- Detta ämne har 254 svar, 47,131 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 3 månader sedan av Jocke.T.
-
FörfattareInlägg
-
9 april, 2011 kl. 09:55 #221575MuminDeltagare
Första bilden på bilen 🙂
Haha en Impreza i bakgrunden på vägen.. vad är oddsen 🙂
Fin tråd ska försöka följas 🙂
9 april, 2011 kl. 11:51 #221638Jocke.TDeltagareTrevlig spec. Men du ska väl mappa den också??
Jodå, det glömde jag iofs skriva… Men det ligger ett Simtek och väntar på bilen 🙂
Första bilden på bilen 🙂
Haha en Impreza i bakgrunden på vägen.. vad är oddsen 🙂
Fin tråd ska försöka följas 🙂
Hehe, ja det tog några dagar efter att bilden hade tagits innan jag märkte det :p Men det är rätt häftigt. Så att säga, bilden är tagen i rätt ögonblick.
9 april, 2011 kl. 12:45 #221598TomKDeltagareJodå, det glömde jag iofs skriva… Men det ligger ett Simtek och väntar på bilen 🙂
Gött!
15 april, 2011 kl. 19:30 #221639Jocke.TDeltagareHar varit i garaget en stund idag, dock hade jag ingen kamera med 🙁
Jag fick plockat ner downpipen, lossat startmotorn och lite annat smått.
Men nu står jag i valet och kvalet om jag ska plocka ner växellådan eller plocka ur motorn för att byta koppling.
Vad tycker ni? Vad är smidigast?
Om jag tar motorn så lyfter jag den uppåt och försöker lossa så lite grejer som möjligt.Trevlig helg!
18 april, 2011 kl. 13:01 #221585GilarskiDeltagareHar varit i garaget en stund idag, dock hade jag ingen kamera med 🙁
Jag fick plockat ner downpipen, lossat startmotorn och lite annat smått.
Men nu står jag i valet och kvalet om jag ska plocka ner växellådan eller plocka ur motorn för att byta koppling.
Vad tycker ni? Vad är smidigast?
Om jag tar motorn så lyfter jag den uppåt och försöker lossa så lite grejer som möjligt.Trevlig helg!
Lådan underifrån om du frågar mig. Lådan väger ~65 kg men för övrigt avsevärt mindre jobb & risk än att plocka ur motorn. Du har ju massa att ta hänsyn till ifall du skall ha loss motorn, kyl, AC, bensin anslutningar, el etc.
18 april, 2011 kl. 17:59 #221640Jocke.TDeltagareLådan underifrån om du frågar mig. Lådan väger ~65 kg men för övrigt avsevärt mindre jobb & risk än att plocka ur motorn. Du har ju massa att ta hänsyn till ifall du skall ha loss motorn, kyl, AC, bensin anslutningar, el etc.
Jaha, jag trodde att lådan vägde bra mycket mer. Då ska det ju inte vara några problem! 🙂
Ska dra till garaget i morgon, kommer med update om hur illa det gick :p22 april, 2011 kl. 13:51 #221641Jocke.TDeltagareNu blev det ju inte riktigt som tänkt här om dagen…
Alldeles för lite sömn och alldeles för skönt väder för att vara i garaget gjorde att jag satte mig på ett café nere vid stranden och bara njöt i solen istället :pMEN! Igår var jag några timmar i garaget och fick lite gjort.
För det första så fick vi köpt en hora så man slipper kravla sig fram på golvet varje gång man ska in under bilen 🙂Och sen fick jag plockat loss drivaxlarna från växellådan, även tömt lådan på olja (som inte luktade jättegott :p)
Börjar med en bild på en nöjd Subaruägare på den nya horan 🙂
Här har jag plastat in splines-delen på drivaxlarna för att skydda dom. Fick ta vad som fanns i garaget, bubbelplats :p
Och sist men inte minst en överblicksbild på hur bilen ser ut för tillfället.
Jag har även insett att dämpmattan(?) som sitter på insidan av huven ser ut som skit och därför ska väck.
Det var allt jag hade för denna gången.
Detta bygget haltar sig fram sakta med säkert pga. skiftjobb och en flickvän som inte bor i samma stad vilket stjäl en hel del tid.Glad påsk!
22 april, 2011 kl. 16:02 #221574NickeHDeltagareDen väger väl bra mycket mer också, Gilarski tänker nog på en 5 växlad låda som väger ungefär det han skrev. En 6 petad är bra mycket tyngre.
Precis, lådan väger nog närmare 90kg om jag minns rätt.
tänk på att besiktningen numera vill läsa ut OBD(ODB?) koder från bilen så du behöver ha orginal styrsystem i bilen vid besiktning.22 april, 2011 kl. 16:14 #221642Jocke.TDeltagareJag hittade någonstans på nätet att lådan väger i runda slängar 90-100kg så det har jag räknat med.
NickeH# Det stämmer bra det. Jag får byta till original spridare och styrbox när det är dax för liemannen att försöka sätta dit mig :p
24 april, 2011 kl. 10:04 #221580berneDeltagarehur blir de då om du mappar bilen med simtek å sedan sak in på bes? måste du då bytta te org ECU? hur blir de då för bilen är ju optimerad med den andra ECU. den går ju inte så bra då….tänkte på alla avgas å sånt
24 april, 2011 kl. 19:28 #221643Jocke.TDeltagarehur blir de då om du mappar bilen med simtek å sedan sak in på bes? måste du då bytta te org ECU? hur blir de då för bilen är ju optimerad med den andra ECU. den går ju inte så bra då….tänkte på alla avgas å sånt
Som jag skrev i mitt förra inlägg så måste jag byta ECU och spridare iaf.
Då är dom ända ändringarna avgas & grerör, turbo och intercooler. Det borde ju inte ställa till det alldeles för mycket hoppas jag :p Får kolla vad jag har för avgasväden innan jag kör in på allvar.26 april, 2011 kl. 12:44 #221581berneDeltagareSom jag skrev i mitt förra inlägg så måste jag byta ECU och spridare iaf.
Då är dom ända ändringarna avgas & grerör, turbo och intercooler. Det borde ju inte ställa till det alldeles för mycket hoppas jag :p Får kolla vad jag har för avgasväden innan jag kör in på allvar.Men hur går bilen då? Om den är körs med större turbo, ic,, men med mindre spridare bilen borde väl inte gå
Så bra då.26 april, 2011 kl. 15:40 #221644Jocke.TDeltagareDen kommer ju inte gå helt optimalt men i och med att den nya turbon inte är så mycket större än original så kommer inte den vara problemet.
Problemet kommer vara att den kommer överladda pga. downpipen och att den kommer få för snålt vid högre varv pga. intercoolern.Men detta är ju bara en tillfällig lösning den dagen bilen ska besiktigas.
29 april, 2011 kl. 11:35 #221645Jocke.TDeltagareIgår blev det en heldag i garaget 🙂
Fick plockat ner det sista runt lådan och försökte även plocka ner den men den tjurade och höll sig fast vid motorn. Ska nog dra till garaget en sväng lite senare idag och ge det ett sista försök innan helgen.
Ska försöka ta lite bilder med… Det gör tråden så mycket roligare 😉5 maj, 2011 kl. 18:23 #221646Jocke.TDeltagareIdag har det hänt grejer!
Nu ligger lådan på backen och ACT kopplingen är monterad 🙂
Men kan meddela att lådan satt något sjukt! Fick offra en kniv som bankades ner mellan lådan och motorn för att ens få en liten glipa, sen var det bara att vålda med mejsel och kofot.
Och till sist så fick jag loss lådan! 😀Sen var det bara att ge sig på kopplingen och svänghjulet.
Och efter några minuter så satt allt där.Det var allt jag hann med idag. Nästa steg är att få upp lådan igen och sedan börja på att riva grenröret och turbon.
Ska även beställa spridare, soppapump, dump och lite annat smått och gott snart 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.