- Detta ämne har 380 svar, 27,705 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 11 månader sedan av STIred.
-
FörfattareInlägg
-
19 augusti, 2006 kl. 13:29 #192159pannanDeltagare
Hittade lite bra inlägg på Scoobynet angående just 18G och 20G. Dessa kommer ifrån både Zen Performance och Andy Forrest dvs de vet vad de talar om. Och vad jag minns rätt hängde väl både Kvarnis och Sam med dom på TOTB nyligen.
Zen Performance:
I just replaced the standard VF35 with a TD05 18g on a customers car. In conjunction with an uprated TMIC, cold air induction, 3.5″ decat exhaust and remap the end result was very good. We actually started be trying to use the VF35 but it crept quite badly with the big exhaust, so it was decided to change the unit seeing as we had to removed it to even port the wastegate.The difference is very noticable, paticularly at the top end, and on this paticular car we had full boost around 3000rpm, not laggy at all.
The 18g is capable of maxing out the standard injectors (at normal fuel pressure) so just about the ideal choice for a new age STI if you don’t want to go mad.
Paul
Forts:
Quote:
Originally Posted by loscooby
Hi there Paul!So what you are saying is that with a td05 18g you might get away with not uprating the injectors( the walbro 255l I guess is mandatory)?
How much hp and torque would in your opinion be safe with the td05 18g along with a freeflow exhaust?
Did you port the td05 to avoid the boost-creep like you would on the std VF35?/L-O
Yes I would say stick with the standard injectors. The 18g turbos come already ported, but have a larger wastegate flapper too, so can be further ported beyond a standard VF turbo. Should be good for around the 350-370hp mark (assuming a td05 16g is around 320-340).
Paul”
“The 18g and 20g are different turbos, they are not “good” and “better”. The 18g can be run at higher boost at low rpm (3000-4500 region) without surge, and although many people run the 20g without surge, some cars will have problems.
With sti cams and rev limit, 18g vs 20g is a tough call, if in doubt I would say 18g, and for those that want the extra power, but are prepared to work around the issues (if they should even arise at all) then go 20g.
The garrett based units offer more power, low lag (measure by time delay) but quite a high boost threshold RPM (what most people think of as lag).
Paul”
Andy Forrest inlägg, går ju att hämta rätt bra med pulver på en 2 litare med 20G turbon……..
“Also consider the TD05-20G which runs very well on the Sti’s.
We had an Sti 02 run 403bhp and 340lb of torque at Dastek last week, full boost of 1.4 bar at 3300rpm. This was running an uprated fuel pump, APS induction, decat and headers. Std intercooler and injectors.
Andy”
Jag behåller min 18G och provar att montera den. Skall bli kul att se hur bilen uppför sig. Läste igår i Japansese performance om två bilar som en Engelsk tuningfirma byggt. Där använde sig en av bilarna utav just 18G och den andra 20G. Om man tog vardagskörning så var 18G:n mycket snabbare tack vare noll turbolag. Däremot på banan fick den se sig omkörd. Testpanelen valde endå 18G bilen som en favorit.
Mvh
Johan20 augusti, 2006 kl. 15:00 #191963ManorDeltagare18G verkar ju vara helt rätt Pannan. Det ska bli kul och se vad du tycker och tänker efter att du har monterat och testat den ett tag :-).
20 augusti, 2006 kl. 21:24 #192160pannanDeltagare18G verkar ju vara helt rätt Pannan. Det ska bli kul och se vad du tycker och tänker efter att du har monterat och testat den ett tag :-).
Yes Mats, jag tror det blir riktigt bra faktiskt 🙂
21 augusti, 2006 kl. 07:51 #191964ManorDeltagareYes Mats, jag tror det blir riktigt bra faktiskt 🙂
Har du bokat någon tid för monteringen än?
21 augusti, 2006 kl. 12:51 #192161pannanDeltagareYes Mats, jag tror det blir riktigt bra faktiskt 🙂
Har du bokat någon tid för monteringen än?
Behöver inte boka tid, de tar in mig endå.
mvh
J21 augusti, 2006 kl. 13:12 #191965ManorDeltagareYes Mats, jag tror det blir riktigt bra faktiskt 🙂
Har du bokat någon tid för monteringen än?
Behöver inte boka tid, de tar in mig endå.mvhJ
Bra service är värt mycket :).
21 augusti, 2006 kl. 14:32 #192162pannanDeltagareBra service är värt mycket :).
Yes, vi har sagt att den skall vara klar till Gotland Ring dvs senast den 16:e September och jag betvivlar inte att den kommer att vara det 🙂
23 augusti, 2006 kl. 20:58 #192261sti_erikDeltagareTänkte bara höra lite om du är nöjd med Autronic sprutet?
Står själv i valet och kvalet om man ska köra Autronic eller motec det är ju viss skilnad på prislappen lixom så man vill gärna höra sig för: var det jobbigt att mappa? hur va programet? har du möjlighet att lagra 2st mappar i sprutet elr är det bara en? fanns det någon grundmapp redan inlaggd så man i alla fall kan starta bilen? hur fungerar det i hopp med bilen/motorn i allmänhet?vill höra alla detaljer! vore mycket tacksam!
24 augusti, 2006 kl. 06:28 #192163pannanDeltagareTänkte bara höra lite om du är nöjd med Autronic sprutet?Står själv i valet och kvalet om man ska köra Autronic eller motec det är ju viss skilnad på prislappen lixom så man vill gärna höra sig för: var det jobbigt att mappa? hur va programet? har du möjlighet att lagra 2st mappar i sprutet elr är det bara en? fanns det någon grundmapp redan inlaggd så man i alla fall kan starta bilen? hur fungerar det i hopp med bilen/motorn i allmänhet?vill höra alla detaljer! vore mycket tacksam!
Skall svara på dina frågor i ordning:
Är inte jag som mappar, underlättar alltid om man är två personer dvs en som kör och en annan som mappar. Nu är det Rickard och Kricke som mappat min, och de kan Autronic i sömnen innan och utan. Skiljer en del på Autronicen till STI jämte lös Autronic till andra bilar då detta sprut är det mest avancerade ifrån dom. Programmet har jag inte ens bett om själv då man inte får med det utan man får ladda hem det ifrån Autronic. Vad har en som inte vet hur man mappar att göra i ett dataprogram för ett sprut? En endaste felparameter gör att bilen kan spika och det håller jag mig ifrån. Man kan lagra X antal mappar så det går att köra gatmapp, racemapp m.m
Grundmappen som följer med är mycket fin, och bilen år att köras på den. Dock rekommenderar jag endå att en erfaren mappare kollar igenom så att allt stämmer. Autronicen fungerar mycket bra ihop med bilen/motorn men det är inte så konstigt då det är en av världens största tillverkare av eftermarknadssprut. Sedan att det är nästan 13.000 kr billigare än Motec gör det inte fel heller. Finns sedan mängder av tillbehör till sprutet ifrån Autronic att köpa till.
Mvh
Johan24 augusti, 2006 kl. 19:27 #192164pannanDeltagareLiten teaser på vad som är på G att dyka upp i garaget snart…
Bilen till Höger
http://i5.photobucket.com/albums/y163/Swede-STI/08082006556_edited.jpg
24 augusti, 2006 kl. 19:54 #191935BlockenDeltagareLiten teaser på vad som är på G att dyka upp i garaget snart…Bilen till
Aah, till frugan? Fränt! 🙂
/Blocken
——————————–
Gamm-STi Thai-Perr Edition I
http://www.impreza.nu
Bilsport Superstage 1.29,8 (på gatdäck, det du Pannan!)24 augusti, 2006 kl. 20:43 #192262sti_erikDeltagareTack för snabba svaren pannan!!
Jo det du nämnt är ungefär det jag har hört och fick ett bra pris på autronics plug n´ play för sti’n så det blir nog så att jag slår till på det faktist.
Annars då? några planer för vintern med bilen?
// Erik
24 augusti, 2006 kl. 20:51 #192165pannanDeltagareAah, till frugan? Fränt! :)/Blocken——————————–Gamm-STi Thai-Perr Edition Ihttp://www.impreza.nuBilsport Superstage 1.29,8 (på gatdäck, det du Pannan!)
Yes till frugan 🙂 Tror hon blir grymt nöjd om affären går i lås. T o m så att jag ser fram emot att få se vad det är för raket 🙂
24 augusti, 2006 kl. 20:53 #192166pannanDeltagareTack för snabba svaren pannan!!Jo det du nämnt är ungefär det jag har hört och fick ett bra pris på autronics plug n´ play för sti’n så det blir nog så att jag slår till på det faktist.Annars då? några planer för vintern med bilen?// Erik
Autronic är ett vettigt val faktiskt i synnerhet till new age STI då det är riktigt riktigt bra.
Vet inte ännu faktiskt. Mycket pengar har gått upp i rök detta året så jag får se vad man gör i vinter 🙂 Antingen bygga vidare eller spara inför lite annat.
mvh
J25 augusti, 2006 kl. 06:36 #191952simoDeltagareAutronic är ett vettigt val faktiskt i synnerhet till new age STI då det är riktigt riktigt bra.Vet inte ännu faktiskt. Mycket pengar har gått upp i rök detta året så jag får se vad man gör i vinter 🙂 Antingen bygga vidare eller spara inför lite annat.mvhJ
En redigt billig plan för vintern e o skaffa
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album465/mini_Dsc06918.jpg :7/U
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.