- Detta ämne har 394 svar, 30,388 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 10 månader sedan av STIred.
-
FörfattareInlägg
-
3 juni, 2008 kl. 17:10 #193836STIredDeltagare
Då var det nytt år och nya planer, eller iofs planerna har funnits ett tag, men nu ska man ju försöka göra något åt dem med.
Så efter en hel del vel med om man ska köra projekttråd igen eller inte(och en del vel ang andra saker med) så har jag bestämt mig för o köra på och börja en tråd iaf.
Man kan ju alltid lägga ner tråden i värsta fall 😉
Finns ju en hel del gjort på bilen redan, dock kommer inte mycket av det sitta kvar när detta blir klart, därför går jag inte igenom de gamla grejerna.Har väl egentligen hyfsad koll på jag vill göra och hur jag vill göra det, men man kan ändå aldrig veta vad som händer då det hela kräver en hel del tid och pengar.
Här kommer en liten hint iaf:
“>http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/projectCDB/1st_invoice.thumb.jpg]
Motor:
Bottendel: blir en sluten historia, 2.5L med smidda kolvar, stakar, lager, etc. mer detaljer och bilder kommer längre fram när motorn är hemma.
Toppar: cosworth toppar, +1mm ventiler, hårdare fjädrar, mm, mm. flödar långt över t.ex. vad spec c toppar flödar
Kammar: också från cosworth 278/274 grader, självklart med bibehållen avcs function. Finns inte så många på marknaden tyvär
som behåller avcs, cosworth är en av dem tror även kelford har avcs kammar vet inte om det finns fler.
Vill inte göra mig av med avcs då man kan tjäna lite med det speciellt vid låga varv.Turbo, etc: perrins roterade gt35kit med up/dp, gtspec grenrör.
Insug: Kommer ej köra original blir antagligen ett med longrunner och tgv delete från magnusmotorsport. Kvaliten på dem är lite sådär, det man behöver göra är kolla över dem, trycktesta och ev. svetsa lite extra där det behövs. Främsta anledningen till att jag kommer byta insug är att jag siktar på fixa ihop en helt komplett motor med i stort sett allt.
Annars så ska man väl kunna plocka ut ~30hk extra med Magnus insuget jämfört med standard(då snackar vi toppeffekt). Har även ett annat alternativ där men vi får se.Bränslesystem: Här är det inte 100% bestämt, antagligen kommer en pump sitta i tanken och pumpa bensin till en catchtank med pump nr2 i. Blir nog en weldon racepump nästan bara för ljudets skull :7 😉 1000cc spridare lär ju behövas om det ska köras etanol.
Styrsystem: Motecen som sitter i bilen nu(m800) kommer sitta kvar, blir nog ett antal mappningar, eventuellt blir det nån E85 mapp med förutom bensin.
Smörjning: modifierad oljepump från RCM, flödar samma som original, fast bytt avlastningsventil.
Annan oljesump med lite annan baffling än original samt större vloym(~6L maxvolym istället för ~4.5L)
Accusump hade jag tänkt mig med som är egentligen inget annat än en liten behållare kopplad till oljesystemet, fylld med olja och övertryck(samma tryck som bilens oljesystem har under normala förhållanden). När trycket i systemet minskar(pumpen levererar inte som den ska av nån anledning), som vid t.ex. hård kurvtagning, eller kraftigt acc, etc så trycker accusumpen olja tillbaka i systemet sä att det totala trycket bibehålls. Klara kompensera för tryckfall i mellan 15-60s beroende på volym, etc.
En annan fördel är när man startar bilen kommer oljetrycket finnas där även innan bilenspump har byggt upp trycket.I princip så, funkar lika bra som en torrsump under många förhållanden. Sjävklart ska man varva uppåt 10krpm med motorn då hjälper accusumpen knappast, då är det andra problem som uppstår typ cavitation och annat tråkigt så då krävs mer avancerade lösningar. Så för min del blir det o varva max runt 8000rpm.På väghållnings/broms/däck sidan har jag gjort en del redan, har fjäderben från exe-tc, pf-skivor fram, toyo r888 235/17 på braid fälgar.
Bur, stolar finns i planerna med samt andra skivor bak med sen. Får se om det blir nåt annat med.Edit:Höll nästan på o glömma, alla bussningar bytta mot powerflex, krängare från cusco sitter både fram och bak, samt ett undre stag från cusco(lower arm bar-4punkts infästning).
Drivlina: kommer till att börja med fortsätta köra med orig 6vxl, får se hur länge den håller. Koppling får vi se, har inte tänkt så mycket på just det än.
Utvändigt: kommer bli annan front antagligen annars nada, är inte så mycket för plastpynt och sånt 😉 därmed inte sagt att det inte finns snygga kjolpaket…
Och för o ha lite siffror med för de som är nyfikna på sånt så bör turbon fixa ~600hk och ~800Nm när allt är klart. Och då snackar vi självklart “riktiga” hk. 😉
Begränsningen kommer sitta i turbon som sagt.
Själva motorn och delarna i den lär ju klara iaf ett par hundra hk till om man nu skulle vilja, men jag vill ha någorlunda körbarhet därför vill jag inte köra med större turbo. När det gäller delarnas hållbarhet så är det ändå aldrig fel ligga på den säkra sidan.Planen är att säta ihop motorn på egen hand (bottendelen köper jag naturligtvis ihopmonterad), sjävklart med massor av hjälp från mer kunniga folk än jag.
Sen blir det JRM-Racing som kommer lyfta in motorn i bilen och mappa. De gjorde ett grymt jobb förra gången bilen trimmades så ingen idé leta efter någon annan 😉Sen kommer det självklart o bänkas när allt är klart.
Är massor med smådetaljer som inte finns med här, men orkar nog inte skriva ner allt.
Får väl se när och hur detta slutar….
Edit: Kom på att jag glömde det viktigaste, lägga ut lite bilder på hur bilen ser ut nu.
“>http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/STIred_steg_1_trim/blandat0021.thumb.jpg] “>http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album406/eboda3.thumb.jpg] “>http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album406/3_hjul.thumb.jpg]
/r
[font FACE=”Arial” size=-2]———————————————————————————
I can live with the despair, it’s the hope that kills me
————————————————————————————————————————————-
I always wanted to be somebody, but now I realize I should have been more specific
————————————————————————————————————————————-25 augusti, 2008 kl. 16:44 #193981STIredDeltagareDags o väcka denna tråden till liv lite. Bilen är åter igång, har pratat precis med Jimmy på JRM och fick en kort rapport efter den nya bänkningen. Måste säga att jag fick en av de roligaste nygheterna på riktigt länge. Nya bottendelen funkar kanon och mycket bättre än den förra.
Efekt och vrid denna gången då
[font color=”red” size=”2″]
500hk på hjulen
730Nm på hjulen600+hk i motorn
800+Nm i motornHär kommer lite bänkningsporr med.
http://www.youtube.com/watch?v=FgoWn-DeXiYDet här är helt sanslöst grymt och kul tycker jag. Detta är ungefär vad jag hade förväntat mig från denna setupen från första början.
Jag misstänker att den förra bottendelen var lite trasig från början, antagligen tappa den trasiga cylindern kompression, varför effekten blev inte vad man hade hoppats på då. Sen gick det ju som det gick med den andra bottendelen till slut med.
Det sjuka är att nu finns det nästan 100hk mer i motorn jämfört med den trasiga bottendelen och redan då tyckte jag att bilen gick grymt bra. Undrar hur den kommer gå nu…. skrämmande tanke 😀 :7 Bilen kommer hem om ett par dagar.
Återigen så känns det grymt skönt att det här projektet verkar vara i hamn nu, och denna gången verkar bilen gå precis som jag hade förväntat mig när jag drog igång det hela.
Hur detta kommer fortsätta det tar jag senare 😀
/r
25 augusti, 2008 kl. 17:28 #193736ManorDeltagareStort GRATTIS vilken jäkla kärra, och vad den ska gå…satan i gatan :9 :).
25 augusti, 2008 kl. 17:53 #194054kamikazeDeltagareJa grattis kul o se att det verkar funka, längtar redan på att få se den in action 🙂
Bilen alltså
25 augusti, 2008 kl. 18:43 #193982STIredDeltagareTack så myket grabbar 🙂
/r
25 augusti, 2008 kl. 19:30 #193791GrusdraparnDeltagareFasen va gött, det e du värd! 🙂
/K
25 augusti, 2008 kl. 21:51 #194025specializedDeltagareGötttt elrlrlrlrlr 😀 😀
Härligt !
Härligt..Blir det inte SS så tycker jag du ska dyka upp på Evo/ Impreza träffen här thn :*
Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg26 augusti, 2008 kl. 06:11 #193824MatsDeltagareFunderade när du skulle väcka liv i tråden igen. Du har ju lovat åke-med tur på SS och grejer. Så nu har man nåt ännu mer att se framemot på sverige-semestern.
Kör lugnt med grejerna nu så ja hinner åka med innan du skjuter sönder nåt (gud förbjude att det händer).
O grattis till ett as till bil att gå och låta gôtt!
Mats
Type R ’9926 augusti, 2008 kl. 06:51 #193770KvarnisDeltagareKul och skönt att det äntligen blev som det var tänkt.
Nu får du spara pengar till däck, du kan nog räkna med vilt hjulspinn i allt för hög hastighet vid minsta fuktighet på vägen väg 😉
SÅ TA DET FÖRSIKTIGT !!!, blir nog perffa med lite SS att känna på bilen 🙂
26 augusti, 2008 kl. 06:58 #193693OzODeltagare:7 :7 😀 😀 :9 :9 :7 :7
Fan va kul att läsa!! Får jag bli första medlem i din fanclub?? ^^
/G
_____
::::: | ~ “…otrevligast, men framför allt bäst å värst…” ~ | :::::26 augusti, 2008 kl. 07:59 #194042MariaimprezaGTDeltagare:7 :7 😀 😀 :9 :9 :7 :7 Fan va kul att läsa!! Får jag bli första medlem i din fanclub?? ^^/G_____::::: | ~ “…otrevligast, men framför allt bäst å värst…” ~ | :::::
För sent 🙂 jag har redan ingått i ett äktenskap med bilen 😉
Maria
Skylifting is teh #### 😉
26 augusti, 2008 kl. 08:05 #194010Adam KDeltagareKrattis ‘rabben!!! 😛 😮 :9 :*
26 augusti, 2008 kl. 09:22 #193831Impreza112DeltagareGrattis Raul:-) 😀
Kör försiktigt:-)
Mvh/Christian
26 augusti, 2008 kl. 10:07 #193983STIredDeltagareTack alla! You are too kind 🙂 :7 Ska köra försiktigt.
OzO vi kan joina varandras fanklubbar :*
Mats, erbjudandet står kvar 😉/r
26 augusti, 2008 kl. 12:45 #193829pannanDeltagareGrattis 😀 Hur är tubolaget på bilen? 😀 är det full ketchup eller har den register är i botten?
-
FörfattareInlägg
- Ämnet ”Projekt röda STIn goes CDB” är stängt för nya svar.