Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 308 totalt)
  • Författare
    kleinis
    Deltagare

Jo det har jag men jag har en uppsättning över från gamla motorn 😉 kul, kommer du åka till Gröndal någon gång i sommar? Pass på kamfrågan, det är inte min starka sida 🙂

okej 🙂 vem har borrat/gängat dina ? Gröndal blir de säkert några gånger om de finns tid jobbar ju mycket på sommaren tyvärr.

här är steg 3 kammarna i en dynon med ej 205 motorn

emilboylarsson
      Deltagare

okej 🙂 vem har borrat/gängat dina ? Gröndal blir de säkert några gånger om de finns tid jobbar ju mycket på sommaren tyvärr.

här är steg 3 kammarna i en dynon med ej 205 motorn

WMS i UK. Köpte min botten där 🙂

kleinis
        Deltagare

WMS i UK. Köpte min botten där 🙂

okej ja då är de ju fixat o klart redan 😛 här har jag kommit på ett ganska stort men lättfixat problem.

när man byter till 79mm veven måste man tänka på att kolvarna går 2 mm upp o 2 mm längre ner i blocket varje varv inte bara 4mm längre ner som jag hade fått för mig, men de blir väll obalans i veven då efter jag tänkt efter. attans ! man lär sig nått nytt varje dag…

så nya kolvar som har kolvbulten längre upp ska beställas imorgon ca 5 tusen jag trodde jag skulle slippa men de måste ju fixas så reservpengarna till motorn får gå till de hoppas att de inte kommer några mer bekymmer nu bara 😛

kleinis
          Deltagare

kommer lite motor bygges bilder nu o äntligen fick jag med kameran ut så bilderna är lite bättre 🙂

öppnar “lite” mer nu 🙂

innan blocken slås ihop med Arp bult, 79mm vev och BC stakar

svänghul och bmw tyckplatta balanserat, 10mm behövs kopplingsgaffeln förlängas mot motorn lätt fixat med en svets 🙂

blir ju skapligt bromsrören i kupen är klara, elkabel till hyvudströmen ligger på samma sida då den inte räcker o dra på andra sidan tyvärr.

reduseringsventil ställbar till strypning på 57% innan fördelningsventil. handbromscylinder 0.62 mm och dessa kommer från wilwood

P E
            Deltagare

Snyggt!
              Vad blev det för lagerspel nu då?
              Jag mätte mitt i dag, med ny std vev och nya
              ACL Std lager, spelet blev mellan .025-.070…….
              Känns som att man får prova OEM lager.

kleinis
              Deltagare

Snyggt!
                Vad blev det för lagerspel nu då?
                Jag mätte mitt i dag, med ny std vev och nya
                ACL Std lager, spelet blev mellan .025-.070…….
                Känns som att man får prova OEM lager.

Tack roligt o dra några bilder med systemkameran 🙂

0.030 ca, på alla . tror de är bra om både ram o vev lager är ungefär samma lagerspel så de får typ samma olje tryck på sig en kan ha fel. som sagt bra inte lagrena är över 0,05 så borde de gå bra om man kör större oljepump.

OEM lagrena i england kostar 2200 typ på importcarparts sista motorn jag satte ihop åt en annan fick jag illa nog beställa de för att jag inte våga lämna iväg en motor med fel lagerspel.

kleinis
                Deltagare

händer inte så mycket även om de blir många timmar i garaget ändå.

har börjat med elen i kupen för att kunna slänga i båda stolarna mm och få bort lite saker som står i vägen 😛

inte så snyggt men laddtryck och oljepemp jag haft i a stolpen fick sig nya platser, samt att de är skönt att ha alla mätare på samma plats med eldragning mm.

i bilen

vippbrytarna under är till
                  fläktarna på kylarna(styrda med original relä)
                  fläkt till Ic/Oljekyl
                  Fläkt till kupe
                  Tuta
                  och så har jag en knapp över som vi får de vad den ska gå till 🙂
                  Huvudströmbrytaren ska bara dras en kabel ifrån till styrning av startmotorn

Så fick jag hem Ic rören som jag får tacka Mikael Enmar för svetsningen vart toppen ! 🙂

kleinis
                  Deltagare

Nu har kardan kommit tillbaka från balansering, blev inte mycket vibrationer tydligen men någon vikt behövdes. men i de stora hela riktigt bra 🙂

även dörrarna på vänstersidan som jag plocka av är på och även alu plåten på insidan av dörrarna är klara 🙂

blev kanske inte exakt passform men bättre än o köra utan 🙂

kleinis
                    Deltagare

snart dags för att hänga i motorn men trycktest av insug och kamremen som ska göras innan så det får bli morgondagens bekymmer. klockan är ganska mycket så de får bli några bilder idag bara 🙂

emilboylarsson
                      Deltagare

Fan det här kommer bli ballt!

kleinis
                        Deltagare

Fan det här kommer bli ballt!

de får vi hoppas på 🙂 går ganska fort nu och mappningstid är beställt 🙂

kleinis
                          Deltagare

så där trycktestat tryckrör -> insugsventilerna idag med lite läckor i början men nu ser de bra ut tycker jag 🙂
                            tog en 3mm plåt, svetsa fast ett 2,5 tums rör på och borra ett hål så en vanlig däckventil passa i hålet sedan var de bara o sätta de där turbon ska sitta egentligen 🙂

sedan var de dags för kamrem 🙂

sen ventilkåpor. montering av växellåda, ett blått bultande pekfinger, kopplingscylinder, startmotorn och sedan i lyft som var lite bökigt själv men skam den som ger sig. så nu ser de ut så här.

imorgon kanske vi fixar slangar till bränsle och olja då är de nära en test start

TomK
                            Deltagare

de får vi hoppas på 🙂 går ganska fort nu och mappningstid är beställt 🙂

Kul att det går fort framåt!
                              Som sagt ska bli väldigt intressant och se vad den snurran kan leverera på en 2l maskin.
                              Dock kan jag tycka att det är synd att du inte valde minst a/r 0.63 med dina monster kammar. Du lär nog tappa endel på toppen med 0.48 men det lär iaf spoola tidigt 🙂

kleinis
                              Deltagare

Kul att det går fort framåt!
                                Som sagt ska bli väldigt intressant och se vad den snurran kan leverera på en 2l maskin.
                                Dock kan jag tycka att det är synd att du inte valde minst a/r 0.63 med dina monster kammar. Du lär nog tappa endel på toppen med 0.48 men det lär iaf spoola tidigt 🙂

När jag maila till realstreetpreformans så sa jag att de skulle va till em boxer motor o jag ville få tidigt ladd pch hade inte köpt kammarna än då så är troligtvis dom som då vet om att en boxermotor inte behöver varva så mycket för att leverera fina siffror och då valde detta avgashus,

Men får tänka så här att med större kammat blir de lättare gör turbon o blåsa fuft och med de ställbara kammarna kan man få tidigare hästar,

Vi får se annars är de bara o byta avgashuset 😉

Igge
                                Deltagare

Tidig spool är ju mysigt 🙂

Fränt projekt måste jag påstå, även om jag mest följer det i tystnad 🙂

Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 308 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.