- Detta ämne har 380 svar, 27,705 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 11 månader sedan av STIred.
-
FörfattareInlägg
-
16 augusti, 2006 kl. 13:57 #192146pannanDeltagare
Som sagt, jag får se vad man gör. Är inte ute efter något effektmonster heller då just bankörning och den typen av aktivitet är roligast. Vill ha en rapp maskin som lämpar sig bäst för sådant. Om man bygger något annat kommer man ju inte ha kvar 18G turbon och inte köra på något monster till aggregat heller.
16 augusti, 2006 kl. 14:16 #192224STIredDeltagaremvhJ – Som funderar starkt på ett 2 liters legacy block just nu
Vad hade tänk göra med det ;)Jag kan lova att om blocket ii sig är billigt så blir allt övrigt dyrt :DDin STI maskin klara utan problem en 18G om det har mappats rätt 🙂
Har spånat lite med Subaru Micke om att bygga en ny maskin. Var en vettig lösning och iom att jag vill ha en maskin där det bara smäller till när man trycker ner gasen är det bättre med en 2 litare. Så mycket dyrare blir det inte, ca 10.000 kr för ett helt nytt Legacy block. Sedan kan man lyfta över det mesta. Man köper nya smidda kolvar, stakar, kammar. Sedan har man en maskin som håller för mera mos och som är rapp i registret. Men det är bara om bilen är kvar nästa år.18G håller utan problem på 2 litaren och mappare har jag redan en bra 🙂 Som dessutom har sjukt bra support/Service så de överger jag inte i första taget.MvhJohan
Du är nog något överoptimistisk där när det gäller priset, blir garanterat rätt så mycket dyrare, iaf i slutändan 😉
Med stor turbo på 2 liters motor får du aldrig den responsen som du vill ha, däremot en rätt mappad 2.5a, med rätt turbo och eventuellt lite vassare grejer invändigt spöar nog det mesta. Fick en provtur med kvarnis gamla innan den blev nerplockad, och kan säga att jag aldrig åkt med en bil med sån sjuk respons, och då var det ändå bara än vanlig 2.5a fast med rätt turbo och rätt mappad….
Så jag håller nog med Jerry där, fixa istället en 2.5a ev med smidda grejer och glöm 2liter. Eller annars kanske hellre en 2.65a till och med, blir inte lika varvvilligt dock….
Inte värt stroka en 2litare…
Skulle jag få välja så tycker jag ändå kanske att en stokead 2.2a cdb rockar nog mest ;-)… man har la blivit hjärntvättad av en viss norrländsk kokardoktor 😉 😀16 augusti, 2006 kl. 14:30 #191961ManorDeltagare…fan Pannan…min kombi sticker direkt när jag nuddar på gasen. Om det är det som du är ute efter så kanske vi kan byta jämt…men då är jag jävligt bussig mot dig.
Näääää, jag bara skojjade…kombin byter man inte bort i första taget :D.
16 augusti, 2006 kl. 14:51 #192225STIredDeltagareom du forfarande velar ang tubon pannan, kan du ju alltid köpa min aps 😉 den är iaf beprövad….:)
Skulle du vara intresserad göra dig av med dina originalspridare och din originalturbo, kan du ju alltid säga till….
sorry för ot.
16 augusti, 2006 kl. 16:04 #191976KvarnisDeltagareSka iofs hålla med Panna att en riktig byggd,specad 2l maskin är riktigt rapp 🙂
MEN jag har ~sett 3 sådanna motorer i kokjare…2xRCM byggen + en Skotte som har en wrc motor.
Dom går sjukt bra med stora agg, men prislappen på dom byggena finns inte med min ekonomi.
Problemt är att ska det vara balanserat, portat toppar etc i perfekt harmoni så blir det till att slanta duktigt mycket.
Räkna med +100K för motor och toppar.
Jag avråder dig starkt från att riva ner din orginal motor.Sen så kan det vara så att jag förmodligen vet vad som är bland det mest prisvärda att göra ;).
Jag har trots allt haft några års kontakter med grbbarna i UK,Usa och även i down under 🙂
Sen så i verkligheten skiljer det inte så mycket mellan 2.33L maskin och en 2.5L, jo du får ut lite mer vrid på 2.5 och det kräves mer luft på toppen.
Men ett legacyblock är bra att uttgå i från, du skulle antaglien försöka få tag på et EJ22T block alt bora och fodra om ett gammalt legacy block.
Sen kan man iofs trixa med kortslagig vev och längre stakar för att få snabbare respons 🙂 …men det hela börjar genast gå från
dyrt jävligt dyrt tyvärr, om man ska hålla på att trixa med allt.16 augusti, 2006 kl. 16:14 #192147pannanDeltagareSTIred skall du sälja bilen eller? Iom att du frågar efter original turbo och spridare? 🙂
APS är för stor fast hade du sagt till innan så hade man nog nappat. Har ju trots allt min andra turbo liggandes hemma helt ny i kartong. Vad skulle du vilja ha för APS:en i sådanafall?
Precis Kvarnis. Men vad är egentligen billigt när man håller på med bilar? Har redan skottat iväg över 150.000 kr på bilen bara nu så 100.000 till hade jag räknat med om man skall bygga seriös maskin. Därför jag vill bygga under vintern dvs man har några månader på sig att göra allt. Går inte att få ihop ett dyrt bygge på en månad, jag är inte datatekniker längre som Mats 😉
mvh
J16 augusti, 2006 kl. 16:15 #191910SecretAgentManDeltagareDu snackar goja kvarngren ( 😀 ), nog är de rappa bara de får fart på turbon…men det är de allihopa. :+
Det är bara att det är bra mycket jävligare att få snurr på en riktigt turbo med den mindre motorn (såg med egna ögon på konbanan på TOTB att RCM och islänningen hamnade utanför spoolpunkten lite då och då…kopplingar sparkades hejvilt 😉 ).
Att det går är inte samma sak som att det finns betydligt bättre sätt att göra samma sak på. 🙂
/J
16 augusti, 2006 kl. 16:26 #191962ManorDeltagareHar redan skottat iväg över 150.000 kr på bilen bara nu så 100.000 till hade jag räknat med om man skall bygga seriös maskin. Därför jag vill bygga under vintern dvs man har några månader på sig att göra allt. Går inte att få ihop ett dyrt bygge på en månad, jag är inte datatekniker längre som Mats ;-)mvhJ
Du ska ha all heder Pannan…jag snackar ju bara, men du skiter ta mig f-n pengar.
Om man inte håller på med IT så är det helt klart kaffebranschen som gäller. Detta innebär då att Jerrys blivande hustru Madde (gift er någon gång då…) snart kommer att vara rikare än Jerry och köpa sig en häst (eller varför inte två). Så här nära har det aldrig varit…
mvh Mats N – som undrar om man kan börja sälja “svart” kaffe vid sidan om…
16 augusti, 2006 kl. 16:49 #191977KvarnisDeltagareGoja… vev/stak länger kommer påverka hur bilen beter sig, de ä sant de 😀
Sen så kommer det kosta mer än det smakar oxå…., men man kan som sagt uppnå en volym på olika vis 🙂RCM/Team Ice ska inte behöva ha problem med lag, dom har både ALS+SQ/dogbox lådor så det är snarrare ett handhavande fel 😉
då dom tillråga på allt även har nos system i bilen a 150BHP.Mines skyline är ett perfekt exempel på hur olika byggeb får olika effekt när allt är perfeket avstämt 🙂
Sen så kommer aldrig en 2.0L maskin att ha samma vrid som en 2.5L maskin i botten… Iofs så kan man trixa med kammtider om man vill men då ryker ju toppen så det står härliga.
16 augusti, 2006 kl. 16:54 #192148pannanDeltagareByggde inte RCM om Team Ice bil igen till en större volym än 2.0 liter detta året?
Haha ja du Mats 😀 Inget av dom pengarna kommer ifrån kaffebranschen :-)Tro mig den är inte lukrativ. Såg till att göra mig en hacka på förra jobbet.
Nu blir man ju dessutom sambo och då kan man ju spendera lite mer på bilen i månaden 😉
16 augusti, 2006 kl. 16:56 #191978KvarnisDeltagarePannan billigt är 100K, du får nog ta å öka det 3ggr för att få allt perfekt balanserat avstämt.
Ett bygge typ RCM har kostat ca £300K iofs med allt…men ändå.
Fåga Micke vad han fick ge för bara sitt motor bygge.
Har för mig att No1 frågade RCM, men skippade dom pga av kostanden..kan ha fel dock…För att fixa fram en EJ22T som är byggd för säg ~5-600Bhp så landar det väl på ca 50k, toppar är nästan samma pengar.
Men då är allt besällt utanför Svedal, har för mig att Autotech gjorde en motorrenvoering för nått år sedan till bra pris… slutsumman ~40K
Problemet är att allt annat krafs kostar slant oxå… tyvärr
16 augusti, 2006 kl. 17:01 #192149pannanDeltagareTeam Ice bil vet jag har kostat 🙂 RMC är dyra men samtidigt sjukt duktiga på det de gör också. Nr1 vill ju ha en massa pulver. Jag nöjer mig gott och väl med 400 riktiga hästar. Som sagt 600+ och raktframåka får andra syssla med 🙂
16 augusti, 2006 kl. 17:19 #191979KvarnisDeltagareJag skulle föreslå en 2.2L maskin med en GT30R, du får nog utt ca 450Bhp på vanlig soppa, och bra drag från 3-3.5K
Med rätt kammar och toppar så skulle det funka som fisken 🙂
Du kan oxå utan problem dra den till 8K16 augusti, 2006 kl. 17:22 #192150pannanDeltagareJag skulle föreslå en 2.2L maskin med en GT30R, du får nog utt ca 450Bhp på vanlig soppa, och bra drag från 3-3.5KMed rätt kammar och toppar så skulle det funka som fisken :)Du kan oxå ytan problem dra den till 8K
Vilka gör strokerkit? Det enda jag har sett är ifrån Jun.
16 augusti, 2006 kl. 18:50 #191980KvarnisDeltagarepsst onödigt att köpa ett stroker kitt som jag sa så leta reda på ett EJ22T block alt borrta och fodra om ett gammalt legacy block.
Stroker kitt är ju bara 79mm vev med kolvar och stakar 🙂
Du kan få köpa ett av mig för ½ juns pris 😉 😀 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.