- Detta ämne har 380 svar, 27,705 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år sedan av STIred.
-
FörfattareInlägg
-
25 juli, 2006 kl. 11:25 #192137pannanDeltagare
Trevligt! Då blir det ännu roligare att jämföra. :-)Jämförde dina bilder med bilder från min och de är inte exakt lika. Min har inga såna siffror tryckta på ovansidan..http://www.garaget.org/show_ext.php?car=4177&image=163020MvhPeter
Kankse har ändrat lite på delarna sedan sist. Med min otur är det väl en Skoda Octavia Turbo man fått för en massa pengar 😉
Skall bli kul att se skillnaden senare. Tyckte faktiskt att turbon såg rätt stor ut när man tog upp den ur kartongen hade väntat min en mindre pjäs.
25 juli, 2006 kl. 22:21 #192138pannanDeltagareFick tillbaks bilen idag ifrån lackeringen 😀
26 juli, 2006 kl. 09:35 #192211FeADeltagareFick tillbaks bilen idag ifrån lackeringen 😀
Jäklar vad rädd jag vart först, innan jag fatta 😮 😀
Funderade om det hade slagit slint alldeles. Först snack om att ha en clean och diskret bil, sen raka motsatsen – mohaha! 😀
26 juli, 2006 kl. 22:04 #192243Adam KDeltagarenänä!
Jag såg den ju igår, och den där camo-kokarn syns ju inte ;-DMen vad gjorde du inte på Kinnekulle idag? Vi hade behövt en monsterkokare…
26 juli, 2006 kl. 22:09 #192139pannanDeltagarenänä!Jag såg den ju igår, och den där camo-kokarn syns ju inte ;-DMen vad gjorde du inte på Kinnekulle idag? Vi hade behövt en monsterkokare…
Ingen koppling som sagt :-)Blir Lazzat RS bana på Barkarby i helgen dock.
Nu står den hos SMR för kopplingsbyte. Nästa vecka blir turbobytet av plus montering av fuelrail, spridare och APS turbo inlet pipe.
mvh
J27 juli, 2006 kl. 06:29 #192246UbbeDeltagareJa jädrar, här har det shoppats loss! Kul… man blir ju inte ett dugg sugen på att sätta hammaren i spargrisen själv…. :9
//Ubbe
1 augusti, 2006 kl. 20:52 #192140pannanDeltagareVart RS bana på Barkarby i helgen. Laborerade lite med diffen den sista rundan och kapade av 3 sekunder vilket är en sjukt bra förbättring. Bilen upplevedes mycket bättre med mer bakhjulsdrift och man kunde styra bilen med rumpan. Många trodde jag körde på R däck sista rundan men jag använde gatdäcken denna gången.
Resultarade i en 2:a plats och man fick en liten fin pokal som förgyller vardagsrummet 😀
Lite bilder ifrån de 3 dagarna:
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/18449-6818.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/Bild-189.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/Bild-216.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/Bild-220.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/Bild-256.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/Bild-259.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/p1010014.jpgPå Lördag blir det Mantorp Park och Action meet för lite RS banåka igen.
mvh
J2 augusti, 2006 kl. 08:03 #192141pannanDeltagareNu vart det ytterligare ett föremål på shoppinglistan:
GT Spec II headers
Diverse Whitelineprylar
mvh
Johan9 augusti, 2006 kl. 21:29 #192142pannanDeltagare16 augusti, 2006 kl. 09:27 #192143pannanDeltagareFuelrail, insug och 2 st Recaro SPG förgyller just nu vardagsrumsgolvet 🙂
Bara spridarna jag väntar på, borde anlända senast Måndag. Sedan blir det att mecka Subba igen.
mvh
J – Som funderar starkt på ett 2 liters legacy block just nu16 augusti, 2006 kl. 13:06 #191975KvarnisDeltagaremvhJ – Som funderar starkt på ett 2 liters legacy block just nu
Vad hade tänk göra med det 😉
Jag kan lova att om blocket ii sig är billigt så blir allt övrigt dyrt 😀Din STI maskin klara utan problem en 18G om det har mappats rätt 🙂
16 augusti, 2006 kl. 13:24 #192144pannanDeltagaremvhJ – Som funderar starkt på ett 2 liters legacy block just nu
Vad hade tänk göra med det ;)Jag kan lova att om blocket ii sig är billigt så blir allt övrigt dyrt :DDin STI maskin klara utan problem en 18G om det har mappats rätt 🙂
Har spånat lite med Subaru Micke om att bygga en ny maskin. Var en vettig lösning och iom att jag vill ha en maskin där det bara smäller till när man trycker ner gasen är det bättre med en 2 litare. Så mycket dyrare blir det inte, ca 10.000 kr för ett helt nytt Legacy block. Sedan kan man lyfta över det mesta. Man köper nya smidda kolvar, stakar, kammar. Sedan har man en maskin som håller för mera mos och som är rapp i registret. Men det är bara om bilen är kvar nästa år.
18G håller utan problem på 2 litaren och mappare har jag redan en bra 🙂 Som dessutom har sjukt bra support/Service så de överger jag inte i första taget.
Mvh
Johan16 augusti, 2006 kl. 13:32 #191908SecretAgentManDeltagareVa?
Om du skall ha elakt svar från motorn med aggregat som lämnar lite pulver är INTE 2 liter det bästa…
Strokad 2,2:a (2,33) är det bästa av båda världar, en varvvillig motor med lite volym att sätta fart på stadiga aggregat.
Tvåhalvan äger som botten/mellanregistermonster – och det går allt att plocka ut pulver ur den med (7500 rpm är inga problems på den).2,5 rockar absolut hårdast, naturligtvis med rätt stakar och kolvar – kanske fodrat block om man skall köra hårt med GT30/35R…
2 liters subarumotor och mycket effekt med stora aggregat…nja.
/J
16 augusti, 2006 kl. 13:42 #192145pannanDeltagareVa?Om du skall ha elakt svar från motorn med aggregat som lämnar lite pulver är INTE 2 liter det bästa…Strokad 2,2:a (2,33) är det bästa av båda världar, en varvvillig motor med lite volym att sätta fart på stadiga aggregat.Tvåhalvan äger som botten/mellanregistermonster – och det går allt att plocka ut pulver ur den med (7500 rpm är inga problems på den).2,5 rockar absolut hårdast, naturligtvis med rätt stakar och kolvar – kanske fodrat block om man skall köra hårt med GT30/35R…2 liters subarumotor och mycket effekt med stora aggregat…nja./J
Jag poängterade också strokad motor då en kompis till mig betällde JUN stroker kit till sin EVO för ett tag sedan. Finns även till Subaru. Men Micke vet nog vad han pratar om, han har ju även haft en del kontakt med både Prospeed och Prodrive. Och de är ju inte direkt amatörer när det gäller att bygga rallymaskiner som verkligen håller.
Körde nya STI:n med 2.5 liters och den är precis som min seg i varvningen. Det jag vill ha är som sagt att det bara skall panga till när man trycker på gasen. Lite M3 över bilen.
mvh
J16 augusti, 2006 kl. 13:49 #191909SecretAgentManDeltagare…då lär du aldrig gilla 2 liter med stora aggregat heller.
Det är rätt enkelt, mera avgaser ger mera knuff på turbon…större motorer pumpar mera luft.
Rätt turbo på rätt motor, med rapp laddtrycksstyrning är vad det handlar om – men en turbomotor blir aldrig i närheten av en vass sugmotor i respons, men vi har mer ork i mitten oftast (och mer problem med drivlinorna med :+).
2 liter är inte fel, men jag personligen anser att efter 400 riktiga pållar är det fel motor om man förväntar sig ett jäkla rappt svar från maskinen (om vi utesluter lustgas och annat trixande, utan rakt på med turboaggregat).
/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.