- Detta ämne har 380 svar, 27,705 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 11 månader sedan av STIred.
-
FörfattareInlägg
-
16 augusti, 2006 kl. 19:21 #192151pannanDeltagare
Det som är så kul är att alla säger olika 🙂 Frågan man en person så är 2.5 liters bäst, en annan strokad och den 3:e 2.0 liter.
Hur var din motor t ex Kvarnis med responsen? Alltså var den varv villigt och leverade punch på en gång?
16 augusti, 2006 kl. 19:45 #191911SecretAgentManDeltagareJag körde ju Kvarnis recept rätt av, mappat hos Trollspeed, och det var ett *satans* drag så fort man tittade på gaspedalen, drog jämnt och urstarkt från botten.
Pga snälla GT-kammar planade effektkurvan ut vid 6000 rpm, men det var ~400 riktiga Trollspeedpållar där med…Tvåhalva med rätt innehåll regerar, bilen handlar om körbarhet, inte toppeffekt, och inget slår kubiktum och en stadig turbo. 😀
En 2,2:a är bästa kompromissen om det skall varvas 9000…men då pratar vi torrsump och annat kul…
Hä, tvåhalvan dominerar – byggd rätt, med rätt kringutrustning.
/J
16 augusti, 2006 kl. 20:02 #192152pannanDeltagareRätt mappare har jag redan så rapp bil kommer jag få med rätt maskin.
Skall slänga iväg lite mail till olika tuners i UK och se vad de olika säger för recept. Finns ju ett antal där som byggt håriga bilar.
16 augusti, 2006 kl. 23:29 #192254ToxicatorDeltagareHmm.. om de är rapphet och respons du vill ha så kanske du ska skippa turbon helt och kompressor konvertera kokaren! 😀
Borde väl vara de bästa för dig då, som inte vill ha allt för många hästar och snabb respons i kon-åkandet 😉//Mange – “som gömmer sig för ev. arga blickar efter uttalandet om kompressor” 😛
17 augusti, 2006 kl. 07:14 #192226STIredDeltagareSTIred skall du sälja bilen eller? Iom att du frågar efter original turbo och spridare? :-)APS är för stor fast hade du sagt till innan så hade man nog nappat. Har ju trots allt min andra turbo liggandes hemma helt ny i kartong. Vad skulle du vilja ha för APS:en i sådanafall?Precis Kvarnis. Men vad är egentligen billigt när man håller på med bilar? Har redan skottat iväg över 150.000 kr på bilen bara nu så 100.000 till hade jag räknat med om man skall bygga seriös maskin. Därför jag vill bygga under vintern dvs man har några månader på sig att göra allt. Går inte att få ihop ett dyrt bygge på en månad, jag är inte datatekniker längre som Mats ;-)mvhJ
Nej bilen skall inte säljas, bara tröttnat på så mycket effekt 😉
Vet inte riktigt vad jag vill ha för turbon, kom med ett förslag. Om du har lust sälja dina originalspridare och din originalturbo kan vi säkert hitta nån bra lösning 🙂
Och som sagt vill du ha vrid tidigt kör på 2.5a eller 2.65 tom Det ihop med en gt30 blir fina grejer 🙂 Skippa 2L.
Oavsett hur mycket du trixar med kammar toppar, etc får du aldrig samma vrid lika tidigt med 2.0 som med 2.5 ganska enkel matematik där 😉Då är det bättre optimera 2.5an för att få det du vill, eller fixa en strokad 2.2a som sagt så blir det en bra kompromiss.
Sen glöm JUN och annat dyrt. Som kvarnis sa kör med ej 257vev i 2.2block så vips har du en strokad motor 🙂
17 augusti, 2006 kl. 20:45 #192153pannanDeltagareRaul,
Din turbo är riktigt fin 🙂 men som det ser ut nu skulle jag aldrig hinna bli klart till Gotland Ring om jag bytte turbo. Iof om någon här är sugen på en 18G turbo helt ny i förpackning och en snabb affär så skulle jag kunna köpa din. Men som sagt vill ha 12.500 kr för min turbo. Är en TD05-18G med hårdare wastegate (kostade extra).
Mvh
Johan17 augusti, 2006 kl. 21:01 #192154pannanDeltagareProvar att lägga ut en säljes annons. Nappar någon så köper jag din.
Mvh
J17 augusti, 2006 kl. 21:05 #192227STIredDeltagareRaul,Din turbo är riktigt fin 🙂 men som det ser ut nu skulle jag aldrig hinna bli klart till Gotland Ring om jag bytte turbo. Iof om någon här är sugen på en 18G turbo helt ny i förpackning och en snabb affär så skulle jag kunna köpa din. Men som sagt vill ha 12.500 kr för min turbo. Är en TD05-18G med hårdare wastegate (kostade extra).MvhJohan
Jag förstår, ingen panik, var lite dumt jag inte kom på det tidigare… Tror iofs inte det är nåt fel på 18g:n heller 🙂
Edit: jag är i övik nu iofs och bilen i göteborg, så skulle du vilja ha den måste den monteras av bilem på nåt sätt, men det går säkert o lösa. Säg bara till om du får nån som vill ha din så försöker vi lösa det då….
17 augusti, 2006 kl. 21:14 #192155pannanDeltagareJag förstår, ingen panik, var lite dumt jag inte kom på det tidigare… Tror iofs inte det är nåt fel på 18g:n heller :)Edit: jag är i övik nu iofs och bilen i göteborg, så skulle du vilja ha den måste den monteras av bilem på nåt sätt, men det går säkert o lösa. Säg bara till om du får nån som vill ha din så försöker vi lösa det då….
Det är lugnt 🙂 Brukar iof alltid vara snabba ryck när saker väl skall monteras.
Hur mycket har du laddat med din snurra? Har du legat på 1.5 bar?
17 augusti, 2006 kl. 21:21 #192228STIredDeltagareHur mycket har du laddat med din snurra? Har du legat på 1.5 bar?
På race mappen ladda den lite över 1.6 och håller ända upp till 7000rpm, på gatmappen ca 1.4 upp till 7000
Kan säga att jag nästan uteslutande kört med gatmappen, även i ss 🙂 har använt racemappen bara fåtal gånger. Man upplever ingen större skillnad på de två olika mappningarna när man kör, fast när jag har tagit tid då har man sett att det skiljer en del….
Men turbon ska nog klara mer ladd än så utan problem, tyvär så pallar ju knappast originalbottendelen det….17 augusti, 2006 kl. 21:25 #192156pannanDeltagarePå race mappen ladda den lite över 1.6 och håller ända upp till 7000rpm, på gatmappen ca 1.4 upp till 7000Kan säga att jag nästan uteslutande kört med gatmappen, även i ss 🙂 har använt racemappen bara fåtal gånger. Man upplever ingen större skillnad på de två olika mappningarna när man kör, fast när jag har tagit tid då har man sett att det skiljer en del….Men turbon ska nog klara mer ladd än så utan problem, tyvär så pallar ju knappast originalbottendelen det….
Precis, är den jag är orolig för. Skulle nog också hålla mig runt 1.4-1.5 bar för att vara på den säkra sidan. Ett motorras är inget jag vill ha.
17 augusti, 2006 kl. 21:33 #192229STIredDeltagareBåde Manuel(han kör iofs ingen aps turbo) och staffe laddar mer än vad jag laddade på min racce mapp. Tror Manuel laddar runt 1.8(tror nästan att det är ännu mer), staffe inte riktigt lika mycket, och det verkar som att det håller(än så länge iaf).
Men om man inte jagar tiondelar på strippen spelar det ingen större roll, man känner inte om det är 0.2bar mer eller mindre, och så kan man vara mer säker på att motorn håller 🙂
17 augusti, 2006 kl. 21:52 #192157pannanDeltagareBåde Manuel(han kör iofs ingen aps turbo) och staffe laddar mer än vad jag laddade på min racce mapp. Tror Manuel laddar runt 1.8(tror nästan att det är ännu mer), staffe inte riktigt lika mycket, och det verkar som att det håller(än så länge iaf). Men om man inte jagar tiondelar på strippen spelar det ingen större roll, man känner inte om det är 0.2bar mer eller mindre, och så kan man vara mer säker på att motorn håller 🙂
Vad jag har hört så har Manuel blåst sin motor….Så 1.8 skulle jag inte rekommendera i längden.
17 augusti, 2006 kl. 22:02 #192230STIredDeltagareVad jag har hört så har Manuel blåst sin motor….Så 1.8 skulle jag inte rekommendera i längden.
Är det sant? Trodde bara det var hans turbo som kollapsa….
17 augusti, 2006 kl. 22:24 #192158pannanDeltagareÄr det sant? Trodde bara det var hans turbo som kollapsa….
Vad jag förstod på Tullinge så hade ena cylindern gett upp. De hade gjort komptest och den ena var skadad.
Så både turbo och motor hade gett upp. Men Amerikanarna har haft rätt stora problem med Momentum aggregaten då de inte tålt höga laddtryck. Sedan skall man ju som sagt inte ladda på för mycket på originalblocken och i synnerhet inte med respons…
mvh
J -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.