
Det jag tänkte fråga kära Subaru gurus nu är följande.
Jag tog sänder en liten öppning på kylaren förra året och lagade den o fyllde på vatten(enbart). Så skulle kolla på nivån o sådant för 3 veckor sen och kan säga blev rädd samtidigt som äcklad då jag fick syn på det, nämligen har det rostat och det såg förfärlig ut, spolade igenom med 20 liter vatten men blev inte ren så till Slut fyllde på med röd glykol 5 liter O kört med de sedan dess o såg häromdagen kylaren läcker. Pga när jag försökte spola igenom och blev kallt varmt kallt varmt så har packningen mellan plasten och aluminium på kylaren pajat /expanderat något sådant.
Frågan då är vad ska jag använda/göra för att göra rent i rören samt motorn från allt skabb o rost?
Gällande kylaren tänkte köpa en aluminium, vad rekommenderas? Och tjocklek?
Hittat denna för rimlig pris (http://www.mrtuning.se/p/modellanpassat/subaru-4412/impreza-wrx-01-07-10405/motor-tuning-10409/kylning-smorjning-10413/aluminium-kylare-subaru-impreza-wrx-gdb-01-07.html)Tack på förhand!
8 februari, 2016 kl. 02:31 #270596JaviisstDeltagareOj oj det var ett bra bra tag sen det händer något här…
jag har gjort en hel del men inte funnit tiden och orken att lägga upp allt men nu så jävlar ska det komma upp saker sakta men säkert,
kortfattat så har nästan allt jag nämnt på projektet kommit o monterats på bilen, uppstarten skedde men gick jätte dåligt (förvånas inte) men med lite hjälp från en hjälte här på forumet med 2 mapp så går bilen ok på tomgång =)då bilen ännu inte ska ner från pallbockar så kommer inte mappning ske mer ännu men det kommer bli E85 och delar som kommit på med bilder kommer så småningom…
kollat många andras projekt och varit aktiv med kolla runt och ser jätte fint ut för många, Igge är där jag var någon månad sedan tex =)
9 februari, 2016 kl. 00:37 #270597JaviisstDeltagareDå börjar vi:
Att börja ta bort saker och demontera vad ganska smidigt, och första 3 veckorna fick man gjort en hel del gjort…
att få bort insuget var nog lättare än jag trodde (tog dock någon timme)
Jag följde efter denna http://www.iwsti.com/forums/diy-mods-and-installations/75475-how-intake-removal-re-install-specs-post-6-a.html
det gick rätt smidigt och det var lite lättare för mig för jag plockade bort kylare och allt annat runt om för att dem skulle bytas ut ändå…
Kylaren är betydligt tjockare än original men den passade perfekt och inhandlades från importcarparts.här tog det tyvärr stop då resor och jobb kom i vägen sen så hade man inte bråttom pga det ändå är vinter och bilen kommer inte ut 😛
Innan nyår började jag med sätta igång igen och sätta ihop saker men innan det så gjorde jag lite små fix när ändå allt var ute:
sen var det sätta ihop insuget med nya 1000 CC Dynamics, 3″ hard inletpipe och ersatte Bränsletrycksregulatorn mot en Aeromotive.
Innan jag gav mig vidare på att installera saker tillbaka så var det jobbigast av allt framme, nämligen skrapa/fila bort gamla packningen som satt kvar på blocket, mellan block och insuget, de hade bränts fast så det var skrapa o skrapa sen fin sandpapper o vatten för att få det fint o len. det tog otroligt lång tid.
Då var man klar med de så gick jag vidare och gav mig på oljetråg o ventilkåpspackningarna, dem hade jag bytt en gång tidigare men dem läckte igenom så var de bara köpa nya och halvmåne och följa subarus instruktions manual, det blev en hel del rengöring på den med eftersom förra silikonpackningen jag hade använt hade härdats o fastnat, fick göra samma grej med den, skrapa o sandpapper men så småningom satt den me på plats och fick torka rätt länge 🙂 pga man inte var i garaget på ett bra tag.
Nu när man hade kommit så långt så var det nästa sak och ta tag i, lacka om IC-rören från det röda jag hade till Wrinkle Svart dem i motorutrymmet, samt oljekylaren från blå till svart. den kyler på riktigt bra =)
Nuuu äntligen kom det till turbon 🙂 🙂
jag var jätte orolig att det inte skulle passa fast det är en “Bolt-on”. när man väl satte den på plats så dök det upp lite bekymmer tyvärr.
olje feeden tog i wastegaten, det var bara böja försiktig tills den passa de följande slangen till turbon.
och dem delar som kom med för vattenkylningen kändes inte som det passa så jag fick ringa ATP så förklara jag att delarna är jätte svåra och skruva in, känns inte som dem passar, men tydligen ska dem vara så så det vara bara be gud vid varje vrid att inget går sönder, turbon är inte billig!!
efter lite kämpande och hårda tag så var Beasten på plats 🙂men nu så blandades lite ordningen här men innan turbon så var det kamremsbyte på gång, det är Gates race kit och inkluderade alla rollar.
ta bort det gamla var rätt lätt men jäcklar det ligger en hemlighet i detta…
(om du står framför bilen) så dem högra stora hjulen (enklast o kalla de så 🙂 ) ja dem står inte still så fort man tar bort kamremmen, hade lagt något i mellan där så den inte slår ihop och tänkte de står stilla men när dem rörde sig en kugg åt varsitt håll, paniken o hjärtat bulta vill jag lova…
köpte mig lite nya verktyg för att hålla dem på plats och med hjälp av en vän kunde vi vrida dem tillbaka en i taget så dem hamnade på rätt markeringar som finns på hjulen.
när dem väl var stilla så var det bara klä på ny kamrem o innan de byta ut rollarna.
and here we have it 😀
fick vrida runt 2 varv så allt verkade ok och det gjorde det 🙂
då kom det till den delen att insuget skulle på, här fick man bråka med en hel del…
ATP skickar med en 3″ silikon slang som går mellan turbon och Inlet pipen men den är inte tillräckligt böjd så insuget kunde inte hamna helt rätt utan var förskjuten lite åt vänster (om man står framförbilen) med lite uppvärmning av silikonet och en väns hjälp så kunde jag få den på plats och gänga några skruvar, vi höll emot så jag skulle gänga så mycket som möjligt för hand så det inte tar skada.
därefter var det bara fortsätta med fylla på olja och montera resten av rör etc. tyvärr så gick inte det som planerat…
oljetrågen på växellådan sprack för antagligen drog jag åt lite för hårt…
kollade runt här på forumet efter en men ingen verkade ha och ville inte köpa en ny för tänkte kanske kan fixa min och titta…
fixat blev den 🙂 läckte lite vid skruven men det var 2 droppar på 2 dygn så drog åt liiiite till och då fanns det inte nå mer läcka 🙂
kan dock säga ifall ni har tid över så öppna denna tråg och rengör magneten där inne, det är sjukt hur mycket flisor det är…
före:
och så efter:
efter alla dessa steg så det som kom var under bilen, avgasgrenröret:
den läckte på högra sidan (om man står framför bilen)det var inte mycket men såg att blocket hade blivit lite svart, från mitten av anslutningen…
tog grenröret till en bekant som har som jobbar med plåt, han mätte lite och såg att ena sidan av rören är lägre än andra sidan, lösningen till detta var han byggde en packning av aluminium, det blev då på ena sidan packning aluminium sen packning igen och andra sidan en packning bara.då var det löst me och monterat. det som återstod var uppstarts mapp =)
så ser den ut idag!Har en tuner i staterna men ville köra med en som jag känner lite bättre och sett resultat på så fick jag lite råd och start hjälp =)
innan jag fick dem så starta jag bilen (alla fingrar korsade) med de gamla mappen som satt i, innan rivning, den starta 🙂 🙂 🙂 men gick jätte jätte dålig så var stänga av ganska fort efter 😛efter lite förklaringar med min nya och kommande Mappare så fick jag 2 mapp och bilen går helt okej på tomtgång 😛
Dessa blev monterade:
*GTX3076r
*ID 1000cc
*walbro 400
*equal Exhaust grenrör med up-pipe
*3″ Downpipe decat
*3″ LMM rör och 3″ hela vägen till turbon
*FMIC
*Grimmspeed EBC
*Oljekylare
*oil catch tank
*Aeromotive BTR
*Gates Racing Kamremssatas
*Bredbandslambda
*Alu kylarejag vet att allt dessa inte har med prestanda att göra men nämnder det jag jag kommer på som just nu sitter på bilen 🙂
det som är kvar och installera är IAT sensor samt 3.5 bar Mapsensor som ligger i garaget o vilar 😛
bilen står fortfarande på pallbockar i garaget och ska ta en titt på min vänster bak ok då jag ser att skivan fortfarande är ny medan resten är nerslitna, kanske behöver renoveras…
så här långt har man kommit och jag hoppas och vill inte det ska ta så lång tid innan man kan uppdatera tråden igen =)
P.s.
har dock en fråga angående OLJEPUMP… behöver jag uppgradera den? och ifall ja, till vilken då? det finns 1000 tals olika på nätet :S9 februari, 2016 kl. 05:58 #270671FredssonDeltagareSer bra ut! 🙂
9 februari, 2016 kl. 06:24 #270446IggeDeltagareRedig turbo du 🙂
Vet inte hur mycket du kikat på IAT men så här har jag tänkt försöka göra:
http://forums.nasioc.com/forums/showpost.php?p=40567640&postcount=8Kör du original bränsleledningar?
Hur har du kopplat in BTRen på dessa isf? 🙂Vad för effekt siktar du på?
9 februari, 2016 kl. 08:09 #270434Patrick P931DeltagareVet inte hur mycket du kikat på IAT men så här har jag tänkt försöka göra:
http://forums.nasioc.com/forums/showpost.php?p=40567640&postcount=8Superb lösning och smart placering!
9 februari, 2016 kl. 08:11 #270447IggeDeltagareSuperb lösning och smart placering!
Skönt att slippa borra hål och så ser det lite mer originalplacerat ut, ska dock läsa på lite mer vad det är jag faktiskt plockar bort 😛
9 februari, 2016 kl. 11:05 #270598JaviisstDeltagareSer bra ut! 🙂
Tackar 🙂 hoppas bara den lirar bra också senare 🙂
9 februari, 2016 kl. 11:20 #270599JaviisstDeltagareRedig turbo du 🙂
Vet inte hur mycket du kikat på IAT men så här har jag tänkt försöka göra:
http://forums.nasioc.com/forums/showpost.php?p=40567640&postcount=8Kör du original bränsleledningar?
Hur har du kopplat in BTRen på dessa isf? 🙂Vad för effekt siktar du på?
Jag har inte kommit så lång i att kolla placering på IAT men det du skicka det bra ut dock förstår inte ännu helt hur och vad som ska bort :p
Ja det är original bränsleledning, jag kopplade bort original btr och kopplade bara en ersättare som är typ som en nippel bara för att bränslet ska vidare ju 🙂
Sen på returen precis där det ska kopplas med slangarna på höger sida av insuget (om du står framför bilen) så kopplade jag slangen först till BTR:en sen från den vidare till retur slangen. Man kan kortfattat säga kopplade på returen lol :pEffekt? Hmm…
Ingen aning faktiskt få en bra o säker bil med så mycket det går o plocka ut från den. Men av det jag läst runt om (mycket I England) så ska denna setup klara ca 450-500bhp… sen vad som gäller min motor ja det ska ju inte riskeras motorras så vi får se hur mapparen ser på det 🙂9 februari, 2016 kl. 11:21 #270600JaviisstDeltagareSkönt att slippa borra hål och så ser det lite mer originalplacerat ut, ska dock läsa på lite mer vad det är jag faktiskt plockar bort 😛
Ja haha du får gärna säga till när du blivit klokare på de, inte tittat noggrann på det du skicka men vet inte vad som plockas bort och har det nå betydelse sen så snackades det om nå kontakt från Toyota…
9 februari, 2016 kl. 20:56 #270601JaviisstDeltagareIdag var det garaget och tog bort bak vänster ok, smidigt o bra gick det.
när jag väl hade OKet på bordet så kunde jag röra fram och tillbaka lite lite på kolvarna men putta in båda o tänkte dra ut dem igen men då fastna enadet tråkiga och jobbiga då försökte få ut den igen men mejseln jag använde mig av tog sönder båda damasken/skydden runt kolven :@
tog ut kolven dem såg helt okej ut men förstod inte varför den fastnat eller varför just den sidan av alla inte bromsar bra, skivan är fortfarande ny…
så då tänkte jag köpa dessa:
http://www.importcarparts.co.uk/parts-info?id=3101&cat=96&sub=183&sec=349&var=26&dc=0&gen=&searchKey=&searchPart=har ni batter/billigare förslag?
sen så har jag min fråga kvar till er angående oljepumpen, behöver jag uppgradera den? om ja, isf till vilken då det finns 1000 tals där ute…
tittat på dem 2:
http://www.importcarparts.co.uk/parts-info?id=7494&cat=96&sub=183&sec=349&var=0&dc=&gen=&searchKey=&searchPart=
http://www.importcarparts.co.uk/parts-info?id=10873&cat=96&sub=183&sec=349&var=0&dc=&gen=&searchKey=&searchPart=tack för råd o hjälp!
9 februari, 2016 kl. 21:16 #270432Jocke.TDeltagareDenna “renoveringssatsen” köpte jag till min. Funkar lika bra men är bra mycket billigare 🙂
http://www.ebay.com/itm/MITSUBISHI-LANCER-EVOLUTION-EVO-6-FRONT-BRAKE-CALIPER-REPAIR-KIT-BCK7779C-/231583552068?hash=item35eb749244:g:JQUAAOSwd4tTv7TjAngående oljepumpen så köpte jag en 11mm när jag skulle byta på min kärra, men 12mm kanske är ännu bättre med tanke på att det är samma pris. Men jag vet inte om för stor kanske kan påverka något negativt.
Mvh Jocke
9 februari, 2016 kl. 21:20 #270393Christian SDeltagarejag kör med 11mm i min.
9 februari, 2016 kl. 23:43 #270602JaviisstDeltagareDenna “renoveringssatsen” köpte jag till min. Funkar lika bra men är bra mycket billigare 🙂
http://www.ebay.com/itm/MITSUBISHI-LANCER-EVOLUTION-EVO-6-FRONT-BRAKE-CALIPER-REPAIR-KIT-BCK7779C-/231583552068?hash=item35eb749244:g:JQUAAOSwd4tTv7TjAngående oljepumpen så köpte jag en 11mm när jag skulle byta på min kärra, men 12mm kanske är ännu bättre med tanke på att det är samma pris. Men jag vet inte om för stor kanske kan påverka något negativt.
Mvh Jocke
Men länken du skickade var för en EVO fram ok?
Jag ska ha till brembo bak på STI:n 🙂Och om oljepump så jobbiga är måste bort med en hel del för att byta det men jag har inte öppnat motorn så det interna delar är i princip original. Tänkte kanske en bättre oljepump är bra o ha och frågade här på forumet ifall det behövs ens eller nödvändigt. Sen som du sa 11mm eller 12mm och Subaru genuine eller annan märke, nackdel fördel… vet att många här på forumet har svaren 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.