SSC Allmänt snack Projekt JDM Legacy 2.0GT 5EAT 2005

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 116 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34964
    roadie
    Deltagare

    Köpte en felstyrd Legacy under våren.
    Tanken var bara att mappa den och maxa orginalturbon, men efter några flashningar så insåg jag att orginalturbon inte orkar med så mycket mer än dom 260hk som är orginal. Turbon är en VF38 twinscroll, kullagrad med titanaxel så laddtrycket kommer direkt.

    Bilen är en 2005a som gått ca 12500mil och har en EJ20X med dubbla AVCS.
    18″ fälgar
    STI coilovers
    STI fjäderbensstag
    Cusco nedre stag fram och bak.
    Öppet luftfilter

    Annars orginal.

    Vinterns planer är:
    VF37 Turbo
    3″ rosfritt avgas med racekat
    Fmic och annan dump
    Walbro soppapump
    mac laddtrycksventil
    Orginal luftburk och filter

    #284099
    roadie
    Deltagare

    När jag köpte den så gick den ganska dåligt. Det visade sig att det var en läcka på ett tryckrör. Efter att jag fixat det så gick den ändå inte bra pga att det öppna filtret gjorde att mafscalingen blev fel -> för lite soppa och knack tendenser -> den gick ner på grundladd.

    Blev en del flashningar men nu går den bra.

    Gjorde även en storservice efter köp.
    Nya däck
    Nya bromsskivor och belägg
    Oljefilter, Motul motorolja, Diffolja fram+bak samt bromsolja.
    Blev även en ny kamrem och lite löphjul.

    #284100
    roadie
    Deltagare

    McIntosh huvudenhet med CD växlare, MD och radio 76-90Mhz. Hur kul är det?
    Slutade med att jag lödde in en auxkabel på radions utgång och monterade ett auxuttag i lådan vid armstödet.

    Testar med Dewalt bluetooth adapter

    #284101
    roadie
    Deltagare

    Fick tag på växlingspaddlar till vettigt pris så jag kunde inte låta bli.
    Följde även med spakar och genomföringen från ratt till rattstång som har fler kablar på nyare modellen. Köpte även en 4pols bromskontakt och farthållarspak.

    Tyvärr tar paddlarna i farthållarspaken så det slutade med att jag även köpte en nyare ratt som har farthållarknappar istället för spak.
    Har även ljudknappar och navigationsknappar.
    Min huvudenhet verkar dock inte stödja knapparna på ratten så det får vänta tills byte av huvudenhet i framtiden.

    Navigationsknapparna har jag moddat lite och tanken är att koppla in dom mot en bluetooth enhet så att det går att byta låt med pil upp och ner.

    Moddad härva

    Gamla ratten

    Nya ratten + paddlar

    Provkör farthållare, fanns till och med cruiselampa i instrumenthuset 🙂
    Paddlarna var klart trevligare än knapparna, skulle dock behövas något shiftkit till ventilhuset i lådan så att den växlar snabbare. Men det får bli ett senare projekt.

    #284066
    Fladric
    Deltagare

    Kul 😀 har köpt paddlar till min 2006 Outback 3.0R också men har stött på samma problem som du med cruise control spaken 🙂 tyckte dock det kändes overkill att köpa en ny ratt med blinkersspakar och allt!

    #284102
    roadie
    Deltagare

    Kul 😀 har köpt paddlar till min 2006 Outback 3.0R också men har stött på samma problem som du med cruise control spaken 🙂 tyckte dock det kändes overkill att köpa en ny ratt med blinkersspakar och allt!

    Ja, det blev lite mer än vad jag hade tänkt när jag köpte paddlarna. Men jag ville gärna ha farthållaren också.

    #284086
    FiddeFuling
    Moderator

    as fett projekt!! kommer att följas d—0.o—b

    #284103
    roadie
    Deltagare

    as fett projekt!! kommer att följas d—0.o—b

    Tack. Ställer nog av den om några veckor och börjar med turbobytet.

    #284167
    Adelante
    Deltagare

    Grymt kul projekt! Kör på bara!

    #284060
    tendency
    Deltagare

    Imponerande att du orkar pyssla med paddlar, knappar, Aux-uttag osv! 🙂 Du kan bilel? Blev läckert med nya ratten.

    #284104
    roadie
    Deltagare

    Imponerande att du orkar pyssla med paddlar, knappar, Aux-uttag osv! 🙂 Du kan bilel? Blev läckert med nya ratten.

    Såna småprojekt passar ganska bra när man är pappaledig med småbarn 🙂

    #284105
    roadie
    Deltagare

    Turbon fixad sånär som på fästet för wastegateklockan. Får bygga fästet sen när jag vet hur jag vill vrida kompressorhuset.

    Köpte en VF43 här på forumet och ett p25 VF37 twinscrollavgashus (JDM WRX STI) på ebay.

    Resultatet, en VF37/43 hybrid. Men den är nog i princip samma som en VF37 om inte kompressorkåporna skiljer på något sätt.

    #284106
    roadie
    Deltagare

    Fick bara med en nyckel när jag köpte den. Har inte nyckelkoden eller immobilizerkoden heller. Kändes inte helt bra att bara ha en ifall man bryter av den eller slarvar bort den.

    Köpte begagnade nycklar från Japan för att få centrallåsknappar med rätt frekvens.
    Nyckelämnen fanns billiga på ebay för ca 60kr/st.
    Transpondrar (4D62) köptes också på Ebay. Det går inte att återanvända chip som suttit i en annan bil. Dom blir låsta mot bilen när dom kodas in.

    Gick in till närmsta sko & nyckelservice som ville ha 600kr för att kopiera en ebay-nyckel. Skulle tydligen vara hårt material och han ville istället beställa en orginalnyckel.

    Jag tog mina nycklar och gick.

    Gick in på en annan låsfirma som ville ha 200kr/nyckel så där blev det affär. Frågade även om nyckelämnet var hårt när jag hämtade dom. Lite kanske sade hon men det var absolut inget problem att fräsa nyckeln.

    På den här bilen kodar man enkelt in centrallåsknapparna genom att koppla ihop två kablar bakom en panel till höger om gaspedalen. Sedan håller man inne “lås upp” knappen på dörren samtidigt som man trycker på “lås upp” två gånger på fjärren.

    Kodade sedan in nycklarna mot immobilizern med Kina-utrusting.

    #284087
    FiddeFuling
    Moderator

    Coolt!

    #284061
    bobban
    Deltagare

    McIntosh huvudenhet med CD växlare, MD och radio 76-90Mhz. Hur kul är det?
    Slutade med att jag lödde in en auxkabel på radions utgång och monterade ett auxuttag i lådan vid armstödet.

    Testar med Dewalt bluetooth adapter

    Nice kul med fler som kör GT Har själv en 2.0 gt spec b.
    Var det bökigt att plocka bort stereon? Tänkte själv byta orginalsteget under sätet till ett värre men har inte kommit på något smart sätt att få övergången med rca kabeln. Tänkte ha steget på samma ställe då alla högtalar kablar går från orginalsteget under sätet.
    Bilen är avställd för jag måste byta lycktorna före jag bes om den fick big NO NO för xenon lycktorna inte har Automatisk nivåreglering så nya lycktor eller om man kan komma på hur man bygger om dem från xenon till halogen.
    Mvh bobban

    JDM Subaru Legacy 2.0 GT Spec B 2004

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 116 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.