• Detta ämne har 307 svar, 49,632 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år sedan av Kvarnis.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 308 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27869
    kleinis
    Deltagare

      uppdatering. 2014

      2014 års projekt börjar på sida 5 om någon undrar.

      2013. fick för mig att bygga en smidd maskin. de blev original motorn ett odb (GT block)255WHP och inte tänkte jag på att de skulle spåra ur så här så efter halva sommaren började jag samla pengar igen.

      Motorn blir uppdaterad till ett Cdb block smidd botten samt en 2,5 liters vev, arp bult rakt igenom. ombyggt grenrör, omgjorda tryckrör för kortare väg samt mindre böjar. downpipet blir 3,5 tum. men där emellan sitter en precision turbo 5858, topparna får nya kammar, fjädrar, slipade ventilsäten och något portade insugs kanaler.

      många kanske tycker imprezorna ska gå rakt fram men efter jag testa Rwd diffen som gjordes blev suget att börja köra drifting.
      drivlinan ja subarus bakaxel o drivaxlar var för små. de fick bli bmw drivlina från en 525 diesel turbo (ZF). sedan kom reglerna för drifting, (originalupphängningspunkterna var tvungna att använda) men detta löstes efter mycket funderingar.

      velar ännu fram o tillbaka vad som ska köras i år. Pro modified i sm serien eller kanske Datt. gatebil mantorp park och rudskogen kommer ni se bilen i de kan jag nästan lova om inget extremt händer.

      får tacka

      http://www.mlimits.se/
      http://lonnhultsdack.com/
      http://realstreetperformance.com
      http://www.importcarparts.co.uk/
      http://shop.klracing.se/

      för bra priser och fina delar !

      // Erik
      https://www.facebook.com/pages/4-FUN-Driftteam/131482303693416

      #239365
      kleinis
      Deltagare

        Igår var det tid för svetsning av center diffen.
        Gjorde som så att jag tog bort den delen som drar ut kraften till fram diffen så att man kan köra med drivaxlarna i fram så att det går lätt att byta center diffen om jag skulle vilja det.

        Jag tog alltså bort drevet i center diffen som för över kraften till den mörkblåa drivningen.

        Bilder på diffen har jag ännu inte fått in i datorn så dom kommer vid nästa inlägg 🙂

        Men nu till det som redan är gjort igen.

        Servopumpen har ändrar färg.

        Insuget är lackat guld men kan inte monteras innan jag har fått min nya silikon slang mellan LMM och turbo så detta står för tillfället still.

        Remhjulen är lackade blå.

        Här är en bild på diffen isärplockad. har alltså tagit bort den övre delen.

        Alla bromsar är renoverade med nya packningar samt ny lackade. Känns skönt att veta att dom fungera som dom ska.

        Fick tag i en TOW HOCK på Ebay för 7 kr men totalt (med frakt 240 kr) inte alls farligt hehe 🙂 denna ska jag montera i fronten då min kjol är gjord så att det inte har gått att dra bilen.

        Detta får vara nog för denna gång.
        Idag ska det bytas
        olja i bakdiffen
        RWD diffen ska i lådan
        och Down pipet ska monteras igen efter att ha svetsat Bredbands lambda anslutning igår kväll.

        Tack o hej

        #239315
        TomK
        Deltagare

          Kul att satsa på RWD! 🙂
          Får slänga upp lite drift filmer sen.

          #239366
          kleinis
          Deltagare

            Kul att satsa på RWD! 🙂
            Får slänga upp lite drift filmer sen.

            Tack att någon tycker det är roligt 🙂

            Tanken är att på lördags kvällen under elmia ska det brännas upp lite däck (inne på området) har köpt 4 st 16 tum original fälgar för att kunna leka lite billigare med. 🙂

            #239567
            adam.b.w
            Deltagare

              Tack att någon tycker det är roligt 🙂

              Tanken är att på lördags kvällen under elmia ska det brännas upp lite däck (inne på området) har köpt 4 st 16 tum original fälgar för att kunna leka lite billigare med. 🙂

              grymt de ska bli kul å se

              #239367
              kleinis
              Deltagare

                grymt de ska bli kul å se

                Hoppas att det uppskattas med lite rök 🙂

                #239368
                kleinis
                Deltagare

                  Nu efter ca 3 timmar under bilen så är den svetsade diffen på plats och allt annan i drivlinan är fixat.
                  känns skönt att vara klar med den delen och kunna gå vidare med att montera upp hållaren för kjolen bak, för den var då dålig att jag har varit tvungen och svetsa den på vissa ställen

                  kommer lite bilder.

                  Ny lambdasonds anslutning för den andra blev det lustiga utslag av ibland.


                  Centrumdiffen som är svetsad.

                  Och så har oljan från VCRacing.se kommit 🙂

                  #239369
                  kleinis
                  Deltagare

                    Äntligen har min insugsslang kommit hem med upptäckten att denna kommer att kunna flöda mycket mer luft än original slangen. är fortfarande lite rädd att denna kommer vara lite knölig att få dit på motorn men förhoppningsvis går det bra.

                    är även dags att sätta på bromsskivor och ok runt om bilen nu.

                    har även satt in en längd ledband som lyser upp motorn bra 🙂

                    #239370
                    kleinis
                    Deltagare

                      Provstart ikväll med lyckat resultat. det ända som var lite galet var tomgången men det är bara inställningar och att jag nu har sett att min 1 år gamla kylare läcker, så imorgon ska det beställas aluminium kylare så den håller kanske något längre.

                      Sen har blåa tryckslangar kommit också så dom ska monteras imorgon
                      Ska även försöka hinna med att sätta på bromsar och få systemet luftfritt.

                      #239371
                      kleinis
                      Deltagare

                        Har inte försökt jättemycket med att få ner tomgången på bilen men den är nere på ca 1200 och får den inte längre ner.
                        har 2 funderingar om detta.
                        1. kan det vara det större insuget som gör att den får för sig att ha högre tomgång
                        2. kan det vara så att det är bara att låta bilen så så ECUn får ställa in sig korrekt ?

                        Nu är kylare på väg också blev denna.

                        Och snart är allt under huven klart samt bromsar.

                        #239316
                        TomK
                        Deltagare

                          Du har inte vajern till gas spjället för spänd?
                          Den ska vara ganska slak.

                          #239372
                          kleinis
                          Deltagare

                            Du har inte vajern till gas spjället för spänd?
                            Den ska vara ganska slak.

                            Nej den hade jag inte den uppsatt då hållaren hade lackats precis innan.

                            Idag när jag försökte så Gick bilen på 1500 RPM i ca 2 min sedan ner till 870 RPM i ca 20 sec och sedan upp igen.

                            #239373
                            kleinis
                            Deltagare

                              Igår kom nya kylaren vilket var lite större än original så det var precis så att remmen till generator och styrservo fick plats.

                              Även Thow hocken monterad och in passad med fronten.

                              Här kommer även en bild i mörker hur motorn blir upp lyst av ca 20 cm led band.

                              Var även ute ett varv och testa bakhjulsdriften och blev förvånad hur lätt bilen var i baken men givetvis skojj 🙂

                              #239374
                              kleinis
                              Deltagare

                                Film från Elmia 2012 Burnout och Driftingshow Sportbilen.se med subarun

                                http://www.youtube.com/watch?v=d4P5Zb9Ig6w&feature=relmfu

                                Tack ni som hjälpte till med däck och stöd.

                                #239375
                                kleinis
                                Deltagare

                                  Jobb Jobb och mera jobb men har hunnit med lite.
                                  så som gatebil,
                                  oljekylare och veckan efter det fick jag hem lätt begagnade coilovers.

                                  så lite har hänt nu under sommaren. även börjat fundera på trim men just nu är det 350 som gäller men inget bestämt ännu.

                                  Även dessa sitter nu också på

                                  Sen en vaxning av bilen är ju aldrig fel 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 308 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.