- Detta ämne har 307 svar, 49,632 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 7 månader sedan av Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
13 februari, 2014 kl. 12:27 #239486kleinisDeltagare
Ska bli väldigt intressant och se vad turbon levererar.
Är själv väldigt sugen på en 5857 turbo.😀
aa de ska bli riktigt roligt o pressa den 🙂 såg en 2liters honda motor på bänken med samma turbo som fick ut 480whp så hoppas jag hamnar där någon stans de är ju svårt o jämföra olika motortyper men de är ju ett riktmärke 🙂
2 bar tänkte jag ladda som mest, räcker inte den till blir de ny 😉 +200 whp så kan jag drifta utan problem skulle jag tro 🙂
Tomk du får komma mer till en 5100 körning på mantorp park i år så vi rent utav kanske kan får åka med varandra 🙂
13 februari, 2014 kl. 12:30 #239333TomKDeltagareNär är den körningen?
13 februari, 2014 kl. 12:36 #239487kleinisDeltagareNär är den körningen?
det är flera gånger under våren-hösten just nu är inte datumen för i år framme på hemsidan. detta år var de 135 st på en heldag som körde på banan uppdelat i 20 min pass
taget från http://www.5100.se/index.php/forare
Beskrivning av de olika klasserna.Amatör: För dig som inte kört på bana förut och/eller känner att du inte har full koll på din bil eller egen kapacitet än. Se enskilda klassregler för att se om ditt fordon passar in här.
Racing: För dig som kört på bana förut och som känner din bil och egna kapacitet väl. Se enskilda klassregler för att se om ditt fordon passar in här.
Drifting: För dig som gillar att köra på förställ och sladda vitt och brett runt banan under kontroll.burkar tyvärr vara på fredagar och någon söndag då banan är så pass upptagen under helgerna :/
15 februari, 2014 kl. 09:09 #239453kleinisDeltagareså vart är vi nu i bilbyggandet, jo
hämta motorn igår med allt balanserat och klart från tryckplatta till remhjulet fram på veven, Blocket är fräst så 2,5 liters veven passar så ska bara mäta lagerspel innan vi kan sätta ihop motorn.
MEN ska försöka hinna lacka invändigt och motorutrymmet innan jag börjar med motorn så detta får torka ordentligt innan jag hänger i motorn.
sedan är även tyrckrören klara för svetsning, tråkigt att man inte har en ac/dc tig hemma men men.
här kommer lite bilder igen då 🙂
vem har inte drömt om o ha luftfiltret i den friska luften utanför ? detta är då inte de filtret jag ska ha sedan
Bredbandslambda med 2 analoga utgångar så man kan koppla ihop det med sprutet.
och så här blir de med tryckrören nu
tvätta slipa tvätta sen dags för lite färg 🙂
ut i garaget och bli ett med sandpappret då 🙂
17 februari, 2014 kl. 20:46 #239334TomKDeltagareSatt och kollade lite i tråden.
Du plockade ut kolvarna ur ett block och ska stoppa de i ett annat?
Vad blir det för block?Vad har du för spec på din 5858?
17 februari, 2014 kl. 23:25 #239488kleinisDeltagareSatt och kollade lite i tråden.
Du plockade ut kolvarna ur ett block och ska stoppa de i ett annat?
Vad blir det för block?Vad har du för spec på din 5858?
Nu blev du nyfiken 🙂 hämta hem mitt CDB block i fredags från motorrenoveringsfirman som har fräst om blocket så nya 2,5 liters passar. så kolvar och stakar tar jag från gamla blocket. sen blir de nya lager, kolvringar, packningar 1,5 mm topppackningar, portad topp, hårdare fjädrar, steg 3 kammar, ställbara kamdrev, större oljepump, ny kamrem mm, ja o så är de ju allt utanför nytt också typ 🙂
precision snurran är som sagt en 58, med 360 graders kullager 4 tum insug med antisurge,
T3 in i vagashuset och 2,5 V-band ut med direkt kona till 3,5 tum downpipe så de borde spola på rätt duktigt 🙂17 februari, 2014 kl. 23:50 #239489kleinisDeltagareorkar inte skriva så mycket idag men en “toppen” dag har de varit.
topparna är klara o ligger nu med spolarvätska i får o se hur täta de är.original
lite portat
Bc ventilfjäder v.s original
färdig
även lackat lite 🙂 och nej jag är ingen lackare 😛
även fått paket från Demon-Tweeks idag.
snabbt o enkelt idag nu ska jag sova fråga på om de är nått ni undrar över 🙂
18 februari, 2014 kl. 08:08 #239335TomKDeltagareNu blev du nyfiken 🙂 hämta hem mitt CDB block i fredags från motorrenoveringsfirman som har fräst om blocket så nya 2,5 liters passar. så kolvar och stakar tar jag från gamla blocket. sen blir de nya lager, kolvringar, packningar 1,5 mm topppackningar, portad topp, hårdare fjädrar, steg 3 kammar, ställbara kamdrev, större oljepump, ny kamrem mm, ja o så är de ju allt utanför nytt också typ 🙂
precision snurran är som sagt en 58, med 360 graders kullager 4 tum insug med antisurge,
T3 in i vagashuset och 2,5 V-band ut med direkt kona till 3,5 tum downpipe så de borde spola på rätt duktigt 🙂Ja man blir ju det :p
Kommer bli galet bra det där när det blir klart! 🙂
Ska du köra 14mm toppbultar? Kan vara bra annars när du ändå bygger så seriöst för då kan man krana på laddet ordentligt! 😀Vad för A/R på avgashuset valde du?
18 februari, 2014 kl. 10:03 #239490kleinisDeltagareJa man blir ju det :p
Kommer bli galet bra det där när det blir klart! 🙂
Ska du köra 14mm toppbultar? Kan vara bra annars när du ändå bygger så seriöst för då kan man krana på laddet ordentligt! 😀Vad för A/R på avgashuset valde du?
Hehe 🙂 ja de kommer nog bli en fin drifting bil 🙂
14mm bultar blir de tyvärr inte men arp bult blir de givetvis 🙂 pengarna som är undanlagda räckte inte till riktigt och skulle jag varit riktigt seriös hade jag kört med kortare stakar/lägre komp på kolvarna och darton foder typ 93mm bort 🙂 de får bli nästa år med ännu större turbo 😀À/r har jag inte i huvet 6något ska de va är ju lätt 3 månader sen jag fick hem turbon från realstretpreformans :p då lova dom 580hk men de nya i samma storlek har gått upp till 600+ 🙁
18 februari, 2014 kl. 10:07 #239336TomKDeltagareHehe 🙂 ja de kommer nog bli en fin drifting bil 🙂
14mm bultar blir de tyvärr inte men arp bult blir de givetvis 🙂 pengarna som är undanlagda räckte inte till riktigt och skulle jag varit riktigt seriös hade jag kört med kortare stakar/lägre komp på kolvarna och darton foder typ 93mm bort 🙂 de får bli nästa år med ännu större turbo 😀À/r har jag inte i huvet 6något ska de va är ju lätt 3 månader sen jag fick hem turbon från realstretpreformans :p då lova dom 580hk men de nya i samma storlek har gått upp till 600+ 🙁
Ok, då är det nog 0.63 du har 🙂
Ska bli intressant och se bänk resultaten sen.
Vem ska mappa?18 februari, 2014 kl. 10:28 #239491kleinisDeltagareOk, då är det nog 0.63 du har 🙂
Ska bli intressant och se bänk resultaten sen.
Vem ska mappa?Ja de är de nog inget jag tänkt på, pålänge
Tony på ag:s i Norrköping har jag tänkt men har inte beställt tid än men skönt att ha nära till mapparna om nått händer och förra året blev de ju fin kurva 🙂
18 februari, 2014 kl. 13:02 #239492kleinisDeltagare0.48 hade jag vist fått då kanske de är snudd på att köra med steg 2 kammarna den lär ju spola fortare än 0.63 och bottnas fortare om jag tänker rätt ?
18 februari, 2014 kl. 14:08 #239596emilboylarssonDeltagareHehe 🙂 ja de kommer nog bli en fin drifting bil 🙂
14mm bultar blir de tyvärr inte men arp bult blir de givetvis 🙂 pengarna som är undanlagda räckte inte till riktigt och skulle jag varit riktigt seriös hade jag kört med kortare stakar/lägre komp på kolvarna och darton foder typ 93mm bort 🙂 de får bli nästa år med ännu större turbo 😀À/r har jag inte i huvet 6något ska de va är ju lätt 3 månader sen jag fick hem turbon från realstretpreformans :p då lova dom 580hk men de nya i samma storlek har gått upp till 600+ 🙁
Jag har begagnade 14m bultar ligger som du kan få köpa billigt kom jag får åka med och sladda någon gång 😉
18 februari, 2014 kl. 14:17 #239493kleinisDeltagareJag har begagnade 14m bultar ligger som du kan få köpa billigt kom jag får åka med och sladda någon gång 😉
Ska du inte köra med 14 bult Emil ? Motorfirman har inte tid i fixa de häller så skiter i de iår :p
Du får åka med någon gång endå Emil bara du följer med till någon 5100 körning 🙂Vad tror du är bra kammar ? Har både 2 och 3 steg kammar från BC så man ska ju bara välja rätt nu :p
18 februari, 2014 kl. 15:35 #239597emilboylarssonDeltagareSka du inte köra med 14 bult Emil ? Motorfirman har inte tid i fixa de häller så skiter i de iår :p
Du får åka med någon gång endå Emil bara du följer med till någon 5100 körning 🙂Vad tror du är bra kammar ? Har både 2 och 3 steg kammar från BC så man ska ju bara välja rätt nu :p
Jo det har jag men jag har en uppsättning över från gamla motorn 😉 kul, kommer du åka till Gröndal någon gång i sommar? Pass på kamfrågan, det är inte min starka sida 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.