- Detta ämne har 380 svar, 27,705 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 11 månader sedan av STIred.
-
FörfattareInlägg
-
19 juni, 2006 kl. 13:53 #192106pannanDeltagare
Idag kom den stora dagen dvs besiktning på bilen efter att polisen stoppade mig för några veckor sedan.
Man var rätt nervös när man begav sig till bilprovningen efter lunch idag. Kom på i bilen till provningen att jag glömt montera på originallampor istället för xenonljuset. Det jag däremot kom ihåg var insatsdämparen.
Jag vinkas fram och rullar in i hallen. -Vilken fin ljusbild du har på bilen säger dom och jag bara står och ler 🙂 De rullar fram bilen och lyfter sedan upp den. Riktigt styvt chassie och rejäla bromsar också säger de. Bromsarna testar de utanför iom att den inte får köras på deras rullar.
Sedan till det roliga 🙂 Avgasvärdena är sjukt bra. Nu hade jag varken i k-sprit eller t-sprit. Allt för att verkligen se hur skitig bilen är. Var helt beredd på att få en ombesiktning igen. Döm av min förvåning, bilen är sjukt ren 🙂 Han visar värdena och man bara ler 🙂 Stod och bara blundade och väntade mig en stor utskällning.
Får som avslutning på moset kommentaren att nu är det bara att gasa och köra igen, bilen går som en klocka 🙂
Stort tack till SMR för en exemplariskt ren mapp. Utan dom hade bilen aldrig gått så fint som den gör. Sedan tackar jag Scott i England för avgassystemet som verkligen höll vad det lovade.
Liten idolbild som grädde på moset 😉 Lazzat RS bana i Söndags på Lunda:
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/lunda12.jpg19 juni, 2006 kl. 15:03 #191959ManorDeltagareGrattis Pannan, kul att allt gick så bra. Körde du på en speciell bilprovningsmapp…eller är det den mapp som du använder dagligen?
mvh Mats N
19 juni, 2006 kl. 16:30 #191933BlockenDeltagareGrattis Pannan, kul att allt gick så bra. Körde du på en speciell bilprovningsmapp…eller är det den mapp som du använder dagligen?mvh Mats N
Tennismapp kanske? :+
/AB
19 juni, 2006 kl. 16:36 #191991YonazDeltagarePannan Vs SBP 15 – 0
Härligt! – SMR har fått tennisarm efter allt mappande 😉
Det där “helbilsgodkänd” – Smittar det?
Tacka vet jag flyttgods dä ä fin skit!
19 juni, 2006 kl. 16:50 #192107pannanDeltagareHan brydde sig inte mycket om angående helbilsgodkänd. Resonerade att så länge allt satt som det skulle och att det viktigaste av allt, avgasvärdena var bra. Så går bilen igenom.
Mats, det är samma mapp som jag använde på Emmaboda.
19 juni, 2006 kl. 18:34 #191903SecretAgentManDeltagareHmmmm….något jag märkt med min autronic (precis som med den gamla linken) är att har man rätt lambdavärde för bilprovningens test på 2500 rpm….så brukar det bli helt fel på motorvägen vid rull i det varvet?
Jag har gett mig fan på att försöka få till det, men man hamnar ofelaktigt runt samma zoner i mappen, och det flödar helt olika vid de två tillfällena (det går åt mer bränsle vid t.ex 90 knyck och 2500 rpm än torrvarvning vid 2500 – men du är i samma zoner och snurrar).
Underligt…och tempkorrigeringen är på liknande siffror på insugs- och vattentemp vid båda tillfällena med…
Så man kan inte annat än undra om din bil antingen har någon newage-finess i autronicen, eller att den går magert i ett par zoner runt 2500 rpm på motorvägen för att klara avgastestet…?
/J
19 juni, 2006 kl. 20:26 #192108pannanDeltagareHmmmm….något jag märkt med min autronic (precis som med den gamla linken) är att har man rätt lambdavärde för bilprovningens test på 2500 rpm….så brukar det bli helt fel på motorvägen vid rull i det varvet?Jag har gett mig fan på att försöka få till det, men man hamnar ofelaktigt runt samma zoner i mappen, och det flödar helt olika vid de två tillfällena (det går åt mer bränsle vid t.ex 90 knyck och 2500 rpm än torrvarvning vid 2500 – men du är i samma zoner och snurrar).Underligt…och tempkorrigeringen är på liknande siffror på insugs- och vattentemp vid båda tillfällena med…Så man kan inte annat än undra om din bil antingen har någon newage-finess i autronicen, eller att den går magert i ett par zoner runt 2500 rpm på motorvägen för att klara avgastestet…?/J
Det jag vet är att Plug n´play ECU:n till new age STI har många fler funktioner än din Autronic Sam.
Däremot så är inte mappen gjord för bilbesiktningen utan det var min befintliga mapp som vi finjusterade vidare på inför Emmaboda. Hur Rickard har gjort vet jag inte men bilen går riktigt bra i alla register. Han som mätte avgaserna gasade med bilen rätt rejält när mätsensorn satt i, så han stod ju inte still på 2500 varv hela tiden.
SMR har gjort rätt 😉
mvh
J20 juni, 2006 kl. 11:50 #191904SecretAgentManDeltagareJag tvivlar inte på att något gjorts fel eller rätt, är bara lite fundersam – och testet hos SBP är tomgång och förhöjd tomgång (det senare ÄR 2500 rpm som hålls statiskt vid just det varvet), med diverse krav på utsläpp och lambdavärden.
/J
20 juni, 2006 kl. 14:48 #192109pannanDeltagareJag tvivlar inte på att något gjorts fel eller rätt, är bara lite fundersam – och testet hos SBP är tomgång och förhöjd tomgång (det senare ÄR 2500 rpm som hålls statiskt vid just det varvet), med diverse krav på utsläpp och lambdavärden./J
Mycket möjligt. Men den gick igenom och det är det som är väsentligt. Jag hoppade rätt högt av lycka 🙂
21 juni, 2006 kl. 11:14 #192110pannanDeltagare2 st nya bilder ifrån en liten grillfest Sideways hade i Lördags.
Bilen är nypolerad och lacknbehandlad, grym skillnad mot innan. Nästan alla repor är borta och lacken ser helt ok ut nu:
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/STI01.jpgDirezzorna i närbild. Jämt slitna också 🙂
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/STI02.jpg22 juni, 2006 kl. 14:31 #192260BodyshotDeltagareTjena Pannan! Du lovade att skicka mig en länk angående bra pris på FMIC, vi talades vid på macken @ Imprezaträffen stockholm den 7. Mvh BS
25 juni, 2006 kl. 08:52 #192111pannanDeltagarePM skickat angående FMIC.
Uppdatering:
Koppling inhandlad ifrån RPS. Vart deras organiska variant som skall vara mycket bra.
Svänghjul även det på G, lutar åt Fidanza men är inte helt bestämt ännu. Kopplingen anländer om ca 1.5 vecka så träffen på Tullinge blir det att köra väldigt lugnt till. Skall bli kul att se hur bilen beter sig igen med nya fräscha don.
Turbokit anländer i Juli. Blir ett ifrån USA som är baserat på Garrett GT3071R. Ball bearing turbo och en massa godsaker. Fuel rail blir ifrån APS, nya spridare är även det på G.
Om ekonomi finns blir det även coilovers. Där vet jag inte ännu vad det blir, lutar dock inte åt något japanskt. Utan antingen åt Bilstein eller H&R.
Sedan känner jag att det får vara nog med bilsaker detta år. Tror bilen är rätt optimal efter detta. Så nya planer får smidas under vintern. Antingen om man har kvar bilen ett år till och bygger ny motor, eller så säljes den för något annat roligt.
mvh
J5 juli, 2006 kl. 07:51 #192112pannanDeltagareTvå nya stolar monteras i helgen. Vart Recaro SPG.
mvh
J11 juli, 2006 kl. 10:59 #192113pannanDeltagareHade bilen inne på service idag och bad dom att byta klossarna bak. Efter en större chock när de talade om vad de kostade så vart det ett samtal till Per på Pean Sweden istället. Slutade med PFC bak också.
Originalklossar bak kostar hos Subaru 3800 kr…..är det humant? Inte ens Pagid eller PFC klossar kostar så mycket. Stålomspunna slangar även det beställt.
11 juli, 2006 kl. 12:54 #191949simoDeltagareHoppas att du gillar att tvätta fälgar 😉
3800 för orginal bak 😀/U – som betala 1700 för DS3000 fram
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.