- Detta ämne har 380 svar, 27,705 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år sedan av STIred.
-
FörfattareInlägg
-
12 september, 2006 kl. 16:09 #192175pannanDeltagare
Gött att det löser sig. :)Tryckreggen är bara för att knuffa upp flödet på dina spridare en smula, så man slipper köra dem på gränsen (585 cc borde dock räcka utan problem till den turbon, till och med på standard tryckreggg faktiskt, men det beror på hur rikt SMR kör bilen, och hur hårt de vill köra spridarna).Lycka till i helgen!/J
Tackar 🙂
Rickard vägrar att låta dom gå för full muggar så det är bra 🙂 bilen skall bli mappad för att hållas vilket jag också är glad över.
Tackar för tipsen när jag ringde SAM.
mvh
J13 september, 2006 kl. 12:14 #191916SecretAgentManDeltagareInga problem vet du! 🙂
Hoppas det blir en fullständig (positiv) rapport senare idag.
/J
13 september, 2006 kl. 20:14 #192176pannanDeltagareNu kommer en liten fullständig rapport efter lite körning nu på kvällen.
Åkte ut och hämtade bilen ifrån SMR nu ikväll. Snacka om service av Rickard och Co, de började meckandet igår kväll iom att det vart problem med spridarna och fuelrailen så de kunde inte göra något förra veckan. Kl 02.00 inatt får man meddelande att bilen är mappad och klar. Då har de monterat turbo, solenoiden, inlet pipe, ny mapsensor m.m. Under dagen görs bara en sista check på bilen så att allt står rätt till. Tyvärr kan jag inte ladda fullt med turbon iom att originalspridarna går på 93% och Rickard vill inte pressa dem hårdare, så men större kan jag plocka ut lite mera effekt.
Nu till det viktigaste dvs hur upplevs bilen:
Till skillnad ifrån förut har jag ladd på en gång dvs nästan ingen spool up alls. Den drar stenhårt på låga varv och bara fortsätter utan att droppa av. Laddtrycket är ställt på ca 1.5 bar. Det roligare är att dumpen har ändrat karaktär på ljudet, förut var det bara en stor “pys” som kom. Nu låter det verkligen övertrimmad Supra om ljudet. Enormt kul på vägen hem ifrån Åkersberga.
SMR har även ställt upp varvstoppet lite mer dvs nu ligger stoppet på 7500 varv. Vill inte varva mer då jag är rädd om kolvar och ventiler. Fläktarna är även omprogrammerade så den ena startar vid 80 grader och den andra vid 90 grader.
Lap top kommer att tas med till Gotland Ring för att göra de finare justeringarna men just nu kan jag inte hitta ett enda fel på mappen som används.
På vägen hem så dyker det upp en blå STI jämsides med mig och tjejen och jag ger honom ett försprång på ca 5-10 meter sedan börjar vi gasa. Kan säga att han inte hade mycket att säga till om. När jag har lagt i 5:an så börjar jag sakta ner och då syns han knappt i backspegeln 😉
Kan verkligen rekommendera SMR till de som t ex väljer Autronic. Grabbarna vet vad de gör och servicen man får är fasen bland det bästa jag har upplevt inom tuners i Sverige.
Mvh
Johan13 september, 2006 kl. 20:37 #192231STIredDeltagareKul som fan Johan 🙂 gasa på bara 😉
/r
———————————————————–
I can live with the despair, it’s the hope that kills me
———————————————————–
Dumhet kämpar själva gudarna emot förgäves
———————————————————–13 september, 2006 kl. 20:51 #191998LeftyDeltagareGött o nu vill vi se fiiilm 🙂
15 september, 2006 kl. 06:43 #192177pannanDeltagareVar ute igår kväll och provade bilen lite mera.
Körde lite mot en kompis trimmade Porsche GT3 på ca 380 hkr. Och en annans kompis lite vässade 350Z. Har nog aldrig varit så nöjd som man var igår kväll 😉 350Z hade inget alls att säga till om, han försvann bakom mig redan på 2:a växeln. Kompisens GT3:a körde jag också ifrån, här var det lite jämnare men jag tog hela tiden meter efter meter och lämnade honom bakom mig, även i farter över 200 km/h.
Nu kan man bara konstatera att SMR har gjort ett bra jobb 🙂 Fasen vad bilen går. Dock är jag faktiskt lite sugen på en 20G turbo….för det där lilla extra på högre varv och fart.
Idag bär det av till Gotland och nästa helg blir det avslutning i Finland. Skall bli kul att se hur bilen står sig emot andra STI:er och EVO:s.
Mvh
J15 september, 2006 kl. 07:05 #191917SecretAgentManDeltagareFasen vad bilen går. Dock är jag faktiskt lite sugen på en 20G turbo….för det där lilla extra på högre varv och fart.
*asg*
Kul att det blev bra, lycka till i helgen!
/J
15 september, 2006 kl. 07:42 #192232STIredDeltagareDock är jag faktiskt lite sugen på en 20G turbo….för det där lilla extra på högre varv och fart.
Har ju kvar min aps ju, du kan ju fundera fram till Jul 😉
Kan vara lite sjysst med priset 🙂 Jag ska ju ha din original dessutom 😀/r
———————————————————–
I can live with the despair, it’s the hope that kills me
———————————————————–15 september, 2006 kl. 13:33 #191966ManorDeltagareKalaskul Pannan, och lycka till på Gotland :).
mvh Mats N – stolt att bo i SMR-bygden 😉
15 september, 2006 kl. 16:09 #192210rallymarkusDeltagareVar ute igår kväll och provade bilen lite mera.Körde lite mot en kompis trimmade Porsche GT3 på ca 380 hkr. Och en annans kompis lite vässade 350Z. Har nog aldrig varit så nöjd som man var igår kväll 😉 350Z hade inget alls att säga till om, han försvann bakom mig redan på 2:a växeln. Kompisens GT3:a körde jag också ifrån, här var det lite jämnare men jag tog hela tiden meter efter meter och lämnade honom bakom mig, även i farter över 200 km/h.Nu kan man bara konstatera att SMR har gjort ett bra jobb 🙂 Fasen vad bilen går. Dock är jag faktiskt lite sugen på en 20G turbo….för det där lilla extra på högre varv och fart.Idag bär det av till Gotland och nästa helg blir det avslutning i Finland. Skall bli kul att se hur bilen står sig emot andra STI:er och EVO:s.MvhJ
Jobbig läsning 😀
ger ju inte mindre vill ha känsla.. kul att den går bra 🙂
hur ser huven ut då du pressar lite? de känns inte riktigt tryggt…18 september, 2006 kl. 16:03 #191918SecretAgentManDeltagareHur gick det på ringen Pannan? 🙂
/J
18 september, 2006 kl. 16:36 #192178pannanDeltagareHur gick det på ringen Pannan? :)/J
Det gick faktiskt grymt bra, maskin går som ett skott. Det som behövs nu är riktiga coilovers och lite annat på chassiet då bilen känns lite säckig i vissa kurvor.
Subaru Micke riggade kamera i bilen och åkte även med några varv. Han tyckte också att bilen gick grymt bra förutom att den var som en säl i kurvorna. Så under vintern blir det att fixa väghållningen.
18G turbon var helt perfekt på banan faktiskt, accelerationssnabb ut ur kurvorna samtidigt som man hade en bra fart på de högre varven.
Mvh
Johan22 september, 2006 kl. 23:31 #192264sti_erikDeltagarefan va kul att bilen fungerar bra nu efter allt pillande! speciellt nu när jag fick mitt autronic i dag, och resterande prylar till mitt bygge börjar droppa in allt efter som. Är skit nöjd än så länge med autronic sprutet efter en smidig “installation” och måste säga att bara grundmappen på sprutet käns riktigt bra!
ska bli riktigt kul att börja pilla på dom lite mer avancerade grejjorna senare och göra en riktigt fin mappning (förmodligen med hjälp av trollspeed alt smr) tex variabla kammarna 😀 … föressten är det något som ni lagt ner någon energi på?
ps nu finns det 2 svarta na subbor med autronic i sthlm 😀
23 september, 2006 kl. 06:52 #191919SecretAgentManDeltagareGasa inte med det omappat vad du än gör…det kan gå bra, det kan resultera i ett gediget motorskott (precis så allvarligt är det, spikningar behöver inte höras över ett högljutt avgassystem för att det skall vara skadligt <- obs, ironi igen ;)). Farligt skit (tm) - prata med SMR eller Trollspeed omedelbums, eller sköt dig med gasfoten tills det är färdigskruvat. /J
23 september, 2006 kl. 08:16 #192179pannanDeltagareEnligt Autronic skall det vara ok att köra på grundmappen, men som Jerry säger tog jag det säkra före det osäkra och lät Rickard slå en koll iallafall på grundmappen innan jag gasade.
Vad har du för årsmodell på din STI? 🙂
De variabla kammarna har vi inte hållt på något med ännu. Finns för mycket att ställa in i programmet. Och allt sådant vill jag inte veta hur man gör, så jag låter SMR pula med det.
mvh
J -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.