- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
11 juni, 2016 kl. 22:19 #196657TurbovinDeltagare
Ah nu klarnar det lite, fattade inte riktigt vad extra portarna på en newage med avcs var till för men efter lite googlande så hittade jag:
“The fuction of the balance tube is related to AVCS. That is why it is only on AVCS heads. The AVCS solenoids dump a lot of oil into the valve cover and this creates a higher load on the oil drainback ducts in the heads/block. Blowby moving up the ducts will slow oil drainback. Adding the balance tube prevents blowby from slowing oil drainback. Flow in this tube is insignificant and should NOT be vented to atmosphere or through a catch can. Venting this port to atmosphere will create flow in the tube and you WILL get lots of oil out that hose as the crank slings it right up into the port on the top of the block. This port is not made to handle flow; it is merely for pressure equalization.”
Det är alltså den bakre delen av det stagade dubbelröret på bild jag skulle behöva för att “tryckutjämna” mellan ventilkåporna och vevhuset.
http://s1074.photobucket.com/user/gc8rex/media/WP_20140314_22_57_50_Pro.jpg.html
Problemet är det gjutna vattenröret från V5 har en röranslutning som går upp i mitten så jag tror inte det där röret funkar då. Borde väl gå att köra slang lika gärna bara man ser till att det är exakt lika långa bitar mellan båda topparna?
11 juni, 2016 kl. 22:25 #196658TurbovinDeltagareFick iaf gängorna för vattenröret helicoilade idag samt att jag skruvade dit min twinscroll oil modine/värmeväxlare eller vad man nu ska kalla det med tillhörande rörkitt.
Väntar på paket från Rallysport direct med Killer B oljepickup och baffle samt nytt tråg från Importcarparts då WMS satt dit ett småruttet (ser ut att va svetsat) så förhoppningsvis skruvas det dit nästa helg.
Små steg hela tiden men nån gång ska den väl igång 🙂
13 juni, 2016 kl. 12:17 #196659TurbovinDeltagareFick hem lite måndagsgodis
Lateral Performance MD321T + Billet twin entry
Trodde det skulle va originalanslutning på kompressorhuset men visade sig va 3″, tur att jag inte beställt någon slang än. Får se hur tight det blir att få dit slangen, ska ju köra med 20mm spacers till insuget som tur är.
13 juni, 2016 kl. 20:09 #196676SteeweDeltagareAh nu klarnar det lite, fattade inte riktigt vad extra portarna på en newage med avcs var till för men efter lite googlande så hittade jag:
“The fuction of the balance tube is related to AVCS. That is why it is only on AVCS heads. The AVCS solenoids dump a lot of oil into the valve cover and this creates a higher load on the oil drainback ducts in the heads/block. Blowby moving up the ducts will slow oil drainback. Adding the balance tube prevents blowby from slowing oil drainback. Flow in this tube is insignificant and should NOT be vented to atmosphere or through a catch can. Venting this port to atmosphere will create flow in the tube and you WILL get lots of oil out that hose as the crank slings it right up into the port on the top of the block. This port is not made to handle flow; it is merely for pressure equalization.”
Det är alltså den bakre delen av det stagade dubbelröret på bild jag skulle behöva för att “tryckutjämna” mellan ventilkåporna och vevhuset.
http://s1074.photobucket.com/user/gc8rex/media/WP_20140314_22_57_50_Pro.jpg.html
Problemet är det gjutna vattenröret från V5 har en röranslutning som går upp i mitten så jag tror inte det där röret funkar då. Borde väl gå att köra slang lika gärna bara man ser till att det är exakt lika långa bitar mellan båda topparna?
Intressant läsning. Ska nog ta och kolla in hur jag tänkte på min. Har ju 2.5l med AVCS-toppar, men inte tänkt så mkt på att de skulle ha olika funktion..
13 juni, 2016 kl. 21:56 #196707TomKDeltagareIntressant läsning. Ska nog ta och kolla in hur jag tänkte på min. Har ju 2.5l med AVCS-toppar, men inte tänkt så mkt på att de skulle ha olika funktion..
Jag har lika på min och har alltid haft det röret anslutet som original och bara använt den andra stora på blocket och det två andra mindre portarna på topparna för ventilation och det har fungerat utmärkt.
14 juni, 2016 kl. 11:00 #196560KvarnisDeltagareKul med nya leksaker 🙂
Ska gå att få ditt med 3″ slang, men det är inte mycket plats över 😀
14 juni, 2016 kl. 11:16 #196660TurbovinDeltagareJapp, alltid kul med nya prylar, nästan synd att skruva dit dem 🙂
Angående röret skrev jag en tråd på Scoobynet och Finch Motorsport verkar plugga dem och säger att det fungerar bra. Han säljer även pluggar till det. Men nånting stör mig med den lösningen när det sitter ihopkopplat från fabrik.
Problemet om jag ska skaffa balansröret från newage är att jag nog måste köra med det gjutna vattenröret i alu från newage också då V5-röret har röranslutningen i mitten bakåt på torpeden medan på newage så går det ut mot sidan. Tror det kommer krocka eller iaf va väldigt tight mot den extra vevhusanslutningen på röret ut från blocket.
Ingen här som har ett sånt dubbelrör från newage liggandes så man kunde testa lite? Dvs det som dels går till expansionstanken och sen andra delen som sitter mellan ventilkåpor och vevhus. Även intressant med den gjutna vatten-crossovern från en newage.
14 juni, 2016 kl. 11:34 #196708TomKDeltagareDu behöver dock inte röret.
Det är bara att dra en slang och sätta ett T-kors så så blir det samma sak, då kanske ditt vattenrör får plats också.14 juni, 2016 kl. 12:07 #196661TurbovinDeltagareJo jag tänkte lite så också. Bara man ser till att slangarna blir exakt lika långa borde funktionen bli den samma.
14 juni, 2016 kl. 12:36 #196709TomKDeltagareJo jag tänkte lite så också. Bara man ser till att slangarna blir exakt lika långa borde funktionen bli den samma.
Länden har nog ingen betydelse då vevhuset suger ut luften.
9 juli, 2016 kl. 00:06 #196662TurbovinDeltagareJag blir inte riktigt klok på det här. Får inte mitt original twinscroll-grenrör med tillhörande uppipe att passa bra mot turbostaget (twinscrollstag givetvis). Uppipen hamnar för långt ner och för långt framåt och tar faktiskt i själva staget.
Har provat alla möjliga sätt och enda sättet att få det att passa är att första skruva fast turbon mot staget och sedan uppipen i turbo. Detta ger dock en glipa på nästan en cm mellan uppipe och grenröret som man måste tvinga ihop, känns inte helt bra. Var även tvungen att bända isär grenröret lite för att få på det på båda topparna.
Känns som att mitt grenrör blivit böjt under frakten från UK eller nåt?
Så här ska det sitta alltså:
7 juli, 2019 kl. 20:11 #196663TurbovinDeltagare16 juli, 2019 kl. 14:04 #196561KvarnisDeltagareOh, jäklar så nice! 🙂
18 juli, 2019 kl. 22:18 #196672MarkusDeltagareHärligt 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.