- Detta ämne har 107 svar, 24,621 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 11 månader sedan av Fladric.
-
FörfattareInlägg
-
4 maj, 2014 kl. 20:23 #268399IggeDeltagare
Sedär 🙂
Förklarar att jag tycker den slirar lite när man testat komma iväg fort så att säga 😛
4 maj, 2014 kl. 20:30 #268338FladricDeltagareSedär 🙂
Förklarar att jag tycker den slirar lite när man testat komma iväg fort så att säga 😛
Är ju dock inte säker om det sitter någon på din, det kanske gör det. 🙂 Men sitter det någon på din så sitter den i sådana fall inbyggd i huvudkopplingscylindern som jag fattat det under mina 15 minuter av googling 🙂
4 maj, 2014 kl. 21:05 #268316TurbovinDeltagareAlla modernare BMW har en sån clutch delay valve också. Sabbar effektivt känslan i pedalen 🙂
4 maj, 2014 kl. 21:05 #268400IggeDeltagareSitter den så man kan se utan att plocka ner lådan?
Har noll koll på var den sitter 😛
4 maj, 2014 kl. 21:17 #268339FladricDeltagareJaha, se där 🙂 den kanske hjälper till att mjuka upp känslan i kopplingen så den blir “trevligare” att köra till vardags 🙂 för jag kan inte hitta någon annan fördel, möjligen om den skonar lådan lite mot kopplingsdumpning…
Bra fråga Igge! På min sitter den separat och monterad på sidan av växellådan! På din kan den sitta i huvudkopplingscylindern som en typ av ventil, om du nu överhuvudtaget har en 🙂
5 maj, 2014 kl. 21:03 #268327FladricDeltagarePlockade bort kopplingsdämparen idag, tog lång tid att lufta kopplingen men nu känns den bra igen, ska bli intressant om jag känner någon skillnad nu när den är borta! Visserligen med en ny växellåda men med samma lamell och tryckplatta som innan 🙂
Har även slipat lite ytrost i fjäderbenstornen bak och målat på där samt målat topplagringarna. Fick bort det sista av bulten som jag trodde jag borrat lös igår och gängade upp hålet igen. Borrade upp nedre infästningen till startmotorn till 12 mm för att kunna fästa den i växellådan. I lådan har jag gängat M12 för att kunna fästa startmotorn eftersom min motor bara har 4 bultar och inte 8 som lådan är tänkt för 🙂
Hängde även dit fjäderbenet höger fram och kopplade in bromsledningen och ABS-kontakten.6 maj, 2014 kl. 15:10 #268309LegacyLarsaKeymasterHur har du gjort med kardanaxeln, som jag förstått så passar inte imprzaaxeln på legacyn, då den bilen har längre axelavstånd, eller har jag fel?
/Lars
6 maj, 2014 kl. 17:10 #268340FladricDeltagareHur har du gjort med kardanaxeln, som jag förstått så passar inte imprzaaxeln på legacyn, då den bilen har längre axelavstånd, eller har jag fel?
/Lars
Precis, Legacyn är lite längre än Imprezan 🙂
Så jag kommer köra med en mellanaxel från en automatväxlad Legacy! Flyttar över medbringaren från min gamla diff så passar axeln utan modifiering 🙂6 maj, 2014 kl. 21:10 #268341FladricDeltagareIkväll fick jag inte jättemycket gjort, kom folk på besök så blev mycket prat och liten verkstad! 😉
Men lite hann jag iaf! Hann med att montera ihop bakre fjäderbenen med mina nymålade original topplagringar och med gummit från STI:ns topplagring. Hängde dit fjäderbenen bak och monterade hubbar bak. Bromsarna bak kopplades in. Satte inte dit några länkarmar bak då jag saknar bussningar till diffen så kan inte hänga dit några drivaxlar än! 🙂 Det ser ganska äckligt ut i hjulhuset på bilden, men ljuset förstör lite och sen är underredsmassan ganska skitig!Sedan blev det bromsluftande för hela slanten! 😉 Tog ett tag att få det bra men nu känns bromspedalen ganska fast så det får duga tills vidare!
Va även hos en kompis innan middagen och la om däcken från mina gamla fälgar till mina nya, blev bra och väldigt välbalanserat! 🙂
Och bjuder på en bild med växlingslänkaget inifrån bilen också! Har ingen växelspaksknopp eller damask monterad än… Knopp är påväg men har inte fått den levererad än, damask funderar jag på hur jag ska lösa, några förslag? 🙂 En tanke är att återanvända min originaldamask och kapa upp den lite för att den ska passa 🙂
7 maj, 2014 kl. 21:30 #268342FladricDeltagareIdag hann jag inte så mycket heller, fick dock hjälp av Matte (matte555) att montera turbo, downpipe och lite annat smått och gott under huven som varit lös. Även drivaxlarna fram är monterade och fastdragna i hubben. Börjar se slutet nu, är inte överdrivet mycket kvar! 🙂
Blir spännande att se om jag får ett paket från England imorgon! Får jag det blir det våldskruvning tills på lördag då den ska rulla! 😀
8 maj, 2014 kl. 23:00 #268343FladricDeltagareIdag fick jag mitt efterlängtade paket! 😀 Äntligen kan jag börja montera saker!
Hann med rätt mycket ikväll, fick dit alla bussningar i framvagnen, var lite bök då mitt ALK (bakre infästning på främre bärarmen från en SF Forester) gjorde att bussningarna bröt lite och inte ville dit jag ville! Men det löste sig till slut. Målade upp diffupphängningarna och monterade diffen. Blev riktigt bra med powerflexbussningarna, diffen rör sig inte i första taget 😉
Hade även lite motgångar, min bredbandslambda som jag monterade förra året i downpipen, tar lite emot den nya lådan så jag får inte dit den 🙁 Plockade bort övre delen på själva sonden för att göra den lite smalare för det är så lite som saknades för att det skulle passa. Hann inte prova om det gjorde någon skillnad ikväll.
Monterade handbromsvajrarna inne i kupén också, och de var lite för korta för att nå fram till själva spaken! Alltså, vajern som sticker ut utanför höljet inne i kupén är för kort… 🙁 Någon som har stött på liknande? 🙂 Blir att titta på det imorgon med fräscha ögon så kanske jag hittar någon lösning!
Målet att bli klar till lördag känns uppnåeligt, det ska gå! 🙂
10 maj, 2014 kl. 00:43 #268344FladricDeltagareOch nu sitter den ihop! 😀
Kom just in från ett maratonpass i garaget! Med hjälp av min far och en kompis sitter bilen nu ihop. Saker som behöver åtgärdas:
Ingen handbroms
Aning positiv camber bak (har camberbultar, glömde montera…)
Bredbandslambdan tar I lådan, sitter en plugg för tillfället
Ingen krängare bak då Hardrace – stagens krängarfäste inte riktigt passade och måste modifieras en aningMen hur som, den sitter ihop och är körbar! Kändes väldigt trevlig det lilla jag provade den i spöregnet 😀
Glömde telefonen inne så bilder kommer under morgondagen!Men nu ska jag sova, måste upp kl 6:30 för att hinna förbereda inför träffen, god natt 🙂
10 maj, 2014 kl. 09:24 #268310LegacyLarsaKeymasterTrevligt! d—0.o—b
/Larsa
10 maj, 2014 kl. 17:22 #268345FladricDeltagare11 maj, 2014 kl. 09:50 #268346FladricDeltagareTackar 🙂 Ja, det känns riktigt skönt! 🙂
Den blev väldigt mycket bättre på vägen, och då har jag ännu bara krängningshämmare fram 🙂 STI-benen är riktigt fina, blir att köpa sänkfjädrar till dem senare för att få ned en en bit. Har lite småfix som handbroms och sådant, ska se hur mycket jag hinner under dagen 🙂 Sen ska jag försöka få tag i min växelspaksknopp, det är spännande att växla utan! 😉
Hjulinställningnen gjorde mycket, tror jag har följande vinklar:
Toe fram: +0.02 grader
Camber fram: -1.9 grader
Caster fram: ~4 grader
Toe bak: +0.02 grader
Camber bak: -1.7 graderBild innan hjulinstälnning då jag har ca +0.5 grader camber bak, mindre snyggt och ganska spännande på vägen 😉
Och bild på träffen tillsammans med Imprezan 🙂 Då hade inte fjädringen satt sig än bak så den var lite högre.
Och sen efter hjulinställningen
Blev nöjd med resultatet, tycker fälgarna gör sig rätt bra!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.